Guide om underhåll och rengöring av vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

@Frida kan du bygga en vattenkyld swec keps nu till sommaren?

Räcker väl att skaffa en skalpkylare?

Drar ner skallen till ett par minusgrader!
Sätt på en skärm så har du en keps.

(Hela maskinen kostar runt 250kkr plus moms. Bara en huva med slangar kostar ~20kkr plus moms.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

har glykol på runt 8-10% i mitt system haft den i gång snart ett åt fungerar fin fint inga belägg eller avlagringar .
Förra vatten datorn går än är inne på sitt tredje år med samma glykol blandning rent och klart.
Om nå mer tänker prova på Glykol blandning så behövs det inte så mycket har den för att motverka alger kom i håg man får inte hälla ut det i slasken ..

hört lite olika saker om detta, så jag passade på att kolla wiki för att reda ut hur det ligger till.
Ethylene Glycol - Är giftigt och miljöfarligt, och verkar vara ganska vanligt i kylmedier för bilar, vattenkylning.
Propylene Glycol - Är inte giftigt eller miljöfarligt och kan spolas ner i vasken. också ganska vanligt och är dessutom en E-tillsats. (används också i vaping juice)

^ Kan vara viktigt att känna till att det finns flera varianter av glykol.

För den som undrar om glykol och fryspunkter, så brukar det stå på flaskan vilken mix som behövs. (om du köper på macken)
Glycol har termisk kapacitet på ung hälften av vatten, så om du blandar 1:1 så får du något som är 75% av vatten.
Dock viss skillnad på Etylen och propylen när det gäller fryspunkt. ren etylenglykol fryser redan vid -10, men blandat med vatten så sjunker fryspunkten. så kolla flaskan vilken blandning du behöver. (om du nu vill säkra systemet för minusgrader)

Edit:
Kan ju lägga till här att jag kör på glykol och kranvatten (och lite glitter för flödeskoll, inte rekommenderat (rasslar i pumpen), och en droppe Yes™ för att minska viskositeten (eget påhitt)) Efter att ha kört på det i ,,tja 8 år? (med byten typ var 3dje år) så kan jag väl säga att jag inte märkt av någon negativ effekt av att köra den blandningen. (förutom att det rasslade lite i pumpen då.)
Vattenkylningen är ca 10 år nu, och ena pumpen lever om som fan, så den stängde jag av förra året. (med 10m slang så slängde jag ut radiator och på balkongen ett par, tre år men bytte fönster och blev tvungen att ta in den igen förra året.)
Ingen kondensation trots minusgrader ute, om någon undrar. verkar som att vattnet är för varmt för att det ska vara ett problem. (verkar som att luften är för torr, så att ev kondens hinner avdunsta snabbare än den formas, när det är riktigt kallt ute. gissar jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

hört lite olika saker om detta, så jag passade på att kolla wiki för att reda ut hur det ligger till.
Ethylene Glycol - Är giftigt och miljöfarligt, och verkar vara ganska vanligt i kylmedier för bilar, vattenkylning.
Propylene Glycol - Är inte giftigt eller miljöfarligt och kan spolas ner i vasken. också ganska vanligt och är dessutom en E-tillsats. (används också i vaping juice)

^ Kan vara viktigt att känna till att det finns flera varianter av glykol.

För den som undrar om glykol och fryspunkter, så brukar det stå på flaskan vilken mix som behövs. (om du köper på macken)
Glycol har termisk kapacitet på ung hälften av vatten, så om du blandar 1:1 så får du något som är 75% av vatten.
Dock viss skillnad på Etylen och propylen när det gäller fryspunkt. ren etylenglykol fryser redan vid -10, men blandat med vatten så sjunker fryspunkten. så kolla flaskan vilken blandning du behöver. (om du nu vill säkra systemet för minusgrader)

All kylarvätska avsedd för bilmotorer är i princip baserad på etylenglykol och ger en fryspunkt på -38°C blandat 50:50.

Det som skiljer mellan olika typer av kylarvätska är vilka additiv de använder för att motverka korrosion. Kylarvätska för bil är i regel inte avsedd att blandas ut mer än 40:60, och korrosionsskyddet tenderar att vara optimerat för järn och aluminium snarare än koppar.

