Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av improwise:

Testade stänga av min routing för CMore utanför VPN tunneln (så trafiken går via VPN) och numer verkar det fungera, det gjorde det inte i början när CMore införde geolock.

@Teklager (Pawel) finns här på forumet för övrigt och är riktigt trevlig, även om tidspassningen kanske var lite så där när vi skulle ses för överlämning av min router

(Routern fungerar för övrigt utmärkt...och för att inte låta som en säljare så finns det så klart andra leverantörer och tillverkare som också gör bra custom routers).

Blev faktiskt tvungen att använda vpn-policy-routing idag igen när Viaplay som det verkar ändrat lite i sina inställningar för VPN block. Krävs lite detektivarbete bara i browsern eller vad man nu använder för att hitta vilka URL:er man behöver konfa.

(Och, nej, detta handlar inte om nån piratverksamhet utan att jag som betalande kund faktiskt ska kunna se det jag betalar för).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av improwise:

Blev faktiskt tvungen att använda vpn-policy-routing idag igen när Viaplay som det verkar ändrat lite i sina inställningar för VPN block. Krävs lite detektivarbete bara i browsern eller vad man nu använder för att hitta vilka URL:er man behöver konfa.

(Och, nej, detta handlar inte om nån piratverksamhet utan att jag som betalande kund faktiskt ska kunna se det jag betalar för).

Här fungerar Viaplay som vanligt med tunneln igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Tinkerbeard:

Här fungerar Viaplay som vanligt med tunneln igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror nog helt på hur praktikanterna på Viaplay konfat upp olika IP-range gissar jag (dvs var man anser att vissa IP adresser hör hemma rent geografiskt). Men dom verkar ju inte ha någon vidare koll överlag...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av teklager:

There's a little section about Wireguard performance on APU2 at the end of this article: https://teklager.se/en/knowledge-base/apu2-vpn-performance/

I ran this test on Linux. I have not tried on BSD yet. I also think that the performance will be lower, but I'm not sure by how much.

Ett stort Tack till dig Pawel som byggde ihop en perfekt router till mig. Dessutom inkl. konfigurering! Plug-n-play kallar jag det! Önskar dig all lycka till i framtiden, rekommenderas varmt!