Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nu pratades det om kostnaden, inte tillgängligheten.
Hela Stokabs nät som finns i Stockholm går det att få 10 Gbit/s via Bahnhof.

Det är i just det nätet kostnaden är låg, med tanke på kostnaden för 1 Gbit/s i största delen av landets övriga nät så kommer 10 Gbit/s inte vara billigt, särskilt inte när det krävs att nätägarna uppgraderar sin utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Behöver och behöver, när Bredbansbolaget skulle bygga sitt första nät (på hela 10Mbit/s) skrattade Telia dem i ansiktet, "Vem behöver 10Mbit/s" lät det ifrån Telia då.

Det där med behöv är ju högst subjektivt, vi har alla olika behöv här i livet och utvecklingen går ju framåt i rask takt

Vad behövs 10Gbit/s till?

Möjligtvis om man sitter och jobbar hemma och behöver skyffla stora datamängder fram och tillbaka från jobbet hela tiden. Inte särskilt många som behöver det.

Ladda ner spel från Steam? Man kan dra ner 150Gb på 25 minuter om man laddar ner i 80% av 1Gbit/s.

Strömma 8K-filmer? Skulle max kräva runt 170Mbit/s. Och så skall det finnas en tjänst som erbjuder det också.

Så det handlar bara om en sak, tid. Saker skall gå 10ggr snabbare. Och då krävs det ju att de på andra sidan också har möjligheten att skicka data med den hastigheten också. Och så gäller det ju bara under korta perioder, man skall ju ha plats att spara ner saker också.

Ok, det finns ju en sak som troligtvis skulle kunna maxa 10Gbit/s, att dela ut populära linuxdistributioner på någon publik torrentserver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Se bilden i inlägget ovanför. Gå in på Bahnhofs hemsida och sök på din adress och se om du kan byta i Dropdown-listan.

Tack. Nej jag har inget annat att välja på där tyvärr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad behövs 10Gbit/s till?

Möjligtvis om man sitter och jobbar hemma och behöver skyffla stora datamängder fram och tillbaka från jobbet hela tiden. Inte särskilt många som behöver det.

Ladda ner spel från Steam? Man kan dra ner 150Gb på 25 minuter om man laddar ner i 80% av 1Gbit/s.

Strömma 8K-filmer? Skulle max kräva runt 170Mbit/s. Och så skall det finnas en tjänst som erbjuder det också.

Så det handlar bara om en sak, tid. Saker skall gå 10ggr snabbare. Och då krävs det ju att de på andra sidan också har möjligheten att skicka data med den hastigheten också. Och så gäller det ju bara under korta perioder, man skall ju ha plats att spara ner saker också.

Ok, det finns ju en sak som troligtvis skulle kunna maxa 10Gbit/s, att dela ut populära linuxdistributioner på någon publik torrentserver...

Det är nog inte så vanligt att man behöver mer än 1 Gbit/s ned, men upp är det rätt lätt att trycka ut 1 Gbit/s när man kör en egen server.

"Strömma 8K-filmer? Skulle max kräva runt 170Mbit/s" Vad baserar du det på?
Okomprimerad 4K/60 FPS kräver ju 12 Gbit/s

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ok, det finns ju en sak som troligtvis skulle kunna maxa 10Gbit/s, att dela ut populära linuxdistributioner på någon publik torrentserver...

Nu drar du ju slutsatser baserade på dina kunskaper, fantasi och intressen, lite fördomsfullt att bara anta att någon skulle slänga upp en torrent-server bara för att man kan anse sig behöva > 1Gbit/s.

Finns säkert många exempel på CAD/CAM arbete som skulle kunna utföras hemifrån utan att man behöver längre "väntetider" p.g.a. nedlaggningar/uppladdningar ifrån t.ex. jobbet.

Jag personligen ser mig inte behöva de 1Gbit/s jag har idag, men jag anser inte heller att ingen annan behöver det bara för att jag inte behöver så.

