Permalänk
Medlem

Microstutter i spel

Hej,

Har på senaste fått microstutter i de flesta spelen. Speciellt i Apex legends som kan kör. Har försökt hitta lösningar men inget har fixat det och jag vet inte vad jag ska göra. Sista jag gjorde var att kolla med latencymon men då jag inte är så jättekunnig så vet jag inte riktigt hur jag ska tyda det jag fick.

Nedan är sammanfattningen.

_________________________________________________________________________________________________________
CONCLUSION
_________________________________________________________________________________________________________
Your system seems to be having difficulty handling real-time audio and other tasks. You may experience drop outs, clicks or pops due to buffer underruns. One or more DPC routines that belong to a driver running in your system appear to be executing for too long. One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control Panel and BIOS setup. Check for BIOS updates.
LatencyMon has been analyzing your system for 0:02:30 (h:mm:ss) on all processors.

_________________________________________________________________________________________________________
SYSTEM INFORMATION
_________________________________________________________________________________________________________
Computer name: DESKTOP-OBSU653
OS version: Windows 10 , 10.0, version 1903, build: 18362 (x64)
Hardware: Gigabyte Technology Co., Ltd., Z77-D3H
CPU: GenuineIntel Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz
Logical processors: 8
Processor groups: 1
RAM: 16343 MB total

_________________________________________________________________________________________________________
CPU SPEED
_________________________________________________________________________________________________________
Reported CPU speed: 3503 MHz

Note: reported execution times may be calculated based on a fixed reported CPU speed. Disable variable speed settings like Intel Speed Step and AMD Cool N Quiet in the BIOS setup for more accurate results.

WARNING: the CPU speed that was measured is only a fraction of the CPU speed reported. Your CPUs may be throttled back due to variable speed settings and thermal issues. It is suggested that you run a utility which reports your actual CPU frequency and temperature.

_________________________________________________________________________________________________________
MEASURED INTERRUPT TO USER PROCESS LATENCIES
_________________________________________________________________________________________________________
The interrupt to process latency reflects the measured interval that a usermode process needed to respond to a hardware request from the moment the interrupt service routine started execution. This includes the scheduling and execution of a DPC routine, the signaling of an event and the waking up of a usermode thread from an idle wait state in response to that event.

Highest measured interrupt to process latency (µs): 1442,10
Average measured interrupt to process latency (µs): 5,918774

Highest measured interrupt to DPC latency (µs): 1436,30
Average measured interrupt to DPC latency (µs): 2,374080

_________________________________________________________________________________________________________
REPORTED ISRs
_________________________________________________________________________________________________________
Interrupt service routines are routines installed by the OS and device drivers that execute in response to a hardware interrupt signal.

Highest ISR routine execution time (µs): 194,652013
Driver with highest ISR routine execution time: dxgkrnl.sys - DirectX Graphics Kernel, Microsoft Corporation

Highest reported total ISR routine time (%): 0,482512
Driver with highest ISR total time: dxgkrnl.sys - DirectX Graphics Kernel, Microsoft Corporation

Total time spent in ISRs (%) 0,635326

ISR count (execution time <250 µs): 648397
ISR count (execution time 250-500 µs): 0
ISR count (execution time 500-999 µs): 0
ISR count (execution time 1000-1999 µs): 0
ISR count (execution time 2000-3999 µs): 0
ISR count (execution time >=4000 µs): 0

_________________________________________________________________________________________________________
REPORTED DPCs
_________________________________________________________________________________________________________
DPC routines are part of the interrupt servicing dispatch mechanism and disable the possibility for a process to utilize the CPU while it is interrupted until the DPC has finished execution.

Highest DPC routine execution time (µs): 1933,512989
Driver with highest DPC routine execution time: nvlddmkm.sys - NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 436.48 , NVIDIA Corporation

Highest reported total DPC routine time (%): 0,252552
Driver with highest DPC total execution time: dxgkrnl.sys - DirectX Graphics Kernel, Microsoft Corporation

Total time spent in DPCs (%) 0,957036

DPC count (execution time <250 µs): 1173076
DPC count (execution time 250-500 µs): 0
DPC count (execution time 500-999 µs): 63
DPC count (execution time 1000-1999 µs): 2
DPC count (execution time 2000-3999 µs): 0
DPC count (execution time >=4000 µs): 0

_________________________________________________________________________________________________________
REPORTED HARD PAGEFAULTS
_________________________________________________________________________________________________________
Hard pagefaults are events that get triggered by making use of virtual memory that is not resident in RAM but backed by a memory mapped file on disk. The process of resolving the hard pagefault requires reading in the memory from disk while the process is interrupted and blocked from execution.

NOTE: some processes were hit by hard pagefaults. If these were programs producing audio, they are likely to interrupt the audio stream resulting in dropouts, clicks and pops. Check the Processes tab to see which programs were hit.

