Intel: "Kapacitetsproblemen fortsätter"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Kapacitetsproblemen fortsätter"

I ett öppet brev beklagar Intel att de ännu inte lyckats råda bot på processorbristen och att kapacitetsproblemen fortsätter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer bli en intressant bok om det här om några år tror jag. Är helt orimligt/oacceptabelt att de har den här typen av problem i ett företag så stort och rikt som Intel, någonstans finns ett överfullt blått skåp.

Permalänk
Snusfri

Hoppas de råder bot på detta snart.
Ska bli intressant att se vad nya 400-serien hamnar på i pris, H410 kan bli riktigt trevlig för billiga gaming-burkar eller trevlig NAS/Server.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hjälpsam

Går bra för Intel trots allt, de hinner inte tillverka nog mycket för att möta efterfrågan.
Inte bra på lång sikt, men på kort tjänar de bra med dinares.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Yield mässigt ligger intel över AMD en bra bit, dock är AMDs chiplet design så pass att nästan allt tas tillvara. Intel försöker matcha AMDs produktivitet med ett äldre tankesätt. Samma sak händer inom den svenska industrin nu med, sex personer i treskift med en 10Mkr CNC maskin kan utproducera ett 20 man arbetslag i fyrskift som behöver 5 separata CNC maskiner till samma jobb. De är löjligt produktiva och stör marknaden genom att halvera försäljningspriserna som Sverige kan erbjuda, med samma eller högre kvalitet.

Intel investerar i att öka produktionen när de behöver öka produktiviteten, de behöver chiplet design genom sitt produktsortiment, eller så blir det en dyr historia att hänga med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Yield mässigt ligger intel över AMD en bra bit, dock är AMDs chiplet design så pass att nästan allt tas tillvara. Intel försöker matcha AMDs produktivitet med ett äldre tankesätt. Samma sak händer inom den svenska industrin nu med, sex personer med en 10Mkr CNC maskin kan utproducera ett 20 man arbetslag i fyrskift som behöver 5 separata CNC maskiner till samma jobb. De är löjligt produktiva och stör marknaden genom att halvera försäljningspriserna som Sverige kan erbjuda, med samma eller högre kvalitet.

Intel investerar i att öka produktionen när de behöver öka produktiviteten, de behöver chiplet design genom sitt produktsortiment, eller så blir det en dyr historia att hänga med.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vara intressant att se yields på xenon vs rome
Gigantiskt chip vs chiplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Yield mässigt ligger intel över AMD en bra bit, ...

Räknar man antalet fel per wafer så stämmer det säkert.

Intel har problem inte minst för att deras CPUer har säkerhetsbrister vars korrigerande åtgärder sänkt prestandan. Det har (kortsiktigt) ökat efterfrågan på Xeon, som är de största kretsarna med lägst feltoleranser. Alltså går en oplanerat stor del av produktionen till Xeon, och jag vet inte hur många av de chip som inte håller måttet för Xeon som kan användas till desktop/HEDT.

Så fort företagen är redo att gå över till Epyc kommer Intel i alla fall att få produktionsresurser över till mer dedikerad 14nm(+++++) desktop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Yield mässigt ligger intel över AMD en bra bit, dock är AMDs chiplet design så pass att nästan allt tas tillvara. Intel försöker matcha AMDs produktivitet med ett äldre tankesätt. Samma sak händer inom den svenska industrin nu med, sex personer med en 10Mkr CNC maskin kan utproducera ett 20 man arbetslag i fyrskift som behöver 5 separata CNC maskiner till samma jobb. De är löjligt produktiva och stör marknaden genom att halvera försäljningspriserna som Sverige kan erbjuda, med samma eller högre kvalitet.

Intel investerar i att öka produktionen när de behöver öka produktiviteten, de behöver chiplet design genom sitt produktsortiment, eller så blir det en dyr historia att hänga med.