Och som @Lodisen säger:

Skrivet av Lodisen:

"Strömma 8K-filmer? Skulle max kräva runt 170Mbit/s" Vad baserar du det på?
Okomprimerad 4K/60 FPS kräver ju 12 Gbit/s

Permalänk
Medlem

Kan bara säga grattis till er som har tillgång till öppet fiber.

Jag har möjligheten att skaffa 1 GB/s via Telia, men med en prislapp på 999:-/mån känns det aningen magstarkt. Kör för tlilfället istället 500/500 för blygsamma 499:- men hade inte tvekat att byta upp mig om priset varit någorlunda humant.

500 Mbit vänjer man sig med väldigt snabbt skulle jag vilja påstå

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Kan bara säga grattis till er som har tillgång till öppet fiber.

Jag har möjligheten att skaffa 1 GB/s via Telia, men med en prislapp på 999:-/mån känns det aningen magstarkt. Kör för tlilfället istället 500/500 för blygsamma 499:- men hade inte tvekat att byta upp mig om priset varit någorlunda humant.

500 Mbit vänjer man sig med väldigt snabbt skulle jag vilja påstå

Om du kör Mobil eller TV via Telia så kan dom skjutsa upp dig till nästa hastighet kostnadsfritt.
https://www.telia.se/privat/erbjudanden/telia-life

Så även om mobilabonnemanget skulle vara t.ex. en hundring dyrare än vad du har nu exempelvis så kan det ju vara värt det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är nog inte så vanligt att man behöver mer än 1 Gbit/s ned, men upp är det rätt lätt att trycka ut 1 Gbit/s när man kör en egen server.

"Strömma 8K-filmer? Skulle max kräva runt 170Mbit/s" Vad baserar du det på?
Okomprimerad 4K/60 FPS kräver ju 12 Gbit/s

Hitta en tjänst som erbjuder strömmar av okomprimerad 4K/60 FPS...

Vad kör du för server som trycker ut 1Gbit/s?

Skrivet av gonace:

Nu drar du ju slutsatser baserade på dina kunskaper, fantasi och intressen, lite fördomsfullt att bara anta att någon skulle slänga upp en torrent-server bara för att man kan anse sig behöva > 1Gbit/s.

Finns säkert många exempel på CAD/CAM arbete som skulle kunna utföras hemifrån utan att man behöver längre "väntetider" p.g.a. nedlaggningar/uppladdningar ifrån t.ex. jobbet.

Jag personligen ser mig inte behöva de 1Gbit/s jag har idag, men jag anser inte heller att ingen annan behöver det bara för att jag inte behöver så.

Inga fördomar. Men torrents är som sagt i stort sett det enda sättet för de flesta att under en längre tid maximera sin lina, gäller 10Gbit/s, 1Gbit/s, men även 100Mbit/s.

Vet inte riktigt om CAD/CAM arbete kräver 10Gbit/s från hemmet. Tänkte mig mer någon som sitter och jobbar hemma med okomprimerad högupplöst video som ligger på företagets servrar.

Har aldrig hävdat att det inte finns de som behöver det, men det är som sagt väldigt få.

Permalänk
Medlem

För min del har det aldrig varit på tal om att maxa min uppkoppling under en längre tid, endast att minimera väntetiden där det behövs, t.ex. ladda ner spel. Nu är jag väldigt bortskämd här, men jag avskyr att ens behöva vänta i några minuter på ett spel.

Jag har oftast inte mycket tid över, och då jag plötsligt känner för att spela något och har tid så vill jag inte slösa det på att vänta.

Detsamma gäller min sambo.

Utöver det så hade jag gärna även flyttat en del av mina server som idag körs hemma till ett colorack. Där hade 10 Gbps varit helt fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Kan bara säga grattis till er som har tillgång till öppet fiber.

Jag har möjligheten att skaffa 1 GB/s via Telia, men med en prislapp på 999:-/mån känns det aningen magstarkt. Kör för tlilfället istället 500/500 för blygsamma 499:- men hade inte tvekat att byta upp mig om priset varit någorlunda humant.

