Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

"No bootable device"

Hej!

Jag har googlat runt och hittat x antal liknande trådar här på forumet men inget har hjälp så därför startar jag en egen.

Under den senaste veckan har min laptop (Acer Aspire 7 a717-71G-72A6) fått bluescreen ett par gånger. Det som händer då att datorn börjar lagga rejält, bluescreenen poppar upp, datorn startas om och jag får ett error meddelande som lyder i stil med "No bootable device found". Tidigare har detta hänt max en gång per dag men idag har det hänt ett flertal gånger och det är samma visa varje gång.

Jag har testat att göra detta men har fått bluescreen även efter det. När jag går in i BIOS och tittar så hittar den HDD0, SATA, men på HDD1 står det "None". Jag vet däremot inte om det sistnämnda har någon betydelse.

Är det någon som sitter på en lösning på detta problem och vet hur man kan lösa det?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Båstad
Registrerad
Dec 2007

Låter ju kort och gott som att eventuellt hårddisken inte är frisk.

Om du får igång datorn kan du ju testa ladda ner och starta crystaldiskinfo och se vad där står om din disk.

Dom flesta märkes datorer framförallt laptops brukar också ha ett eget diagnostik program man får upp som ett boot option och då borde du kunna köra igenom ett program och försöker hitta eventuella fel på minne/cpu/gpu/hårddisk/ssd etc.

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av BaZZe:

Låter ju kort och gott som att eventuellt hårddisken inte är frisk.

Om du får igång datorn kan du ju testa ladda ner och starta crystaldiskinfo och se vad där står om din disk.

Dom flesta märkes datorer framförallt laptops brukar också ha ett eget diagnostik program man får upp som ett boot option och då borde du kunna köra igenom ett program och försöker hitta eventuella fel på minne/cpu/gpu/hårddisk/ssd etc.

Detta är resultatet jag fick.

66% ser ju tämligen oroväckande ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av lelish:

Detta är resultatet jag fick.

66% ser ju tämligen oroväckande ut.

Du körde CrystalDiskMark (ett benchmark-program), inte CrystalDiskInfo (ett verktyg för att läsa SMART-data från diskar). Kör det sistnämnda verktyget istället och posta resultatet här.

Skickades från m.sweclockers.com

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 9 3900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Sound Blaster Z | ASUS PG279Q + QNIX QX2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av blunden:

Du körde CrystalDiskMark (ett benchmark-program), inte CrystalDiskInfo (ett verktyg för att läsa SMART-data från diskar). Kör det sistnämnda verktyget istället och posta resultatet här.

Skickades från m.sweclockers.com

Där står det Hälsostatus: Bra 99% och temperatur ligger på 61C vilket låter väldigt högt.. Kanske är det som är problemet? Här står det temperature 39 vilket jag inte riktigt vet vad betyder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

Jag tror inte det är det hårrdisken som är problemt, du bör dock säkerhetskopiera den data du värderar till en extern enhet.

Det är mest troligt någon drivrutin som spökar, förmodligen relaterad till strömspar/strömfunktioner eller något som går varmt.

Det låter som att när windows blåskärmar för dig, så går inte "omstarts signalen" hela vägen, utan blir avbruten på vägen.
Detta i sin tur, medför att endel chip kanske inte får en "reset"-signal och du får en upstart som inte följer normalt förfarande.
I ditt fall "No bootable device found."

Det finns några små nätta program såsom "bluescreenview", som kan hjälpa dig finna orsaken till varför du från första början får blåskärm.

Det är inte normalt att få blåskärm var och varannan dag.
Det är inte ovanligt att få blåskärm när man fipplar med drivrutiner, särskillt om det gäller alfa/beta-versioner.
Om man får blåskärm mer än ett par gånger på några dagar så bör man undersöka varför.
Att få blåskärm vid normalt användande är ganska ovanligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av Viita:

Jag tror inte det är det hårrdisken som är problemt, du bör dock säkerhetskopiera den data du värderar till en extern enhet.

Det är mest troligt någon drivrutin som spökar, förmodligen relaterad till strömspar/strömfunktioner eller något som går varmt.

Det låter som att när windows blåskärmar för dig, så går inte "omstarts signalen" hela vägen, utan blir avbruten på vägen.
Detta i sin tur, medför att endel chip kanske inte får en "reset"-signal och du får en upstart som inte följer normalt förfarande.
I ditt fall "No bootable device found."

Det finns några små nätta program såsom "bluescreenview", som kan hjälpa dig finna orsaken till varför du från första början får blåskärm.

