Google Stadia – tekniskt lyckat, uselt lanserat

Permalänk
Melding Plague

Google Stadia – tekniskt lyckat, uselt lanserat

Strömmande speltjänster är här med Google Stadia, en tjänst vars lyckade tekniska lösning förstörs av en usel lansering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Håller helt med!

Lanseringen har varit kass, men tjänsten fungerar bra! Jag ser inte att jag kommer att köpa en spelkonsol igen, någonsin!

Permalänk
Medlem

Har fungerat klart över förväntan, byter till snabbare fiber om en vecka, och kommer då köra trådat till Ultran som hänger med i startpaketet (som jag inte fått ännu). Bra ändå att jag fick koden när paketet skickades, vilket många inte fått.

Destiny 2 ligger helt nere just nu, och så var det också tidigare idag. Har i sig inte med Stadia att göra, då det är spelets servrar som krånglar, men oavsett så är det störande.

Men som sagt, tekniken verkar riktigt trevlig, och det ger en intressant fingervisning om framtiden. Att slippa laddningstider i princip helt och downloads helt och hållet är ganska trevligt ändå.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Inaktiv

Då jag älskar ny teknik så tar det emot att säga att Stadia är inget för mig eller nånsin kommer vara det. Deras lösning på latens är för mig lite 'Blast Processing' snack. Spelet gissar sig till vad du ska göra för att ge en negativ latens. Nja, hamnar i samma modefluge fack som 3D TV och VR

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Då jag älskar ny teknik så tar det emot att säga att Stadia är inget för mig eller nånsin kommer vara det. Deras lösning på latens är för mig lite 'Blast Processing' snack. Spelet gissar sig till vad du ska göra för att ge en negativ latens. Nja, hamnar i samma modefluge fack som 3D TV och VR

Skickades från m.sweclockers.com

Har du testat tjänsten eller är det dina tankar och reflektioner från nyheter och dylikt?

Permalänk
Medlem

Frågan är hur r i helvete kan don få red dead att fungera utan att krascha men inte vi som kör det på datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är säkert långt ifrån Stadias tänkta kundgrupp men i och med att jag ser uttalanden som "ruskigt smidig modell för att njuta av spel var du än är" relativt ofta i diskussioner om Stadia så måste jag bara fråga nån som är mer intresserad av att just kunna spela var man än är: Befinner du dig ofta i situationer när du inte är hemma och tänker att "fasen, det skulle vara kul att spela lite RDR2 just nu"?

För egen del kommer jag nämligen inte riktigt på någon situation där jag ens skulle ha intresse av att utnyttja detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag är säkert långt ifrån Stadias tänkta kundgrupp men i och med att jag ser uttalanden som "ruskigt smidig modell för att njuta av spel var du än är" relativt ofta i diskussioner om Stadia så måste jag bara fråga nån som är mer intresserad av att just kunna spela var man än är: Befinner du dig ofta i situationer när du inte är hemma och tänker att "fasen, det skulle vara kul att spela lite RDR2 just nu"?

För egen del kommer jag nämligen inte riktigt på någon situation där jag ens skulle ha intresse av att utnyttja detta.

Kan tänka mig folk som reser mycket i tjänsten, alternativt bor på annan ort under arbetsveckor på hotell eller stugor eller liknande, finns massor av spelnördar på mitt jobb som ligger borta under veckorna om det behövs hjälp i en annan stad. Dom har ju alltid med sig sin laptop, men problemet här blir att... Hotell wifi och Stadia? Skulle inte tro det, uppkopplingen brukar räcka till att surfa på Swec och kanske en Youtube video i lägre kvalitet..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Hur bra är Google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Kan tänka mig folk som reser mycket i tjänsten, alternativt bor på annan ort under arbetsveckor på hotell eller stugor eller liknande, finns massor av spelnördar på mitt jobb som ligger borta under veckorna om det behövs hjälp i en annan stad. Dom har ju alltid med sig sin laptop, men problemet här blir att... Hotell wifi och Stadia? Skulle inte tro det, uppkopplingen brukar räcka till att surfa på Swec och kanske en Youtube video i lägre kvalitet..

Jo det har jag också tänkt på, man har ju själv suttit på flygplatser och haft tråkigt t.ex och då kunde det ju vara kul. Spela på mobil kommer jag aldrig att köra helt oavsett hur enkelt det är, för det är en hemsk upplevelse att sitta och kika på en liten skärm enligt mig, men visst en laptop kan man ju tänkas ha med sig på arbetsresor och sånt.

Men då kommer vi in på det du säger. Hotell-wifi, public-wifi.... Skulle inte tro det med tanke på att det brukar vara svårt att ens kolla Youtube med en sån uppkoppling. Mobil uppkoppling brukar vara bättre men har fortfarande hög latency och i de flesta fall data caps, så det funkar inte heller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hg:

Befinner du dig ofta i situationer när du inte är hemma och tänker att "fasen, det skulle vara kul att spela lite RDR2 just nu"?

