Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

@KniFF: Den enda svenska appen Shield inte har är väll C-More med reklamfri TV4. APTV 4K har den men nu när även Shield har HDR ATMOS från Netflix och även forfarande kan köra ATMOS från Plex, vilket inte APTV kan, och har favoriten KODI så tycker jag denna nya version besegrat Apple rätt rejält. Jag kör dock vidare med min V2.

Och i KODI har du Retrospect med reklamfri TV4

Permalänk
Medlem

Frågan är om färgerna är korrekt denna gång eller detsamma som föregående?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@anon76929: Jaoo, testade det på Kodi PC och det fungerade utmärkt. Bättre bild än från webbläsaren och enklare navigering.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Inte mycket till uppgradering med nya Shield förutom Dolby Vision och ATMOS på Netflix enligt denna video och tuben är en nedgradering.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Inte mycket till uppgradering med nya Shield

Jag köpte den första versionen 2015 när den släpptes i USA och var (antagligen) först i Sverige, har varit väldigt nöjd med den sedan dess

"Problemet" är ju att Shield som mediaspelare var såpass långt före sin tid när den kom att det inte har funnits mycket att förbättra.

2017 versionen var/är i princip samma maskin som 2015 och nu 2019 har de fixat de få saker som går att åtgärda.

Det enda jag tycker saknas på min 2015 modell är Dolby Vision HDR och en bra fjärr

Permalänk
Medlem

Jaha, nu bytte jag batteri i min 2017 Shield TV fjärr och den är stendöd med 4 olika par batterier efteråt (varav ett par helt nya)... Läst att detta är vanligt problem, men fjärren har bara 1 år garanti.

Nån som haft problemet och lyckats lösa det?

Känns surt att behöva köpa ny fjärr för ett känt problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Foffi: Kontakta Nvidia.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv

Jaha, nu bytte jag batteri i min 2017 Shield TV fjärr och den är som vanligt lika pigg och rask efter batteribytet. Ofattbart hur bra dessa är och hur lite ström de drar. Ska bli intressant att se hur bra den nya fjärren är, den drivs ju av AA-batterier.

Permalänk
Medlem

Vad får folk för överförningshastighet över LAN till en USB-disk kopplad till Shield över samba?
Jag får hastigheter på 10-20MB/s när jag försöker skicka över tex en film från min PC vilket får mig att tro att det är något fel på mitt nätverk.

Permalänk
Medlem

@xlr8: Blir 100-200 Mbps.

Jag får detta:

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Jaha, nu bytte jag batteri i min 2017 Shield TV fjärr och den är som vanligt lika pigg och rask efter batteribytet. Ofattbart hur bra dessa är och hur lite ström de drar. Ska bli intressant att se hur bra den nya fjärren är, den drivs ju av AA-batterier.

Jo, batterierna håller länge, men rätt störigt att 2017-fjärren går i nån slags standby och tar några sekunder på sig att komma igång igen efter att man plockat upp den. Man kan ju hoppas att den nya fjärren inte lider av den problematiken, tar långt hellre klumpiga AA-batterier än att fjärren har startsträcka

2017-fjärren har inte heller världens bästa räckvidd. Detta är dock lätt att åtgärda med en enkel antennmod för den som inte har något emot att bryta garantin genom att öppna Shielden

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Får min i morgon, köpte pro varianten, sitter just nu och håller på att fixa hem spel.
Är den någon som kör den som konsol?
Har lyckats hitta kompletta samlingar från flera klassiska konsoler.

Nintendo 8 bit, Super Nintendo, Nintendo 64, Sega Master System, Sega Megadrive, Atari 2600, 5200 och 7800 och jag har kompletta samlingar av alla dom här, sedan har jag tänkt lägga in Amiga och Playstation.
eftersom de är mer en 4000 spel så kommer jag nog bara lägga in dom spel jag själv spelade och som jag tyckte var kul, ska försöka hålla de till 50 spel per konsol.

Blir också min tv, kommer köra den via data skärm i vardagsrummet så de blir iptv och annat kul, plex bibliotek kommer jag nog också köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Får min i morgon, köpte pro varianten, sitter just nu och håller på att fixa hem spel.
Är den någon som kör den som konsol?
Har lyckats hitta kompletta samlingar från flera klassiska konsoler.

Nintendo 8 bit, Super Nintendo, Nintendo 64, Sega Master System, Sega Megadrive, Atari 2600, 5200 och 7800 och jag har kompletta samlingar av alla dom här, sedan har jag tänkt lägga in Amiga och Playstation.
eftersom de är mer en 4000 spel så kommer jag nog bara lägga in dom spel jag själv spelade och som jag tyckte var kul, ska försöka hålla de till 50 spel per konsol.