Skickades från m.sweclockers.com

har du nån källa på det?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Ska de dumpa priserna på 14 Nm nu om det är överproduktion? De där CPU`s blir gamla snabbt på marknaden speciellt med Ryzen 4 som kommer att förmodligen piska de mesta Intel har att erbjuda i 14 Nm. Det blir väldigt knepigt för dom att komma tillbaka till där de var för några år sen, om det ens är möjligt. Produktionsmässigt borde det bli "svallvågor", med tanke på att AMD tar marknadsandelar under tiden, så när de väl har kommit upp i takten som försäljningsprognosen säger, så kanske marknaden inte alls ser ut som de tänkt sig. Skulle inte vilja vara i det teamet som ska lämna forecast till ledningen...Deras EBIT kommer att gå käpprätt åt skogen.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Även om det går dåligt för Intels CPU-del så går företaget bra, dom gick nyligen om Samsung och tog tillbaka förstaplatsen som världens största chip tillverkare. Är en massa andra chip än CPU som tillverkas.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ja Intel får äta upp sina pikar om "hoplimmade" chip snart... 10 kärnor på ett chip på 14mn lär bli riktigt dålig yield på, så såsmåningom lär de få käka upp sin kaxighet och gå över till chiplets.

En anna intressant sak är väl att det här är typ fjärde gången de säger att de har problem med tillverkningstakten men att det "snart" är löst? Måste väl komma till en punkt snart där ingen tror på dem längre. Hade nog varit bättre att inte säga något alls än att ge falska förhoppningar gång på gång på gång på gång kan man ju tycka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

har du nån källa på det?

Blir nog lite svårt att påvisa produktivitetsnivåer när man inte producerar några kretsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Blir nog lite svårt att påvisa produktivitetsnivåer när man inte producerar några kretsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju även svårt att hitta några siffror på intels 14nm+++++++++++++++++ kretsar.
Enda jag hittar på Zen 2 på över 70% i april.

Enda yields jag hittar för intel var "or context, it is also claimed that the yield rate for Intel's 28-core CPU dies have a yield rate of 35%, a data point which partially explains why Intel's high core count processors cost so much."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av takeoninja:

Kommer bli en intressant bok om det här om några år tror jag. Är helt orimligt/oacceptabelt att de har den här typen av problem i ett företag så stort och rikt som Intel, någonstans finns ett överfullt blått skåp.

Japp, men det blir troligen om 10 år, då deras 10 nm teknik är en stot teknikhopp och de vill säkert inte avslöja några tillverkningshemligheter.

Det som gått snett är att de gjort för många förändringar i designen i och med 10 nm för att de ska hinna få den klar i tid. Sen som sagt i artikeln gjorde AMDs press att de fick lansera 6 och 8 kärniga CPUer på 14 nm.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Det är ju även svårt att hitta några siffror på intels 14nm+++++++++++++++++ kretsar.
Enda jag hittar på Zen 2 på över 70% i april.

Enda yields jag hittar för intel var "or context, it is also claimed that the yield rate for Intel's 28-core CPU dies have a yield rate of 35%, a data point which partially explains why Intel's high core count processors cost so much."

Har du några källor på detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Man har hört mycket om deras "nya" 10980xe som vad jag förstått det ska lanseras i november. Har de fått kalla fötter efter 3950X?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

AMD är säkert hyggliga och låter Intel rebranda och sälja några Ryzen 2XXX för bra pris om det krisar...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Har du några källor på detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Massor med sidor gick ut med 70% yields i april bl.a.
https://www.guru3d.com/news-story/amd-zen-2-production-yields...
"fully functional dies" vilket betyder 8 core/16thread. Och 30% som eventuellt går att använda för lägre core modeller.
För intels del så hittar jag bara 35% från denna sida
https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/amd_is_reporte...
Enda jag hittar är just "Claimed".

Men 35% Yield på en 28 core låter inte helt otroligt i mina öron.

Och här kan man läsa om deras nya 7nm+ teknik som i dagsläget ligger på 70% vilket tydligen är en nedgång från 7nm.
https://wccftech.com/tsmc-7nm-euv-yield-alleged/

Permalänk
Avstängd

Vem hade kunnat gissa att Intel fortsätter att göra bort sig?

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja Intel får äta upp sina pikar om "hoplimmade" chip snart... 10 kärnor på ett chip på 14mn lär bli riktigt dålig yield på

Pikar? det är en korrekt term som används för teknologier för att sätta ihop olika chip, och ja det finns nackdelar i form av latenser så helt ute och cyklar är ju inte Intel när dom påpekar det. Intel själva har själva designat chip den vägen med Pentium D och Core2Q och borde ha rätt bra koll på för/nackdelar. Den stora fördelen med chiplets är för övrigt inte yields, det är de lägre designkostnaderna från att kunna använda en tapeout för hela produktsegmentet, vilket är extremt viktigt för AMD som har lägre volymer samt måste betala någon annan för tillverkning.

Skrivet av Ozzed:

10 kärnor på ett chip på 14mn lär bli riktigt dålig yield på

Om du hade sagt deras 28 kärniga XCC die möjligen, men inte ens där är jag säker att yields är några problem. TU102 är betydligt större än tom Intels 28 kärniga XCC die och Nvidia säljer fortfarande Titan för mindre än vad Intel begär för en 28 kärnig CPU. Jag tvivlar på att Intels 14nm som varit i produktion betydligt längre skulle ha så mycket sämre yields än TSMC's 16/12nm och det verkar inte gå någon nöd på Nvidias marginaler.

En 10 kärning CFL ring-bus CPU kommer att vara mindre än hälften så stor som deras XCC die, förmodligen mindre än tom LCC som används för 9900X, beror på om GPU delen lämnas orörd på UHD 630 nivå eller inte. Intel har helt enkelt haft absurda marginaler om man ser till rena tillverkningskostnader. Deras stora problem har varit kapacitet pga att AMD samt deras egna 10nm problem har tvingat företaget att sälja mer die area för samma pris och man har inte velat expandera 14nm för mycket pga att det är "gammal tech".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Pikar? det är en korrekt term som används för teknologier för att sätta ihop olika chip, och ja det finns nackdelar i form av latenser så helt ute och cyklar är ju inte Intel när dom påpekar det. Intel själva har själva designat chip den vägen med Pentium D och Core2Q och borde ha rätt bra koll på för/nackdelar. Den stora fördelen med chiplets är för övrigt inte yields, det är de lägre designkostnaderna från att kunna använda en tapeout för hela produktsegmentet, vilket är extremt viktigt för AMD som har lägre volymer samt måste betala någon annan för tillverkning.

Om du hade sagt deras 28 kärniga XCC die möjligen, men inte ens där är jag säker att yields är några problem. TU102 är betydligt större än tom Intels 28 kärniga XCC die och Nvidia säljer fortfarande Titan för mindre än vad Intel begär för en 28 kärnig CPU. Jag tvivlar på att Intels 14nm som varit i produktion betydligt längre skulle ha så mycket sämre yields än TSMC's 16/12nm och det verkar inte gå någon nöd på Nvidias marginaler.

En 10 kärning CFL ring-bus CPU kommer att vara mindre än hälften så stor som deras XCC die, förmodligen mindre än tom LCC som används för 9900X, beror på om GPU delen lämnas orörd på UHD 630 nivå eller inte. Intel har helt enkelt haft absurda marginaler om man ser till rena tillverkningskostnader. Deras stora problem har varit kapacitet pga att AMD samt deras egna 10nm problem har tvingat företaget att sälja mer die area för samma pris och man har inte velat expandera 14nm för mycket pga att det är "gammal tech".

Intels långa produktion på 14nm borde borga för rätt bra wafer yield men man går inte ut med siffror, fel procenten är inte heller statiskt utan ofta rätt låg i början för att sedan förbättras med den så populära +++ indikeringen. Sen packar intel transistorerna tätare än AMD’s kontraktstillverkare, detta kanske påverkar felprocenten negativt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

@oceanic: Oavsett så kommer Intel att ha några som helst problem med yields för Comet Lake, inte på en 10 kärning CPU. Man måste komma ihåg att det inte var före 9 serien som det ens fanns tillräkligt med trasiga dies för att lansera en desktop variant utan GPU på 14nm. Då ska man ha å åtanke att samma dies används för mobile samt vissa Xeon SKUs, dvs om yields var på något sätt dåliga skulle marknaden vara översvämmad av F kisel (med tanke på att mobile är större än desktop i volym), så är inte fallet.

Tidigare var delar utan GPU begränsade till nisch segment, vissa Xeons, t.ex 7740X osv var förmodligen kisel med GPU defekter. Det krävdes en näst intill fördubbling av die area för att det skulle finnas tillräckligt med kisel att släppa som en mainstream SKU, 2 till cores kommer knappast förändra den ekvationen. Vi pratar om en die som i runda slängar kommer hamna nånstans runt 210-220 mm² om Intel inte väljer att lägga till mer L3 eller större GPU. Det ska jämföras med att Intel nu dumpar priset på sin nästan 500 mm² stora HCC die till $1K (7980/9980XE) med Cascade Lake refresh.