Varje dag på jobbet.

Skämt åsido. Det är en valid point. Hur ofta har man behovet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Varje dag på jobbet.

Skämt åsido. Det är en valid point. Hur ofta har man behovet?

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på hur mycket portabla konsoler det finns (Switch, 3ds, PS vita) så finns det nog ett gäng som kan uppskatta att kunna köra RDR 2 på telefonen. Själv skulle jag inte vilja förstöra upplevelsen av spelet genom att spela på en så liten skärm. Vissa spel kör jag på 3ds men då enbart pga de inte finns till pc eller konsol.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med tanke på hur mycket portabla konsoler det finns (Switch, 3ds, PS vita) så finns det nog ett gäng som kan uppskatta att kunna köra RDR 2 på telefonen. Själv skulle jag inte vilja förstöra upplevelsen av spelet genom att spela på en så liten skärm. Vissa spel kör jag på 3ds men då enbart pga de inte finns till pc eller konsol.

Så är det. Det finns så klart en efterfrågan för den typen av möjligheter. Ju fler kundgrupper man kan nå desto bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Känns som att någon form av QoS på routern är ett krav för att alltid få en god upplevelse när belastningen är ojämn för router. Tex fq_codel eller CAKE. Vore intressant att se om ni skulle uppleva samma provlem på kontoret om ni installerade OpenWRT med CAKE på en x86-maskin och använde denna som router. Denna form av QoS bör funka enkelt på en hyfsat modern X86-dator även om ni ligger på en 1 Gbps-lina på kontoret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Har du testat tjänsten eller är det dina tankar och reflektioner från nyheter och dylikt?

Läst och sett recensioner, kollat när Google presenterade sina tekniska lösningar.. Vilket fick mig att tänka på 'Blast Processing'. Har även testat liknande lösningar som Stadia och för mig är det inte tillräckligt bra på något sätt. Eller måste jag testa något innan jag får ha en åsikt? Det är på tok för många faktorer som ska spela rätt för att ge en bra spelupplevelse.

Permalänk
Medlem

This goes for all the Swec staff, so...@kenneth, @loevet, @jacob, @jonasT, @emilakered...gillar verkligen dessa typ av klipp som ni kört med senaste veckorna. Bara allmänt snack och synpunkter på produkter.
Fortsätt med detta 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

This goes for all the Swec staff, so...@kenneth, @loevet, @jacob, @jonasT, @emilakered...gillar verkligen dessa typ av klipp som ni kört med senaste veckorna. Bara allmänt snack och synpunkter på produkter.
Fortsätt med detta 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Måste hålla med. Även snacket om Surfface, Nintendo Switch, Xbox kontroller m.m. Mycket bra upplägg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Eller måste jag testa något innan jag får ha en åsikt?

Nej, jag var bara nyfiken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon246659:

Läst och sett recensioner, kollat när Google presenterade sina tekniska lösningar.. Vilket fick mig att tänka på 'Blast Processing'. Har även testat liknande lösningar som Stadia och för mig är det inte tillräckligt bra på något sätt. Eller måste jag testa något innan jag får ha en åsikt? Det är på tok för många faktorer som ska spela rätt för att ge en bra spelupplevelse.

Äre geforce now du har testat? De har ju funnits ett tag.
Kollade idag på det där med var nvidia harsina streamingservrar. Kanske såg jag daterad information, men det verkar inte som de har servrar i norden ens. Det ställer helt klart till det med latenserna på den plattformen ;).
Verkar som att stadia kan klara av det här bra mycket bättre.

Med det sagt - plattformen passar inte alla upplägg eller användare ändå såklart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Läst och sett recensioner, kollat när Google presenterade sina tekniska lösningar.. Vilket fick mig att tänka på 'Blast Processing'. Har även testat liknande lösningar som Stadia och för mig är det inte tillräckligt bra på något sätt. Eller måste jag testa något innan jag får ha en åsikt? Det är på tok för många faktorer som ska spela rätt för att ge en bra spelupplevelse.

Stämmer att det är många faktorer som ska till för att man ska få en bra spelupplevelse.

Men så länge förutsättningarna är rätt så ser det ut att fungera riktigt bra. Detta tyder på att strömmande tjänster kan vara framtiden, när de flesta väl har rätt förutsättningar. Allt fler får fiber, internetleverantörerna förbättrar ständigt sin utrustning och 5G är på ingång. Kan du spela bra via WIFI borde det fungera minst lika bra med 5G.