500 Mbit vänjer man sig med väldigt snabbt skulle jag vilja påstå

Skrivet av Lodisen:

Om du kör Mobil eller TV via Telia så kan dom skjutsa upp dig till nästa hastighet kostnadsfritt.
https://www.telia.se/privat/erbjudanden/telia-life

Så även om mobilabonnemanget skulle vara t.ex. en hundring dyrare än vad du har nu exempelvis så kan det ju vara värt det.

Jag kör på telia life och får 500/500 för 99kr/mån då vi har 100/100 "gratis" via BRF så var steget till 250/250 bara 99kr och med life blev det 500/500.
Är dock intresserad av att fixa 500/500 och sedan höja till 1000/1000 men får bli ett senare projekt då jag inte kan se kostnaden för 500/500 eftersom jag redan "har" det.

Så kan verkligen rekommendera att använda det!

Permalänk
Medlem

Sett från ISP:ernas sida förstår jag verkligen att det inte läggs så mkt krut på att gå över 1Gb. Det är en jävla bump i kost.
Coreswitchar, erbjudande av ev routrar m.m kostar bra mkt mer än vad motsvarande 1Gb gör.
Tveksamt om ens 10% av kundstocken skulle nappa på det.
Att förbereda t.ex stadsnät för 10Gb utan kundunderlag och bygga backbone för detta tror jag är tokjävla dyrt... och allt för att folk ska lasta hem sin porr lite fortare

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Svindyrt?
499:- för 10 Gbit/s åt båda hållen är väldigt billigt tycker jag: https://www.bahnhof.se/villafiber/

Det är ju ett rätt uppenbart lockpris eftersom de vet att en marginell bråkdel av folk ens kommer köpa utrustning för 10 gbit så sure, sitter du redan med allt du behöver för att köra 10 gbit och bor i den promille av alla hushåll som kan få det där erbjudandet så kör i vind. Originalfrågan var dock mer i av slaget "När börjar det här komma på bred front hos flera operatörer?".

Räkna på vad det skulle kosta att köpa 10gbit-utrustning. Säg en router med 10G upplänk, en switch med minst 2 10G-portar för upplänk + en enhet, resten 1G samt ett 10G nätverkskort till en dator. Dra sedan om åtminstone delar av ditt fastighetsnät så du faktiskt kan få 10G i det rum där du vill ha det. Slå ut det på 24 månader. Inte prisvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det är ju ett rätt uppenbart lockpris eftersom de vet att en marginell bråkdel av folk ens kommer köpa utrustning för 10 gbit så sure, sitter du redan med allt du behöver för att köra 10 gbit och bor i den promille av alla hushåll som kan få det där erbjudandet så kör i vind. Originalfrågan var dock mer i av slaget "När börjar det här komma på bred front hos flera operatörer?".

Räkna på vad det skulle kosta att köpa 10gbit-utrustning. Säg en router med 10G upplänk, en switch med minst 2 10G-portar för upplänk + en enhet, resten 1G samt ett 10G nätverkskort till en dator. Dra sedan om åtminstone delar av ditt fastighetsnät så du faktiskt kan få 10G i det rum där du vill ha det. Slå ut det på 24 månader. Inte prisvärt!

Nu har ju inte alla samma levnadsstandard.
För mig som bor i en etta skulle det inte kosta ett jota förutom nätverkskort till datorn.
Bahnhof tillhandahåller ju en fiberconverter med 10 Gbit/s, sedan en kabel in i datorn och ett till nätverkskort som går till en switch om man ska koppla upp fler prylar.

"Promille", det är 15 000 fastigheter som är anslutna till Stokab i Stockholm och bara i fastigheten jag bor i är det 250 lägenheter.
Nu kan jag visserligen inte skaffa det för att hyresvärden har ett bundet avtal till 2021 i den här kåken, men det är inte orimligt att räkna på att ett par hundra tusen kan få det i Stockholmsområdet.

