65" OLED eller 75" LCD(QLED) vid ett avstånd på 3 meter (Black Friday 2019)

Permalänk
Medlem

65" OLED eller 75" LCD(QLED) vid ett avstånd på 3 meter (Black Friday 2019)

många trådar har redan avhandlat de olika alternativen i respektive teknik hörna. Men hur är det med känslan vid Netflix/HBO tittande, blir 75" för stort, bör man istället gå på mindre skärm fast OLED? kostnaden ungefär densamma ~20ksek . Hur har ni tänkt i frågan om storlek vs avstånd vs teknik?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

jag har 110" bioduk på 3m ungefär, inga problem. Man vänjer sig fort
Det är bara du och din plånboken som kan avgöra det.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Extremt svår fråga.
För stort tror jag inte går, iaf sålänge man sitter > 2.5m.

Jag körde på 65" OLED, men var lika kluven som du. Perfekta betraktningsvinklar och svärta är svårslaget, men 10" till hade dock suttit VÄLDIGT fint. Hade nästan rekommenderat dig att gå till Elgiganten eller dyl o jämfört.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kvalité framför kvantitet skulle jag säga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker tyvärr inte det går att få en bra storleksuppfattning på varuhusen. Ska nog ta och överväga 65" Oled igen... Var ganska inne på en stor och "fläskig"75":are...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Tycker tyvärr inte det går att få en bra storleksuppfattning på varuhusen.

Skickades från m.sweclockers.com

Sätt upp tejp på väggen då? En för 65" och en för 75", storleksmässigt är det väldigt stor skillnad.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag hade valt 65" OLED alla dagar i veckan. Den svärtan är helt oslagbar och jag offrar lätt 10" för att få den fördelen! Det är inte som att 65" kommer att vara litet på något sätt (även om det säkert är ännu mysigare med 75" )

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Tycker tyvärr inte det går att få en bra storleksuppfattning på varuhusen. Ska nog ta och överväga 65" Oled igen... Var ganska inne på en stor och "fläskig"75":are...

Får man rätt bra uppfattning om skillnaden:

http://www.displaywars.com/65-inch-16x9-vs-75-inch-16x9

Permalänk
Medlem

Måste du sitta så långt från tvn? Jag sitter 90 cm från 55" och det är för litet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kan tillägga, all tittning kommer att vara "vald", inget slötittande och inget tittande i dagsljus.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Kan inte vara för stort. Däremot för dåligt. Jag valde 65" OLED (C7). Skulle jag köpa ny idag, C9 på Black Friday, och det kanske jag gör också! Hade dock gärna gått upp i storlek.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, det börjar luta mot en 65" Oled istället...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

I min mening är QLED fullkomligt tillfredsställande, iaf för mig. Jag hade hellre valt större då, enbart sett till bildpanel och samma pris.

Hur är det SoC i skärmarna? För är OLEDens CPU snabbare och mer flyt i menyer kan jag tänka mig att gå på det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Kan tillägga, all tittning kommer att vara "vald", inget slötittande och inget tittande i dagsljus.

Definitvt OLED. Man måste vara blind om man inte ser hur pass mycket bättre en OLED är mot vilken "QLED" man än väljer. Det är en annan liga kvalitetsmässigt helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Definitvt OLED. Man måste vara blind om man inte ser hur pass mycket bättre en OLED är mot vilken "QLED" man än väljer. Det är en annan liga kvalitetsmässigt helt enkelt.

Har du jämfört Samsung Q90R med LG B9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Har du jämfört Samsung Q90R med LG B9?

Jag har tittat på dem så mycket jag kunnat under ett par månaders tid nu. Men jag har dock inte sett båda sida vid sida vid samma tillfälle med samma källa.

Q90 kostar mer än B9 och saknar Dolby Vision.
Samsung borde sänka sin prisstege, Q90 borde kosta som en Q80 eller Q70 tillochmed, och bumpa ner de andra modellerna. För det är så stort steg bildkvalitétmässigt mot en OLED imo.

Man väljer bara en "QLED" om man måste helt enkelt. T.ex om måste ha de där max britghtness. Eller om man är (onödigt) rädd för burn in och lämnar TVn på TV4s nyhetsmorgon dag in och dag ut. Eller någon annan feature som man tycker är killer.
Men vill man ha ut max bildkvalitet så är det OLED som gäller just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Jag har tittat på dem så mycket jag kunnat under ett par månaders tid nu. Men jag har dock inte sett båda sida vid sida vid samma tillfälle med samma källa.

Q90 kostar mer än B9 och saknar Dolby Vision.
Samsung borde sänka sin prisstege, Q90 borde kosta som en Q80 eller Q70 tillochmed, och bumpa ner de andra modellerna. För det är så stort steg bildkvalitétmässigt mot en OLED imo.

Man väljer bara en "QLED" om man måste helt enkelt. T.ex om måste ha de där max britghtness. Eller om man är (onödigt) rädd för burn in och lämnar TVn på TV4s nyhetsmorgon dag in och dag ut. Eller någon annan feature som man tycker är killer.
Men vill man ha ut max bildkvalitet så är det OLED som gäller just nu.

Samsung har ofta riktigt bra priser upp till 50% via Benify (jobbförmånsportal), så för mig blir en 75" Q90R förmodligen betydligt mkt billigare än en 77" OLED. Om det var samma pris hade jag enkelt valt en OLED, men prisskillnaden gör det svårt att motivera.

