Funderar på att studera till programmerare

Permalänk
Medlem

Funderar på att studera till programmerare

Hej alla.
Lite om mig själv. Är 33 år och känner att jag har blivit trött på att jobba med det jag gör nu. Varit i samma bransch i typ 13 år nu (Fiberbranschen).

Har funderat länge på att studera till programmerare, men det finns så många olika program på högskolan/universitet.
Vad ska man välja? Vad har bra framtidsutsikter?
Hur är det att jobba med att vara programmerare? Är det enformigt? Har ni skoj? Har bara en polare som jobbade i den branschen. Men han hatade det. Så har inte mycket att gå på.

Hur ser löneläget ut?

Är ute efter lite info om denna bransch då jag inte har någon koll på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wcislek:

Hej alla.
Lite om mig själv. Är 33 år och känner att jag har blivit trött på att jobba med det jag gör nu. Varit i samma bransch i typ 13 år nu (Fiberbranschen).

Har funderat länge på att studera till programmerare, men det finns så många olika program på högskolan/universitet.
Vad ska man välja? Vad har bra framtidsutsikter?
Hur är det att jobba med att vara programmerare? Är det enformigt? Har ni skoj? Har bara en polare som jobbade i den branschen. Men han hatade det. Så har inte mycket att gå på.

Hur ser löneläget ut?

Är ute efter lite info om denna bransch då jag inte har någon koll på den.

Ingenjörer inom inbyggda system (embedded systems) är alltid eftertraktat. Många stora bolag som kontinuerligt har ett underskott på sådana personer. Java-folk går det ett dussin på handen, men folk som sysslat med inbyggda system får man leta efter med ljus och lyckta. Går även rekrytera från utlandet, som varit lösningen ett par gånger.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Har varit i samma sitts som du engång i tiden, ca 3 år sen :), valde att studera Virtualisering på YH, 2 år, då jag testat att programmera så kom jag fram till att det inte var det jag ville göra, jobbar idag med/mot O365, hypervisors, kubernetes, on-site osv, väldigt många olika saker så gott o blandat.

Det som var bra med min utbildning var att praktiken var på företag som var med och skappade utbildningen i syfte på vad som behövs på marknaden just nu + att man fick praktisera på dem, och lärde sig vad som behövs på marknaden just nu.

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem

@wcislek: Något du kommer behöver lära dig när du ska utbilda dig till och jobba som programmerare är att söka efter information eftersom det är väldigt dumt att själv uppfinna hjulet varje gång ett nytt problem dyker upp. Så jag ger dig rådet att redan nu börja träna på det genom att söka svaren på din frågor på det hör forumet bland annat. Exakt de frågor du har är det flertalet personer som redan ställt och fått vettiga svar på. Så där har du något att börja träna på inför en eventuell framtid som programmerare

Permalänk
Avstängd

Löneläget är bra och det är lätt att få jobb generellt. Sen är det förstås mest jobb i storstadsregionerna, men det gäller väl de flesta jobb och det är ju fler kandidater där också.

Angående utbildning så är det svårt att säga vad som är bäst. Jag pluggade systemvetenskap vilket inte är en programmeringsutbildning egentligen utan mer på lite högre nivå, men jag läste lite extra kurser och hade ett intresse och det har funkat bra. Mina kollegor och teammedlemmar är mestadels civilingenjörer data och de har ju lite andra kunskaper än vad jag har, men vi kompletterar varandra bra. Men är det programmering och utveckling du vill syssla med och inte ta steget till systemarkitekt eller liknande på sikt så skulle jag nog inte plugga systemvetenskap utan ta något mer praktiskt, som ingenjör eller kanske någon YH eller så.

Angående jobbet som sådant så är det mestadels roligt men det beror ju väldigt mycket på företaget man jobbar på. Alla branscher där man levererar lösningar till kunder har ju perioder av mer stress exempelvis och oförstående chefer är ju alltid en risk. Utveckling är ju svårt på flera nivåer, det är svårt att korrekt estimera hur lång tid något kommer att ta att genomföra och chefer vill ju helst ha fasta datum när saker är klara att levereras och så, och därmed kan det bli en del tjafs. Men företag som sysslar med utveckling främst vet ju det och där är det sällan några större problem med sånt. Många väljer också att jobba som konsulter, vilket har både för- och nackdelar. Trivs man inte där man hamnar kan man ofta byta ganska enkelt, och lönen är generellt bättre. Konsultföretag har också generellt svårt att rekrytera så många de behöver så de brukar ha ganska bra förmåner, roliga resor och sånt. Men man har ju inte riktigt samma trygghet. Man kan inte räkna med att få sitta på samma ställe hela tiden utan plötsligt kan man få byta företag och så.

