Permalänk
Medlem

Köpråd sekundär skärm

Hej.
Jag har för närvarande en dell "S2716DG" skitbra gsync 1ms etc.. Den är jag jättenöjd med.

Nu vill jag köpa en sekundär skärm för Chat, browsing och obs kontroll.

Hur kan olika kvalité på skärmar påverka prestanda? Går det att ha en jättebra och en duglig skärm utan att tappa prestanda?

Har sweclockers något bra köpråd för en enklare terminalskärm?

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

@Surdal: Det här är den sekundär skär,m jag använder och funkar perfekt. https://www.proshop.se/Bildskaerm/Acer-24-Bildskaerm-K242HLbd...
Rekommenderar starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surdal:

Hej.
Jag har för närvarande en dell "S2716DG" skitbra gsync 1ms etc.. Den är jag jättenöjd med.

Nu vill jag köpa en sekundär skärm för Chat, browsing och obs kontroll.

Hur kan olika kvalité på skärmar påverka prestanda? Går det att ha en jättebra och en duglig skärm utan att tappa prestanda?

Har sweclockers något bra köpråd för en enklare terminalskärm?

Funkar den ok tillsammans med en mer presterande skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

@Surdal: Har hört att det kan bli lite problem med Windows om man mixar skärmar med olika refreshrates.

Permalänk
Medlem

Hade kört samma hz på båda, otrevligt för ögonen annars!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Hade kört samma hz på båda, otrevligt för ögonen annars!

Skickades från m.sweclockers.com

Så samma Hz. Samma ms också?

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Surdal:

Så samma Hz. Samma ms också?

Tror ms spelar lite roll om det mest är för windows och inte för spelande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Surdal: "ms" på en skärm är en påhittad/rövdragen siffra. Den säger ingenting om någonting. Och skulle den säga någonting skulle det ge en antydan om eftersläp, vilket normalt inte är ett problem för att köra fler skärmar.

Fördelen med att matcha övre frekvens, likt att köra båda i 144 Hz, är att det minskar risken för den snabba skärmen får sitt innehåll sänkt till den andra skärmens lägre frekvens.

Typiskt scenario är när man vill spela över båda skärmarna samt att man har någon form av programvara som tvingar den andra skärmen att anpassa sin frekvens. Den senare brukar det komma frågor om där innehåll på 144 Hz-skärmen sänks ifall man tillexempel spelar upp video på den andra skärmen som kör 60 Hz. Brukar vara ett problem knutet till mjukvaran man kör.

Permalänk
Medlem

Va smart kör på att din sekundära ska vara IPS då du ändå inte ska spela på den . Jag kör AOC IPS sekundärt och bilden och färgerna är sjukt bra .
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4399494

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Surdal: "ms" på en skärm är en påhittad/rövdragen siffra. Den säger ingenting om någonting. Och skulle den säga någonting skulle det ge en antydan om eftersläp, vilket normalt inte är ett problem för att köra fler skärmar.

Fördelen med att matcha övre frekvens, likt att köra båda i 144 Hz, är att det minskar risken för den snabba skärmen får sitt innehåll sänkt till den andra skärmens lägre frekvens.

Typiskt scenario är när man vill spela över båda skärmarna samt att man har någon form av programvara som tvingar den andra skärmen att anpassa sin frekvens. Den senare brukar det komma frågor om där innehåll på 144 Hz-skärmen sänks ifall man tillexempel spelar upp video på den andra skärmen som kör 60 Hz. Brukar vara ett problem knutet till mjukvaran man kör.

@Laxpudding hur stor är risken att det fenomenet inträffar, i allmänhet? Och om det inträffar är det bara temporärt och skärmen går tbx till högre frekvens när man slutar titta på film på den 60Hz skärmen eller är man tvungen att gå in och ändra manuellt frekvensen?

Finn det andra tillfälle (med andra mjukvaror) där detta fenomen kan inträffas?

Om fenomenet finns och är allmänt känt kanske mjukvaruleverantörerna kommer göra nåt åt det problemet ganska snart, eller?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Bildexpert 📺

@CDan: Man ororar sig för problemet när det inträffar. Och när det inträffar försöker man lösa problemet.

Ofta räcker det med att synka om signalerna därför att det är Windows som flaggar fel, likt att bildsignalen och skärmen kör 144 Hz medan Windows talar om för programvarorna att det är 60 Hz som gäller. Omsynk av signaler löser detta.