Tillsats av biocid används inte, då kylsystem för bilar har så hög driftstemperatur att detta dödar allt levande i kylsystemet.

Bättre att köpa en kylarvätska avsett för datorer, dock ingenting innehållande svavel som biocid (ex. kopparsulfat) då detta angriper nickel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

All kylarvätska avsedd för bilmotorer är i princip baserad på etylenglykol och ger en fryspunkt på -38°C blandat 50:50.

Det som skiljer mellan olika typer av kylarvätska är vilka additiv de använder för att motverka korrosion. Kylarvätska för bil är i regel inte avsedd att blandas ut mer än 40:60, och korrosionsskyddet tenderar att vara optimerat för järn och aluminium snarare än koppar.

Tillsats av biocid används inte, då kylsystem för bilar har så hög driftstemperatur att detta dödar allt levande i kylsystemet.

Bättre att köpa en kylarvätska avsett för datorer, dock ingenting innehållande svavel som biocid (ex. kopparsulfat) då detta angriper nickel.

Skickades från m.sweclockers.com

En god regel är väl att behandla all glykol som etylenglykol för säkerhets skull. Men det verkar bli vanligare med propylenglykol för säkerhet och miljöns skull, även i bilar. Det ena är giftigt, det andra går bra att spola ner i avloppet. Det är alltid en bra ide att läsa innehållsförteckningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoyadog:

En uppföljningsvideo på det kanske? Coca cola vs. ketchup!

Råkade ha ketchup för länge på koppar, fick märke av det som ej går bort.. vill inte putsa med sandpapper.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Water wetter kanske kan vara något? Ska ta bort ytspänning så vattnet får mer kontakt?

Skickades från m.sweclockers.com

Water wetter är bara dyrt skräp.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

water wetter har troligen samma innehåll som diskmedel i stort sett (dvs. tensider av olika slag)

Har för mig att glykol i sig är kraftigt ytspännings-sänkande och med sådan i blandningen har man förmodligen ingen behov av tensider som hjälp.

En sak att inte glömma bort när man blandar ut med annat än vatten i mer än enstaka procent - värmekapaciteten sjunker ju mer 'icke vatten' det hälls i vilket gör att man måste kompensera med mer flöde för samma effekt och temperaturhöjning på vätskan.

vatten är väldigt 'mysko' kemikalie rent kemiskt och även termodynamiskt - tur att den inte är giftig

Permalänk
Medlem

Mmm får lite ”göra rent akvariet” känsla så håller mig till enbart luft. Jaga dammråttor med tryckluft är ju kul 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av RX10:

Själv kör jag med glykol och vatten 50%, och tänkte slippa rengöra. Jag vet inte om det fungerar, men det får tiden utvisa.

Jag kör med dest vatten och 4% Etylenglykol (giftigare än propylenglykol..) och en droppe kopparsulfat (tar död på alger mm). Har fungerat i många år utan byte av vatten. Jag använder bara lite glykol eftersom vatten är bättre på att transportera värme. Glykolen gör även att pumpen startar lättare (viktigt om man under voltar den) och en del tillsatser i glykolen motverkar oxidation.

Man behöver inte vara orolig om man får fylla på lite vatten varje år eftersom lite vatten diffunderar genom slangarna med tiden.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Water wetter är bara dyrt skräp.

kan du bekräfta det på något sätt? vore intressant och se om det gör något och att man tjänar på det eller inte. aldrig sett något test på det mer än att det gör så alger inte gillar att bosätta sig i ditt kylsystem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX10:

Själv kör jag med glykol och vatten 50%, och tänkte slippa rengöra. Jag vet inte om det fungerar, men det får tiden utvisa.

kört i 8 nej 9 år när jag delade mitt block och kollade resultat=nytt. Men glykol är mycket giftigt så får du en läcka så är det inte bra. Då vätskan är söt så hundar, katter och ev barn riskerar att slicka i sig vätskan vilket är mycket dåligt då det förstör levern. Där av så får inte butiker inte sälja glykol till datorsystem (kan nämna att det är medel som även smörjer pumpen för längre drift i glykol)

Så ni som har småbarn och husdjur använd inte glykol övriga som tycker färgen är ok finns inget bättre val.