Andra fördelar med yrket är ju att det generellt är rätt fritt. Flextid är mer regel än undantag exempelvis och vill man ta en tvåtimmars lunch för att göra något eller bara ta det lugnt är det ingen som lägger sig i det (om man inte missar några möten). Ofta får man jobba hemifrån emellanåt om man känner för det. Men allt beror ju på företaget man jobbar på. Jag har hört om ställen som inte verkar så trevliga, där man behandlar utvecklare ungefär som fabriksarbetare med stämpelklocka och liknande, men det är ju väldigt ovanligt och jag har aldrig stött på det i verkligheten.

Jag kommer från en annan bakgrund än de flesta av mina kollegor, har haft ett helt gäng skitjobb bakom mig innan jag pluggade, så jag är ganska nöjd med det mesta men andra klagar ju en del förstås, men för mig känns det snarare som att de har lite orealistiska förväntningar. På mitt nuvarande jobb gnälls det rätt mycket på arbetsmiljön exempelvis, trots att vi har bra ergonomiska arbetsplatser med bra skrivbord och stolar, och man får ju köpa konstiga ergonomiska tillbehör om man vill och så. Men vi sitter i öppna kontorslandskap så det är ju inte helt tyst hela tiden, och en del verkar inte riktigt kunna hantera det. Mitt företag gör ju en del för att hjälpa detta, lagt in ljuddämpande mattor, satt upp avskärmningar på skrivborden och så, men jobbar man med andra människor så kommer man att bli störd då och då. I övrigt gnälls det mycket på utrustningen, företaget bestämmer vilken dator man ska ha exempelvis och den är förstås administrerad centralt, vilket ibland ställer till det när någon uppdatering tvingas in precis när man kom på någon smart lösning eller så, men det är ganska små problem i sammanhanget tycker jag. Det stora som jag stör mig på där jag jobbar nu är att cheferna inte riktigt litar på den agila utvecklingsprocessen. Vilket gör att vi måste ha massa möten där vi redovisar vad vi gjort, och innan vi gör saker ska cheferna, som inte förstår riktigt hur vi jobbar, bestämma prioritet och så. Agilt handlar ju om att team ska vara självstyrande, men det är uppenbarligen svårt att släppa taget. Därför försöker ledningen ofta införa diverse processer eller ramverk för att de ska ha mer kontroll. SAFe (Scalable Agile Framework) är ett typexempel. Jag förstår att det behövs processer men ofta tar man i för mycket, antagligen av rädsla för att tappa kontrollen. Jag vill helst inte lägga 10-20% av min tid på att planera, men det verkar svårt att undvika.

I övrigt kan man ha perioder där det är lite tråkigt, man kan fastna med problem i koden som man inte kommer vidare med exempelvis, eller vara tvungen att leta buggar, läsa loggfiler eller liknande. Men generellt så är det kul. Man måste tänka igenom saker, testa, tänka om, diskutera och så.

Permalänk
Medlem

@Opatagio: Tack så mycket

Permalänk
Medlem

@snajk: Tack så jätte mycket för svaret. Var massa bra information och uppskattar att du tog dig tiden att svara.

Permalänk
Medlem

Datavetenskap svarvar riktigt vassa programmerare. Ingångslön för mina klasskamrater som lämnade efter kandidat snittade på 30-31. De som gått ut med master har gått in på 34-35.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wcislek:

Är 33 år
[...]
Vad har bra framtidsutsikter?

När du kommer ut från utbildningen så kommer du att ha bara några år. Sedan kommer många rekryterare att tycka att du är för gammal. Åldersdiskriminering är på riktigt i den här branschen.

Men det där varierar mellan branscher och företag. Det är mer bland IT och mindre åt ingenjörs-hållet. Men då gäller det att du haft en utbildning där du fått titeln "ingenjör" för att kunna komma in.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att inte avskräckas om det verkar svårt.

Jag skrev mitt första program redan 1969. Det var för svårt! Och jag bestämde mig att inte ägna mig åt datorer. Fyra år senare insåg jag att man måste programmera! Jag hade extrem tur och jobbade ihop med dåtidens stjärnor. Under ett år lärde jag mig mer än under resten av livet.

Löneläget är lågt i början. Då gäller det att lära av dom som är bättre och ta på sig många uppgifter. Efterhand får man eget ansvar om man är bra. Extra bra betalt blir det om man blir nyckelperson på något system!

Permalänk
Medlem

Tack allesammans för all info och hjälp. Uppskattas väldigt mycket.

Permalänk

Det finns för många grenar av programmering och de skiljer sig alla åt. Gå den breda vägen och skit i spetskompetensen om du inte är intrinsiskt nördigt lagd - det är minst lika viktigt med sådana människor om inte viktigare.

Permalänk
Medlem

Gör det!

Löneläget, förmåner, arbetsmiljö, utbud på marknaden, arbetstider/flextid, distansarbete, det är mycket som har fördelar mot det mesta andra på arbetsmarknaden. Anser jag.

Jag hade rekommenderat en kortare utbildning på 2-3 år, tagit en lägre ingångslön (ingångslöner är ju ofta kopplade till utbildningsnivå) jobbat ett par år och använt marknaden för att få upp lönen snarare än att satsa på en längre utbildning.

Java/.Net är enkelt att komma igång med, stor marknad, men inte unikt, så inte bästa lönerna.

Sen måste man gilla att koda såklart...

För referens, 10 år inom Java backend (+ högskola), ~50k i månaden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt att du på egen hand testar programmering på fritiden.

Läste massa programmering på högskolan men det roliga med kodande för min del kom inte förrän jag hittade programmering som var intressant för mig (spelprogrammering). Tycker själv också att nöjet med kodning har ökat ju mer kompetent jag blir i det området.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Åldern är inte till TS fördel. Är man 33år och ska börja programmera så bör man allt varit en person som har kodat lite innan. Har man under dessa år ej kodat det minsta ej skrivit en batfil, fast man troligen till stor del av sitt liv har suttit vid en dator, ja då säger det lite om ens intresse kring datorer.

Missförstå mig inte, det jag säger att för rätt person så kan det vara ett bra karriärsbyte, för fel person såklart det motsatta. Och jag vet absolut inget mer om ts mer än åldern.

Nå inget är omöjligt en KY vid denna ålder verkar rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Åldern är inte till TS fördel. Är man 33år och ska börja programmera så bör man allt varit en person som har kodat lite innan. Har man under dessa år ej kodat det minsta ej skrivit en batfil, fast man troligen till stor del av sitt liv har suttit vid en dator, ja då säger det lite om ens intresse kring datorer.

Missförstå mig inte, det jag säger att för rätt person så kan det vara ett bra karriärsbyte, för fel person såklart det motsatta. Och jag vet absolut inget mer om ts mer än åldern.

Nå inget är omöjligt en KY vid denna ålder verkar rimligt.

Skulle säga att medelåldern i min klass på YH var 30. Majoriteten kommer från andra branscher och vill byta, vilket innebär att alla är väldigt motiverade att lära sig.

Själv kom jag in i programmering sent, bara för jag trodde att det innebar mycket matematik och trodde bara det var nåt som ingenjörer höll på med, så är absolut inte fallet, åtminstone inte inom webbutveckling.
Men jag har sedan jag var 6 varit intresserad av teknik i alla dess former, HTML och CSS var inte främmande för mig då jag började.

Men du måste tycka att det är roligt och vilja utvecklas. Företag jag har pratat med har alltid tittat mer på personlighet än nuvarande kunskap, kunskap lär man sig allt eftetsom om man arbetar med seniorer.
Men förvänta dig att plugga stenhårt i början, sitt med egna projekt.

Med tanke på dagens samhälle där vi lär få arbeta till vi är 70 så skulle jag säga go for it, varför vara missnöjd tills man dör? Jag själv bytte till utveckling nu när jag är 31.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Åldern är inte till TS fördel. Är man 33år och ska börja programmera så bör man allt varit en person som har kodat lite innan. Har man under dessa år ej kodat det minsta ej skrivit en batfil, fast man troligen till stor del av sitt liv har suttit vid en dator, ja då säger det lite om ens intresse kring datorer.

Missförstå mig inte, det jag säger att för rätt person så kan det vara ett bra karriärsbyte, för fel person såklart det motsatta. Och jag vet absolut inget mer om ts mer än åldern.

Nå inget är omöjligt en KY vid denna ålder verkar rimligt.

Att programmera är verkligen ingenting man måste varit född med en dator i knäet för att kunna. Det absolut dummaste jag hört i mitt liv. Sluta måla upp utveckling som någonting magiskt man behöver en hel uppväxt för att lära sig. Folk blir kompetenta (om än nishade) utvecklare på 3 månader långa bootcamps.

Så som marknaden ser ut nu med sitt enorma behov av utvecklare, är KY-utbildningar ett bra sätt att möta det behovet samtidigt som det ger någon ett bra karriärbyte utan att behöva gå ned i lön.

edit: Mina kurskamrater rangade allt från 18 till 45 års ålder. Jag själv hade inte visat något intresse innan jag började studera CS, och det går jättebra för mig.

Permalänk
Skrivet av Rolexius:

Att programmera är verkligen ingenting man måste varit född med en dator i knäet för att kunna. Det absolut dummaste jag hört i mitt liv. Sluta måla upp utveckling som någonting magiskt man behöver en hel uppväxt för att lära sig. Folk blir kompetenta (om än nishade) utvecklare på 3 månader långa bootcamps.

Så som marknaden ser ut nu med sitt enorma behov av utvecklare, är KY-utbildningar ett bra sätt att möta det behovet samtidigt som det ger någon ett bra karriärbyte utan att behöva gå ned i lön.

edit: Mina kurskamrater rangade allt från 18 till 45 års ålder. Jag själv hade inte visat något intresse innan jag började studera CS, och det går jättebra för mig.

Inom tekniska yrken så bör man lära sig argumentationsteknik, då man ständigt kommer få argumentera för det ena och andra. Att använda strawman och argumentera emot detta kommer ej leda till någon bra karriär: https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Med detta sagt så argumenterade du inte emot vad jag skrev i början, du argumenterade emot en halmgubbe.

Nå ju äldre man är ju svårare är det att byta yrke, gör man detta så bör man ha ett intresse. Jag vet folk som i 40års åldern het har bytt karriär från ett teknisk yrke till att öppna en restaurang och lagat mat. Men dessa personer har knappast varit personer som under sina 40år aldrig har brett en macka själv utan tvärtom har de alltid gillat matlagning, även om de endast har lagat till sig själva.

Så min poäng är att det är inga konstigheter att byta karriär när man blir äldre, ska man lyckas så bör man dock inte ha visat ett alltför stort ointresse av området sedan tidigare.
Ta vi programmering så lite scriptande, html och annat allmänbildande bör alla datorintresserade personer ha gjort.

Livet som utvecklare ja det är tufft som det mesta. Det beror lite på vad man jobbar med men ofta ska man ha en stor bredd. Har man ett stort intresse av datorteknik, ja då är det mycket enklare.

Så mitt påstående är att sadla om till utvecklare när man är över 30år är för rätt person inga problem. Där man inte kan använda generella argument för karriärsval och sedan säga att den gäller för alla, detta utan att se till individens förutsättningar.
Inom området utveckling så passar dessutom olika personer för olika saker, vissa är mer kodapor, ändra mer åt projektledarhållet. Och det är inte ovanligt att dessa personers verklighetsuppfattning skiljer sig så kraftigt så de aldrig någonsin skulle kunna ta den andras jobb.
Överdrivet men:
Projektledare = byråkrat och ekonom.
Utvecklare = tekniknörd som inte förstår sig på ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inom tekniska yrken så bör man lära sig argumentationsteknik, då man ständigt kommer få argumentera för det ena och andra. Att använda strawman och argumentera emot detta kommer ej leda till någon bra karriär: https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Med detta sagt så argumenterade du inte emot vad jag skrev i början, du argumenterade emot en halmgubbe.

Nå ju äldre man är ju svårare är det att byta yrke, gör man detta så bör man ha ett intresse. Jag vet folk som i 40års åldern het har bytt karriär från ett teknisk yrke till att öppna en restaurang och lagat mat. Men dessa personer har knappast varit personer som under sina 40år aldrig har brett en macka själv utan tvärtom har de alltid gillat matlagning, även om de endast har lagat till sig själva.

Så min poäng är att det är inga konstigheter att byta karriär när man blir äldre, ska man lyckas så bör man dock inte ha visat ett alltför stort ointresse av området sedan tidigare.
Ta vi programmering så lite scriptande, html och annat allmänbildande bör alla datorintresserade personer ha gjort.

Livet som utvecklare ja det är tufft som det mesta. Det beror lite på vad man jobbar med men ofta ska man ha en stor bredd. Har man ett stort intresse av datorteknik, ja då är det mycket enklare.

Så mitt påstående är att sadla om till utvecklare när man är över 30år är för rätt person inga problem. Där man inte kan använda generella argument för karriärsval och sedan säga att den gäller för alla, detta utan att se till individens förutsättningar.
Inom området utveckling så passar dessutom olika personer för olika saker, vissa är mer kodapor, ändra mer åt projektledarhållet. Och det är inte ovanligt att dessa personers verklighetsuppfattning skiljer sig så kraftigt så de aldrig någonsin skulle kunna ta den andras jobb.
Överdrivet men:
Projektledare = byråkrat och ekonom.
Utvecklare = tekniknörd som inte förstår sig på ekonomi.

Jag vill få fram att jag håller inte med ditt argument att om man knappt skrivit en batfil trots att man brukat en dator länge så målar det upp en negativ bild av ens intresse. Jag hävdar att utveckling är väsentligt annorlunda än att använda datorn för nöjes skull / annat arbete, och att brist på tidigare intresse inte påverkar hurvida man passar som utvecklare eller inte.