Permalänk
Medlem

Dags för ny dator

Då var det dags igen.
Eller ja kanske inte igen för min del, den jag har nu byggde jag ihop nån gång 2012-13.

Det jag vill ha är en gaming dator som kan köra star citizen m.m. och kanske lite VR i framtiden.
Planerar inte på att streama eller nåt liknande.
Inga planer på att klocka heller, lite överkurs.

Detta är vad jag tycker verkar rimligt, hoppas jag inte missat nåt.
Planerar att skaffa extra intern SSD vid senare tillfälle.
Sen vet jag inte om det följer med en stock fläkt till CPUn.
Det jag har nu tror jag står i min sig.

Tacksam för alla tips.

Visa signatur

MB: ASUS Prime X570-P
CPU: AMD Ryzen 5 3600X
GPU: SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC
32GB ram

Permalänk
Medlem

@salking: Det är en bra dator. Du har inte glömt något och kylare finns med processorn. Kör på!

Permalänk
Medlem

Tackar.
Kom nu på att jag behöver ny win 10 nyckel också.
Kommer nog köra med pro bara för att vara säker på att jag inte missar nån funktion.
Eller duger home får det mesta inom gaming?

Visa signatur

MB: ASUS Prime X570-P
CPU: AMD Ryzen 5 3600X
GPU: SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC
32GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av salking:

Tackar.
Kom nu på att jag behöver ny win 10 nyckel också.
Kommer nog köra med pro bara för att vara säker på att jag inte missar nån funktion.
Eller duger home får det mesta inom gaming?

För spelen i sig finns ingen funktion som kräver W10 Pro. Men nycklar kostar ju typ 30kr från Ebay så man kan ju lika gärna ta Pro då. Gjorde jag iaf.

Till en början kunde man inte skjuta upp uppdateringar med W10 Home, därför Pro var mer eftertraktat för många som byggde eget för den kontrollen hade man mer av då. Men vill minnas att MS släppt på detta och tillåter viss kontroll till användaren även med Home numera. Tror dock Pro fortfarande tillåter att man kan skjuta upp det längre.

Något i denna stil iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Komplett har rm750x till bra pris nu, kör på den.

Sedan vet jag inte om du har nytta av x570 moderkort även om du har pcie-4 grafikkort och snabb ssd,
det finns många vältestade och påkostade x470 och b450 moderkort billigare, men man får läsa på
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1558927-amd-ryzen-3000...
Kanske MSI X470 gaming plus max om du fortfarande vill ha x-version.

Att köra 3200 Mhz minnen är en OK avvägning om man vill få in 32 GB i budgeten tycker jag,
ska du satsa på något så är det nog en CPU-kylare när man ändå håller på och bygger, eller vänta, testa och se om det behövs.