Jag brukar gå in på www.testufo.com och sedan jämföra med vad skärmen säger att den får. För skärmen kan köra 144 Hz, www.testufo.com visar att den kör 60 FPS och det hackar. Synkar jag om skärmen, bara väljer en annan signal och sedan synkar om på nytt till den önskade signalen brukar webbläsare, likt Chrome, också anpassas sig. testufo synkar också om och försöker med 144 FPS.

Sedan har en del problem relaterat till datorns belastning. Typiskt för de som spelar och tittar på en stream samtidigt etc. Då får man tänka om där och testa sig fram till vad ens mjuk- och hårdvara. Testa annan webbläsare, fullskärmsläge, ändra upplösning på spelet etc. Kanske välja mer kraftfull hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surdal:

Hej. Jag har för närvarande en dell "S2716DG" skitbra gsync 1ms etc.. Den är jag jättenöjd med. Nu vill jag köpa en sekundär skärm för Chat, browsing och obs kontroll. Hur kan olika kvalité på skärmar påverka prestanda? Går det att ha en jättebra och en duglig skärm utan att tappa prestanda? Har sweclockers något bra köpråd för en enklare terminalskärm?

Du behöver inget fancy. Välj en skärm med 60 Hz, IPS och nån storlek du gillar, duger bra för det som nämndes ovan.

Jag använder två skärmar just nu, en Lenovo Legion Y27q-20 samt en gammal Dell UltraSharp. Legion har jag ställt in på 144 Hz och Dell klarar bara 60 Hz. Jag dubbelkollade skärmarnas inställningar i windows kontrollpanel och ställde sedan in skärmarnas uppdateringsfrekvens med knapparna på skärmkanten. Det fixar du lätt

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: ja, sån är jag, ha ha: jag oroar mig i förväg liksom. Jag försöker lista ut alla bekymmer innan att jag köper liksom. Utöver det har jag inte köpt ny monitor på minst 12 år (den sista jag köpte då kommer att bytas ut inom kort) och på den tiden var det enklare att köpa skärm, så att säga. Nu är det liksom ett annat språk. Svårt att sätta sig i allt!

Nu tbx till ämnet. Ha i åtanke att många nyare teknikaliteter är inte my cup of the fast jag jobbar inom IT!

Vad innebär rent praktiskt "att synka om signalerna"?

Jag gick in på www.testufo.com men jag fattade bara att det var dåligt med bilden på min extra skärm, men inte mer än så. Meddelandet jag fick är "SYNC FAILURE: Move all apps and browser windows to primary monitor #1"! På laptopens skärm blir svaret från testerna "ready". Självklart väljer jag olika tester ifrån menyn.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av CDan:

Vad innebär rent praktiskt "att synka om signalerna"?

Där du normalt ändrar signal, upplösning, frekvens, etc. så ändrar du till något – whatever – och sedan tillbaka till exakt det du villa ha. Detta gör du i windows bildskärmsinställningar eller under drivrutinen för grafikkortet. Man når båda vägarna genom att högerklicka på skrivbordet.

Har man bara kört 60 Hz-skärmar innan kan man ha kört med datorer i många år, kanske hela sitt liv, utan att besöka dessa inställningar eftersom det ofta bara fungerar och allting defaultar till 60 Hz i vilket fall.

Vilket förklarar varför det finns så många som köper en 144 Hz-spelskärm och inte tycker det är någon större skillnad. Windows och skärm kör igång den i 60 Hz och man vet inte att detta måste dubbelkontrolleras och förmodligen ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Där du normalt ändrar signal, upplösning, frekvens, etc. så ändrar du till något – whatever – och sedan tillbaka till exakt det du villa ha. Detta gör du i windows bildskärmsinställningar eller under drivrutinen för grafikkortet. Man når båda vägarna genom att högerklicka på skrivbordet.

Har man bara kört 60 Hz-skärmar innan kan man ha kört med datorer i många år, kanske hela sitt liv, utan att besöka dessa inställningar eftersom det ofta bara fungerar och allting defaultar till 60 Hz i vilket fall.

Vilket förklarar varför det finns så många som köper en 144 Hz-spelskärm och inte tycker det är någon större skillnad. Windows och skärm kör igång den i 60 Hz och man vet inte att detta måste dubbelkontrolleras och förmodligen ändras.

Jag brukar gå in i Windows och ställa in frekvensen. Jag tyckte att även från 60Hz till 75Hz syns en märkbar skillnad även om monitorn jag har kvar är så gammal.

Därefter har jag sett att om jag kör "auto adjustment" funkar allt mycket bättre när jag går tbx till inställningarna jag hade innan (först noterar jag alla mina personliga inställningar).

