Google Stadia – vad är det och vad ingår?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Klarspråkarn: det ska klargöras att jag inte har lyckats spika exakt var problemet ligger med Stadia på min Dell XPS 13, jag har inte haft möjlighet att testa på andra bärbara datorer än. Men med tanke på att det fungerade utmärkt över Wifi hemma och utmärkt i spelrummet över Ethernet pekar det mesta på att problemet ligger någonstans i min Dell XPS 13, i datorns nätverksdel eller dockningsstationen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lego Master

@loevet:
Det kan inte vara några tillägg i Chrome, eller rent av versionen av Chrome du kör som kan ställa till det? Jag tänker rent mjukvarumässiga begränsningar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Shudnawz:

@loevet:
Det kan inte vara några tillägg i Chrome, eller rent av versionen av Chrome du kör som kan ställa till det? Jag tänker rent mjukvarumässiga begränsningar.

Det är möjligt, men Chrome uppdateras konstant så jag lär inte ligga många versioner efter på jobbet kontra hemma. Om inte samma version så versionen innan. Ska kolla det när jag kommer hem i kväll, men det känns inte så troligt att webbläsarversionen är boven i dramat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det är möjligt, men Chrome uppdateras konstant så jag lär inte ligga många versioner efter på jobbet kontra hemma. Om inte samma version så versionen innan. Ska kolla det när jag kommer hem i kväll, men det känns inte så troligt att webbläsarversionen är boven i dramat.

Skickades från m.sweclockers.com

Prova att köra i inkognito, läste om någon där det fungerade bra! Kan vara något tillägg som stör

Permalänk
Inaktiv

Finns det något som egentligen hindrar exempelvis Firefox att användas för Stadia mer än Googles monopolhets med Chrome? Här är en punkt där xCloud kan göra stora framsteg också förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@twk: testade det nyss och det var noll och ingen skillnad faktiskt. Men vanlig Youtube-uppspelning kan hacka på den här datorn, fortfarande ytterst oklart vad anledningen är men det är nog ganska säkert att konstatera att problemet ligger i datorn och inte nätverket.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Antalet spel i min Stadia-katalog uppgår nu till exakt tre stycken. Ska bli intressant att sparka igång RDR2 och se vad det går för på Stadia. Har tänkt mig att jag ska spela in en sekvens efter spelets intro på Stadia och sedan göra detsamma med RDR2 på PS4 Pro.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag känner mig lurad som beställde Founders Edition i juni. Hittills har jag varken fått hårdvaran eller kod. Hårdvaran är inte skickad ännu. Riktigt dåligt av Google!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@twk: ja det kan jag bara hålla med om, otydligheten runt lanseringen och att Google inte värnar om att entusiasterna som hoppar på tåget tidigt ska få sina paket i tid är dålig stil. När Founder's presenterades var Google inte heller tydliga med att tjänsten skulle lanseras utan flera annonserade funktioner, så vi är något av betatestare inför Base-lanseringen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

FZ-Calle fångade mig när jag skulle kötta igenom introt i RDR2 för att ta mig till en sparpunkt att använda som startskott för jämförelse med andra plattformar. OBS: inspelat med en telefon i spelrummet, så bildkvaliteten är som den är.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@twk: ja det kan jag bara hålla med om, otydligheten runt lanseringen och att Google inte värnar om att entusiasterna som hoppar på tåget tidigt ska få sina paket i tid är dålig stil. När Founder's presenterades var Google inte heller tydliga med att tjänsten skulle lanseras utan flera annonserade funktioner, så vi är något av betatestare inför Base-lanseringen.

Jag tänker, hur svårt kan det vara. Jag hade gjort så här:

1. Skicka ut kod för att skapa konto/nickname. Kanske en vecka innan launch. I ordning efter när man bokade.

2. Skicka ut hårdvaran så att den finns hos alla 2-3 dagar innan launch.

3. Aktivera så är alla kan spela vid launch. Alternativt aktivera i vågor under första dagen.

Det skulle vara betydligt bättre än så Google gjorde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@twk: kan bara hålla med, det var så jag trodde att Google skulle hantera det, men riktigt så logiskt och smidigt arbetar de tydligen inte Det är trist, Stadia fungerar faktiskt imponerande bra när nätverksbiten är solid, men alla konstiga beslut runt lanseringen kommer kasta skugga över hur bra tjänsten faktiskt fungerar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag måste säga att jag känner mig lurad som beställde Founders Edition i juni. Hittills har jag varken fått hårdvaran eller kod. Hårdvaran är inte skickad ännu. Riktigt dåligt av Google!
https://i.imgur.com/YBkSPbC.png
https://i.imgur.com/bBn7e55.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju trots allt 10 dagar kvar av november

