Google svarar på kritiken om Stadia och 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Google slår ifrån sig och skyller på utvecklarna med andra ord.
Skickades från m.sweclockers.com

Nej, de säger det som är självklart. Att det är upp till utvecklarna att välja upplösning och settings. Exakt så som det ska vara och precis som det är på alla andra plattformar. Och eftersom Stadia inte är magisk så gäller, föga förvånande, detsamma för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Stadia presenterades i mars i år. I samband med detta, dvs dag 1, gav de en iaf ganska detaljerad spec på den initiala serverhårdvaran. På grafiksidan sitter ett Vega 56 (med Vega64 minnesbandbredd).

Är man medlem på denna sajt så borde detta vara mer än tillräckligt för att man ska förstå att det inte räcker till "4K60 på allt".

Det är inte relevant i frågan, det som är relevant är de ohållbara påståenden som de gång på gång gått ut med.

Skrivet av ipac:

Exakt vad är det jag har missförstått?

Att det handlar om Googles marknadsföring kring tjänsten och vad de faktiskt levererar.

Skrivet av ipac:

Det är allt annat än en "annan femma". Det är en fundamental del i hela den här historien.
Är nått inte möjligt (eller iaf inte lämpligt) rent tekniskt så spelar det ingen roll vad marknadsföringen säger.

Jag anser det tvärt om.
Men ja är det inte möjligt rent tekniskt bör man inte marknadsföra det på det sättet.

Skrivet av ipac:

Det finns alltid kunder som inte begriper vad de köper. Var säkert många som trodde One X skulle rendera alla spel i 4K60 med, t.ex. Finns hur många exempel som helst där marknadsföringen är missvisande eller rakt av felaktig - inget nytt under solen här inte.

Absolut, men det är något som likväl är förkastligt. Det är inte bara marknadsföring, det är information direkt från relativt högt uppsatta direkt från google.

Skrivet av ipac:

Att de kunderna dyker upp här, på en sajt vars syfte är att utröna hårdvarors faktiska kapacitet (snarare än vad reklamen säger), är dock en smula förvånande. Som jag sa, all annan hårdvara har sina begränsningar, men folk tror att Stadia är magiskt så det gäller inte Google?

Nej, de betalar för att få en 4K60 videoström. De betalar inte för att spelen alltid ska renderas i 4K60 - det är som vi redan har konstaterat tekniskt orealistiskt.

Att detta är sweclockers är inte relevant i frågan, vi är inte de enda som har intresse i Stadia. Det som är relevant i min mening är hur de gått ut med felaktiv information in i det sista trots att de är medvetna om sin plattforms begränsningar.

Och åter igen, att de betalade för en 4k videoström var inte uppenbart åter igen, vilket är det som i min mening är relevant i frågan. Detta handlar mer om Googles agerande och vilseledande av kundbasen och mindre om plattformens teoretiska begränsningar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem

@roxkz: Jag tycker inte det stämmer riktigt att Google har varit så vilseledande gällande upplösning riktigt.
Tycker det som levereras i upplösning och kvalité stämmer bra med hur det här har marknadsförts.

Det svåraste fram till kort inför release har väl inte handlat om upplösning utan att bara få folk att ens förstå vad det här är för typ av tjänst ;). Där tycker jag nog de har lyckats lite sämre. Men den delen är de snart över.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Du tror alltså precis samma som jag, även om du är lite ambivalent...
Givetvis kommer det här ta över. Se bara vad streaming gjort för DVD/Bluray (på gott och ont), oavsett hur mycket pengar Sony med flera lagt ner på teknikerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är (så som jag uppfattade iallafall) att du fick det att låta som några år. Jag tror inte att detta kommer ta fart förrän nästa generations konsoller är färdig och redo för skroten.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Zemlan: jo men precis som att Sony och Microsoft släpper nya konsoler med ny hårdvara kan Google stoppa in nya blades i Stadia-serverparkerna och uppgradera kapaciteten över tid, mer flexibelt än vad konsolmakarna kan när den nya generationen väl är lanserad. De Stadia-spel som redan lanserats lär fortsatt använda den konfiguration de lanserades med, spelen är till syvende och sist ändå utvecklad för en viss Stadia-konfiguration på Linux och Vulkan. Men nya spel kan ju i teorin lanseras tillsammans med ny Stadia-konfiguration framgent, och ska jag spekulera tror jag att det är exakt så Google ämnar göra. De har kommunicerat att det är en tjänst som kommer utvecklas och bli bättre med tiden, och det bör innefatta uppgraderad hårdvara.

