Årets julklapp 2019 – om du får bestämma!

Permalänk
Medlem

Whisky!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Årets julklapp är alltid samma för min del: ingenting.

Lade ned julklappandet för länge sedan och det är bara skönt att slippa.

Håller med, var säkert 5 år minst sedan jag köpte någon julklapp, vi är alla vuxna i familjen och vi träffas över julen och äter gott och umgås, de är viktigare en julklappar.

Permalänk
Medlem

Sambon och jag brukar endast köpa nåt litet till varandra. Resten läggs på barnen. Enda som är lite krångligt är att hitta på nåt till grabben då han är 12 år gammal snart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Varför detta konsumtionssamhälle? Det enda folk tänker på att är att köpa köpa.

Permalänk

Trådlösa hörlurar

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Varför detta konsumtionssamhälle? Det enda folk tänker på att är att köpa köpa.

Vi köper sönder våra barns framtid.

Permalänk
Medlem

Det jag skulle välja, om det fanns, är vad jag kallar "Människomat".

Tänk kattmat. Eller hundmat. Ett foder som är lika tråkigt som det är nyttigt. Som man kan äta tre gånger om dagen, sju dagar om året, trehundrasextiofem dagar om året, utan att få bristsjukdomar eller annat dumt.

Låter det dumt? Sure, men tänk vad jäkla skönt dagar då man varken vill eller orkar laga mat. Eller då magen är orolig. Käka lite torrfoder och skölj ned med vatten. Tokskönt!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Införande av privatekonomi i skolan som ett grundämne. När man ändå funderar på en tioårig grundskola borde få plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HappySatan:

Tänk kattmat. Eller hundmat. Ett foder som är lika tråkigt som det är nyttigt. Som man kan äta tre gånger om dagen, sju dagar om året, trehundrasextiofem dagar om året, utan att få bristsjukdomar eller annat dumt.

Vi är ganska många i detta land som redan åstadkommer detta med Huel och för den delen andra varianter. Men Huel är väl dem som lyckas tydligast i sitt koncept skulle jag säga.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Kebab!

Passar in på:
"Produkten skall representera den tid vi lever i.

Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag måste ändå instämma i kören om trådlösa hörlurar! Smarta hemmet ser jag också ett starkt case för, men känner inte att det är tillräckligt enkelt för den breda massan riktigt än.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bussović:

Kebab!

Passar in på:
"Produkten skall representera den tid vi lever i.

Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter."

Skickades från m.sweclockers.com

Bra förslag😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det första jag tänkte när jag läste artikeln och kriterierna var: varför blev de inte trådlösa hörlurar/earpods?
De är den upplevelsen jag har utefter hur marknaden sett ut de senaste året.

Hade dock hellre sett att årets julklapp inte var något materiellt utan mer i stil med ex. en upplevelse.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Först trodde jag att det var ditt förslag på mat som "man kan äta tre gånger om dagen, sju dagar om året, trehundrasextiofem dagar om året, utan att få bristsjukdomar eller annat dumt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Årets julklapp är alltid samma för min del: ingenting.

Lade ned julklappandet för länge sedan och det är bara skönt att slippa.

Jag önskar mig också inga julklappar.
Tyvärr funkar det dåligt att försöka genomföra detta i praktiken i en barnfamilj...
Julen är enbart ett kommersiellt jippo precis som alla andra högtider.
Men visst skönt att få några dagar ledigt från jobbet.
Men riktigt ledigt blir det inte förrän efter julafton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Håller med! #teamtrees (och andra liknande initiativ) hade jag velat få i julklapp.

Avstår mer än gärna något jag inte behöver och kan känna att den gåvan kommer någon behövande till hands. Antingen direkt som en gåva som hjälper människor eller som en insats för klimatet.

Skulle säga gräs framför träd, skymining.com verkar ha nått smart på gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vi är ganska många i detta land som redan åstadkommer detta med Huel och för den delen andra varianter. Men Huel är väl dem som lyckas tydligast i sitt koncept skulle jag säga.

Jag måste nog prova dem vid tillfälle. Har dock för mig att de innehåller läskigt mkt fibrer (som jag inte tål i för stora mängder).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Kontanter

En lagom moralisk gest som inte förolämpar den som får presenten samt belyser problemen med ett kontantfritt samhälle och uppmuntrar lokal handel för miljön. (kan inte använda kontanter online, så mindre transporter.)