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Någon på på Discord som länkade till videoklipp som visade upp rejäl input lag med Stadia bad mig spela in min upplevelse gällande detta. Jag upplever inte alls nämnvärda nivåer av input lag, vare sig över Ethernet eller Wifi.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av twk:

Jag måste säga att jag känner mig lurad som beställde Founders Edition i juni. Hittills har jag varken fått hårdvaran eller kod. Hårdvaran är inte skickad ännu. Riktigt dåligt av Google!
https://i.imgur.com/YBkSPbC.png
https://i.imgur.com/bBn7e55.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, skrev faktiskt en fråga till hallå konsument nyss, om det finns något man kan göra när de lovat så här. Tror inte så mycket på det själv, och skulle nog inte orka göra något även om det går. Men ville bara kolla. Väntar på svar. Min FE är iaf skickad och på väg. Får se om koden hinner komma fram innan eller ej. (bokade 7e juni)

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem

Kul att se ert första intryck!!

@loevet: Haha, vilken rolig video det blev när ni testade Red Dead 2 från en dator. Kul att se första intrycket från er och lite skratt! Jag har fått ett mejl ifrån Google om att min leverans nu har skickats. Den 20e skickades den och jag kommer få den 25e lr 26e. Så för mig bli det inget helg-spelande på min lediga helg.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillzore:

Håller med, skrev faktiskt en fråga till hallå konsument nyss, om det finns något man kan göra när de lovat så här. Tror inte så mycket på det själv, och skulle nog inte orka göra något även om det går. Men ville bara kolla. Väntar på svar. Min FE är iaf skickad och på väg. Får se om koden hinner komma fram innan eller ej. (bokade 7e juni)

Jag skulle kalla det falsk marknadsföring. Vi har säkert rätt att häva köpet utan kostnad, dvs skicka tillbaka allt och få tillbaka alla pengar. Det vill i alla fall inte jag. Jag ska försöka få någon typ av kompensation, men vi får se hur det går!

Permalänk
Medlem

Något som är klart är att QoS kommer att bli väldigt viktigt för de som kommer använda Stadia, en Netflix eller Youtube ström kan buffras så att man kan klara dippar utan att det märks, för en nerladdning så spelar det ingen större roll, för telefonsamtal blir det lite mer jobbigt, men för en spelström så måste det ju fungera även när någon annan får för sig att ladda ner jättelika speluppdateringar från Steam eller någon linuxdistribution...

Permalänk
Skrivet av twk:

Jag skulle kalla det falsk marknadsföring. Vi har säkert rätt att häva köpet utan kostnad, dvs skicka tillbaka allt och få tillbaka alla pengar. Det vill i alla fall inte jag. Jag ska försöka få någon typ av kompensation, men vi får se hur det går!

Ja, returnera är jag inte intresserad av heller. Kompensation där emot. Verkar vara många som är i samma båt. Här är snart 50 forum sidor med folk som inte fått sin kod än. https://community.stadia.com/t5/Stadia-General/Ordered-6th-of...

Sen är det ju alla som gnäller på twitter och reddit också. Säkert en del överlapp, men låter verkligen som Google misslyckats fatalt med att leverera koder i tid.

EDIT: precis när jag tryckte skicka så kom koden i mejlen!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@AxeZ: kul att det uppskattades! Spelade in några sekvenser här hemma på Windows 10-datorn i Chrome över Wifi. Överraskande nog fungerar det betydligt bättre än en Chromecast Ultra med Stadia-kontrollen. Jag kommer köra vidare på PC:n med Xbox Elite Wireless Series 2-kontrollen, fungerar bättre och betydligt lättare att spela in och dela bilder/videos.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Om man redan äger en Chromecast ultra, har man nån aning om när Google kommer skicka ut nya fimrwire till denna, kommer detta i samband med Stadia Base tro?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@bärplockaren: Enligt @Skillzore finns det redan firmware att uppdatera befintliga Chromecast Ultra-enheter med. Google kommunicerar att det bara är enheterna i Founder's och Premiere-paketen som stöds just nu. Så svaret är väl att du förmodligen kan använda en befintlig Chromecast Ultra, om inte omedelbart så inom en snar framtid.