Det finns inte så många inställningar på så gamla skärmar som jag har.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag hittade nyss en video där man visar menyerna på just den skärm jag vill köpa. Jag kan säga att på min skärm har jag knappt 10% av alla menyer och undermenyer som på en modern skärm. Det var därför att jag hade svårt att förstå vad det sades med att välja signal, mode, etc.

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Bildexpert 📺

@CDan: Det blir bara mer och mer komplext. Moderna bildskärmarna är dock ett under av simpla menyer jämfört med många TV

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Exakt!

Jag kommer dit ganska snart: jag måste köpa ny tv oxå!!! Jag kommer få huvudverk direkt! Får se om jag överlever, ha ha.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Snor tråden lite (onödigt att skapa ny).

Sitter med en skärm nu (IPS, 27", 144 Hz, 1440p) men vill köpa till en bredvid som jag tänkt ha på högkant.

Vilka specifikationer ska jag försöka matcha? Tänkte skaffa en IPS med 16:10 för att få lite bättre bredd, men det kanske är mer värt att ha samma upplösning/bilduppdatering?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wifi:

Snor tråden lite (onödigt att skapa ny).

Sitter med en skärm nu (IPS, 27", 144 Hz, 1440p) men vill köpa till en bredvid som jag tänkt ha på högkant.

Vilka specifikationer ska jag försöka matcha? Tänkte skaffa en IPS med 16:10 för att få lite bättre bredd, men det kanske är mer värt att ha samma upplösning/bilduppdatering?

Samma pixeldensitet är trevligt och tänk på hur bilden påverkas av betraktningsvinklarna för tex TN paneler byter ju bildegenskaper helt och hållet beroende på vinkel och skillnaderna blir ofta absurt stora och otroligt tydliga om man vrider en skärm på högkant men ips har mycket mindre påverkan men den finns ändå där. Allt bör egentligen funka men det handlar om hur bra bild och hur smidigt övergången mellan skärmarna ska upplevas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Samma pixeldensitet är trevligt och tänk på hur bilden påverkas av betraktningsvinklarna för tex TN paneler byter ju bildegenskaper helt och hållet beroende på vinkel och skillnaderna blir ofta absurt stora och otroligt tydliga om man vrider en skärm på högkant men ips har mycket mindre påverkan men den finns ändå där. Allt bör egentligen funka men det handlar om hur bra bild och hur smidigt övergången mellan skärmarna ska upplevas.

Förstår! Ja, samma panel (alltså IPS), känns som en självklarhet.

Skärmen ska främst användas till Discord, Spotify och multitasking (inget jobbrelaterat dock). Funderade först på en IPS 24" 1080p för prisets skull, någorlunda samma ppi och då jag är osäker på hur användbar den blir. Men vet inte nu om det är mer värt att skaffa en till IPS 27" 1440p direkt istället. Enda nackdelen då är att det är ganska smått på min primära skärm, och vet inte om det passar då.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wifi:

Förstår! Ja, samma panel (alltså IPS), känns som en självklarhet.

Skärmen ska främst användas till Discord, Spotify och multitasking (inget jobbrelaterat dock). Funderade först på en IPS 24" 1080p för prisets skull, någorlunda samma ppi och då jag är osäker på hur användbar den blir. Men vet inte nu om det är mer värt att skaffa en till IPS 27" 1440p direkt istället. Enda nackdelen då är att det är ganska smått på min primära skärm, och vet inte om det passar då.

Många webbsidor är smala i designen och 1440 bredd räcker kanske ändå inte till att ha 2 i bredd på ett bra sätt ? Men jag har aldrig haft en 1440 skärm på nån ledd men det känns mest som en underligt låg "spelupplösning" för mig för jag har gått 1200-1600-2160 på höjden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Många webbsidor är smala i designen och 1440 bredd räcker kanske ändå inte till att ha 2 i bredd på ett bra sätt ? Men jag har aldrig haft en 1440 skärm på nån ledd men det känns mest som en underligt låg "spelupplösning" för mig för jag har gått 1200-1600-2160 på höjden.

Ah, jag förstår! Anledningen till valet 1440 på min primära skärm var att 1080 började kännas lite smått och mesigt, men mitt grafikkort klarade inte av så mycket mer.

Nu när min sekundära skärm ska stå på höjden blir det dock svårare att se vad som är mest lämpligt. Tänker att man skulle kunna ha ett spel igång på primära skärmen och sekundära skärmen har Discord på övre halvan och kanske en webbläsare på undre.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305