Och du ska inte tro att Intel inte tjänar en hacka med dom priserna, Intel kan mycket väl ha bättre marginaler på Cascade Lake-X jämfört med Skylake-X vid launch (fabs/RnD för 14nm är betalt/avskriven sedan länge). Deras stora problem är och kommer att förbli kapacitet, det problemet har ingen rimlig lösning om inte 10nm och senare 7nm kommer igång.

Permalänk

Man kan undra vad Intel håller på med egentligen. Sitter och väntar på nya strömsnåla processorer till deras NUC och ser ut att få vänta.

Pengar som gräs tjänar dom och de verkar bara samla pengarna på hög. Amerikanska staten måste gå in och hota med att dela upp Intel för konkurrensbegränsning. Det verkar mer och mer troligt att Intel helt enkelt medvetet skjuter upp tillverkning med mera avancerade tekniker för att tjäna mera pengar och hålla nere risken för att företagets tvångsdelas.

Kanske kan någon Kinesiskt tillverkare ta upp kampen emot Intel bara de får tillgång till nyckelpatent, men den amerikanska staten lär väl blocka överföringen av patenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Om du hade sagt deras 28 kärniga XCC die möjligen, men inte ens där är jag säker att yields är några problem. TU102 är betydligt större än tom Intels 28 kärniga XCC die och Nvidia säljer fortfarande Titan för mindre än vad Intel begär för en 28 kärnig CPU. ...

Intels 28-kärniga är ju toppen i deras utbud. Räkna med att flera rent tekniskt felfria XCC inte duger att användas i den tänkta slutprodukten, utan får flera kärnor stympade innan de säljs till lägre pris.
Nvidias Titan är inte toppen, troligen en lägre binning än Quadro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Intels 28-kärniga är ju toppen i deras utbud. Räkna med att flera rent tekniskt felfria XCC inte duger att användas i den tänkta slutprodukten, utan får flera kärnor stympade innan de säljs till lägre pris.
Nvidias Titan är inte toppen, troligen en lägre binning än Quadro.

Som sagt så pratas det om 35% yields på 28 kärniga xenon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Nvidias Titan är inte toppen, troligen en lägre binning än Quadro.

Det är fortfarande en helt fungerande die utan avstängda delar, du har ingen 28 kärnig processor som säljs för liknande priser (iaf public, skulle gissa att vissa stora kunder köper XCC betydligt billigare). Titan kommer sedan med 24GB DDR6 vilket kostar en rejäl slant, Intels marginaler är helt enkelt absurda så länge man inte drar in andra kostnader än just tillverkning.

Skrivet av HenrikM:

Som sagt så pratas det om 35% yields på 28 kärniga xenon.

Vilket skulle vara mycket bra yields på en sån stor die, betyder att merparten av kisel förmodligen går att sälja som 20+ cores. Dåliga yields då pratar vi GTX480 där ryktet var att yields låg på under 5% för fullt fungerande dies.

Permalänk

Jag kanske är överdrivet skeptisk till vad Intel hållet på med men med tanke på hur stor andel av processor marknaden de redan har så kan det rent strategiskt handla om att skapa ett tillfälligt begränsat utbud för att kunna trycka upp priserna och tjäna mer pengar på sikt. Jag tror Intel räknar med att AMD som inte har någon egen tillverkning kommer ha svårt att möta den tillfälligt ökade efterfrågan som de skapar med den här tillfälliga bristen. Men det är bara en känsla jag har utifrån deras tidigare uppförande, jag har inga belägg för detta vill jag poängtera.

Permalänk

Dell, HP och Lenovo har trygg försörjning av intelprocessorer ändå, de har säkert tappat några tiotusen kunder till AMD från datorbyggarfolk på grund av kapacitetsbristen men i det stora hela är det försvinnande lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Som sagt så pratas det om 35% yields på 28 kärniga xenon.

Och hur definieras då "yield" i det sammanhanget?
Vanligtvis brukar man räkna in alla chip som saknar tekniska defekter, men flera av dessa klarar inte kraven på frekvens och drivspänning som gäller för att platsa i Xeon-familjen.