Bill Gates: "Windows Mobile hade kunnat bli det dominerande systemet"

Permalänk
Medlem

MS har inga andra att skylla på än sig själva.
Varje ny-introducering dom gjort med telefoner och OS har lovat att "nu jäklar storsatsar vi!".
För att kort tid därefter läggas ner igen.

Och inte nog med det så lider vi på desktops fortfarande sviterna av den senaste UI satsningen.
(Den som gjordes för att deras 3 platformar (desktop, xbox och telefon) skulle se liknande ut.)
Telefonerna försvann men vårat OS ser fortfarande skrattretande mobilt ut (lyckligtvis lite bättre än W8).

Varenda arbetsplats formligen skriker efter ett väl integrerat alternativ till Android och IOS.
MS har bokstavligt talat öppet mål bara dom ser till att låta app-marknaden växa utan avbrott.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Tror du har rätt in del, men tyvärr (för jag gillade verkligen WP) så verkar det inte finnas plats på marknaden för mer än två mobila system, och de platserna har Android och iOS cementerat.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nope. Det var inte windows mobile (som levde mellan 2000 och 2010) som fallerade tillsammans med nokiasamarbetet.
Det var nästa generation OS - alltså windows phone efter 2010 som stod för den delen. Men då satt inte Bill Gates på en position inom Microsoft längre så det var inte den delen Gates pratade om.

Sedan kan man fråga sig om nokia själva inte grävde sin egen grop redan tidigare ;). De tappade trots allt nästan hela sin marknad utan hjälp redan innan den divisionen blev uppköpt av MS.

Fast Söderbäck Windows Phone lades ju ned och en ny plattform för apputveckling lanserades (som till många delar var gemensamt med Windows 10) och operativet byte återigen namn till Windows Mobile, närmare bestämt Windows 10 Mobile. min Nokia Lumia 930 hade just Mobile 10. Jag älskade det systemet och tycker fortfarande det i många delar var överlägset Android. Men visst låg det efter i vissa delar och det stora problemet var naturligtvis avsaknaden av appar. Fast man kunde hanka sig fram BankID fanns länge liksom Swish och det fanns en tredjeparts app som var kompatibel att logga in på alla svenska storbanker. Webbläsaren tycker jag fortfarande funkar bättre än tex Chrome i Android som drar mer resurser och känns klumpigare.

De dyrare Nokia telefonerna var underbart välbyggda och min Lumia 930 trots plastbaksida känns bättre kvalitetsmässigt än nästan alla telefoner tillgängliga idag. Riktig tegelsten i känslan. Kameran var också före sin tid (tycker fortfarande att Nokias kameraapp var bättre än de som nu används i Android) liksom ovanligt bra OLED skärm för priset samt även trådlös laddning och ovanligt bra batteritid för sin tid. Gillade verkligen Windows 10 Mobile gränssnittet! Saknar det men kompenserar det lite genom att köra en Nokia 7 Plus (som ser lite lik ut) och genom att köra en Windows 10 Mobile launcher så att det ska likna Windows 10 Mobile lite grann!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast Söderbäck Windows Phone lades ju ned och en ny plattform för apputveckling lanserades (som till många delar var gemensamt med Windows 10) och operativet byte återigen namn till Windows Mobile, närmare bestämt Windows Mobile 10. min Nokia Lumia 930 hade just Mobile 10. Jag älskade det systemet och tycker fortfarande det i många delar var överlägset Android. Men visst låg det efter i vissa delar och det stora problemet var naturligtvis avsaknaden av appar. Fast man kunde hanka sig fram BankID fanns länge liksom Swish och det fanns en tredjeparts app som var kompatibel att logga in på alla svenska storbanker. Webbläsaren tycker jag fortfarande funkar bättre än tex Chrome i Android som drar mer resurser och känns klumpigare.

De dyrare Nokia telefonerna var underbart välbyggda och min Lumia 930 trots plastbaksida känns bättre kvalitetsmässigt än nästan alla telefoner tillgängliga idag. Riktig tegelsten i känslan. Kameran var också före sin tid (tycker fortfarande att Nokias kameraapp var bättre än de som nu används i Android) liksom ovanligt bra OLED skärm för priset samt även trådlös laddning och ovanligt bra batteritid för sin tid. Gillade verkligen Windows 10 Mobile gränssnittet! Saknar det men kompenserar det lite genom att köra en Nokia 7 Plus (som ser lite lik ut) och genom att köra en Windows Mobile 10 launcher så att det ska likna Windows Mobile 10 lite grann!