Volvo grön
Renault ljus gul
BMW Blå

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Hej! Har tidigare efterfrågat att ni även ska ta upp instruktioner för hur man gör med avfallet (vätskor) från vattenkylning, så att folk inte tror att det bara är att spola ut i avloppet utan åtminstone tänker till först. Åtminstone en hänvisning till kommunens hemsida, men gärna mer journalistiskt arbete. Kan ni få med det i artikeln?

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbabobbabooh:

Hej! Har tidigare efterfrågat att ni även ska ta upp instruktioner för hur man gör med avfallet (vätskor) från vattenkylning, så att folk inte tror att det bara är att spola ut i avloppet utan åtminstone tänker till först. Åtminstone en hänvisning till kommunens hemsida, men gärna mer journalistiskt arbete. Kan ni få med det i artikeln?

Står väll på det man häller i om man måste återvinna det? Glykol tar dom emot på de flesta återvinningsstationer. På min blir jag dessvärre av med dunken. Tror de flesta vet att man tar farligt avfall till återvinningsstationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

kört i 8 nej 9 år när jag delade mitt block och kollade resultat=nytt. Men glykol är mycket giftigt så får du en läcka så är det inte bra. Då vätskan är söt så hundar, katter och ev barn riskerar att slicka i sig vätskan vilket är mycket dåligt då det förstör levern. Där av så får inte butiker inte sälja glykol till datorsystem (kan nämna att det är medel som även smörjer pumpen för längre drift i glykol)

Så ni som har småbarn och husdjur använd inte glykol övriga som tycker färgen är ok finns inget bättre val.

Volvo grön
Renault ljus gul
BMW Blå

vag röd
Kört med g12=röd glykol i 10 år utan problem,förutom när jag stoppade i en ny radiator,som jag inte spolade innan,då fick jag skit i cpu-blocket

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Kör alltid biltema batterivatten + 1 silverskruv i reservoaren = väldig lite underhåll.
kört detta på servern och på min main dator i ett par år nu och än har det inte blivit några synliga avlagringar.
däremot tycker jag det kan vara mer jobb att göra rent radiatorerna från damm när man kör push/pull på tjocka radiatorer.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Ja vet inte ur de med er men ja blev nog lite förvirrad när jag såg den snygga bruden

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk

Varför köper ni inte färdigblandat. 99kr/l och man kan ju köra typ samma i 3 år. Är det verkligen en stor kostnad när hela systemet kostar runt 8000?

https://www.inet.se/produkt/5320939/ek-cryofuel-clear-premix-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dennisdvdr:

Ja vet inte ur de med er men ja blev nog lite förvirrad när jag såg den snygga bruden

Du har såklart rätt att där är en tjej med i guiden men jag ser ingen anledning att bli förvirrad av det(?) 🤔
Kanske dags att gå ut och träffa folk?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

[Water Wetter] kan du bekräfta det på något sätt? vore intressant och se om det gör något och att man tjänar på det eller inte. aldrig sett något test på det mer än att det gör så alger inte gillar att bosätta sig i ditt kylsystem.

Det gjordes flera tester för uppemot 15 år sedan.
WW är primärt framtaget för att minska ytspänningen. Tanken var/är att det ska förbättra kontakten med ytorna i kylblock och radiator och därmed effektivisera värmeöverföringen och få bättre kylning.
Inget av de tester jag kollade (då) kunde påvisa mer än högst någon grads skillnad, vilket mycket väl kan bero på någon annan faktor.

Permalänk
Medlem

Jag rev isär min loop nyligen då jag uppgraderade GPU. Tänkte att då kan jag lika gärna göra rent allt samtidigt, den har ändå kört med samma vatten i 5 år..

Skinande rent var det. Enda synliga skräpet i CPU blocket var några små plastbitar med i övrigt fin kopparfinish. Radiatorerna, tre till antalet, spolade jag ur under rinnande vatten och avslutade med att skaka några dl sprit i dem.

Vätska? Batterivatten och etylenglykol ca 10%. Kommer aldrig köpa en färdig vätska som fäller ut allt möjligt efter några år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Skrivet av rabiesekorre:

Jag rev isär min loop nyligen då jag uppgraderade GPU. Tänkte att då kan jag lika gärna göra rent allt samtidigt, den har ändå kört med samma vatten i 5 år..