Men absolut, både PS Now och Xcloud har rejäla fördelar sett till utbud, och fungerar Xcloud bra när det rullas ut på bred front får Microsoft en rejäl fördel med Xbox Game Pass. Stadia fungerar riktigt bra sett till tekniken, men det är (just nu) den enda uppenbara fördelen ställt mot Xcloud.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@roxkz: Jag tycker inte det stämmer riktigt att Google har varit så vilseledande gällande upplösning riktigt.
Tycker det som levereras i upplösning och kvalité stämmer bra med hur det här har marknadsförts.

Det svåraste fram till kort inför release har väl inte handlat om upplösning utan att bara få folk att ens förstå vad det här är för typ av tjänst ;). Där tycker jag nog de har lyckats lite sämre. Men den delen är de snart över.

Det kan väl diskuteras, jag har varit medveten sen start hur det skulle bli med "4k". Men bara för att jag och en statistisk minoritet är medvetna om det innebär ju inte att det är allmänt känt, tyvärr.

Citat:

Yes, all games at launch support 4K. We designed Stadia to enable 4K/60 (with appropriate TV and bandwidth). We want all games to play 4K/60 but sometimes for artistic reasons a game is 4K/30 so Stadia always streams at 4K/60 via 2x encode.

Det är mycket denna biten, som spred sig som en löpeld genom internet som ställt till det. Det stora här är att spelen ska stödja 4k, och att det är deras mål att alla spel ska spelas i 4k/60fps, men att det ibland inte är möjligt och då kör de 2x encode för att kunna strömma 4k/60.

Här skiljer de faktiskt på strömma och spela, och att vissa kommer spelas som 4k/30 som undantag. Det gör det bitvis underförstått att de flesta kommer spelas som 4k / 60, men undantagsfall får de köra en 2x encode för att nå 60 FPS för strömmen. Det är inte så att de var omedvetna om att flertalet titlar skulle köra 1080p här.

Vad google borde ha gjort var antingen dementera detta, eller se till att deras VP inte ger ur felaktig information.
Säga vad man vill om det, det är dåligt skött... Och som du säger lär det snart gå upp för de flesta att det är egentligen frågan om en 1080p speltjänst oavsett vad du betalar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Så det man som speltillverkare har tillgång till är en viss hårdvaruspec ändå. Ungefär som på konsoler. Därför behöver väl speltillverkarna anpassa spelinställningarna för den inramning av prestanda spelet får tillgång till per användare.

Så är det säkert, men som en person som jobbat med datacenter så vet jag att det finns grymt mycket tekniker för att koppla ihop servrar för att dela last som är oändligt bättre än nätverk, nere på nanosekund nivå. Det är ju inte gratis grejer direkt men detta är trots allt Google vi pratar om, om någon skulle ha råd att investera i att fånga en ny marknad så är det dom. Jag hade nog förväntat mig att de skulle ha en lösning där CPU och GPU compute abstraherats iaf till en viss grad så att fler blad skulle kunna jobba med samma session. För mig rimmade det inte riktigt att prata om 4k och 60 fps om det är ett bios swappat Vega 56 som ensamt ska driva det (sitter själv på ett sånt ex.) så jag förutsatte att de hade gjort coola, proprietära, grejer i sin hall.

Skrivet av loevet:

@takeoninja: utvecklare för Stadia har tillgång till en viss uppsättning hårdvara, i fallet Stadia en icke namngiven Intel-processor på 2,7 GHz och ett Radeon RX Vega 64-derivat med 10,7 teraflop beräkningskapacitet. Utvecklarna behöver fortfarande optimera koden för bästa möjliga bildflyt och visuell kvalitet, precis som de är tvungna till med lokal hårdvara. Vi har inte fått insyn i exakt hur mycket resurser en utvecklare kan få tillgång till för varje givet spel, och jag tror inte att de bara kan "kasta på" ytterligare en Stadia-blade om de vill få bättre visuell nivå eller FPS. Rockstar lär inte heller skrivit om Red Dead Redemption 2 från grunden för Stadia, och då är kodbasen sannolikt så krävande att de inte kunnat skala upp den till 4K@60 FPS.

Vad som är mer obegripligt är att Destiny 2 körs i 1080p på mediuminställningar uppskalat. Det spelet är inte enormt krävande, och borde kunnat skalas till 4K relativt enkelt. Jag har ingen insyn i besluten som fattats hos Bungie, men det kan handla om en latensfråga.

Eftersom det är den typen av GPU som ensamt ska driva runt det är det rätt lite som går att köra native 4k alls med vettiga latenser/fps, men om allt man får i Pro är en ström som Google skalat upp åt en och dubblat FPS:en på, ja då låter ju värdet i Pro lite sådär, är ju inte det svåraste att själv göra med t.ex. SteamLink som upskalar till TV (iaf boxen men den är väl 1080p limiterad, osäker om appen skalar upp eller bara ner), eller vilken AVR pryl som helst. Dubbla FPS vet jag inte hur jag hade löst i hemmet men finns säkert något för det med, sen är väl värdet på det lite tvivelaktigt också, om det inte är AI assisterat men det går inte i realtid idag.