Men som du säger ligger det nog inte allt för nära att fler erbjuder 10 Gbit/s, inte inom de närmsta 2-3 åren i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nu har ju inte alla samma levnadsstandard.
För mig som bor i en etta skulle det inte kosta ett jota förutom nätverkskort till datorn.

Sant, men andelen personer som är intresserade av att köra en enda dator kablat direkt till väggen utan wifi eller något annat är nog försvinnande liten. Då börjar vi ju prata utsnittet "Personer som vill ha 10G, kan dra in bahnhofs egna fiber, bor i en etta och vill ha max en kablad enhet inkopplad" och nä, det är inte vad man kallar för en 'marknad'

Ett 10G-kort verkar kvala in på typ 1500 spänn idag vilket är mycket billigare än för bara ett par år sedan, men det är långt ifrån gratis.

Citat:

Bahnhof tillhandahåller ju en fiberconverter med 10 Gbit/s, sedan en kabel in i datorn och ett till nätverkskort som går till en switch om man ska koppla upp fler prylar.

Jag kan ha fel men jag tror inte att du får installation o.s.v helt kostandsfritt. Grejen med 'villafiber'-erbjudandet är väl att bahnhof gör fiberinstallationen. Din förening betalar alltså xx antal tusenlappar i start för att nätverksutrustning, kablage till lägenheter o.s.v. och i slutändan är det ju du som betalar den summan även om den kanske 'ingår' i din avgift. Därefter är det 499kr/mån.

Jämför du med ett stadsnät i stockholm (där startkostnaderna ofta är 'inbakade' eftersom du redan har stadsnätstjänsten) kostar 1G 700 spänn och 250M 350 spänn så du kan nog räkna på att 10G där landar på 1500+++.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jämför du med ett stadsnät i stockholm (där startkostnaderna ofta är 'inbakade' eftersom du redan har stadsnätstjänsten) kostar 1G 700 spänn och 250M 350 spänn så du kan nog räkna på att 10G där landar på 1500+++.

Grejen med det är ju att Stockholms Kommun dragit fiber via Stokab, sedan har Telia gått in och installerat utrustning i fastigheterna och hyr in sig på Stokabs fiber.

Sedan tar de bara hutlöst betalt av andra som vill hyra in sig.

Farsan drog in fiber som inte "ägs" av något stadsnät, kostade 23 000:- och han pröjsar 199:- för 500/500 mitt ute i skogen.
Även om man har en Villa och vill köra 3 datorer så kostar det inte mer än 10k med switchar, nätverkskort och kablar.

Finns nog en hel del som är intresserad utav 10 Gbit/s om det skulle säljas över hela Sverige.
Givetvis så är det som med alla andra linor och att den kanske maxas under en kort period varje dygn bara.

Jag har själv 1000/1000 Mbit/s och skulle behöva mer. Inte för att jag behöver pressa ut mer data/dygn, utan att den blir fullbelastad en timme eller så per dag.

I genomsnitt ligger jag på i genomsnitt ~90 Mbit/s per dygn men känner ändå att jag skulle uppgradera till iaf 1500 Mbit/s om jag hade möjligheten.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

10 Gbit har funnits att beställa som privatperson sedan en tid tillbaka hos Obenetwork. Dock enbart genom deras egna nät, precis som hos Bahnhof.

https://www.obenetwork.com/bredband/10g

Själv kör jag med 1/1 Gbit med tanke på dagens storlekar på spel och patchar.
Som tex Call Of Duty Modern Warfare @ 115 GB, med flertalet patchar på över 7 GB stycket därefter.

Priset 579:- /m är helt överkomligt dessutom.

Jag betalar 99:-/mån för 1000/1000 (200/200 ingår i avgiften) det känns också helt okej.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle undvika Telia och ComHem framförallt för att dom lämnar ut användarinfo till advokatfirmor som skickar ut räkningar till höger och vänster till folk som inte ens har dator.

Har själv Alltele numera A3 och betalar 160 kr för 1000/1000