Behöver tips och synpunkter kring mina inköpta datordelar

Permalänk

Behöver tips och synpunkter kring mina inköpta datordelar

Hejsan!

Det är dags för mig att uppgradera min dator. Det jag kommer göra är att behålla mitt grafikkort som fortfarande är dugligt i något år till (980ti), cpu kylare (Noctua DH 15) samt hårddiskar. Kom fram till ett bygge som jag antar kan förbättras/optimeras till priset eller fås ännu billigare till samma standard. Har en del funderingar kring det jag köpt, nedan är hela bygget inklusive de delarna jag sparar minus grafikkort vilket är 980ti. Datorn ska brukas till en del gibbande samt hålla på med mycket samtidigt på 3 skärmar. Budget runt 13k, inget hinder dock.

Lite angående varje del och mina osäkerheter:
- Cpun är det enda jag är helt 100 på i princip, kom fram till att det inte heller finns någon anledning till att köpa i9 9900KS överhuvudtaget.

- Chassit är det jag är mest osäker på, visst är det billigt och budgetvänligt jämfört med allt annat jag köpt, men får ju en känsla av att jag borde satsa lite på lådan när jag ändå köpt in så dyra delar. Gör det stor skillnad i temperatur och luftflöde om jag går upp en tusenlapp i chassi? Tyckte nämligen corsair carbide 175R var det snyggaste chassit bland de billigare lådorna, lite för litet enligt min smak dock.

- Ram, där känns det egentligen himla onödigt att lägga 3700kr för å få både 3200 och CL14, CL16 kanske räcker, dessutom har jag alltid varit för corsairs ram-minnen, bör jag tänka något på det eller är G.skill lika bra? Lär ju gå ned en del under blackfriday.

- Moderkortet känns ändå bra då den har många usb-portar av den nyaste standarden, sedan finns 2 st m.2 portar vilket jag också vill ha, men kom gärna med tips om likvärdiga till billigare pris. Asus gillar man ju med.

- PSU ser väl bra ut, ska ju överklocka å dylik så hoppas att 750W räcker.

Uppskattar all hjälp jag kan få, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@reservdelen: Gibbande??? och det är?
Vad innebär "hålla på med mycket samtidigt på skärmar?
Skall man kunna ge någon feedback är det ganska väsentligt vad det är för saker du vill göra samtidigt.

PSU 750W kommer iaf räcka utan problem och valet av nätagg är helt ok.
Frågan är om du har behov av i9?
i7:an räcker i många fall såvida du inte har ett behov av mer än 8 trådar.
RAM, gissar att du är ute efter RGB?
Personligen hade jag inte lagt nästan 2000kr för det, CL14 eller 16 spelar mindre roll då du högst sannolikt inte kommer märka någon skillnad på detta.
Dessa hade iaf jag själv kört på, dock utan RGB.
https://www.inet.se/produkt/5310160/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Permalänk

@MacAllan: Egentligen har gibbandet avtagit för min del, men jag har brukat ha problem med å få 144 fps på en del spel och därmed inte kunnat lira med 144hz. Till och med på spel som inte kräver så mycket, t.ex CSGO på lägsta settings. Har dessutom redan tidigare haft bra delar, i7 4790k å 16gb ram. Även om jag inte spelar så värst mycket, så vill jag kunna lira Lol, csgo, wow, cod mw, gta 5 å andra mer krävande spel utan problem och helst maxa dem, min 980ti är redan bra på den fronten. Programmerar en hel del och håller ofta på med många saker samtidigt, alltså kan jag ha koden på ena skärmen, en massa internet flikar på andra skärmen (kan vara upp till 100 flika här då jag gillar att spara sessions och fönster, så det drar fort väldigt mycket) och en twitch stream på tredje (streamen drar ju mycket), vilket tar en massa RAM, brukat krascha en del även med 16gb ram tidigare, så funderar på å köra 32gb med en bra hastighet då.

Valet av så bra delar, inklusive en i9 vars 16 trådar antagligen aldrig kommer användas, är nog mest för att jag vill ha en så framtidssäker dator som möjligt, gjorde samma sak för 5 år sedan då jag köpte i7 4790k som redan har 8 trådar. Så egentligen hade jag kunnat klara mig med den, men när jag ändå ska uppgradera så vill jag lägga en del för å ha den i minst 5-6 år till och sedan ifall jag ska göra något som kräver fler trådar, som redigering t.ex så har jag det som behövs. Valet av i9a är jag därmed inte så osäker på. Däremot är de andra delarna tveksamma, frågan är om jag verkligen ska köra för 32gb ram, och rgb är helt oväsentligt för mig samt att jag kan tänkas gå ned i hastighet som den du länkade. Vill ju helst gå från 3500kr till cirka 1-1.5k i ram, 16gb med samma hastighet kan ju fås för 8-900kr, frågan är om man ska köra på det. Misstänker att en del ram-minnen kommer gå ned i pris under blackfriday, så isåfall köper jag en preliminärt och sedan en billigare under blackfriday.

Chassit var dock för litet i bredden, mitt noctua D15 får inte plats, så funderar på å köpa ett chassi som är 2-3 cm bredare eller mer. Samt ett som är lite snyggare, större och i allmänhet av lite bättre kvalite kanske. Siktar på Corsair Obsidian 500D, något annat chassi i den prisklassen som jag bör se över? Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Vänta du har inte kunnat få 144 fps i csgo med en 4790k? Nja då är något fel med din burk.