Permalänk

Telia IPTV genom ubiquiti usg

Hej alla swecclockare!

Jag har en USG och skulle vilja få ut Telia iptv (VID 845) på LAN2 porten.

tidigare hade jag en Asus router som fixade det galant genom en egen flik i UIt som smidigt nog hette IPTV.

har kollat runt på en del forum men jag hittar ingen självklar guide för hur man ska göra.

några har kört Telia routern i bryggat läge och andra har en switsh mellan nätverksuttaget i väggen och usgn. det känns inte
supersexigt dock.

finns det ett sätt att få ut ip tvn genom WAN/LAN 2 porten i USGn?
Hur gör jag det utan att använda någon annan hårdvara i så fall?

all hjälp uppskattas!

tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag tror det saknas en port på USG för att kunna lösa det på ett smidigt sätt, så ett alternativ är att ordna en managed switch som hanterar VLAN-delningen för ditt nätverk samt även Telias IPTV.

På så sätt segmenterar du upp det i din switch och anger vilket VLAN som ska exponeras på vilken port.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk

ok ok hmm jag vill helst slippa ha ännu en switsh.

min tanke var att försäka något som lösningen i denna länk:

https://stavdal.me/2019/05/how-to-set-up-iptv-multicast-from-...

problemet är att den här guiden ite tar hänsyn till vlan för ip tv.

jag är helt ny på det här med unifi

Permalänk
Medlem

Då Telia kör med tagged VLAN så kommer inte denna lösning att fungera. Dessutom nämner personen i guiden att deras LAN 1 går mot en Unifi switch, vilket gör att han enkelt kan sätta ett VLAN för den porten som han vill ha IPTV på.

Du behöver som sagt en port till, där du ska ha möjlighet att sätta ett VLAN på för att kunna få igång din IPTV.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk

@Zahedee: TAck för svar

jag har bestämt mig att helt avveckla telia iptv. använder appen istället. det var helt enkelt för bökigt med Unifys grejer.

Permalänk
Medlem

@No1_CousCous:
Jag körde också det. Man kunde logga in via boxen. Dock fungerar inte funktionen för att spela in, om du har en sådan box. Vill minnas att det inte gick att pausa heller. Så om inte det är viktigt för dig så är det inga problem.
Gällande switch, så finns det billiga på kjell.com. Typ 600-800 kr för en 8p hanterbar/managed. Så du kan enkelt tagga en port med 845 och sedan koppla in tv-boxen i den porten.

Kom på nu att USGn har ju 3 portar. En för WAN en för LAN samt en extra. Den extra porten ska du kunna brygga/tagga till vlan 845. Jag kör edgerouter 4p och jag bryggade wan.0845 till lanport 3. Dvs allt som kommer in på WAN med tagg 845 går ut på lan 3. Borde gå att göra på en USG också? Kanske du kan behöva använda cli dock. Äger ingen USG själv så jag kan inte testa själv dock.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@No1_CousCous:
Kom på nu att USGn har ju 3 portar. En för WAN en för LAN samt en extra. Den extra porten ska du kunna brygga/tagga till vlan 845. Jag kör edgerouter 4p och jag bryggade wan.0845 till lanport 3. Dvs allt som kommer in på WAN med tagg 845 går ut på lan 3. Borde gå att göra på en USG också? Kanske du kan behöva använda cli dock. Äger ingen USG själv så jag kan inte testa själv dock.

problemet är att jag isfl måste skriva in gateway/subnet men jag vet inte vilka siffror som ska in där.

har du koll på det.

sorry att jag inte svarat. jag såg inte meddelandet förrns idag då jag bestämt mig för att åter ta tag i det.

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubiquiti utan Cisco + pfSense, så som jag har löst det är att jag har satt en 12 portas "Core" switch innan min pfSense router och sätter upp de VLAN Telia har för de olika tjänsterna, låter sedan min pfSense router bara hantera internet.

Så i min "Core" switch har jag vissa portar för t.ex. IPTV.

Jag skulle påstå att det är den enkla lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No1_CousCous:

problemet är att jag isfl måste skriva in gateway/subnet men jag vet inte vilka siffror som ska in där.

har du koll på det.

sorry att jag inte svarat. jag såg inte meddelandet förrns idag då jag bestämt mig för att åter ta tag i det.