Blir också min tv, kommer köra den via data skärm i vardagsrummet så de blir iptv och annat kul, plex bibliotek kommer jag nog också köra.

Du kanske kan hjälpa mig hitta ett spel som fanns i spelhallen på 80-talet. Ett bilspel där man kunde köra mot varandra på en bana sedd uppifrån. Tror det var fyra bilar totalt men bara två spelare. Det fanns oljefläckar man snurrade i och man kunde välja olika banor. Jag såg det i någon samling för några år sedan men glömde vilken det var.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Du kanske kan hjälpa mig hitta ett spel som fanns i spelhallen på 80-talet. Ett bilspel där man kunde köra mot varandra på en bana sedd uppifrån. Tror det var fyra bilar totalt men bara två spelare. Det fanns oljefläckar man snurrade i och man kunde välja olika banor. Jag såg det i någon samling för några år sedan men glömde vilken det var.

Kan det ha varit Kee Games Sprint 2?

https://youtu.be/RuPEoLkVwtI

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMajestic:

Kan det ha varit Kee Games Sprint 2?

https://youtu.be/RuPEoLkVwtI

Det var det! Stämmer också med 70-talet, jag hade fel innan kom jag på.
Finns det något liknande att få tag på?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Det var det! Stämmer också med 70-talet, jag hade fel innan kom jag på.
Finns det något liknande att få tag på?

Super Sprint är väl nyare men liknande. Går nog att hämta hem.

Permalänk
Inaktiv

Har ett jättebekymmer.
Varför kan man inte justera ljudet med fjärren, blir vansinnig, är exakt som apple tv där man inte heller kunde ändra volymen, jag använder en data skärm och med Cromecast och Mibox kunde jag höja och sänka ljudet, de här blir ju ett jätte problem, riktigt irriterande.

Permalänk
Medlem

@anon301768: V2 fjärren: Jag kan justera volymen med fjärren när jag inte vill det och kan inte justera ljudet med fjärren när jag vill det.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har ett jättebekymmer.
Varför kan man inte justera ljudet med fjärren, blir vansinnig, är exakt som apple tv där man inte heller kunde ändra volymen, jag använder en data skärm och med Cromecast och Mibox kunde jag höja och sänka ljudet, de här blir ju ett jätte problem, riktigt irriterande.

Då får se till så HDMI CEC kommunicerar mellan enheterna.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Precis skaffat mig en begagnad v2 och än så länge mycket nöjd. Verkligen rapp maskin!
Det jag saknar är "live-tv" och om jag förstått rätt så finns varken ComHem/Boxer eller Canal Digitals appar som standard. Visst, man kan ju casta från telefonen men är det någon som sidoladdat apparna och kan uttala sig hur bra det blev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Precis skaffat mig en begagnad v2 och än så länge mycket nöjd. Verkligen rapp maskin!
Det jag saknar är "live-tv" och om jag förstått rätt så finns varken ComHem/Boxer eller Canal Digitals appar som standard. Visst, man kan ju casta från telefonen men är det någon som sidoladdat apparna och kan uttala sig hur bra det blev?

Har inte sideloadat just de apparna, men väl en hel del annat, som utan undantag funkat perfekt.

Det enda lilla aber jag stött på är att att det inte går att lägga upp genvägar i Leanback Launcher till appar som inte är specifikt anpassade till Android TV. Jag har löst det genom att köra dem via Sideload Launcher. Det innebär förstås ett extraklick, men det är inget jag direkt lider av i alla fall.

Kör rootad fw 7.2.3 på min Shield. Vet inte om ovanstående kräver root, så undvik att uppdatera till 8.0.0 om du inte redan gjort det och vill testa, tror det fortfarande är en del stök att roota den om det ens går.

Det kan annars gå att nedgradera med en äldre recovery OS image som Nvidia tillhandahåller, är dock rätt säker på att jag läst nånstans att det inte är helt trivialt att gå tillbaka till en äldre major release.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

ni som köpt 2019 versionen, kan ni ge en liten status på hur den fungerar med vision och atmos?
är det som jag tror att vision bara gäller specifika appar, som t.ex. Netflix eller kan t.ex. Kodi spela upp en fil med vision?

hur fungerar Kodi rent allmänt att spela upp uhd complete isos? någon den klarar av galant på den nya versionen?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

ni som köpt 2019 versionen, kan ni ge en liten status på hur den fungerar med vision och atmos?
är det som jag tror att vision bara gäller specifika appar, som t.ex. Netflix eller kan t.ex. Kodi spela upp en fil med vision?

hur fungerar Kodi rent allmänt att spela upp uhd complete isos? någon den klarar av galant på den nya versionen?

