Permalänk
Medlem

Är en AIO kylare riskabelt?

Tja, nu på black friday så kommer jag uppgradera datorn lite med ny cpu, ram etc. Jag har bestämt mig för att skaffas en nzxt kraken x62 för att kyla min nya 9700k. Men är det "riskabelt" att skaffa en AIO med tanke på att det handlar om vatten i en låda med elektronik. Är helt ny till vattenkylning då jag bara haft luftkylare innan...

Permalänk
Medlem

@Sajmen: Finns alltid en risk med vattenkylning, men chansen för att en AIO läcker är ytterst minimal. Men i det fallet att det händer
https://support.nzxt.com/hc/en-us/articles/360021341813-What-...-

TL:DR; Minimal risk. Bara att köpa

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Vissa märken har garanti om AIOn läcker och förstör andra delar AFAIK. Har för mig att Corsair har/haft det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@Sajmen: Finns alltid en risk ja.
Ska du köpa den kylaren så rekommenderar jag dig att kolla upp NZXT CAM först.
Det är programvaran till den. Det är inte alla som är nöjda med den. Läs och bilda dig en egen uppfattning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av frong:

Vissa märken har garanti om AIOn läcker och förstör andra delar AFAIK. Har för mig att Corsair har/haft det.

vill minnas att det t.om. står i lagen att andra saker som skadas pga en defekt vara ska täckas under garantiärendet om inte annat kräva skadestånd på det som gått sönder pga den trasiga delen.

Dina rättigheter om varan går sönder

Om din vara går sönder under garantitiden har du rätt att kräva åtgärder enligt konsumentköplagen, vilka är följande:

• att varan lagas
• att få en annan vara i stället
• att få avdrag på priset
• att köpet hävs
• att få skadestånd

Du kan inte ställa alla krav på samma gång. Det vanligaste är att din vara lagas eller att du får en annan vara istället. Säljaren har rätt att laga varan om det blir oskäligt dyrt att ge dig en ny.
För att du ska ha rätt att få dina pengar tillbaka måste felet vara väsentligt. För att kunna kräva skadestånd ska den trasiga varan ha gett dig extra kostnader.
saxat från https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

tolkar det iaf att om felet tar sönder andra saker så kan du kräva ersättning för dessa delar då det annars kommer ge dig extra utgifter att ersätta dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Sajmen:

Äger själv en Kraken X62 och är mer än nöjd, den är supersnygg och kyler otroligt bra. Däremot hade jag definitivt valt en bra luftkylare om jag hade bygg idag. Dels för att få ett tystare system, men framförallt är jag ändå lite nojig över risken för läckage.

T.ex. Noctuas D15 Chromax med Chromax vita tillbehör:

tanka ner

Permalänk
Medlem

Jag gick själv från vattenkylning till fläkt kylare när jag hade 2 som läckte och 2 som pumpen dog på.
Nu bygger jag min egna loop i stället för att köpa en sluten aio

Permalänk
Medlem

@miizoo: Jo, jag tänkte på att luftkyla den först. Sedan slog tanken mig med ram plats och jag märkte att det skulle bli ett stort problem då nästan inga stickor får plats under en stor och bra noctua kylare. Sedan nu så vet jag ju att jag inte behöver vara rädd för läkningar då om något skulle ta skada av det så behövde väl nzxt stå för det? Iaf om jag förstod de andra i tråden rätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jag gick själv från vattenkylning till fläkt kylare när jag hade 2 som läckte och 2 som pumpen dog på.
Nu bygger jag min egna loop i stället för att köpa en sluten aio

Fick du tillbaka pengarna för delarna som de skadade då? eller behövde du stå för detta själv??

Permalänk
Medlem

@Sajmen: Vad du kan göra om du verkligen inte får plats utan att sätta fläkten helt åt helvete vid minnena är att du sätter en i mitten som suger igenom den delen den skulle pushat luft genom. Och en fläkt till närmast utblåset bak på chassit.
D v s du flyttar in ena fläkten ett steg. Du lär få ca samma kylförmåga.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vilka minnen har du tänkt som inte får plats under en Noctua DH15S?

"At the same time, the single fan setup and recessed lower fins guarantee 100% RAM compatibility with memory modules of up to 65mm height."

Permalänk
Medlem

Jag litade inte heller på AIOs ganska länge, men har nyligen själv bytt till en Kraken X62.

Vad som fick mig att lita mer på dem var att kolla på Youtube hur en del behandlar dem där, t.ex. LinusTechTips, GamersNexus osv. De är inte särskilt försiktiga med dem och de har inga problem.
Speciellt klippet här när han låter radiatorn hänga utanför chassit kändes väldigt fel.

Så efter jag sett många såna filmer så vågade jag köpa en AIO, och när jag installerade min så lekte jag med att vrida slangarna lite hur som helst, och låta allt hänga ifrån blocket, låta radiatorn ligga utanför chassit osv och jodå, allt verkade hålla så efter det känner jag mig lite mer säker.

Men ja, det är ibland man kan ligga på natten och fundera om det droppar något på grafikkortet.

Vet inte om jag tar tornkylare eller AIO nästa gång. Å ena sidan är det jäkligt skönt med AIO att allt på moderkortet är åtkomligt. Å andra sidan tänk om det börjar läka.
Prestandamässigt märker jag ingen större skillnad jämfört med min Noctua NH-U14S jag hade innan, kanske något svalare vid idle men i load tror jag det är mer högljutt (kan kanske fixas om man byter ut NZXT fläktarna till Noctua).

AIOs är dock väldigt populärt nuförtiden, om inte mer populärt än tornkylare, så hade det varit vanligt att de ofta läckte hade man nog hört om det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmen:

Fick du tillbaka pengarna för delarna som de skadade då? eller behövde du stå för detta själv??

Jag skickade inte tillbaka de för jag blev bara förbannad av tanken på skiten så de åkte ut i källaren och garaget då kartongerna låg där. Egentligen känner jag idag att jag borde ha skickat in de när det hände men idag bryr jag mig inte så mycket om det . Var 2 cooler master som läckte och en cooler master /corsair som pumpen dog på.😁
Edit: Sen visst kan ju en custom loop läcka och gå sönder men då behöver jag ju bara byta det som är fel och inte byta hela kylare om den läcker eller för att pumpen dog. 😅

Permalänk
Medlem

@lambdan: De flesta jag känner brukar hänga radiatorn utanför så för mig är det helt normalt att se även om jag sätter in kylaren sist🤦🏻‍♂️

Permalänk
Medlem

Risken att en AIO börjar läcka är väl ungefär lika stor som att en stor luftkylare knäcker moderkortet. Det är saker som kan hända men är relativt sällsynt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //