Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Ramses:

Fungerar PoE på Edgerouter X med en Unifi AP AC lite?
Fick inte AP att boota ens, är det bara "passthrough"?
Allt är igång, fast ville slippa injectorn..

Edit: Hmm är det injectorn in på eth0 till edgeX och sedan aktivera PoE på eth4?

Ja, du måste koppla in PoE på eth0 för att kunna ta ut det på eth4. Den vanliga nätadaptern som följer med ERX räcker inte, den har för låg effekt.

Edit: en kraftigare nätadapter funkar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av zarkov:

Ja, du måste koppla in PoE på eth0 för att kunna ta ut det på eth4. Den vanliga nätadaptern som följer med ERX räcker inte, den har för låg effekt.

Edit: en kraftigare nätadapter funkar också.

Så helt enkelt då, den som följer med AP AC lite, är för svag för bägge, vilket jag antar, fast ändå vill ha bekräftat?

Edit: Öh såg din edit, så löst.

2st DAC/AMP som gått i pension, 2st AMP och 1st DAC samt några hörlurar..
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
at home
Registrerad
Nov 2007

För att återgå till "Topic" för tråden så verkar Ubi ha stora trubbel med nya versionen.

Jag har själv kört Beta 2 över en vecka inkl IPv6 samt en OpenVPNserver och för mig funkar det mycket bra.
Men betatråden är rena slakten för diverse uppkopplingar.

https://community.ubnt.com/t5/EdgeRouter-Beta/EdgeMAX-EdgeRou...

Kan bara ses om man är inloggad.

Beta 3 var utlovad men den lyser med sin frånvaro.

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Jun 2005

@plunn: bara för att du skrev så släpte dom beta-3 (50 minuter sedan när jag skriver detta)

https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX-Beta-Blog/New-EdgeRoute...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Har snart under 1 dygn försökt få min Edgerouter o fungera med Unifi AP AC LITE.
Har fått routern till att fungera, så jag får internet, men kan inte konfigurera AP.n
Controller lokalt installerat, men där står det att den inte hittar några enheter.
Finns det någon här som är riktigt vass på att sätta upp detta nätverket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av hybq:

Har snart under 1 dygn försökt få min Edgerouter o fungera med Unifi AP AC LITE.
Har fått routern till att fungera, så jag får internet, men kan inte konfigurera AP.n
Controller lokalt installerat, men där står det att den inte hittar några enheter.
Finns det någon här som är riktigt vass på att sätta upp detta nätverket?

Har du en switch mellan routern och accesspunkten? Är uttagen på routern bryggade?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

@jocke92: Nej, ingen switch. Tror den är bryggad, har lyckats få igång controllern lokalt, så jag har konfigurerat AP, men nu kommer inte routern upp i "trädet"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2009

@hybq: Routern ser du inte i "trädet" vad jag vet. De enda du ser är Unifi-produkterna (ex, unifi USG).
Rätta mig gärna om jag har fel

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av hybq:

@jocke92: Nej, ingen switch. Tror den är bryggad, har lyckats få igång controllern lokalt, så jag har konfigurerat AP, men nu kommer inte routern upp i "trädet"?

För att testa om den är bryggad gör du det enklast genom att koppla en dator i uttagen och ser om du får en IP-adress i rätt IP-serie bara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Jag hade problem att få en AP AC LR att funka till med ER-X SFP tills jag hade uppdaterat APn till senaste firmware. Den startade om typ var 10:e sekund så jag blev tvungen att driva den med injectorn tills firmware var uppdaterad. Höll på att bli tokig.

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 3TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design ARC | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS BC-12D2HT | ASUS Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

@martak: aha, ja så är det nog. Kanske man skulle köpt USG istället för Edgeroutern då, eller vad rekommenderar ni?

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av jocke92:

För att testa om den är bryggad gör du det enklast genom att koppla en dator i uttagen och ser om du får en IP-adress i rätt IP-serie bara.

Ja, då är det rätt nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011

@hybq: Ja, vill du ha allt i Unifi-gränssnittet är det USG som gäller istället för ERL.

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB | Seagate Barracuda Green 2 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung Galaxy S8+]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
at home
Registrerad
Nov 2007

Beta 3 gavs ut idag och funkar alldeles utmärkt för mig själv med en ERL.