Jag har inte 2019 versionen av Shield, men vet att Kodi inte hanterar Dolby Vision.

Den enda mediaspelaren som spelar upp UHD ISO med Dolby Vision, menyer mm är den obskyra M9702

Finns en tråd på minhembio här: länk

Permalänk
Medlem

@Pulver: mm, det var det jag misstänkte.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

Då får se till så HDMI CEC kommunicerar mellan enheterna.

Blev tvungen att köpa en tv, inte hela världen, blev perfekt med en 32 tummare istället för 27 som jag hade innan, är riktigt nöjd nu, köpte en 256gb USB micro sticka också, har lagt in typ alla spel emulatorer som finns, men varför måste alla tillverkare ha en Netflix knapp på sina fjärrkontroller, alla har inte netflix, vore ju bra om man kunde byta ut knappen men nu löste jag de hela genom att köpa en app där man kan programera om fjärren, nu startar jag iptv på netflix knappen istället och jag har satt en dymo lapp över med ny text, fjärren till nya tvn kommer jag nog inte använda så mycket då jag bara behöver shield fjärren.

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en shield att spela på TVn med men har några funderingar..

Är man tvungen att använda original gamepaden eller man kan använda en Xbox 360 kontroll, samt uppdateras mjukvaran till denna fortfarande (2017 versionen) eller är det möjligt att lägga in annan mjukvara som är shield anpassad?

Kommer jag komma åt mina spel jag har på min PC från tex uplay och steam genom shielden eller har jag missat hela upplägget?

Om inte vad behöver jag mer i så fall?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

men varför måste alla tillverkare ha en Netflix knapp på sina fjärrkontroller, alla har inte netflix, vore ju bra om man kunde byta ut knappen men nu löste jag de hela genom att köpa en app där man kan programera om fjärren,

Och på LG fjärren sitter den jäkla knappen precis under backknappen så den kommer man åt ofta av misstag. Vad heter den där appen? Sökt på LG-forum men där har ingen kommit på en annan lösning än kniv och pincett.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Funderar på att skaffa en shield att spela på TVn med men har några funderingar..

Är man tvungen att använda original gamepaden eller man kan använda en Xbox 360 kontroll, samt uppdateras mjukvaran till denna fortfarande (2017 versionen) eller är det möjligt att lägga in annan mjukvara som är shield anpassad?

Kommer jag komma åt mina spel jag har på min PC från tex uplay och steam genom shielden eller har jag missat hela upplägget?

Om inte vad behöver jag mer i så fall?

Xbox360-kontroller fungerar med en xbox360-usb dongel kopplad till Shield.

Du kan streama ditt steam-spelbibliotek från din PC via steam-link klienten du installerar på Shield eller via NVIDIA GameStream.

Uplay, Epic (och även Steam) går att streama via Geforce Now som kan köras på PC, mac eller Android men du behöver beta-access för den tjänsten. Geforce Now stödjer dock inte samtliga spel.

Det är inga spel förutom de vanliga android-releserna i google play butiken som körs lokalt på Shield.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xlr8:

Xbox360-kontroller fungerar med en xbox360-usb dongel kopplad till Shield.

Du kan streama ditt steam-spelbibliotek från din PC via steam-link klienten du installerar på Shield eller via NVIDIA GameStream.

Uplay, Epic (och även Steam) går att streama via Geforce Now som kan köras på PC, mac eller Android men du behöver beta-access för den tjänsten. Geforce Now stödjer dock inte samtliga spel.

Det är inga spel förutom de vanliga android-releserna i google play butiken som körs lokalt på Shield.

Behövs ingen dongel till Xbox 360, har du den trådlösa kör du via blåtand och har du med usb sladd så är de bara att plugga in den vilket jag har gjort, funkar direkt utan att man behöver göra något, den tar allt med sladd och allt trådlöst både xbox och ps4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Behövs ingen dongel till Xbox 360, har du den trådlösa kör du via blåtand och har du med usb sladd så är de bara att plugga in den vilket jag har gjort, funkar direkt utan att man behöver göra något, den tar allt med sladd och allt trådlöst både xbox och ps4.

Jag tror du blandar ihop xbox360 och xboxOne kontrollerna. Blåtand kom först på xboxOne-kontrollern.
Xbox360kontrollern med USB-sladd fungerar ihop med i stor sett allt men om du ska köra den trådlösa 360-kontrollern till något annat än en xbox360-konsoll så behöver du usb-dongeln.