Jag är inte hundra på hur man gör på USG, det är väl inte exakt samma CLI som ER? Det funkar iaf på min ER 4p. Ska se om jag hittar guiden så kan du ju prova....

nån minut senare:
HA ! hittade filen, visste jag hade den nånstans. Osäker på om du kommer åt config tree på en USG? Annars ska du kunna göra samma ändringar via CLI.

Konfa edgerouter för telia iptv

Dashboard
1. Skapa ett vlan med id 845 på eth0 (ditt wan interface)

config tree
2. Skapa brygga: interfaces->bridge->skapa br0
3. Bind vlan.845 till br0: interfaces->ethernet->eth0 (ditt wan interface) ->vif ->845->bridge-group->bridge: br0
4. bind interfacet där du vill ha tv ut (eth2): interfaces->ethernet->eth2->bridge-group->bridge: br0
5. Spara och klart!

Du kan verifiera att rätt interface är bryggat. På dashboarden högerklicka och välj "config" på "br0" och kolla "bridge interfaces" så att du har (eth2 i mitt fall) rätt interface mot tv out porten du önskar.

Här är ett urklipp ur min konf:

Under interfaces you create a bridge if Like: interfaces { bridge br0 { aging 300 bridged-conntrack disable hello-time 2 max-age 20 priority 32768 promiscuous disable stp false } And then under your if which you have internet (eth0 in my case) I got fiber connection with dhcp: ethernet eth0 { address dhcp description WAN_FB duplex auto firewall { in { name WAN_IN } local { name WAN_LOCAL } } speed auto vif 502 { //This is the vlan you want 502 in your case bridge-group { bridge br0 } description "iptv" mtu 1500 } } I then bridge that to a separate port, eth2 in my case ethernet eth2 { bridge-group { bridge br0 } description iptv duplex auto speed auto } Now you will get vlan 502 traffic out on your eth2 port.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Jag är inte hundra på hur man gör på USG, det är väl inte exakt samma CLI som ER? Det funkar iaf på min ER 4p. Ska se om jag hittar guiden så kan du ju prova....

nån minut senare:
HA ! hittade filen, visste jag hade den nånstans. Osäker på om du kommer åt config tree på en USG? Annars ska du kunna göra samma ändringar via CLI.

Konfa edgerouter för telia iptv

Dashboard
1. Skapa ett vlan med id 845 på eth0 (ditt wan interface)

config tree
2. Skapa brygga: interfaces->bridge->skapa br0
3. Bind vlan.845 till br0: interfaces->ethernet->eth0 (ditt wan interface) ->vif ->845->bridge-group->bridge: br0
4. bind interfacet där du vill ha tv ut (eth2): interfaces->ethernet->eth2->bridge-group->bridge: br0
5. Spara och klart!

Du kan verifiera att rätt interface är bryggat. På dashboarden högerklicka och välj "config" på "br0" och kolla "bridge interfaces" så att du har (eth2 i mitt fall) rätt interface mot tv out porten du önskar.

Här är ett urklipp ur min konf:

Under interfaces you create a bridge if Like: interfaces { bridge br0 { aging 300 bridged-conntrack disable hello-time 2 max-age 20 priority 32768 promiscuous disable stp false } And then under your if which you have internet (eth0 in my case) I got fiber connection with dhcp: ethernet eth0 { address dhcp description WAN_FB duplex auto firewall { in { name WAN_IN } local { name WAN_LOCAL } } speed auto vif 502 { //This is the vlan you want 502 in your case bridge-group { bridge br0 } description "iptv" mtu 1500 } } I then bridge that to a separate port, eth2 in my case ethernet eth2 { bridge-group { bridge br0 } description iptv duplex auto speed auto } Now you will get vlan 502 traffic out on your eth2 port.

Körde samma setup när jag hade Telia IPTV, fungerar på Com Hem också tydligen (Y)

Principen är att du bryggar VID 845 med ethernet 1/2.
Har hört folk som har fått det att fungera med IGMP snooping med iofs.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Körde samma setup när jag hade Telia IPTV, fungerar på Com Hem också tydligen (Y)

Principen är att du bryggar VID 845 med ethernet 1/2.
Har hört folk som har fått det att fungera med IGMP snooping med iofs.

Använde du Edge eller usg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DoDaN:

Använde du Edge eller usg?

Skickades från m.sweclockers.com

Edge

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"