Process with highest pagefault count: nvcontainer.exe

Total number of hard pagefaults 3241
Hard pagefault count of hardest hit process: 697
Number of processes hit: 35

_________________________________________________________________________________________________________
PER CPU DATA
_________________________________________________________________________________________________________
CPU 0 Interrupt cycle time (s): 14,853796
CPU 0 ISR highest execution time (µs): 194,652013
CPU 0 ISR total execution time (s): 6,247681
CPU 0 ISR count: 353443
CPU 0 DPC highest execution time (µs): 1933,512989
CPU 0 DPC total execution time (s): 4,259012
CPU 0 DPC count: 605972
_________________________________________________________________________________________________________
CPU 1 Interrupt cycle time (s): 8,312815
CPU 1 ISR highest execution time (µs): 120,966886
CPU 1 ISR total execution time (s): 0,779294
CPU 1 ISR count: 165815
CPU 1 DPC highest execution time (µs): 223,641450
CPU 1 DPC total execution time (s): 3,409462
CPU 1 DPC count: 314214
_________________________________________________________________________________________________________
CPU 2 Interrupt cycle time (s): 6,749734
CPU 2 ISR highest execution time (µs): 177,503568
CPU 2 ISR total execution time (s): 0,451889
CPU 2 ISR count: 93504
CPU 2 DPC highest execution time (µs): 251,314017
CPU 2 DPC total execution time (s): 2,473217
CPU 2 DPC count: 167848
_________________________________________________________________________________________________________
CPU 3 Interrupt cycle time (s): 4,111722
CPU 3 ISR highest execution time (µs): 67,718812
CPU 3 ISR total execution time (s): 0,136789
CPU 3 ISR count: 33461
CPU 3 DPC highest execution time (µs): 243,872681
CPU 3 DPC total execution time (s): 1,109048
CPU 3 DPC count: 52560
_________________________________________________________________________________________________________
CPU 4 Interrupt cycle time (s): 2,778496
CPU 4 ISR highest execution time (µs): 15,231230
CPU 4 ISR total execution time (s): 0,009005
CPU 4 ISR count: 2170
CPU 4 DPC highest execution time (µs): 207,974879
CPU 4 DPC total execution time (s): 0,120647
CPU 4 DPC count: 15847
_________________________________________________________________________________________________________
CPU 5 Interrupt cycle time (s): 1,285150
CPU 5 ISR highest execution time (µs): 3,320582
CPU 5 ISR total execution time (s): 0,000011
CPU 5 ISR count: 4
CPU 5 DPC highest execution time (µs): 76,091350
CPU 5 DPC total execution time (s): 0,025646
CPU 5 DPC count: 4311
_________________________________________________________________________________________________________
CPU 6 Interrupt cycle time (s): 1,340075
CPU 6 ISR highest execution time (µs): 0,0
CPU 6 ISR total execution time (s): 0,0
CPU 6 ISR count: 0
CPU 6 DPC highest execution time (µs): 49,640879
CPU 6 DPC total execution time (s): 0,041107
CPU 6 DPC count: 5809
_________________________________________________________________________________________________________
CPU 7 Interrupt cycle time (s): 1,282697
CPU 7 ISR highest execution time (µs): 0,0
CPU 7 ISR total execution time (s): 0,0
CPU 7 ISR count: 0
CPU 7 DPC highest execution time (µs): 41,998002
CPU 7 DPC total execution time (s): 0,047443
CPU 7 DPC count: 6580
_________________________________________________________________________________________________________

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 3770K
Moderkort: Gigabyte GA Z77 DH3
Minne: 4 x 4 GB Corsair Vengeance 1600 MHz
Grafikkort: Palit RTX 2080
Nätaggregat: OCZ OCZ600MXSP
Skärm: G2420HDB

Skulle vara väldigt tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning och hz kör du i? Hur hög fps får du in-game?

Har du överklockat processorn? Att använda en så gammal CPU med ett RTX 2080 kan få den svårt att hänga med. Vilken CPU-kylare är det och vad får du för temperatur in-game?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Vilken upplösning och hz kör du i? Hur hög fps får du in-game?

Har du överklockat processorn? Att använda en så gammal CPU med ett RTX 2080 kan få den svårt att hänga med. Vilken CPU-kylare är det och vad får du för temperatur in-game?

Ursäkta för sent svar, varit borta på jobb.

Kör 1920x1080, 60Hz. Inte överklockat processorn. Men ja den börjar bli rätt gammal men har inte haft något problem innan. Började märka problemet efter att vi fick ett strömavbrott så undrar om det kan ha skadat något.

Så här ser temperaturen på CPUn ingame https://imgur.com/cLTAIf7

Köpte nya COD och märkte att CPUn går ofta upp i 100% men inte samma i Apex. Märker också bara av microstutter när jag kör online i COD.

Ifall man ska uppgradera CPU (är väl dags ändå), vad kan ni rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av McKvack:

Ursäkta för sent svar, varit borta på jobb.

Kör 1920x1080, 60Hz. Inte överklockat processorn. Men ja den börjar bli rätt gammal men har inte haft något problem innan. Började märka problemet efter att vi fick ett strömavbrott så undrar om det kan ha skadat något.