Tänker mig också att Stadia framförallt är ett hot mot konsoler, snarare än PC. Vi använder kanske våra konsoler max 10% av tiden, vilket känns väldigt ineffektivt. Vi måste också ha prenumeration för att spela online samt byta ut konsolerna när de blir gamla. Med Stadia kan du dessutom spela på vilken enhet du vill, vart du än är. (Så länge förutsättningarna är rätta, något som kommer förbättras med tiden. Helt klart)

Stadia är kanske inte helt optimalt i nuläget, men precis som med all ny teknik måste man börja någonstans.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Äre geforce now du har testat? De har ju funnits ett tag.
Kollade idag på det där med var nvidia harsina streamingservrar. Kanske såg jag daterad information, men det verkar inte som de har servrar i norden ens. Det ställer helt klart till det med latenserna på den plattformen ;).
Verkar som att stadia kan klara av det här bra mycket bättre.

Med det sagt - plattformen passar inte alla upplägg eller användare ändå såklart.

Nej den tjänsten har jag inte provat. Gick inte ens att opt-in på den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Stämmer att det är många faktorer som ska till för att man ska få en bra spelupplevelse.

Men så länge förutsättningarna är rätt så ser det ut att fungera riktigt bra. Detta tyder på att strömmande tjänster kan vara framtiden, när de flesta väl har rätt förutsättningar. Allt fler får fiber, internetleverantörerna förbättrar ständigt sin utrustning och 5G är på ingång. Kan du spela bra via WIFI borde det fungera minst lika bra med 5G.

Tänker mig också att Stadia framförallt är ett hot mot konsoler, snarare än PC. Vi använder kanske våra konsoler max 10% av tiden, vilket känns väldigt ineffektivt. Vi måste också ha prenumeration för att spela online samt byta ut konsolerna när de blir gamla. Med Stadia kan du dessutom spela på vilken enhet du vill, vart du än är. (Så länge förutsättningarna är rätta, något som kommer förbättras med tiden. Helt klart)

Stadia är kanske inte helt optimalt i nuläget, men precis som med all ny teknik måste man börja någonstans.

Jag har 1gbit fiber och säger njaaa... vi har långt kvar att gå för att kunna erbjuda denna tjänst till hemmen. Var inte allt för längesen de sa på Netflix att nätet inte kommer hålla inför den ökade populäritet av streamingtjänster.. Så hur kommer detta påverka streaminggaming, eller vad man ska kalla det.

Personligen så spelar jag PS4 väldigt ofta! Men jag förstår fördelarna du lyfter fram med en centraliserad lösning. Men du får inte glömma att serverhårdvaran även den kommer bytas samt att man även där blir tvungen att ha en prenumeration. Du måste ju även ha ett stabilt och snabbt nät. Konsol så behöver du ju varken nät eller prenumeration, om du spelar singelplayer dvs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag är säkert långt ifrån Stadias tänkta kundgrupp men i och med att jag ser uttalanden som "ruskigt smidig modell för att njuta av spel var du än är" relativt ofta i diskussioner om Stadia så måste jag bara fråga nån som är mer intresserad av att just kunna spela var man än är: Befinner du dig ofta i situationer när du inte är hemma och tänker att "fasen, det skulle vara kul att spela lite RDR2 just nu"?

För egen del kommer jag nämligen inte riktigt på någon situation där jag ens skulle ha intresse av att utnyttja detta.

Fast det där gäller ju även var du vill i ditt hem. Du kan börja spela framför tv i vardagsrummet, fortsätta att spela framför datorn, i sovrummet, eller för den delen i mobilen medans du sitter på toaletten...

Det har ju gått att bygga en sån här lösning själv, med troligtvis ännu bättre latens, men nu får man det ordnat och man kommer inte behöva kämpa med installation, patchar, etc, mot då en sämre latens.

Permalänk
Medlem

Tänk er Stadia office till studenter. Streama CAD o liknande. Så slipper vi kraftfulla laptops också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tänk er Stadia office till studenter. Streama CAD o liknande. Så slipper vi kraftfulla laptops också

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du redan göra själv annars. Och på ett sätt som inte använder lika mycket datatrafik.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av RVX:

This goes for all the Swec staff, so...@kenneth, @loevet, @jacob, @jonasT, @emilakered...gillar verkligen dessa typ av klipp som ni kört med senaste veckorna. Bara allmänt snack och synpunkter på produkter.
Fortsätt med detta 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kul att höra, tack för de peppande orden! Vi tycker bara det är roligt att nörda loss om allehanda ämnen så vi fortsätter gärna 🙂

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av aki04:

Frågan är hur r i helvete kan don få red dead att fungera utan att krascha men inte vi som kör det på datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelen körs tydligen i Linux

Permalänk
Medlem

Spänning!!

@loevet: Grym video, kul att höra om din första vecka med Stadia!

@jonasT: Gör sitt jobb som vanligt. Ställer alla intressanta frågor. Klockren video från båda!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kan du redan göra själv annars. Och på ett sätt som inte använder lika mycket datatrafik.

Kan man? Hur då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Är spelen man köper låsta till stadia, eller fungerar tjänsten som nvidia now, där man kan logga in på sitt steam konto osv för att få tillgång till spelen man redan äger?

Skickades från m.sweclockers.com