Permalänk
Medlem

Alla års julklapp hade vart

Half-Life 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag sluta med att ta emot julklappar och att ge. För att få folk att sluta ge brukade jag spara klapparna till midsommar eller nått för att då öppna dom i givarnas närvaro, detta dödade de flestas lust att strunta i min önskan om en klapp_fri_jul.

Permalänk
Medlem

Med tanke på half life 3 så: valve index med knuckles och fyra sensorer! Om tomten finns så önskar jag mig det! Jag har varit en snäll unge.

Permalänk

Trolligt.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Som småbarnsförälder så önskar jag mig speltid

Skulle du väl tänkt på INNAN du skaffade barn, livet med småbarn är en uppsjö utav uppoffringar men som ger dig något mycket bättre än pixlar och polygoner tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Som småbarnsförälder så önskar jag mig speltid

Dock så tror jag årets present blir presentkort på GOD (gaming om demand), dvs psnow/gamepass/stadia/Apple arcade etc

Som ensamstående småbarnsförälder önskar jag att få gå på toa ifred och att ett dygn bestod av 36 timmar
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

En trestegs kompressorkylare med luftät chassi med vattenabsorberande granulat i en behållare för att förhindra kondens. Då kunde man köra en 3950X vid 5 Ghz och IHS temp på -90 grader 😅. Får dock sätta kompressorn utomhus så långa slangar behövs 😞 Granulatet byts när fuktmätaren går över 0% (värms i ugn för att driva ut fukten och sätts in igen).
Uppskattar att kylaren borde dra runt 250-300 W beroende på hur hög verkningsgrad kompressorerna har.
Kanske man kunde kombinera detta med min galna idé om ett chassi i 20mm stål för att förhindra att kosmisk gammastrålning vänder data i RAM-minnet och gör chassit motståndskraftigt mot upp till 12,7 mm projektiler skjutna ur vanliga gevär. Samt ofc mot vanliga vandaler och inbrottstjuvar.

Problemet är då igen att chassit närmar sig 290 kg i vikt, så en modulär design med en stomme som plåtarna bultas fast i vore önskvärt, sidoplåtarna blir runt 78 kg styck, dvs flyttbara men knappt så.
Koppar vore ett alternativ men priset och högre densitet gör det svårt att realisera. Infälda blyplattor skulle också gå men då måste man hantera tungmetall, tror det blir dyrt att specialbeställa sånna.

Vidare blir kondens på utsidan ett litet problem, går säkert att lösa med ett tunnt lager isolering på insidan i sammarbete med värmeplattor för att hålla plåtarna över säg 15 grader på vintern och 18 grader sommartid beroende på luftfuktighet och rumstemperatur.

Sen är frågan om resterande komponenter som chipset, VRM, m.2, RAM också behöver kylas med kompressorn temperaturen inne i lådan blir för hög då den skulle vara sluten, fast vanlig vattenkylning skulle nog räcka för dom.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Ureet:

Det är det också
Dock käkar jag det ca 1gång/vecka så jag ligger i lä!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:
  • Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året.

  • Produkten skall representera den tid vi lever i.

  • Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

En sprängladdning tycks ju uppfylla alla kriterierna, men i övrigt genererar den nog ganska dålig julstämning...

annars är jag nog inne på något "individanpassat". Individanpassningen av diverse miljöer, tjänster och produkter gör det allt svårare att hitta passande helhetslösningar till den stora massan.

(När det gäller presenter är det dock högst relevant. En present bör alltid ges med mottagaren i åtanke, snarare än givaren.)

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Smart hem är nog för brett, krävs någon slags avgränsning i det läget.

Permalänk
Medlem

@M_X_E_Q: Lyckades du samtidigt få folk att sluta vilja umgås? Det låter oerhört passivt aggressivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför detta konsumtionssamhälle? Det enda folk tänker på att är att köpa köpa.

Skyll på Coca-Cola var väl dom som började med Tomten ?
Fanns väl någon form av tomte myt innan men han var väl inte direkt snäll om jag minns rätt.