Aja, får väl konstatera att det inte är en produkt för mig helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Eh? Förstår inte riktigt varför utvecklarna är involverade i beslutet om vad för settings spelet ska köras i. Enda jag kan tänka mig på rak arm är att de ska signa av på upplevelsen men givet oändligt med hårdvara borde väl ultra, 4k, med extra allt vara bäst? Isf så borde att utvecklarna sänkt settings bero på att det inte går att få ut mer från Googles servrar utan att tumma på flytet? Det låter ju sådär i mina öron, enda existensberättigandet jag ser för produkten är att få uppleva äkta 4k / 60 fps som skulle kosta mig 20.000 ish om jag köpte riggen själv. (Eller 14.000 i uppgraderingskostnader).

Involverade? De har ju portat spelet till plattformen, det är en unik plattform både gällande hårdvara och operativsystem för att inte tala om nätverkskoden vid multiplayer som är helt annorlunda. Det är samma sak som att inte Microsoft kan publicera ett PC-spel på Xbox utan att utvecklaren är "involverad".

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Eftersom det är den typen av GPU som ensamt ska driva runt det är det rätt lite som går att köra native 4k alls med vettiga latenser/fps

Det kan du ju inte bedöma, det beror helt på vad man lägger GPU-kraften på, du kan utveckla spel för 4k 240 fps med en Intel iGPU. Pixlar i sig har visst en viss renderingskostnad men den är extremt låg, det som kostar är allt lullull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Det är inte relevant i frågan, det som är relevant är de ohållbara påståenden som de gång på gång gått ut med.

Du glömde ett antal "tycker jag" i ditt inlägg...

Att kleti och pleti går på, eller inte förstår, Googles marknadsföring tycker inte jag är relevant - i den diskussionen som förs här.

Att folk här går på det, tycker jag är relevant dock.

Och faktum kvarstår, det tekniska upplägget presenterades dag 1, tvärtom vad som påstods tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du glömde ett antal "tycker jag" i ditt inlägg...

Att kleti och pleti går på, eller inte förstår, Googles marknadsföring tycker inte jag är relevant - i den diskussionen som förs här.

Att folk här går på det, tycker jag är relevant dock.

Och faktum kvarstår, det tekniska upplägget presenterades dag 1, tvärtom vad som påstods tidigare i tråden.

Nej, glömde ingenting.

Att en del av medlemmarna på Swec faller för marknadsföringen är väl inte konstigt heller direkt, alla på forumet tillhör inte någon form av teknikelit. Många besöker forumet för att få hjälp med saker eller köpråd. Eller hänga på andra delar av forumet som inte involverar grafikkort. Men visst borde många förstå begränsningarna hos Googles hårdvara.

Jo, specarna publicerades dag 1, det stämmer utmärkt. Men den går inte riktigt hand i hand med Googles marknadsföring i min mening, vilket är just vad jag har problem med. Det hade varit bättre för alla om de gick ut med vettig information före release snarare än att leka mussla och sen krypa till bordet när mångas förväntningar inte matchade verkligheten.

Hela situationen hade kunnat undvikas.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Nej, glömde ingenting.

Jo det gjorde du nog, det ligger inte på dig att bestämma vad som är relevant eller inte.

Håller dock med om att Googles marknadsföring varit dålig/korkad. Tycker själv att det är lite gäsp dock, dels för att det är vardagsmat och dels för att folk missförstår oavsett vad företagen säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ipac:

Nej, de säger det som är självklart. Att det är upp till utvecklarna att välja upplösning och settings. Exakt så som det ska vara och precis som det är på alla andra plattformar. Och eftersom Stadia inte är magisk så gäller, föga förvånande, detsamma för den.

Har man marknadsfört 4K så är det det man ska leverera genom hela kedjan i min mening. Tycker du att det är självklart att 4K är något annat så får det stå för dig.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det enda förvånande med det här är att folk satt och förvänta sig snygg 4K60 enl logiken "stadia är magiskt"...

Enligt reklamfilmen (som inte får ljuga) så är det magiskt!

Problemen är att:
1. Stadia marknadsförs som 4k60 och inget annat.

2. För att de facto få 4k60 krävs att:
* Spelet stöder det. (Större delen av det begränsade utbudet gör det.)
* Användaren har tillräcklig bandbredd mot internet. (Inte så vanligt hos de flesta.)
* Användaren använder Chromecast Ultra på en monitor som stöder 4k. (Duger inte att köra Chrome eller Pixel.)

3. Chromecasten måste kylas för att inte överhetta om man använder nödvändig bandbredd under längre tid. Duger inte att bara ha den hängande bakpå en vägghängd teve...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Har man marknadsfört 4K så är det det man ska leverera genom hela kedjan i min mening. Tycker du att det är självklart att 4K är något annat så får det stå för dig.

