AMD: "Zen 3 är en helt ny arkitektur"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Selo:

Har sparat ihop cash till en ny dator men väntar tills nästa generation Nvidia kort och CPUs.
Har inga spel jag vill spela just nu så väntar tills dess.
Undrar vilka som blir först med PCIE-5

Klokt att vänta om möjligt.

Med tanke på att PCIe ända upp till version 7/8 presenterats så blir det en intressant fråga. Men alla hittar nog inte ens in till konsumentprodukterna antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Brukar sällan byta komponenter allt för ofta, istället köper jag något fett och väntar några år om inget fantastiskt händer.
hade min 2500k i 6 år och zen1 i 2 år, kan det bli så att jag byter redan vid zen 3.

frågan är hur länge AMD kan nöta på ddr4 med dualchannel innan det blir en allvarlig bottleneck? hur ser det ut idag på den fronten?
vet att mitt minne i 3333mhz ger ibland markant skillnad mot tex 2133mhz minne. vet även att infinity fabric skalar med minnet och hur mkt beror på minnes bandbredden och hur mkt på IF?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Håller deras prognos så ber jag till den gud jag inte tror på att min 8600K håller till Zen5. Blir då en total overhaul av datorn.

Om du ska köra nyutkomna spel så kan du glömma att en 6 trådad cpu räcker så många år Du lär få uppgradera till 8700k eller bättre för att hänga med.

Kolla bara på hur Intels 4 trådade cpuer presterar idag (tex 7600k). Microstutter, frysningar ect ect. HT/SMT gör stor skillnad för att framtidssäkra datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Om du ska köra nyutkomna spel så kan du glömma att en 6 trådad cpu räcker så många år Du lär få uppgradera till 8700k eller bättre för att hänga med.

Kolla bara på hur Intels 4 trådade cpuer presterar idag (tex 7600k). Microstutter, frysningar ect ect. HT/SMT gör stor skillnad för att framtidssäkra datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Planen är att lira igenom backloggen medan man väntar 😊

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Det blir nog en fin final för AM4 Tror inte Zen4 stannar på AM4 utan det blir nog ny sockel då. Men fräsigt att kunna ha kvar sitt moderkort åtminstonne 1 generation till

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Oj. Vilken sansad ”graf”.

Om det varit nvidia hade y axeln varit korrigerad så att Ryzen 3 varit mycket högre upp

https://www-gamespace-com.cdn.ampproject.org/i/s/www.gamespace.com/wp-content/uploads/2018/08/Screen-Shot-2018-08-20-at-6.48.18-PM-1024x640.png

Skickades från m.sweclockers.com

Jämföra en roadmap med en graf känns lite flummigt, men okej
Osäker varför du hoppar på Nvidia när de inte har något med CPUer att göra, men okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Brukar sällan byta komponenter allt för ofta, istället köper jag något fett och väntar några år om inget fantastiskt händer.
hade min 2500k i 6 år och zen1 i 2 år, kan det bli så att jag byter redan vid zen 3.

frågan är hur länge AMD kan nöta på ddr4 med dualchannel innan det blir en allvarlig bottleneck? hur ser det ut idag på den fronten?
vet att mitt minne i 3333mhz ger ibland markant skillnad mot tex 2133mhz minne. vet även att infinity fabric skalar med minnet och hur mkt beror på minnes bandbredden och hur mkt på IF?

Frågan borde ju vändas lite. Vem behöver quadchannel i dagsläget och är denna målgrupp den som ändå väljer TR pga. diverse orsaker?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Brukar sällan byta komponenter allt för ofta, istället köper jag något fett och väntar några år om inget fantastiskt händer.
hade min 2500k i 6 år och zen1 i 2 år, kan det bli så att jag byter redan vid zen 3.

frågan är hur länge AMD kan nöta på ddr4 med dualchannel innan det blir en allvarlig bottleneck? hur ser det ut idag på den fronten?
vet att mitt minne i 3333mhz ger ibland markant skillnad mot tex 2133mhz minne. vet även att infinity fabric skalar med minnet och hur mkt beror på minnes bandbredden och hur mkt på IF?

Någon allvarlig bottleneck är det inte, men helt klart en bottleneck i vissa särfall. I Geekbench får jag samma med 3900X som Swec med 3950X. Helt klart RAM som är bottleneck i Geekbench, jag kör ju lite snabbare RAM också 3800MHz.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Någon allvarlig bottleneck är det inte, men helt klart en bottleneck i vissa särfall. I Geekbench får jag samma med 3900X som Swec med 3950X. Helt klart RAM som är bottleneck i Geekbench, jag kör ju lite snabbare RAM också 3800MHz.

