Ubiquiti lanserar utomjordiskt snabba routern Amplifi Alien

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

En del kanske tycker att en headcrab ser ut som en facehugger? Eller vad menar du? Helt klar har ju Ubiquiti hämtat inspiration från en Science Fiction-klassiker i det här fallet, istället för som t.ex. Netgear som hämtat från en känd Fantasy-serie med sin Nighthawk AX12. Vilken tycker du blev mest lyckad?

Jag menade att ingen har sett ett riktigt alienägg. Det kanske finns någon utomjording som lägger ett ägg som ser ut som denna router

Jag tycker är den ser lite cool ut, inget jag skulle köpa men lite roligt produkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

@Cyberz: Har inte lusläst allt om den men det vore underligt om det inte kommer någon uppdaterad mjukvara som möjliggör detta.
Läste om detta angående Unifi ac Pro och Nano någonstans.

Jag chatta med deras support igår, det funkade inte och hon skulle meddela det vidare att det var önskat.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av loevet:

Routerns 5 GHz-nätverk kan dock gå ner då och då, inte särskilt ofta men när det väl händer måste jag starta om routern för att det ska kicka in igen.

Detta är vad som är så jäkla bra med min asgamla 3:e generationens Apple Time Capsule... Den kraschar aldrig, den har aldrig strulat, wifi eller ethernet har aldrig aldrig aldrig gått ner, vad jag kunnat konstatera. När min nätverksåtkomst muppat sig har jag inte en enda gång kunnat specifikt härleda problemet till Time Capsulen. Hade det inte varit för diverse mjukvaruuppdateringar och konfigurationsändringar så hade den teoretiskt kunnat haft en uptime på 8+ år...

Annars apropå Unitinu och deras routers läste jag häromdan något om att de ringer hem till företagets egna server med spiondata om prestanda på ditt eget wifi-nätverk. Nu vet jag ju inte om detta stämmer, men om så är fallet är det ju inte så snyggt, och skulle teoretiskt kanske kunna klassas som något slags spionage om de ringer hem med data om ett känsligt wifi-nätverk på någon myndighet eller företag eller så...

Annars sä blir jag ju bara förbannad på alla dessa wifi6-routers som bara kommer med gigabitportar. Herreguu, vi har ju haft gigabit som standard i typ femton år nu förihelsefyr. Nu får det vara bra med det! Själv köper jag ingen ny router som bara erbjuder gigabit, så enkelt är det. 5 minimum, men helst 10 såklart.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Skrivet av LennyV:

Detta är vad som är så jäkla bra med min asgamla 3:e generationens Apple Time Capsule... Den kraschar aldrig, den har aldrig strulat, wifi eller ethernet har aldrig aldrig aldrig gått ner, vad jag kunnat konstatera. När min nätverksåtkomst muppat sig har jag inte en enda gång kunnat specifikt härleda problemet till Time Capsulen. Hade det inte varit för diverse mjukvaruuppdateringar och konfigurationsändringar så hade den teoretiskt kunnat haft en uptime på 8+ år...

Annars apropå Unitinu och deras routers läste jag häromdan något om att de ringer hem till företagets egna server med spiondata om prestanda på ditt eget wifi-nätverk. Nu vet jag ju inte om detta stämmer, men om så är fallet är det ju inte så snyggt, och skulle teoretiskt kanske kunna klassas som något slags spionage om de ringer hem med data om ett känsligt wifi-nätverk på någon myndighet eller företag eller så...

Annars sä blir jag ju bara förbannad på alla dessa wifi6-routers som bara kommer med gigabitportar. Herreguu, vi har ju haft gigabit som standard i typ femton år nu förihelsefyr. Nu får det vara bra med det! Själv köper jag ingen ny router som bara erbjuder gigabit, så enkelt är det. 5 minimum, men helst 10 såklart.

Har du tips på en bra router med 10?

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Detta är vad som är så jäkla bra med min asgamla 3:e generationens Apple Time Capsule... Den kraschar aldrig, den har aldrig strulat, wifi eller ethernet har aldrig aldrig aldrig gått ner, vad jag kunnat konstatera. När min nätverksåtkomst muppat sig har jag inte en enda gång kunnat specifikt härleda problemet till Time Capsulen. Hade det inte varit för diverse mjukvaruuppdateringar och konfigurationsändringar så hade den teoretiskt kunnat haft en uptime på 8+ år...

Annars apropå Unitinu och deras routers läste jag häromdan något om att de ringer hem till företagets egna server med spiondata om prestanda på ditt eget wifi-nätverk. Nu vet jag ju inte om detta stämmer, men om så är fallet är det ju inte så snyggt, och skulle teoretiskt kanske kunna klassas som något slags spionage om de ringer hem med data om ett känsligt wifi-nätverk på någon myndighet eller företag eller så...

Annars sä blir jag ju bara förbannad på alla dessa wifi6-routers som bara kommer med gigabitportar. Herreguu, vi har ju haft gigabit som standard i typ femton år nu förihelsefyr. Nu får det vara bra med det! Själv köper jag ingen ny router som bara erbjuder gigabit, så enkelt är det. 5 minimum, men helst 10 såklart.

Håller med, har en apple express som Aldrig gått ner, stått 24/7 med last i flera år.. Det är synd att apple slutat göra routers, dom var/är fortfarande bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZZUPER:

Håller med, har en apple express som Aldrig gått ner, stått 24/7 med last i flera år.. Det är synd att apple slutat göra routers, dom var/är fortfarande bäst.

Håller med, om vi bortser från att de saknar en del vettiga ganska så basic funktioner, så som ”local hostnames” (.local).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Har du kollat att kanalen du använder inte är full? Grannarna kan annars störa din WiFi.