Det är inte normalt att få blåskärm var och varannan dag.
Det är inte ovanligt att få blåskärm när man fipplar med drivrutiner, särskillt om det gäller alfa/beta-versioner.
Om man får blåskärm mer än ett par gånger på några dagar så bör man undersöka varför.
Att få blåskärm vid normalt användande är ganska ovanligt.

Tack för hjälpen, ska testa det du föreslagit!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

För att vara en disk med endast 529 timmar drifttid (211 Hexadecimalt) så tycker jag den är rejält krasslig, ja nära döden faktiskt - gör backup på allt viktig _NU_ då risken är stor att datorn inte kommer att starta alls - permanent!!

01 Raw Read error rate 5C0
05 Reallocatded NAND blocks 96
BB Reported Uncorrectabel Errors 72FC
C4 Reallocation count 96
F2 Successfull RAIN Recocery Count 3BA

Ovanstående poster borde ha värde 0 eller max 1-2 på somliga av posterna när disken är välanvänd - din disk är inte välanvänd!!

Dina värden är något som man ser när disken håller på att snubbla över gravkanten då värdet 'BB' anger antal oläsbara sektorer 72FC vilket blir över 29000 events vilket sticker rejält ut och antal reallokeringar (05) är värde som borde vara 0 eller max 1-2 på välanvänd disk och pos 72 anger att det har gjort många 'räddnings actions' förmodligen i form av seriösare felrättning/recovery

Förmodligen är det någon NAND-bricka i SSD/NVMe som inte gör som det skall och orsakar en massa läsfel (varför BIOS inte kan hitta disken ibland etc.) och sådär kan du inte ha det.

Är datorn ny (med antalet drifttimmar att döma) så borde du få en ny disk med dom här värdera , för det här är inte normal 'förfall' på så kort tid.

Att du inte får SMART-varning redan nu beror på att alla tröskelvärden är satt på 0 utom reallokerade sektorer som är satt 10%, och du ligger ännu på 94% vilket gör att det kommer ta lång tid innan någon SMART-varning då den varningen kommer inte aktiveras förrän du har fått > 2300 reallokerade sektorer och du är på 150 st ännu. - risken är jättestor att din disk kommer vara heldöd innan antal reallokeringar når värdet för att ge SMART-varning som det ser ut nu..

---

Eftersom du har så många läsfel så är det annan trassel och de flesta av dessa triggar inte reallokering.

en fråga - är detta en dator som används ofta eller en som ligger oanvänd längre tid (månader) mellan användningarna ?? - läsfelen bekymrar mig då man kan få sådan enstaka för SSD som legat > 6-12 månader i skrivbordslådan utan att ha varit strömsatt under tiden.

Varje läsfel visar att all felrättning och recover-funktioner har misslyckats att få fram giltig data och det skall inte vara många sådana under en disk livstid - speciellt när SSD ofta anges till max 1 fel per 1*10^16 lästa bitar vilket är både 10 och 100 ggr bättre än många hårddiskars uppgivna värde

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av xxargs:

För att vara en disk med endast 529 timmar drifttid (211 Hexadecimalt) så tycker jag den är rejält krasslig, ja nära döden faktiskt - gör backup på allt viktig _NU_ då risken är stor att datorn inte kommer att starta alls - permanent!!

01 Raw Read error rate 5C0
05 Reallocatded NAND blocks 96
BB Reported Uncorrectabel Errors 72FC
C4 Reallocation count 96
F2 Successfull RAIN Recocery Count 3BA

Ovanstående poster borde ha värde 0 eller max 1-2 på somliga av posterna när disken är välanvänd - din disk är inte välanvänd!!

Dina värden är något som man ser när disken håller på att snubbla över gravkanten då värdet 'BB' anger antal oläsbara sektorer 72FC vilket blir över 29000 events vilket sticker rejält ut och antal reallokeringar (05) är värde som borde vara 0 eller max 1-2 på välanvänd disk och pos 72 anger att det har gjort många 'räddnings actions' förmodligen i form av seriösare felrättning/recovery

Förmodligen är det någon NAND-bricka i SSD/NVMe som inte gör som det skall och orsakar en massa läsfel (varför BIOS inte kan hitta disken ibland etc.) och sådär kan du inte ha det.

Är datorn ny (med antalet drifttimmar att döma) så borde du få en ny disk med dom här värdera , för det här är inte normal 'förfall' på så kort tid.

Att du inte får SMART-varning redan nu beror på att alla tröskelvärden är satt på 0 utom reallokerade sektorer som är satt 10%, och du ligger ännu på 94% vilket gör att det kommer ta lång tid innan någon SMART-varning då den varningen kommer inte aktiveras förrän du har fått > 2300 reallokerade sektorer och du är på 150 st ännu. - risken är jättestor att din disk kommer vara heldöd innan antal reallokeringar når värdet för att ge SMART-varning som det ser ut nu..