Kommunikation om vad som gäller för olika aspekter av Stadia har inte varit Googles starka sida med den här lanseringen, minst sagt

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag och kollegor hos FZ har pratat med olika spelutgivare om recensionskoder för spel på Stadia. Ingen har än så länge kunnat bistå med koder, och en av dem antydde att Google är inblandade i utdelningen av koder (åtminstone för vissa titlar). Så tilldelning av presskoder och andra koder är kanske inte lika öppet med Stadia som för andra plattformar.

Det här är otroligt konstigt från Googles sida. De borde vilja att pressen testar alla möjliga sorters spel och förmedla detta till sin publik. Journalister kommer inte punga ut tusentals kronor för att testa spel på Stadia, och konsumenter kommer inte heller kasta ut hundratals kronor på en strömmande speltjänst som inte bevisat sig än. Väldigt många konstiga beslut med den här lanseringen som riskerar att skjuta Stadia i foten ordentligt innan tjänsten hunnit komma igång ordentligt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@loevet: Idag fick jag min kod för att registrera mig!, så nu är axez upptaget på stadia oxå däremot har inget paket börjat närma sig. Så jag får mitt paket i helgen! Håller tummarna att det går bra!

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@AxeZ: Härligt, du får avlägga rapport om hur det fungerar för dig! Jag har spelat lite till här i hemmet nu ikväll och det fungerar fortfarande oförskämt bra över mitt Wifi, ska bli intressant att se hur det blir för dig. Upplevelserna varierar en hel del med Stadia, men jag tror många som har stora problem har andra saker som belastar aktuellt nätverk.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Här är lite riktiga tester från Digital foundry. Till skillnad från Gamers Nexus video.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag fick min kod idag och har spelat hela kvällen. Det flyter ju på skitbra över Wifi- inget input lag att tala om ö.h.t! Tar några sekunder att gå in på stadia.com och öppna ett spel, så är man inne och kör.

En tanke som slog mig är att datorn är helt knäpptyst. Jag som har ägt en gaminglaptop tidigare vet hur mycket det kan låta när fläktarna går igång på en sådan. Men med Stadia? Knäpptyst. Så jäkla trevligt.

Hoppas nu att de lägger till fler spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnetärupptaget:

Jag fick min kod idag och har spelat hela kvällen. Det flyter ju på skitbra över Wifi- inget input lag att tala om ö.h.t! Tar några sekunder att gå in på stadia.com och öppna ett spel, så är man inne och kör.

En tanke som slog mig är att datorn är helt knäpptyst. Jag som har ägt en gaminglaptop tidigare vet hur mycket det kan låta när fläktarna går igång på en sådan. Men med Stadia? Knäpptyst. Så jäkla trevligt.

Hoppas nu att de lägger till fler spel!

Låter trevligt, vad sitter du på för lina?

Jag har bokat Premiere edition och har leverans nästa vecka. Har inte fiber ännu så jag förväntar mig inte världens bästa flyt egentligen men gillar konceptet.

Permalänk

@BroHurt: Jag har fiber in i lägenheten, 150mbit ned och 150mbit upp, och har suttit själv på Wi-fi när jag lirat.

Jag får nog säga det att jag har goda förutsättningar för att få det att funka bra. Har dock inte hunnit testa Stadia samtidigt som sambon streamar netflix, vilket förmodligen kan påverka upplevelsen kraftigt (vi får väl se). Funderar på om det då kan hjälpa att lägga henne på 2.4 ghz bandet samtidigt som jag använder 5 ghz bandet, men det kanske inte är en rimlig lösning på ett sådant problem.

Förr eller senare kommer även paketet med chrome cast ultra som kan kopplas till tv tillsammans med ethernet kabel, vilket kommer bli nästa steg för mig. Återstår att se hur det lirar tillsammans med Stadiakontrollen. Hittills har jag använt min laptop och en xbox one kontroller.