Permalänk
Avstängd

Det är ett svårt val, i mina ögon är det inte så enkelt att OLED alltid är bättre utan det beror helt på vad man värdesätter i bilden. Vill man ha högre ljusstyrka så är QLED bättre medan OLED är bättre på svartnivåerna. OLED slår också QLED i betraktningsvinklar, men det är inget större problem på dagens bättre LCD-apparater ändå. Att Samsung inte stöder Dolby Vision är tråkigt och konstigt, men skillnaden är inte så stor som många verkar tro. Inbränningar på OLED är inte heller ett problem som en vanlig användare någonsin behöver bry sig om, däremot kanske att hela panelen åldras och långsamt blir blekare och blekare med tiden vilket inte gäller QLED. Svårt val som sagt. Personligen tar jag nog hellre större och grym bild än mindre och den absolut bästa bilden, så QLED för mig.

Permalänk
Medlem

Det är en enorm skillnad mellan en full array (FALD) QLED och en vanlig edge-lit. En FALD har nästan lika bra svärta som en OLED. Man måste vara en enorm bild-nörd för att inte anse att en FALD QLED har bläcksvart svärta. Och det är ju det som är den stora fördelen med OLED, den enormt bra svärtan. Så i jämförelsen FALD QLED vs OLED faller nästan OLED:s största säljargument. Andra fördelar med en QLED är ljusstyrkan så att det går väldigt bra att titta på TV även när det är ljust ute. Just det är ett helvete med OLED. Sen slipper man inbränningar också.

Jag var i samma sits som du förra året. Som du kanske redan anat valde jag till slut en 75" QLED. 2018:s år modell, 75Q8DN. Motsvarande modell i år är Q70. Och jag är riktigt nöjd. Det är absolut inte för stort. På samma sätt som man tyckte att 50" var jättar för 10 år sedan vänjer man sig väldigt snabbt. Jag tycker nästan att 75" är för litet nu.

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Medlem

Man bör ha i åtanke kvalitén på källmaterialet också, större bild avslöjar brister mer än en lite mindre bild. I synnerhet på en TV (en projektor har ofta lite mjukare bild vilket jag tycker är något mer förlåtande mot sämre kvalité).

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade nog valt OLED, mestadels för att en hög kontrast är riktigt trevligt när man sitter i ett ljuskontrollerat rum. Med det sagt så har jag varit och tittat på lite TV-apparater nyligen (i en butikslokal, så långt ifrån bästa miljön) och måste ändå säga att Samsungs QLED faktiskt har riktigt bra bild för att vara en LCD-TV.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Flygplan:

Andra fördelar med en QLED är ljusstyrkan så att det går väldigt bra att titta på TV även när det är ljust ute. Just det är ett helvete med OLED.

Nej, det är inte ett helvete – vad kommer detta ifrån egentligen? Jag gissar på en drös OLED-ägare som kör TV:n inställd för mörkt rum och inte riktigt kopplar hur man får rätt bild för ett ljust rum, vilket inte är konstigt med tanke på hur illa genomtänka många apparater är.

En OLED idag är lika ljusstark som i stort sett alla LCD:er där ute då de flesta sällan når över 300 nits. Budget-LCD:er når sällan ens upp till 300 nits. Kanske 400 nits om det är någon form av dynamiskt läge på en mellanklass-apparat. Men inte mer oavsett SDR eller HDR.

En OLED pendlar mellan 250-350 nits i SDR beroende på ljusomfånget i bild. Och 500-700 nits i HDR.

En riktigt bra FALD-LCD med hög ljusstyrka kan nå 500-700 nits SDR och 1000+ i HDR – där finns det en jämförande nivå där man kan blåsa på mer ljus i riktigt ljusa rum. Men det är också extremt ljust, ljusare än vad många faktiskt tror att de behöver.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en 65 tum c9 och utifrån mina och andras erfarenheter på avforum skulle jag faktiskt avråda att köpa just 65 tummaren pga vertical banding. Spelar man mycket så är det väldigt distraherande att ha tydliga vertikala linjer i skärmen i när man flyttar kameran alla grå scener eller mörka scener. Det verkar som att detta är vanligast bland just 65 tummarna och inte förekommer i samma grad hos 55 tummare och 75 tummare. detta är vad jag ser:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=owwlQrGSrwQ&f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Jag har själv en 65 tum c9 och utifrån mina och andras erfarenheter på avforum skulle jag faktiskt avråda att köpa just 65 tummaren pga vertical banding. Spelar man mycket så är det väldigt distraherande att ha tydliga vertikala linjer i skärmen i när man flyttar kameran alla grå scener eller mörka scener. Det verkar som att detta är vanligast bland just 65 tummarna och inte förekommer i samma grad hos 55 tummare och 75 tummare. detta är vad jag ser:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=owwlQrGSrwQ&f...

Jaha, detta hade jag inte ens hört talas om.
Jag har själv en C7 65" och spelar en del Xbox själv. Har dock aldrig sett något liknande på min. Jag har för övrigt en handfull polare som också köpte samma år (både B7 och C7), och alla är toppnöjda och har alltså inte heller sett något liknande.

Om man nu upplever detta, borde det då vara grund för reklamation (framförallt om inte alla paneler drabbas av det)?

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Som jag förstått det från avforum så är detta så vanligt att LG inte ens reklamerar eller byter ut apparater av denna anledning. Har därför inte kontaktat dem då det verkar meningslöst.

Permalänk
Medlem

Just nu kostar Samsung 75-tummare 27k kr för Q85R och 32k kr för Q90R via Benify.

Frågan är vad LG OLED 77C9 hamnar på i veckan... Gissar att det inte kommer speciellt nära 30k, men kanske ska sitta ner i båten ändå. Någon som sitter i samma sits?

Permalänk
Medlem

Om vi ska snacka specifika maskiner så är min egna tanke på 75":are Philips 75PUS8303
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4723342 den har nog möjlighet att krypa ner till 16-18ksek där den tidigare varit och dippat.

Visa signatur

chmod 775