---

Eftersom du har så många läsfel så är det annan trassel och de flesta av dessa triggar inte reallokering.

en fråga - är detta en dator som används ofta eller en som ligger oanvänd längre tid (månader) mellan användningarna ?? - läsfelen bekymrar mig då man kan få sådan enstaka för SSD som legat > 6-12 månader i skrivbordslådan utan att ha varit strömsatt under tiden.

Varje läsfel att all felrättning och recover-funktioner har misslyckats och det skall inte vara många sådana under en disk livstid - speciellt när SSD ofta anges till max 1 fel per 1*10^16 lästa bitar vilket är både 10 och 100 ggr bättre än många hårddiskars uppgivna värde

Datorn är ganska exakt ett år gammal då den är köpt på förra årets Black friday-rea och används dagligen. Komiskt nog är det 1 års garanti på den och imorgon tror jag det är ett år sedan jag beställde den. Jag har kontaktat Inet angående problemen och hoppas att garantin fortfarande gäller.

Tack för utförligt svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Om det är över ett år och om de krånglar med garantin så får du använda reklamationsrätten då när SMART ser ut så här efter så lite drifttimmar så är det helt klart felaktigheter i produkten.

har med dig utskriften av SMART-värdena och påpeka över 29000 läsfel är inte det du förväntar dig av en SSD...

Det är inte en disks uppgift att generera läsfel...

---

Får man fråga vad det är för disk - att ha tröskelvärdena på 0 (dvs. tål hur många fel som helst) på alla poster utom reallokerade sektorer låter inte sådär väldigt seriöst då man ställer värdena till 0 för att SMART-varning aldrig någonsin skall utlösas.

Samsung 840 EVO jag har i alla fall 5 poster i SMART satt med 10% treshold och därmed kommer att varna när dessa blir lägre och denna är uppe i 57000 timmar (ca 6.7 år) 61 TB written och har fortfarande 0 RAW på motsvarande ovanstående poster, ingen ECC-rättning har gjort eller reserv-block har utnyttjats och har 79% kvar av livslängden räknat i skriven mängd vilket innebär att ca 290 TB finns kvar att skriva på disken innan den tekniskt sett anses slutskriven

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av xxargs:

Om det är över ett år och om de krånglar med garantin så får du använda reklamationsrätten då när SMART ser ut så här efter så lite drifttimmar så är det helt klart felaktigheter i produkten.

har med dig utskriften av SMART-värdena och påpeka över 29000 läsfel är inte det du förväntar dig av en SSD...

Det är inte en disks uppgift att generera läsfel...

---

Får man fråga vad det är för disk - att ha tröskelvärdena på 0 (dvs. tål hur många fel som helst) på alla poster utom reallokerade sektorer låter inte sådär väldigt seriöst då man ställer värdena till 0 för att SMART-varning aldrig någonsin skall utlösas.

Samsung 840 EVO jag har i alla fall 5 poster i SMART satt med 10% treshold och därmed kommer att varna när dessa blir lägre och denna är uppe i 57000 timmar (ca 6.7 år) 61 TB written och har fortfarande 0 RAW på motsvarande ovanstående poster, ingen ECC-rättning har gjort eller reserv-block har utnyttjats och har 79% kvar av livslängden räknat i skriven mängd vilket innebär att ca 290 TB finns kvar att skriva på disken innan den tekniskt sett anses slutskriven

Micron_1100_MTFDDAV512TBN.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Kikade på dess datablad - i avseende läsfel anger mindre än 1 sektor fel per 1*10^15 bit i genomsnitt.

Står tyvärr ingen räknare i hur många sektorer som är lästa (bara skrivna) i SMART, men om man gör en rimlighetsräkning...

1*10^15 bit motsvarar 113.7 TB läst, vilket man skulle kunna uppnå 1 fel (max) per 66 timmar om man läser kontinuerligt 500 MB/s och ponera att du har gjort den takten och felen verkligen inträffade med ovanstående intervall så borde dina 529 drifttimmar bara generera som max 7.9 läsfel totalt, - du har 29436 läsfel på samma tid.

dvs. du borde inte ha mer än 1 fel per 67 timmar vid 500 MB/s men nu har du 56.64 fel per timme eller knappt 1 fel per minut, vilket ger en 1 sektor fel per 2.68*10^11 bitar läst.

Om inte annat borde detta räcka som argument för reklamation om de skulle krångla med garanti och som kund bör det räcka som bevisföring och de genom läsa ut SMART också kan bekräfta det.