Eller för att 3900x och 3950x har samma cacheminne och det flaskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

AMD menade att de kommer köra på AM4 sockeln fram tills 2020. Inte fram till DDR5 lanserades.. vilket snarare är en spekulation från användare till varför man skulle gå från AM4 sockeln.

Huh? Uppenbarligen behöver inte AMD 4 minneskanaler i sina "Ryzen" eftersom de verkar sälja som smör ändå. Sedan "limmet"? Hänvisar du till Intels påstående om CCX-klustren?

Jo, 4 kanaler är precis vad dom behöver i jämförelse mot konkurrenten i ren prestanda. Det tvingar också Intel att göra detsamma.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Hmm ska jag vänta lite lite till kanske.. Jag planerade för en 3950X meeeen min 4690K kan nog stå ut lite lite till... Jag har ju fortfarande 100+ spel till att klara innan jag måste börja köpa spel som släppts efter 2016... Kan nog vänta lite lite till.. till Zen3..

Permalänk
Avstängd

@Chris_Kadaver: men sen kommer ju Zen 3 extra turbo!!! Vänta på den istället

Permalänk
Medlem

@inquam: Jag tänkte på mitt 570 moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

@inquam: Jag tänkte på mitt 570 moderkort

Är det ju just det där med val ;)... Sedan sneglade jag själv farligt mycket på ett Gigabyte X570 AORUS XTREME. Men... måste... försöka... vara... resonlig...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Eller för att 3900x och 3950x har samma cacheminne och det flaskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, det kan vara cache som flaskar. Och/eller minne.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Intel körde Tic-Toc och dominerade marknaden i decennium
Intel gav upp Tic-Toc och tappade mark
AMD tar upp Tic-Toc och tar ledningen

Jag ser ett mönster.

Är mönstret att den som har tillgång till en stadig ström av nya förbättrade tillverkningsprocesser att tillverka sina CPU-er på har en fördel?
Att ha en bra grundarkitektur att bygga på skadar ju inte.
Det är ju inte så som att AMD valde bort att få förbättrade tillverkningsprocesser förr. Eller som att Intel valt bort det nu.

Förresten. Tycker inte AMD ändrat strategi angående Tick-Tock. De har bytt till en processleverantör som har medvind samtidigt som de själva har en bättre grundarkitektur. De har en mycket högre basnivå att arbeta från och de har bättre tillverkningsprocesser samtidigt. De Tick-Tockar inte mer än innan.

Phenom -Tock Phenom II -Tick/Tock Bulldozer -Tick/Tock Piledriver -Tock Steamroller -Tick/Tock Excavator -Tock Zen -Tick/Tock Zen+ -Tick Zen 2 -Tick/Tock Zen 3 -Tick/Tock

Tick i kursiv stil är mer halvticks då de är mer nod-tweaks snarare än nya noder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Oj. Vilken sansad ”graf”.

Om det varit nvidia hade y axeln varit korrigerad så att Ryzen 3 varit mycket högre upp

https://www-gamespace-com.cdn.ampproject.org/i/s/www.gamespace.com/wp-content/uploads/2018/08/Screen-Shot-2018-08-20-at-6.48.18-PM-1024x640.png

Skickades från m.sweclockers.com

Det ser ut att skala identiskt med nvidias prissättning också.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Kan ju inte uppgradera förtillfället, även om jag är fett sugen på en 3800x. Kanske ska invänta denna lansering. Är Zen3 kompatibel med en x570 moderkort däremot, så kan jag tänka mig att uppgradera någon gång i början på nästa år och nöja mig med en 3700x då. För att uppgradera till 4000(?) serien.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@inquam: Vart ett Aorus Elite för mig

Permalänk
Avstängd

Så den kommer inte vara uppgraderingsbar på AM4-plattformen?
Kanske inte så överraskande att de redan med 3950X har stött på patrull med det löftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Så den kommer inte vara uppgraderingsbar på AM4-plattformen?
Kanske inte så överraskande att de redan med 3950X har stött på patrull med det löftet.

Sluta Trolla! Det är ingen som vet ännu om Zen 3 kommer till AM4, men det mesta pekar på att den gör det. DDR5 kommer inte att vara klart så det finns ingen anledning att byta plattform, det är inte Intel vi pratar om.

Och varför skulle 3950X vara "stöta på patrull"? Det är bara lovord överallt, inte vad jag kallar "stöta på patrull" lol

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Så den kommer inte vara uppgraderingsbar på AM4-plattformen?
Kanske inte så överraskande att de redan med 3950X har stött på patrull med det löftet.

Hm... Villken "den" pratar du om?

Å vad är det för löfte som dom stött på patrull med 3950X? 3950X är fortfarande AM4.

Antagligen kommer även Zen 3 till AM4, kan även vara att samma generation finns för både AM4 och AM5 om dom ser ett marknadsmässigt värde i det.

Det har skett tidigare, så jag skulle inte bli förvånad om det blr en mix...

Athlon 64 (ClawHammer, Newcastle, Venice) existerade på både Socket 754 och Socket 939

CPU'er för AM3 (DDR3 RAM) fungerade på vissa hybrid moderkort med AM2+ (DDR2 RAM)
https://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM2%2B
https://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM3

Tog bort svengelska...
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Planen är att lira igenom backloggen medan man väntar 😊

Den Backloggen man haft i 10 års tid nu?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd

Förlåt, jag var bara virrig och trodde att nytt moderkort behövdes för den nya processorn. Vet inte hur jag virrat ihop det så och fick för mig det. Snälla lacka inte mer nu. Kramas istället. Alla kan fela.

Rättade till egen sinnesförvirring för att undvika andras
Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Förlåt, jag var bara virrig och trodde att nytt moderkort behövdes för den nya konsolen. Vet inte hur jag virrat ihop det så och fick för mig det. Snälla lacka inte mer nu. Kramas istället. Alla kan fela.

Ingen lackar

Funderade bara var/hur du fick ihop det...

Allt är lungt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

AMD igen så blir det nog 3000-serien Threadripper trots allt, en intressantare plattform att bygga på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Är det inte dax att skrota X86...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hjälper ingenting för min del med tvåsiffrig % bättre prestanda/cykel när det är annat i processorn som mer eller mindre flaskar. Gör dom ingenting åt limmet så måste dom erbjuda 4 minneskanaler även i Ryzen.

Hur exakt ska fler minneskanaler hjälpa en intern CPU flaskhals? Det är väl bättre om de just kör upp snabbare infinityfabric istället, vilket det ju effektivt redan blir med övergången från 4CCX till 8CCX.

Och limmat är framtiden, även om folk inte vill, om du inte vill sitta på 2-4 kärnor. För större chip på så svåra noder går bara inte. Zen fungerar för CPU chipplets är så pass små att skadorna går att hantera. Men att göra som Intel, 16+ kärniga på 10 eller 7/5 nm går bara inte. Varför tror du Intel sitter i denna båten?

Så Intel kommer ta fram limmet igen. Förra gången de gjorde det, fick vi C2Q vilket var en av de bästa CPUerna de gjorde på den tiden.

Alternativet är att du får börja pröjsa lika mycket per kärna som AMD ger dig 8+... och få pers är villig att göra det, så det går inte ihop ekonomiskt. På serversidan kanske... men inte på konsument. Och du ser ju hur AMDs limmade saker redan påverkar Intels priser och ekonomi.

Tänk på detta... AMD gör en enda CPU krets. Zen. Denna sitter i allt från 3500U laptop, till Ryzen, Threadripper och Epyc. Intel måste tillverka flera olika nivåer för varje i hur de gjorde saker förr. Detta var ju varför i3 var så dyra vs i5. AMD kan ge dig hela rangen, baserat på hur bra chippen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur exakt ska fler minneskanaler hjälpa en intern CPU flaskhals? Det är väl bättre om de just kör upp snabbare infinityfabric istället, vilket det ju effektivt redan blir med övergången från 4CCX till 8CCX.

Och limmat är framtiden, även om folk inte vill, om du inte vill sitta på 2-4 kärnor. För större chip på så svåra noder går bara inte. Zen fungerar för CPU chipplets är så pass små att skadorna går att hantera. Men att göra som Intel, 16+ kärniga på 10 eller 7/5 nm går bara inte. Varför tror du Intel sitter i denna båten?

Så Intel kommer ta fram limmet igen. Förra gången de gjorde det, fick vi C2Q vilket var en av de bästa CPUerna de gjorde på den tiden.

Alternativet är att du får börja pröjsa lika mycket per kärna som AMD ger dig 8+... och få pers är villig att göra det, så det går inte ihop ekonomiskt. På serversidan kanske... men inte på konsument. Och du ser ju hur AMDs limmade saker redan påverkar Intels priser och ekonomi.

Tänk på detta... AMD gör en enda CPU krets. Zen. Denna sitter i allt från 3500U laptop, till Ryzen, Threadripper och Epyc. Intel måste tillverka flera olika nivåer för varje i hur de gjorde saker förr. Detta var ju varför i3 var så dyra vs i5. AMD kan ge dig hela rangen, baserat på hur bra chippen är.

IF klarar väldigt mycket mer bandbredd än det nu Ryzen visar, och precis som du säger så är det ju samma chip i hela serien. Men du ser också att gränsen för frekvens redan är där, eller i alla fall nära på. Dubbla antalet minneskanaler hade gjort Ryzen till en solklar vinnare, också i spelprestanda.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Den Backloggen man haft i 10 års tid nu?

Bara fem år för min del 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD