Min dator startar inte. Vad ska jag göra?

Permalänk

Min dator startar inte. Vad ska jag göra?

Igår fungerade min dator normalt. Jag använde den tills i går kväll när jag stängde av den. När maskinen stängs av kommer ett pip att visas, tyckte jag att det var normalt så jag märkte inte. och nu när jag var hemma med datorn igen så startar den inte. nätaggregatet går igång även cd å hdd. vanligt vis så brukar datorn pipa till och sen kommer det bild. jag har kollat så att alla kablar sitter på plats å så. vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alanpandew:

Igår fungerade min dator normalt. Jag använde den tills i går kväll när jag stängde av den. När maskinen stängs av kommer ett pip att visas, tyckte jag att det var normalt så jag märkte inte. och nu när jag var hemma med datorn igen så startar den inte. nätaggregatet går igång även cd å hdd. vanligt vis så brukar datorn pipa till och sen kommer det bild. jag har kollat så att alla kablar sitter på plats å så. vad ska jag göra?

Hej!

Pipet kan betyda flera saker. Vad har du för modell på datorn alltså? Ett vanligt fel kan vara batteriet för klocka, bios, mm är slut och behöver bytas. Fläktarna kan vara trasiga, kan vara fel på moderkort, minne, etc.

Börja med detta. Dra ut alla kablar och om laptop också batteriet( många nya laptops kan du inte ta bort batteriet utan att öppna datorn), sen trycker du ner power knappen i ca 20 sec. Detta för att ladda ur all ström, mm. sedan sätt endast i batteriet eller kabeln så datorn får ström. Starta datorn normalt. Vad händer? om det funkar stoppa i de andra kablarna till skärm, mm.

Obs! Om du fortfarande har garanti på datorn gör inte detta då du öppnar datorn och bryter garantin.

om det fortfarande är fel så kolla batteriet för bios och byt den(CMOS-batteriet). Prova igen. om felet kvarstår kolla fläckarna. Ibland kan de bli böjda, strömkabeln hoppa ut eller av. för mycket damm/ skräp, mm. Det kan vara så att din hårddisk är trasig också. Lättast att kolla det är om du har en dockningsstation och sätter hårddisken där och kör en diagnos med en annan dator. Kan vara fel på dina minneskort också. Lättast är att bara byta ut dem. Kan också vara fel på grafikkortet, dock har jag ingen bra kunskap om grafikkort så jag skulle bara byta ut det. om inget av det funkar så är troligen felet på moderkortet. Då så skulle jag antingen köpa nytt moderkort eller ny dator.

OBS! Kolla så ditt moderkort är komparabelt med de delar du byter ut med.

Permalänk
Hedersmedlem

@Alanpandew *Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...