Färger har ändrats och går inte att få rätt igen.

Permalänk
Medlem

Färger har ändrats och går inte att få rätt igen.

Problemet började igår kväll när jag stängde av datorn då var den vanligtvis blåa "windows avslutas" skärmen grå istället för blå.
när jag öppnade datorn imorse så var aktivitetsfältet grått istället för svart, alla svarta färger är grå/brun smörja, aktivitetsfältet har nu blivit kritvitt när jag försökte ändra inställningar för att få tillbaka mina färger och nu går det inte att ändra alls.

vad tusan är problemet här? det här är en laptop jag köpte för drygt ett år sedan.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara flera fel på en laptop så att plugga in en extern skärm för att se om det är skärmen eller grafikkretsen är en bra början på felsökningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: jag bor på en skola just nu så jag har inte tillgång till någon annan skärm för tillfället och kommer inte ha tillgång till min vanliga pc på några månader, vad är nästa alternativ? gå till butik och be dom felsöka eller?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kethsi:

@mrqaffe: jag bor på en skola just nu så jag har inte tillgång till någon annan skärm för tillfället och kommer inte ha tillgång till min vanliga pc på några månader, vad är nästa alternativ? gå till butik och be dom felsöka eller?

Utifall det är mjukvarufel så kan du kanske se det i bios eller genom att boota med en livelinux.
Efter det testet behöver du hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Problemet började igår kväll när jag stängde av datorn då var den vanligtvis blåa "windows avslutas" skärmen grå istället för blå.
när jag öppnade datorn imorse så var aktivitetsfältet grått istället för svart, alla svarta färger är grå/brun smörja, aktivitetsfältet har nu blivit kritvitt när jag försökte ändra inställningar för att få tillbaka mina färger och nu går det inte att ändra alls.

vad tusan är problemet här? det här är en laptop jag köpte för drygt ett år sedan.

Kan det vara så att du har hållit in Windows-knappen samtidigt som du tryckt på End-knappen? Då ändras allt till gråsvart. Du återställer med samma tangentkombination.
End-knappen finns strax under Scroll Lock,

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

@Techs: nej den kombinationen har jag aldrig använt och testade precis, hände ingenting.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@LeonHart: tyvärr inte, det där har jag testat alla knappar som fanns att trycka på och allt den gör är att få hela skärmen svart eller ännu mer grå, och nu har t.ex flikarna på sidan här på sweclockers för "nytt i forumet" blivit mer brun än va den är svart.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Techs:

Kan det vara så att du har hållit in Windows-knappen samtidigt som du tryckt på End-knappen? Då ändras allt till gråsvart. Du återställer med samma tangentkombination.
End-knappen finns strax under Scroll Lock,

Skrivet av Kethsi:

@Techs: nej den kombinationen har jag aldrig använt och testade precis, hände ingenting.

Händer inget här heller med den kombinationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Händer inget här heller med den kombinationen?

Undrar vad jag har igång, eller ändrat för länge sen, som med den tangentbordkombinationen får färgerna ändra så markant?
Strunt samma, det är en annan fråga som inte hör hemma här

La till "Strunt samma"-meningen
Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Problemet började igår kväll när jag stängde av datorn då var den vanligtvis blåa "windows avslutas" skärmen grå istället för blå.
när jag öppnade datorn imorse så var aktivitetsfältet grått istället för svart, alla svarta färger är grå/brun smörja, aktivitetsfältet har nu blivit kritvitt när jag försökte ändra inställningar för att få tillbaka mina färger och nu går det inte att ändra alls.

vad tusan är problemet här? det här är en laptop jag köpte för drygt ett år sedan.

Är det Win 10 Home version 1909?

Det låter som det nya utseendet som jag läste skulle komma. Vet dock inte varför bara några har fått det efter uppdateringen. Kanske bara dom med Home får nya medan dom med Pro har kvar gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Är det Win 10 Home version 1909?

Det låter som det nya utseendet som jag läste skulle komma. Vet dock inte varför bara några har fått det efter uppdateringen. Kanske bara dom med Home får nya medan dom med Pro har kvar gamla?

nej men jag testade uppdatera till 1909 nu och det gjorde nada, inget hände.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

jag ställer en till fråga om någon råkar se detta: det här är väl inget annat än ett kosmetiskt fel? dvs laptopen kommer hålla ett par månader till? klarar den sig tills jag är klar här så good enough i guess.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kethsi:

jag ställer en till fråga om någon råkar se detta: det här är väl inget annat än ett kosmetiskt fel? dvs laptopen kommer hålla ett par månader till? klarar den sig tills jag är klar här så good enough i guess.

Beror på vad det är för fel, på en laptop är ju mekaniska skador på skärmen vanligt och de är ju inget som är farligt men det kan ju vara nått fel i själva datorn också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

nej men jag testade uppdatera till 1909 nu och det gjorde nada, inget hände.

Ser det ut så här eller värre?

Jag testade att göra ren installation på en gammal dator.

Win 10 Home blev som i bilden.
Win 10 Pro blev som du hade förut.