Jag antar att du menar Windows 10 Mobile och inte Windows Mobile 10?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag antar att du menar Windows 10 Mobile och inte Windows Mobile 10?

Naturligtvis! Skyller på den sena timmen då jag skrev inlägget det är korrigerat nu!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av martinot:

Tja, det där har ju även IBM, Apple, Google, Samsung, mflr. använt sig av liknande affärsmetoder. Så är ju inget unikt för Microsoft.

Nej, ingen av dem har skrivit illegala avtal med datorleverantörer för att få monopol. Ring närmsta datorleverantör och testa köpa en dator utan operativsystem eller med Linux.

Microsofts monopol fortsätter. Det var ett brott då, och det är ett brott nu. Och det är väl knappast någon nyhet här att de fortsatt tvingat på användare mjukvara för att diversifiera sitt monopol. IE, Outlook, Direct X, Windows 10 S.

EU:s Högsta Domstol är de enda försvararna av konkurrens i en värld som leds av globala företag vars metoder bara kan beskrivas som antikapitalistiska. (Edit: utom de kinesiska företagen. De antar, kanske mot förväntan, att Väst fortfarande opererar på kapitalistiska premisser, och konkurrerar hårt om konsumenternas gunst på teknikmarknaden.)

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HolyFather:

Nej, ingen av dem har skrivit illegala avtal med datorleverantörer för att få monopol. Ring närmsta datorleverantör och testa köpa en dator utan operativsystem eller med Linux.

Man kan inte tvinga företag att sälja saker de inte vill sälja. MS har absolut varit rätt hemska ur den bemärkelsen men det var länge sedan och de är långt ifrån ensamma om att ha utnyttjat en dominerande position.

Det sagt så har jag köpt datorer utan OS, men det är en nischprodukt då ett OS krävs för att använda den och de flesta vill ha något som funkar utan att behöva köpa ytterligare produkter.

Citat:

Microsofts monopol fortsätter. Det var ett brott då, och det är ett brott nu. Och det är väl knappast någon nyhet här att de fortsatt tvingat på användare mjukvara för att diversifiera sitt monopol. IE, Outlook, Direct X, Windows 10 S.

Inga av de mjukvarorna är dock påtvingade. Vad ett OS innehåller (eller förväntas innehålla) har förändrats över tiden. Ett OS utan webbläsare hade varit obrukbart för de flesta exempelvis.

Citat:

EU:s Högsta Domstol är de enda försvararna av konkurrens i en värld som leds av globala företag vars metoder bara kan beskrivas som antikapitalistiska. (Edit: utom de kinesiska företagen. De antar, kanske mot förväntan, att Väst fortfarande opererar på kapitalistiska premisser, och konkurrerar hårt om konsumenternas gunst på teknikmarknaden.)

Hmm, vilket kinesiskt företag anser du konkurrera med MS om OS-marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Nej, ingen av dem har skrivit illegala avtal med datorleverantörer för att få monopol.

https://www.justice.gov/atr/case-document/united-states-memor...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inga av de mjukvarorna är dock påtvingade. Vad ett OS innehåller (eller förväntas innehålla) har förändrats över tiden. Ett OS utan webbläsare hade varit obrukbart för de flesta exempelvis.

Exakt!

Dessutom; det är ungefär som med Samsung. På vissa Samsung-telefoner kan jag inte avinstallera en massa applikationer, på precis samma sätt som man inte kan avinstallera webbläsaren på Windows eller macOS.

Ingen som helst skillnad där.

Dessutom; även om jag verkligen älskar många av mina alla Appleprodukter, så på iOS på mina telefoner och surfplattor, så kan jag inte ens installera en konkurrerande komplett webbläsare (endast skall till Apples inbyggda).

Det kunde jag däremot göra på mina telefoner med Windows Phone och Windows Mobile.

Inte alls lika nerlåst som iOS.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/