Jepp, som jag skrev: "på kanaler som ingen annan i området använder", verifierat med Wifi Analyzer. Bor i hus och har inte jättemånga grannar.

Trådlöst är bra för mobila manicker, men som backbone är det en nödlösning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Jepp, som jag skrev: "på kanaler som ingen annan i området använder", verifierat med Wifi Analyzer. Bor i hus och har inte jättemånga grannar.

Trådlöst är bra för mobila manicker, men som backbone är det en nödlösning.

Hur får jag då 100 Mbit/s över 20 meter genom golv och väggar stabilt 24/7?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av RoligaTjejen:

Har du tips på en bra router med 10?

NEJ.

Inte sett en enda Wifi6-router med 10G ethernet hittils - kanske finns någon därute, men isåfall gömmer den sig rätt bra... Trist!

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hur får jag då 100 Mbit/s över 20 meter genom golv och väggar stabilt 24/7?

Det är just det som är grejen med trådlöst, det finns väldigt många variabler som påverkar hur bra det i praktiken fungerar; avstånd, störningskällor, signalblockering (särskilt för 5 GHz eller högre), antenner osv. En lösning som fungerar perfekt i ett sammanhang kan fungera uselt i ett annat.

SmallNetBuilder har matnyttiga rigorösa vetenskapliga tester av diverse trådlöst, och normalt så underlevererar i princip alla trådlösa manicker.

100 Mb/s kontinuerligt stabilt utan hack är inte särskilt mycket att begära nuförtiden, men min 4x4 "1733 Mb/s" (5 GHz) dedikerade direktlänk mellan två likadana enheter med lite gips och trä emellan klarar som sagt knappt hälften av det.

Intressant test av Wifi 6-enheter som SmallNetBuilder gjorde för en månad sen:

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/332...

Särskilt den här grafen, det varierar verkligen rejält:

https://www.smallnetbuilder.com/images/stories/wireless/11ax_...

Och mest intressant är Closing Thoughts längst ned på sidan. Wifi 6 är fortfarande tveksamt, kan man nog sammanfatta det som.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Det är just det som är grejen med trådlöst, det finns väldigt många variabler som påverkar hur bra det i praktiken fungerar; avstånd, störningskällor, signalblockering (särskilt för 5 GHz eller högre), antenner osv. En lösning som fungerar perfekt i ett sammanhang kan fungera uselt i ett annat.

SmallNetBuilder har matnyttiga rigorösa vetenskapliga tester av diverse trådlöst, och normalt så underlevererar i princip alla trådlösa manicker.

100 Mb/s kontinuerligt stabilt utan hack är inte särskilt mycket att begära nuförtiden, men min 4x4 "1733 Mb/s" (5 GHz) dedikerade direktlänk mellan två likadana enheter med lite gips och trä emellan klarar som sagt knappt hälften av det.

Intressant test av Wifi 6-enheter som SmallNetBuilder gjorde för en månad sen:

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/332...

Särskilt den här grafen, det varierar verkligen rejält:

https://www.smallnetbuilder.com/images/stories/wireless/11ax_...

Och mest intressant är Closing Thoughts längst ned på sidan. Wifi 6 är fortfarande tveksamt, kan man nog sammanfatta det som.

Skulle isåfall flytta runt enheterna, då WiFi har rätt stor våglängd bildas det lätt dözoner, har ofta fått flytta antennen för att nå hög hastighet, länkhastigheten enligt windows är 250 mbit/s, med 3st 6dbi antenner på datorn och 2st 8dbi antenner på routern ca 20 meter bort genom trägolv, och en vägg med gips,spånskiva och isolering.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Någon som sett någon info om när den kan tänkas lanseras i Sverige/Europa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomasx:

Någon som sett någon info om när den kan tänkas lanseras i Sverige/Europa?

Inget än vad jag sett.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Inga nya datum för den här?

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen lansering i Sverige spikad?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av SvennaJensen:

Inga nya datum för den här?

Skrivet av Zibbit:

Fortfarande ingen lansering i Sverige spikad?

Jag var inne på deras amerikanska sajt så sent som förra veckan, och innan dess några veckor tidigare, och där står den som slut i lager. Verkar ha gjort det ett tag. Det verkar alltså inte som att de hårdsatsar ens på USA-marknaden, så chanserna för en svensk lansering ser tyvärr inte jättebra ut.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Ingen som hört nått nytt om denna?
Verkar som ett givet köp. Men hur länge ska vi behöva vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Detta är vad som är så jäkla bra med min asgamla 3:e generationens Apple Time Capsule... Den kraschar aldrig, den har aldrig strulat, wifi eller ethernet har aldrig aldrig aldrig gått ner, vad jag kunnat konstatera.

Skrivet av ZZUPER:

Håller med, har en apple express som Aldrig gått ner, stått 24/7 med last i flera år.. Det är synd att apple slutat göra routers, dom var/är fortfarande bäst.

Skrivet av Cerb:

Håller med, om vi bortser från att de saknar en del vettiga ganska så basic funktioner, så som ”local hostnames” (.local).

Jag har haft 2 Apple-routers, Express och Extreme, samt att min far haft en Extreme också. Alla dessa har strulat med jämna mellanrum. Nu kör vi båda Amplifi och näten har varit stabila rakt igenom.

Permalänk

@hypermode: Har haft en Apple Airport Express, instabilt wifi-nätverk.

Permalänk
Medlem

denna verkar inte komma till europa, folk har tjatat på amplifi länge i flera forum, men dom får bara till svar att det inte finns nån ETA .. riktigt surt då många vill ha den

Permalänk
Medlem

Nu har den kommit till Europa

Finns att beställa på Ubiquitis EU-site.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5