Kanske fick du nyligen nån Windows uppdatering som ändrade utseendet. En bild hade underlättat för att vara säker på att jag inte missförstår dig. Om något gått sönder så är det viktigt att ha backup ifall det blir värre. Om datorn håller tills du är klar så bör du försöka utesluta felet i Windows innan du lämnar in den.

Permalänk
Medlem

@Kethsi: För att utesluta hårdvarufel.
Ta en skärmdump och mejla till dig själv. Kolla på mejlet i din telefon och jämför.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Problemet började igår kväll när jag stängde av datorn då var den vanligtvis blåa "windows avslutas" skärmen grå istället för blå.
när jag öppnade datorn imorse så var aktivitetsfältet grått istället för svart, alla svarta färger är grå/brun smörja, aktivitetsfältet har nu blivit kritvitt när jag försökte ändra inställningar för att få tillbaka mina färger och nu går det inte att ändra alls.

vad tusan är problemet här? det här är en laptop jag köpte för drygt ett år sedan.

Kanske har färgschemat ändrats det görs ibland när vissa spel inte klarar 64bit.
Öppna kontrollpanelen och i hjälpmedel finns olika inställningar även högkontrast och färginställningar, testa kolla där och ändra.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem

Prova ctrl+windowstangenten+c växlar mellan svartvitt och färg

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ser det ut så här eller värre?
https://www.ghacks.net/wp-content/uploads/2019/10/windows-10-version-1909-start-menu.png

Jag testade att göra ren installation på en gammal dator.

Win 10 Home blev som i bilden.
Win 10 Pro blev som du hade förut.

Kanske fick du nyligen nån Windows uppdatering som ändrade utseendet. En bild hade underlättat för att vara säker på att jag inte missförstår dig. Om något gått sönder så är det viktigt att ha backup ifall det blir värre. Om datorn håller tills du är klar så bör du försöka utesluta felet i Windows innan du lämnar in den.

ja det där hände efter jag uppdaterade till 1909 men det lyckades jag få bort.
svarta färger är fortfarande brungrå smörja förutom på youtube av någon anledning, har jag bioläget på youtube så är sidorna i videospelaren rätt form av svart men alla andra platser har ingen svart färg längre.

Skrivet av Lembritt:

@Kethsi: För att utesluta hårdvarufel.
Ta en skärmdump och mejla till dig själv. Kolla på mejlet i din telefon och jämför.

det var en bra ide och ja på telefonen visas korrekta färger men på datorn så är det galet. hårdvarufel då antar jag..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

ja det där hände efter jag uppdaterade till 1909 men det lyckades jag få bort.
svarta färger är fortfarande brungrå smörja förutom på youtube av någon anledning, har jag bioläget på youtube så är sidorna i videospelaren rätt form av svart men alla andra platser har ingen svart färg längre.
det var en bra ide och ja på telefonen visas korrekta färger men på datorn så är det galet. hårdvarufel då antar jag..

Låter som skärmen eller grafikkortet gett upp :/

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Låter som skärmen eller grafikkortet gett upp :/

det är en asus vivobook, har inget dedikerat grafikkort i den här dumburken.

är det något jag kan göra / behöver någonting göras eller är det bara att lämna in den på service?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Troligen kabeln upp till skärmen som dött.. Om det är en äldre dator tror jag det är enklast att kolla på något nyare.

Men lämna in och se om du kan få ett gratis kostnadsförslag någonstans, alternativt köpa en extern skärm billigt tillsvidare så du kan använda datorn om du har plats/möjlighet.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Troligen kabeln upp till skärmen som dött.. Om det är en äldre dator tror jag det är enklast att kolla på något nyare.

Men lämna in och se om du kan få ett gratis kostnadsförslag någonstans, alternativt köpa en extern skärm billigt tillsvidare så du kan använda datorn om du har plats/möjlighet.

den köptes tidigare i år runt mars/februari.

har aldrig haft en laptop på service förut men har du någon ide om hur lång tid det skulle ta att fixa den? jag kan inte vara utan den i veckor t.ex.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kethsi:

ja det där hände efter jag uppdaterade till 1909 men det lyckades jag få bort.
svarta färger är fortfarande brungrå smörja förutom på youtube av någon anledning, har jag bioläget på youtube så är sidorna i videospelaren rätt form av svart men alla andra platser har ingen svart färg längre.
det var en bra ide och ja på telefonen visas korrekta färger men på datorn så är det galet. hårdvarufel då antar jag..

En skärm kan inte få för sig att visa ett specifikt program korrekt och alla andra fel. Skärmen är helt agnostisk inför detta och har som uppgift att bit för bit omvandla bildsignal till ljus. Så RGB:0,0,0 blir svart – vilket det verkar vara i Youtube. Och är det svart i Youtube och en brun sörja i andra program är det för att grafikkortet skickar en brun sörja i de andra programmen. Kanske R:30, G:30 och B:15 när det borde vara R:0, G:0, B:0.

Men grafikkorten gör normalt ingen sådan åtskillnad mellan programmen det heller. Vore det ett "fel" som i "trasigt" skulle det skicka ut fel signal hela tiden.

