Permalänk
Viking

Asus Strix Grafikkort

Hej!
Jag undrar om hur bra Asus strix grafikkort är. Jag vet att deras 5700-kort blev ett misslyckande, men hur är egentligen deras nvidia-kort. Jag tänker mest specifikt på deras rtx 2070 super. Det ser ju ut att vara samma kylare, så det är därför jag undrar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: De testade ju det precis och det var väl perfekt, men något dyrt? https://www.sweclockers.com/test/28474-asus-radeon-rx-5700-xt... Att några ex hade fel skruvar och inte tryckte på heatpadsen ordentligt är egentligen inget större fel.

Det enda man kan klaga på med strix är att de är dyra, folk köper ofta en billigare variant och väljer man fortfarande ASUS riskerar man att få något helt otestat med dåliga lösningar för att ASUS vet att deras varumärke bygger på strixkorten.

Nu kom det ju ut att ASUS TUF var ett riktigt, riktigt dåligt 5700 kort och det är nog det du tänker på.

Permalänk
Viking
Skrivet av pacc:

@Donnerstal: De testade ju det precis och det var väl perfekt, men något dyrt? https://www.sweclockers.com/test/28474-asus-radeon-rx-5700-xt... Att några ex hade fel skruvar och inte tryckte på heatpadsen ordentligt är egentligen inget större fel.

Det enda man kan klaga på med strix är att de är dyra, folk köper ofta en billigare variant och väljer man fortfarande ASUS riskerar man att få något helt otestat med dåliga lösningar för att ASUS vet att deras varumärke bygger på strixkorten.

Nu kom det ju ut att ASUS TUF var ett riktigt, riktigt dåligt 5700 kort och det är nog det du tänker på.

Inte lika dyrt längre:

https://www.komplett.se/product/1135676/datorutrustning/dator...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har bara använt mig av Strix korten och är riktigt nöjd. Sitter just nu på 2080ti strix och det funkar klockrent. Kylaren är av toppkvalitet.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

För att fortsätta, ASUS gör också testning av korten i fabrik.
NVidia slutade ju med 'binning' iom super-kretsarna men Strix super finns fortfarande i tre olika varianter : OC, Gaming & omärkt

Lusläser man specen så ser man boost-frekvensen från fabrik.

Eftersom alla korten har samma kylning, kretskort och strömmatning så är det kanske inget att haka upp sig på,
bara något att hålla i bakhuvudet så att du inte väljer ett sämre kort om alla kostar lika och du redan lagt dig på en hög prisklass för att få just strix. Själv tycker jag att största fördelen med mitt strix 2060 är att fläktarna inte går när det inte lastas.

Permalänk
Skrivet av pacc:

För att fortsätta, ASUS gör också testning av korten i fabrik.
NVidia slutade ju med 'binning' iom super-kretsarna men Strix super finns fortfarande i tre olika varianter : OC, Gaming & omärkt

Lusläser man specen så ser man boost-frekvensen från fabrik.

Eftersom alla korten har samma kylning, kretskort och strömmatning så är det kanske inget att haka upp sig på,
bara något att hålla i bakhuvudet så att du inte väljer ett sämre kort om alla kostar lika och du redan lagt dig på en hög prisklass för att få just strix. Själv tycker jag att största fördelen med mitt strix 2060 är att fläktarna inte går när det inte lastas.

Det finns ytterligare en variant, Advanced. Tror det ligger mellan stock och OC i boost-frekvens
Beställde faktiskt ett sådant idag från Komplott för 6200kr. Bra pris tror jag. Kan hända att jag gjort bort mig och det kommer billigare än så under Black Friday, men det kan inte vara mycket.. Eller? :/

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Jag skaffade mig ett Asus Strix OC 2080 Super nyligen som jag skall sätta vattenblock på, kostar kanske lite men generellt har alla Asus kort jag kört genom åren varit problemfria.

Kan återkomma angående känslan runt detta så snart jag byggt klart burken