Så här ser temperaturen på CPUn ingame https://imgur.com/cLTAIf7

Köpte nya COD och märkte att CPUn går ofta upp i 100% men inte samma i Apex. Märker också bara av microstutter när jag kör online i COD.

Ifall man ska uppgradera CPU (är väl dags ändå), vad kan ni rekommendera?

Det är bara microstutter och inte längre låsningar? Om det förekommer lite längre låsningar så skulle jag tippa på att det är nätagget som inte pallar. Att driva ett 2080 med ett så gammalt nätagg ser jag som en potentiell risk för instabilitet. Har ingen jättebra koll, men såg en intervju med en corsair-anställd som pratade om att just nyare kraftfulla grafikkort ställer högre krav på nätagg och att äldre nätagg eller deras egna VS-serie inte är rustade för att hantera den typen av laster som moderna grafikkort kräver. Och nu tänker jag inte bara på den totala strömstyrkan på 12v linorna. Det var mer komplicerat än så.

Så mitt tips är att börja med att testat med ett annat nätagg om du har möjlighet till det.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av McKvack:

Så här ser temperaturen på CPUn ingame https://imgur.com/cLTAIf7

Ifall man ska uppgradera CPU (är väl dags ändå), vad kan ni rekommendera?

Temperaturen ser bra ut.
Kör du V-Sync på eller av? Vilka grafikinställningar? Prova högre för att belasta grafikkortet mer.

En billig/prisvärd CPU vore t.ex Ryzen 5 3600. 2600/X kan också vara ett alternativ om du hittar någon bra deal, och om du tänker fortsätta spela i 60Hz.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är bara microstutter och inte längre låsningar? Om det förekommer lite längre låsningar så skulle jag tippa på att det är nätagget som inte pallar. Att driva ett 2080 med ett så gammalt nätagg ser jag som en potentiell risk för instabilitet. Har ingen jättebra koll, men såg en intervju med en corsair-anställd som pratade om att just nyare kraftfulla grafikkort ställer högre krav på nätagg och att äldre nätagg eller deras egna VS-serie inte är rustade för att hantera den typen av laster som moderna grafikkort kräver. Och nu tänker jag inte bara på den totala strömstyrkan på 12v linorna. Det var mer komplicerat än så.

Så mitt tips är att börja med att testat med ett annat nätagg om du har möjlighet till det.

Nej det är bara microstutter. Någon millisekund då och då, knappt så att man märker men ändå märkbart. Kan ju vara nätagget men har ju inte haft problem innan.

Skrivet av Decster:

Temperaturen ser bra ut.
Kör du V-Sync på eller av? Vilka grafikinställningar? Prova högre för att belasta grafikkortet mer.

En billig/prisvärd CPU vore t.ex Ryzen 5 3600. 2600/X kan också vara ett alternativ om du hittar någon bra deal, och om du tänker fortsätta spela i 60Hz.

Provat med V-sync och utan. Brukar köra på högsta/nästan högsta. Har provat mig fram lite upp och ner, FPS är helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McKvack:

Provat med V-sync och utan. Brukar köra på högsta/nästan högsta. Har provat mig fram lite upp och ner, FPS är helt ok.

Vilken FPS får du ungefär? Har du kollat upp hur mycket grafikkortet belastas?

Eftersom processorn belastas uppåt 100% så misstänker jag att den får problem att hänga med, så försök att skifta belastningen från CPU till GPU istället, t.ex genom att höja grafikinställningarna eller t.o.m upplösningen (DSR i Nvidias kontrollpanel tillåter dig att skala upp till högre upplösningar än skärmen stödjer).

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

@Decster: Ligger oftast på 100+ men har även provat begränsa till 60-70fps.

Har provat olika inställningar men samma problem. Vissa andra spel så ligger varken CPU eller GPU på någon hög nivå men märker ändå av skitsmå stutters. Bara någon millisekund men ända märkbar. Hade lite extra tid nu och gjorde en ren installation av windows och alla drivrutiner utan resultat. Provade även en 980 hos en polare men samma microstutter även där.
Känns som att det har med CPUn eller PSUn att göra då det är det ändå som finns kvar.

Ursäkta för sena svar. Har fullt upp på jobbet så har haft minimal tid med datorn.

Permalänk

Har liknande problem själv där spel körs stabilt i 60+ fps men känns mer som 40-50 fps. Problemet upphör om jag nedgraderar windows till 1607 från 1903.

Visa signatur

Dator: Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition | Intel i5 2400 3,1 ghz | ASUS P8H67 | WD Green 2TB | 2x Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | Fractal Design TESLA 550W | Fractal Design Define R4 Svart | Utrustning: Logitech G500 Gaming Mouse | Logitech G35 Headset | Microsoft Sidewinder X4 Keyboard | BenQ 27'' G2750

Permalänk
Medlem

Fick stutter efter att jag updaterade windows för ett par timmar sen. Funkade skit bra innan jag uppdaterade.
Ibland hatar jag windows 10 och vill bara köra på w7 då det aldrig krånglade innan som det gör nu😔