Permalänk
Jubileumsmästare

Wifi mesh utan router funktionalitet?

Har precis flyttat in i en villa där min gamla trotjänare ASUS RT-AC68U inte klarar att täcka alla områden.
Den första tanken var då att gå över till en Ubiquiti lösning, men att dra nätverkskabel är inte ett alternativ i nuläget så det går bort.

Jag kom då in på mesh vilket verkar vara precis vad jag är ute efter, men jag vill inte ha router/brandvägg funktionaliteten i mesh systemet. Tanken är att köra en Ubiquiti EdgeRouter X SFP som mediaomvandlare/router/brandvägg och sedan ha en wifi mesh lösning kopplad bakom som enbart hanterar wifi och inget annat.

Vad jag förstått det som så verkar de flesta system som Google wifi etc vara avhängt på att den primära accesspunkten även är router? Så finns det några alternativ om jag vill ha ett mesh system som enbart är en "dum" wifi lösning?

Permalänk

@Fahrbot:
I princip alla routers med WiFi-funktionalitet kan också användas som rena trådlösa accesspunkter genom att man sätter dem i ”bryggat läge”, så det är egentligen inte så komplicerat att hitta komponenter som kan användas, utan det handlar mer om att hitta det du vill ha.

(Ubiquiti har för övrigt fullvärdiga accesspunkter som är tänkta att mesh-anslutas (sök efter Ubuquiti mesh, på nätet - jag vet exempelvis att Kjell & Co har dem), så vill du hålla dig till det märket är brist på nätverkskabling i huset inget problem.)

Permalänk
Medlem

Alla de nya Unifi AP har stöd för mesh uppkoppling (wireless uplink).

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115002262328-UniFi-UA...

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Jubileumsmästare

Ah, jag hade helt missat att Ubiquiti hade mesh stöd. Det löser ju problemet, tack för hjälpen.