Så min första misstanke riktas mot att någonting har lyckats aktivera fel färgprofil i systemet vilket påverkar Windows och alla program som tar hänsyn till färgprofilen. Då räknas RGB:0,0,0 om till något som godtyckligt blir brun sörja. Medan Youtube i den kombinationen av webbläsare och codecs som används helt enkelt ignorerar färgprofilen och allt ser normalt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En skärm kan inte få för sig att visa ett specifikt program korrekt och alla andra fel. Skärmen är helt agnostisk inför detta och har som uppgift att bit för bit omvandla bildsignal till ljus. Så RGB:0,0,0 blir svart – vilket det verkar vara i Youtube. Och är det svart i Youtube och en brun sörja i andra program är det för att grafikkortet skickar en brun sörja i de andra programmen. Kanske R:30, G:30 och B:15 när det borde vara R:0, G:0, B:0.

Men grafikkorten gör normalt ingen sådan åtskillnad mellan programmen det heller. Vore det ett "fel" som i "trasigt" skulle det skicka ut fel signal hela tiden.

Så min första misstanke riktas mot att någonting har lyckats aktivera fel färgprofil i systemet vilket påverkar Windows och alla program som tar hänsyn till färgprofilen. Då räknas RGB:0,0,0 om till något som godtyckligt blir brun sörja. Medan Youtube i den kombinationen av webbläsare och codecs som används helt enkelt ignorerar färgprofilen och allt ser normalt ut.

okej men hur ändrar jag då så att den slutar skicka fel färger?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kethsi:

okej men hur ändrar jag då så att den slutar skicka fel färger?

Sökfunktionen i Windows kan hjälpa till. Du kan välja färgprofil per skärm under kontrollpanelen och Visningsalternativ. Du kan också söka efter "Färghantering" och "ICC-profil" så brukar man finna.

Kan också finnas fler förklaringar som att du ändrat på färgreglagen för grafikkortet. Också en sådan funktion som videocodecs kan kliva förbi.

Brukar nå det mesta av inställningarna genom att högerklicka på skrivbordet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kethsi:

okej men hur ändrar jag då så att den slutar skicka fel färger?

För att testa om det är det kan du boota med en livelinux, ett utmärkt verktyg för att kunna se om det är mjukvaruproblem i win eller hårdvaruproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sökfunktionen i Windows kan hjälpa till. Du kan välja färgprofil per skärm under kontrollpanelen och Visningsalternativ. Du kan också söka efter "Färghantering" och "ICC-profil" så brukar man finna.

Kan också finnas fler förklaringar som att du ändrat på färgreglagen för grafikkortet. Också en sådan funktion som videocodecs kan kliva förbi.

Brukar nå det mesta av inställningarna genom att högerklicka på skrivbordet.

i färghantering så finns det ju ICC profiler men det är ju typ 50st, hur vet jag vilken jag ska testa med?
grafikkortet är ju integrerat i processorn alltså en hd620, finns nästan ingenting som går att ändra på där.

Skrivet av mrqaffe:

För att testa om det är det kan du boota med en livelinux, ett utmärkt verktyg för att kunna se om det är mjukvaruproblem i win eller hårdvaruproblem.

vad är livelinux och hur skulle det hjälpa?
vad jag kunde se så verkar det ju vara någon typ av VM för linux? hur ska jag boota med en vm till att börja med?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kethsi:

i färghantering så finns det ju ICC profiler men det är ju typ 50st, hur vet jag vilken jag ska testa med?
grafikkortet är ju integrerat i processorn alltså en hd620, finns nästan ingenting som går att ändra på där.

Du bör ha en profil som är döpt efter sin skärm eller dator.

Kanske kan man – har inte löst detta problem specifikt – testa med att skapa en ny användare och logga in där. Försvinner alla sådana här färgproblem är det något som ändrats på användarnivå. Fungerar den nya användaren problemfritt kan man därför se vilken icc-profil som är den rätta. Om det nu är fel icc-profil som är orsak.

Även Intels grafikkort har drivruitiner och funktioner som kan påverka färger och nivåer. Bör finnas i menyn som högerklick mot skrivbordet. Är det borta kan någon Windows-uppdatering skalat bort dem och gjort skapat något fel på samma gång.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kethsi:

i färghantering så finns det ju ICC profiler men det är ju typ 50st, hur vet jag vilken jag ska testa med?
grafikkortet är ju integrerat i processorn alltså en hd620, finns nästan ingenting som går att ändra på där.
vad är livelinux och hur skulle det hjälpa?
vad jag kunde se så verkar det ju vara någon typ av VM för linux? hur ska jag boota med en vm till att börja med?

Man gör ett installationsusbminne med Linux och bootar från det och kör datorn, man behöver inte installera, på så sätt får du ett rent operativsystem och ser allt ok ut där vet du att du inte har hårdvaruproblem för de skulle synas även om du bytt os, har du däremot problem även i Linux vet du att det med största sannolikhet är ett hårdvaruproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.