LG OLED B9 eller Samsung Q64R för 10.000 kr?

Permalänk
Medlem

LG OLED B9 eller Samsung Q64R för 10.000 kr?

Hej, nu är det black friday och är på jakt efter min första tv.
Letar efter en tv med bästa bild för 10000, kollar mycket film och tänker mig en 55 eller 65 tums tv.

Har kikat lite och gjort lite research och hittade dessa två.
Samsungs qled och Lg:s Oled.

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/qled/samsung-qe5...

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/oled/lg-oled55b9...

Vad jag förstått så blir det bättre svärta på oled och qled är bättre färgåtergivning samt ljusare.
Kollar oftast när mörkret infaller så en Samsung kanske blir för ljus?
Hur märkbar är skillnaden egentligen?

Har varit uppväxt med dem allra billigaste led modellerna så båda två kommer bli en jätte stor uppgradering vilket fall.

Finns det några andra modeller eller märken som också är värda att kika på?

Förtydligade rubriken från "Köpråd tv runt 10000:-"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anton_95:

Vad jag förstått så blir det bättre svärta på oled och qled är bättre färgåtergivning samt ljusare.

Man måste titta på varje individuell modell och en 2019 Samsung Q6 är inte så värst ljusstarkare än en OLED. Den är dessutom ljussvagare ifall vi talar om HDR.

För att balansera LCD:ns styrkor mot en OLED behöver du kliva upp till minst Q70 eller ännu bättre Q80, samt Sonys XF9 och XG9.

Det normala, eller ideala – få har det nog så i praktiken – är att du varierar inställningarna efter hur ljust rummet är. Man kan också använda den ljussensor som sitter i TV:n men dessa tenderar att bli lite godtyckliga.

Permalänk

Hej! Ny i forumet. Letar också efter oled. LG 55B9. Är det någon som har Sony annars? LG:s kostar 12990:- nu, vilket är ett helt ok pris tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men är de 3000kr värt oled:en, blir det en så pass stor uppgradering?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av westerlu77:

Hej! Ny i forumet. Letar också efter oled. LG 55B9. Är det någon som har Sony annars? LG:s kostar 12990:- nu, vilket är ett helt ok pris tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett riktigt bra pris. TVn är mycket bättre än Samsung:en.

Permalänk
Medlem

Jag hade en xf90-modell från Sony förut, enligt mig såg bilden bättre ut på den än lgs oled i butiker, och samsung qled eller philips oled även de. En grej med xf eller gf90 är ju att FALD-belysningen ger lite bloomingeffekt som märks av vid typ mörka scener. Tror xf-90 ger bäst bild för 10k, dock är bilden överlag lite bättre på b9 ur en kontrast-synpunkt. Går b9 ner lite under bf hade jag kört på den.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem

Såg att Elgiganten rear ut samsungs 55" qled för 8999, men det var en q60r, vad är skillnaden på q60r och q65r?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

LG OLED - alla dagar i veckan..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_95:

Vad jag förstått så blir det bättre svärta på oled och qled är bättre färgåtergivning samt ljusare.

Mig veterligen har jag aldrig någonsin sett det beskrivas som att någon form av LCD-TV ska ha bättre färgåtergivning än en OLED. Det QLED har över OLED är i princip maximal ljusstyrka, men OLED vinner när det kommer till kontrast. På grund av hur de flesta QLED med FALD fungerar så kommer du ändå tappa kontrast runt ett belyst område, något du inte gör med OLED, vilket ta bort en del av fördelen från QLED-apparaternas höga ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

Ljusstyrkan på oled är inte ett hinder för mig. Kör med en äldre variant B6 och saknar aldrig ljusstyrkan. Då har jag dock möjlighet att mörklägga hela rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_95:

Såg att Elgiganten rear ut samsungs 55" qled för 8999, men det var en q60r, vad är skillnaden på q60r och q65r?

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt min research så är det rent kosmetiska grejer som skiljer inom 60-serien (kommer inte ihåg källan men vill minnas att det var färgen på ramen/foten).

Stora skillnaden mellan 60 och 70-serien är att 70-serien har "full local dimming" som ska ge bättre svärta än 60-serien. Om du har råd skulle jag dock köpa en LG OLED 55", har haft en själv i 2 år och är supernöjd.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anton_95:

Såg att Elgiganten rear ut samsungs 55" qled för 8999, men det var en q60r, vad är skillnaden på q60r och q65r?

Går igenom detta med Q6-serien i TV-guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Alltså samma apparat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrillol:

Enligt min research så är det rent kosmetiska grejer som skiljer inom 60-serien (kommer inte ihåg källan men vill minnas att det var färgen på ramen/foten).

Stora skillnaden mellan 60 och 70-serien är att 70-serien har "full local dimming" som ska ge bättre svärta än 60-serien. Om du har råd skulle jag dock köpa en LG OLED 55", har haft en själv i 2 år och är supernöjd.

Ah oleden är säkert ett bättre val och jag har råd men handlar lite om prioriteringar med. qleden är 4k billigare, så då kan jag köpa högtalare och få tv:n kalibrerad och även landa under 13k.

Har som sagt i dagsläget en skit tv, så kommer bli nöjd vilket fall, ska nog spara pengar och köpa en oled 65 " längre fram.

Skickades från m.sweclockers.com