Skinande rent var det. Enda synliga skräpet i CPU blocket var några små plastbitar med i övrigt fin kopparfinish. Radiatorerna, tre till antalet, spolade jag ur under rinnande vatten och avslutade med att skaka några dl sprit i dem.

Vätska? Batterivatten och etylenglykol ca 10%. Kommer aldrig köpa en färdig vätska som fäller ut allt möjligt efter några år.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gäller ju framförallt pastell samt färgen röd. En vanlig transparent ska ju inte fälla.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Du har såklart rätt att där är en tjej med i guiden men jag ser ingen anledning att bli förvirrad av det(?) 🤔
Kanske dags att gå ut och träffa folk?

Ser man en snygg tjej ska man alltid bli förvirrad ! Friskhets tecken !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Toppen @Zoyadog !

Perfekt timing att påminna om loopunderhåll inför julsemestern. Jag kan bekräfta det där med Coca Cola, men jag tror att ketchup och en tandborste är lite lättare att hantera, mindre spill tänker jag.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Stort tack för denna guide!
Min loop som jag har nu är min första custom loop så denna guide kommer att komma till användning!

Mvh
Tobbe

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kan du bekräfta det på något sätt? vore intressant och se om det gör något och att man tjänar på det eller inte. aldrig sett något test på det mer än att det gör så alger inte gillar att bosätta sig i ditt kylsystem.

Det är rätt bra om du vill höja temperaturen i ditt kylsystem. Motverkar kanske alger men då kan du likväl hälla i glykol eftersom det är precis water wetter är.

En snubbe på youtube som gjort ett test på en Suzuki SV1000 som går rätt varmt på tomgång.

https://www.youtube.com/watch?v=rzAWKlkBUQk

https://www.youtube.com/watch?v=EMNtovAj9aM&t

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Det är rätt bra om du vill höja temperaturen i ditt kylsystem. Motverkar kanske alger men då kan du likväl hälla i glykol eftersom det är precis water wetter är.

En snubbe på youtube som gjort ett test på en Suzuki SV1000 som går rätt varmt på tomgång.

https://www.youtube.com/watch?v=rzAWKlkBUQk

https://www.youtube.com/watch?v=EMNtovAj9aM&t

ja där ser man, inget att satsa på med andra ord.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

ok, jag kanske är lite udda, men jag har min loop för att få datorn så tyst som möjligt, så jag har inga fönster eller annat, kör med vita silicon slangar, och nickel block på grafik och cpu. efter artikeln tänkte jag... ja, det var ju 7 år sedan jag satte ihop skiten, och jag har fyllt på den en gång under dessa år, så jag kanske borde göra rent den.
resultatet? Slangarna är lite missfärgade på insidan, men när jag öppna gpukylaren var det istort sätt inte ett spår av nått annat än vatten . jag har använt destilerat vatten och en skvätt med algdödare avsett för vattenkylning.
Kanske är jag undantaget till regeln, men för min del så har jag aldrig haft några problem med vattenkylningen, ljudnivån eller temperaturen

Permalänk
Medlem

Dags att uppdatera tråden och meddela att så här fyra år senare finns noll alger/avlagringar efter att ha kört på 100% batterivatten (Kemetyl-T, 18:- för en liter på Mekonomen). Loopen ser ut som ny. Så kan det gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Dags att uppdatera tråden och meddela att så här fyra år senare finns noll alger/avlagringar efter att ha kört på 100% batterivatten (Kemetyl-T, 18:- för en liter på Mekonomen). Loopen ser ut som ny. Så kan det gå

Hur är systemet uppbyggt och hur underhålls det?

Kikade på mitt system idag efter 16 månader sedan loopen byggdes. Vätskan var kristallklar. Blandningen är destillerat vatten och 5-10% FL22, som är en typ av glykol.

Resultatet är något förvånande, för i vanliga fall brukar vätskan bli en aning grumlig på den tiden, med möjligen spårämnen i reservoaren. Aja, jag klagar då inte. Eftersom jag slapp tömma systemet.