Forumdelen sponsras av

27-34" kurvad eller två för allt möjligt samt vissa spel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003

27-34" kurvad eller två för allt möjligt samt vissa spel?

Hej

Spelar enklare spel (Pillars of Eternity 2 f.n) (enklare som i inte fps-hastighet, inte våldsamt krävande av hårdvaran) och redigerar råbilder i Darktable. Använder just nu en 1920*1200 HP EliteDisplay E241i som jag är rätt så nöjd med (den var märkbart skarpare än min gamla LCD).

Vid regelbunda tillfällen önskar jag att jag hade en till likadan skärm bredvid, som på jobbet, för en Excel man vill ha öppen samtidigt som en webbsida ex. Samtidigt skulle jag inte ha nåt emot större spelvärld, även om det rör sig över två skärmar.

E241i säljs ej mer och är ersatt av E243i. Vid två skärmar skulle jag nog köpa två sådana(men är öppen för förslag). Har inga klagomål på hur min nuvarande beter sig i spel.

Alternativet är att skaffa en större 27" eller kanske 34" <4k och >1920*1080, förmodligen välvd, flera verkar vara det. Inte riktigt lika klockrent för flera dokument/sidor öppna samtidigt men lite mindre bezel i mitten vid spel. Kanske inte riktigt lika trevlig skärm för det mesta utom spel heller.

Vad säger de som stått inför större skärm/fler skärmar för blandad användning förut?

Mvh

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Har en 34 tummare med 3440x1440 och är väldigt nöjd. Inte helt lättdriven i spel förstås men annars är det väldigt trevligt. Windows funktioner för att dela ytan mellan program funkar väldigt bra och så. För större program med många verktyg och så är det väldigt bra, jag utvecklar i Visual Studio exempelvis och det är grymt att få plats med allt. På jobbet har jag tre skärmar men för ren utveckling är det trevligare med en ultrawide, dock saknar jag ibland ytterligare en skärm för exempelvis programmet jag utvecklar, referenser i browsern eller loggfiler.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007

@snajk har sammanfattat det väl. Jag håller helt enkelt med. Jag har också en 34" ultrawide hemma.

På jobbet trivs jag bra att ha 2 separata skärmar. Det är vanligen så att jag behöver ha uppe 2 olika grejer samtidigt ändå och då blir totalytan helt enkelt lite större vilket är en liten win. Photoshop/filhanterare/kommandofönster and all that på ena skärmen och mailinkorg och jobbkö på andra typ.
Men det funkar egentligen rätt bra att köra det här på en ultrawide också.

Och ja, för spel är en ultrawide helt enkelt väldans mycket trevligare. Enda undantaget är väl om man vill ha framme något annat samtidigt som man spelar på den där extraskärmen som man inte har för att man istället valde en ensam ultrawide.

Det är högst individuellt såklart, men själv tycker jag ultrawide passar utmärkt hemma och föredrar det alla dagar i veckan i hemmet. På jobbet trivs jag bra med 2 skärmar istället.

🎮 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech g603 / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003

Thanks till er both för eder input. Känner igen resonemanget en del. På jobbet härskar fjärrskrivbord och webbsida och VS Code, två skärmar ter sig rätt kritiskt. Försökte idag ställa dom jämte varann och insåg att de måste stå i väldigt likartad vinkel höger / vänster för att inte glappet ska bli för stort däruppe.

AOC C32G1 ser jag på nu, verkar som ett hyfsat, ekonomiskt val (men man är lite nervös inför att byta en erkänt skarp skärm utan uppenbara problem med en krökt gamingsak )

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Jag kör med Benq 35 tummare och är supernöjd, gillar att den är böjd och de blir en helt ny upplevelse i spel, man känner de som om man är mer inne i spelet, kör den i 2560*1080 och 144hz

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003

Tack. Håller ögonen öppna efter
AOC CQ32G1 (menade den, inte den utan Q), och liknande i samma prisklass (runt 4k sek) mellan nu och bf. 2560x1440 verkar lagom för ~32". Sen ska jag lära mig fönsterhantering i manjaro/gnome för att rada upp bredvid varann (med min nuvarande 24" 1920*1200 är det enklast men inte trevligast att växla mellan skrivbordsytor)

-