Verkar som att ERX fortfarande har trubbel. (sen verkar flera ha mysko konfigurationer)

https://community.ubnt.com/t5/EdgeRouter-Beta/EdgeMAX-EdgeRou...

(inloggad hos Ubiquiti för att se tråden)

HTC 10
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Apr 2002

2.0.0 stable finns i community tråd nu, la in den igår kväll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
at home
Registrerad
Nov 2007

Jo, kört 2.0 sen när den kom ut och för mig utan problem.

Däremot så har många problem och mest ER-X förefaller det som. Vidare företagsanvändare med mer komplicerade setuper.

https://community.ubnt.com/t5/EdgeRouter/EdgeMAX-EdgeRouter-s...

Klart missnöje över Ubiquiti att de gav ut firmwaret och ver 2.01 ska snart börja testas. Det kan vara så att man inte klarar hela bredden med sina routrar och samma firmware?

HTC 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av plunn:

Jo, kört 2.0 sen när den kom ut och för mig utan problem.

Däremot så har många problem och mest ER-X förefaller det som. Vidare företagsanvändare med mer komplicerade setuper.

https://community.ubnt.com/t5/EdgeRouter/EdgeMAX-EdgeRouter-s...

Klart missnöje över Ubiquiti att de gav ut firmwaret och ver 2.01 ska snart börja testas. Det kan vara så att man inte klarar hela bredden med sina routrar och samma firmware?

Jag gissar på för bred produktportfölj och en viss personalomsättning på mjukvarusidan (för något år sedan).

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 3TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design ARC | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS BC-12D2HT | ASUS Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Apr 2002

Angående ER-X så verkar det vara Offload som strular till det, lät bli uppgradera föräldrarnas ER-X utan körde in det på min Edgerouter Lite.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Apr 2002

Och där gick jag tillbaks till 1.10.8 .. 2.0 släppte inte igenom pptp, ens med port öppen. Får se om det blir bra med nästa version.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Ramses:

Och där gick jag tillbaks till 1.10.8 .. 2.0 släppte inte igenom pptp, ens med port öppen. Får se om det blir bra med nästa version.

Det är väl snarare en feature att inte släppa igenom pptp pptp bör väl ingen använda, då kan man ju nästan lika gärna köra utan vpn..

WS: AMD Ryzen 7 1700 | 48 GB DDR4 @3000 MT/s | Geforce GTX 1060 OC 6GB | 1TB SSD + 480 (nvme) + 256 + 240 GB SSD | Manjaro Linux + Win10 Pro
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av -=fredrik=-:

Det är väl snarare en feature att inte släppa igenom pptp pptp bör väl ingen använda, då kan man ju nästan lika gärna köra utan vpn..

Ja, PPTP beskrivs väl idag bäst som "PPTP: All of the hassle, none of the security" om man får överdriva en aning.

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 9 3900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Sound Blaster Z | ASUS PG279Q + QNIX QX2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av -=fredrik=-:

Skrivet av blunden:

Ja, PPTP beskrivs väl idag bäst som "PPTP: All of the hassle, none of the security" om man får överdriva en aning.

Jo men Bahnhofs enkla sak använder det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2010

@Ramses: Finns ju OpenVPN också?

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Apr 2002

@Langelus: Känns som onödig kostnad

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018

VPN på specifik enhet endast?

Tjena

Lånar tråden och ställer frågan om det går att köra VPN mot en eller två specifika enheter i mitt nätverk? Alternativt om jag kan sätta upp ett nytt nätverk, sätta upp VPN på det och endast koppla upp de enheter jag vill ha VPN på?

Jag kör Bahnhof -> mediaomvandlare -> Edgerouter lite -> netgear switch 8 portar och ut till diverse olika enheter. Har även en Unifi AC Pro och en AC LR (?) för Wi-Fi.

Jobbar inom IT och van datoranvändare men just nätverk är inte min starka sida.

Uppskattar all hjälp här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av mastrovious:

Tjena

Lånar tråden och ställer frågan om det går att köra VPN mot en eller två specifika enheter i mitt nätverk? Alternativt om jag kan sätta upp ett nytt nätverk, sätta upp VPN på det och endast koppla upp de enheter jag vill ha VPN på?

Jag kör Bahnhof -> mediaomvandlare -> Edgerouter lite -> netgear switch 8 portar och ut till diverse olika enheter. Har även en Unifi AC Pro och en AC LR (?) för Wi-Fi.

Jobbar inom IT och van datoranvändare men just nätverk är inte min starka sida.

Uppskattar all hjälp här.

Du menar att du prenumererar på en VPN-tjänst och vill koppla vissa enheter mot den?

Beroende på var i ditt nätverk enheterna befinner sig så blir det olika komplicerat. Det finns något som heter vlan där man skapar olika logiska nätverk i nätverket. Din switch stödjer bara det om den är managed. Då kan du i edgeroutern skapa ytterligare ett vlan med ett eget subnät. Sedan när du sätter upp vpn-tjänsten i edgeroutern så kopplar du den mot det subnätet. Du kan även göra nätverket tillgängligt på ett eget SSID.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av jocke92:

Du menar att du prenumererar på en VPN-tjänst och vill koppla vissa enheter mot den?

Beroende på var i ditt nätverk enheterna befinner sig så blir det olika komplicerat. Det finns något som heter vlan där man skapar olika logiska nätverk i nätverket. Din switch stödjer bara det om den är managed. Då kan du i edgeroutern skapa ytterligare ett vlan med ett eget subnät. Sedan när du sätter upp vpn-tjänsten i edgeroutern så kopplar du den mot det subnätet. Du kan även göra nätverket tillgängligt på ett eget SSID.

Tack för svaret!

Jag har läst mig till att det finns stöd i Edgerouter för att sätta upp en VPN och därmed slippa prenumeration på typ Nordvpn eller liknande?

Ett tag körde jag den uppsättningen du menar fast på det trådlösa, ett ordinarie och ett gästnätverk. Så med andra ord (beroende på switchen) kan jag sätta upp samma för det trådade, varav ena med VPN och välja vilka enheter som ska gå mot det?

Har bland annat en nvidia shield som jag skulle vilja ha VPN på men inser nu att det förmodligen är lättast att köra en prenumeration hos en VPN tjänst och lägga in det direkt via någon app i nvidian...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av mastrovious:

Tack för svaret!

Jag har läst mig till att det finns stöd i Edgerouter för att sätta upp en VPN och därmed slippa prenumeration på typ Nordvpn eller liknande?

Ett tag körde jag den uppsättningen du menar fast på det trådlösa, ett ordinarie och ett gästnätverk. Så med andra ord (beroende på switchen) kan jag sätta upp samma för det trådade, varav ena med VPN och välja vilka enheter som ska gå mot det?

Har bland annat en nvidia shield som jag skulle vilja ha VPN på men inser nu att det förmodligen är lättast att köra en prenumeration hos en VPN tjänst och lägga in det direkt via någon app i nvidian...

Nej, du måste prenumerera på en VPN-tjänst för att för att uppnå det de flesta vill, att vara mer anonym. Det edgeroutern kan vara gratis är VPN-server. Det vill säga att dina vänner kan koppla upp sig och komma åt dina resurser på ditt nätverk och att du kan skydda dig/komma runt regionsblockeringar när du är ute och reser.

Du har rätt i att det blir som ett gästnätverk typ. En accesspunkt kan hantera flera SSID och hålla de helt separata.

Ja det är enklare att köra med klienten/app, det här blir mer en utmaning och att lära sig något nytt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av jocke92:

Nej, du måste prenumerera på en VPN-tjänst för att för att uppnå det de flesta vill, att vara mer anonym. Det edgeroutern kan vara gratis är VPN-server. Det vill säga att dina vänner kan koppla upp sig och komma åt dina resurser på ditt nätverk och att du kan skydda dig/komma runt regionsblockeringar när du är ute och reser.

Du har rätt i att det blir som ett gästnätverk typ. En accesspunkt kan hantera flera SSID och hålla de helt separata.

Ja det är enklare att köra med klienten/app, det här blir mer en utmaning och att lära sig något nytt

Snyggt, tack för förklaringen! Då är jag med på noterna här gällande Edgeroutern.

Blir en VPN tjänst helt enkelt 🖖