Ja det får stå för mig. Och för verkligheten.

Tror du att marknadsföring gör att tekniska realiteter inte är nödvändiga så får det stå för dig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Enligt reklamfilmen (som inte får ljuga) så är det magiskt!

Problemen är att:
1. Stadia marknadsförs som 4k60 och inget annat.

2. För att de facto få 4k60 krävs att:
* Spelet stöder det. (Större delen av det begränsade utbudet gör det.)
* Användaren har tillräcklig bandbredd mot internet. (Inte så vanligt hos de flesta.)
* Användaren använder Chromecast Ultra på en monitor som stöder 4k. (Duger inte att köra Chrome eller Pixel.)

3. Chromecasten måste kylas för att inte överhetta om man använder nödvändig bandbredd under längre tid. Duger inte att bara ha den hängande bakpå en vägghängd teve...

Det enda som som får mig att höja ögonbrynen är punkt 3. Att CC brinner upp av att ta emot och avkoda en 4K60 ström hade jag inte gissat innan. Node-shrink incoming?

Ja och att nån tyckte reklamfilmen var en bra idé, klarade bara halvvägs...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roxkz:

Det kan väl diskuteras, jag har varit medveten sen start hur det skulle bli med "4k". Men bara för att jag och en statistisk minoritet är medvetna om det innebär ju inte att det är allmänt känt, tyvärr.

Det är mycket denna biten, som spred sig som en löpeld genom internet som ställt till det. Det stora här är att spelen ska stödja 4k, och att det är deras mål att alla spel ska spelas i 4k/60fps, men att det ibland inte är möjligt och då kör de 2x encode för att kunna strömma 4k/60.

Här skiljer de faktiskt på strömma och spela, och att vissa kommer spelas som 4k/30 som undantag. Det gör det bitvis underförstått att de flesta kommer spelas som 4k / 60, men undantagsfall får de köra en 2x encode för att nå 60 FPS för strömmen. Det är inte så att de var omedvetna om att flertalet titlar skulle köra 1080p här.

Vad google borde ha gjort var antingen dementera detta, eller se till att deras VP inte ger ur felaktig information.
Säga vad man vill om det, det är dåligt skött... Och som du säger lär det snart gå upp för de flesta att det är egentligen frågan om en 1080p speltjänst oavsett vad du betalar.

Ja jag får nog inflika med att jag inte har nån koll på twitterkanaler alls ;). Av flera anledningar. Men jag har inte heller sett all marknadsföring från google om stadia på övriga kanaler heller. Så det kan säkert vara så att de har utlovat för mycket här. Jag kan mindre än dig på området och får väl backa nå steg.
Aja. Själv trodde jag att det skulle bli ungefär som det blev gällande kvalitén så på ett personligt plan är jag inte missnöjd med den delen.
Launchen generellt har väl inte blivit nå vidare däremot. Sena leveransdatum (vilket vi snart är förbi), men att tjänster saknas och att chromecasten verkar överhetta tycker jag låter mer problematiskt just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Google kommer att bli en, kanske den största, av framtidens gaming-jättar. Det finns egentligen inget som stoppar detta, för det är en killer-idé. Ingen behöver hårdvara, alla kan spela vad de vill med ett knapptryck. Och alla publishers kommer att flocka till Stadia m.fl., för att alla kan spela deras kreativa art story i högsta kvalitet.

De som fortsätter att envisas med "hårdvara" kommer att få samma problem som med RDR2, där RG var nästan komiskt överraskade av att det finns fler än typ nio olika PC-konfigurationer därute.

På samma sätt kommer efter ett tag spelen bara vara kompatibla med jätteplattformarna, och det kommer inte ens vara lönt att göra spelen kompatibla. Med t.ex. jätteovanliga CPU:er som bara har 4 cores...

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Massa kritik...

Det har kommi en massa negativ kritik av Stadia efter lanseringen.
Men personligen är jag supernöjd! 😃
Jag köpte Red dead redemption 2 till min pc i förra veckan. Visade sig att det inte startar på en AMD Phenom II... 😥 Fick spelet refunderat av RockStar. Beställde Stadia. Levering på 3 dagar. Otroligt bra!
Köpte RDR2 direkt.
Har nu spelat en del, både på pc och Chromecast. Funkar otroligt bra. Ja, bildkvalitet är inte helt på topp. Men det kan jag leva med.
Mitt alternativ vore att bygga en ny pc, och det kostar betydligt mer än Stadia.
Jag har inte märkt något av lagg eller varierande bildkvalitet. Men nu sitter jag ensam på en 500 mbit lina. På googles speed test har jag ping tider på 11 - 14 ms.
Jag ser helt klart en framtid för denna typen av speltjänster! 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11