Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

@Don_Tool:
Stort tack!

Tänkte använda den att skriva ut delar till modeller (såsom tåglampor, båtfästen och annat) samt modeller som skall gjutas av i metall sedan.

Denna verkade ju ha ganska rejält mycket högre precision på smådetaljer jämfört med filamentskrivare i samma prisklass.
(i mitt fall är hög precision på fina detaljer ett önskemål)

Daisy, Daisy...
Three is the magic number
yes it is its a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av fragande:

Undrar också om det är värt att beställa PLA samtidigt eller är kvaliteten på sånt som bundlas med skrivare skit?

Jag har testat filament från flera olika tillverkare och ännu inte stött på något som absolut inte gått att få ordning på. Köp en rulle så du har att leka med men i övrigt vänta tills du vet vad du vill ha.

Vet inte om Mega-S är en bra nybörjarskrivare. Jag brukar säga att vilken skrivare du ska välja beror inte så mycket på hur färsk du är som hur mycket du är intresserad av, och villig att sätta dig in i, tekniken. Är du lite tekniskt lagd så kan du få nästan vilken skrivare som helst att printa bra och någorlunda problemfritt. Om inte så bör du kanske satsa lite mer pengar från början.

Idioter förbokar datorspel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Roffe:

Jag har testat filament från flera olika tillverkare och ännu inte stött på något som absolut inte gått att få ordning på. Köp en rulle så du har att leka med men i övrigt vänta tills du vet vad du vill ha.

Vet inte om Mega-S är en bra nybörjarskrivare. Jag brukar säga att vilken skrivare du ska välja beror inte så mycket på hur färsk du är som hur mycket du är intresserad av, och villig att sätta dig in i, tekniken. Är du lite tekniskt lagd så kan du få nästan vilken skrivare som helst att printa bra och någorlunda problemfritt. Om inte så bör du kanske satsa lite mer pengar från början.

Tack för inputen. Har inget emot att pilla, testa och eventuellt uppgradera komponenter efter behov. Det är lite halva nöjet känner jag. Blev en Mega-S eftersom man kunde få en plus 2kg PLA för $215 under 11.11, får se hur bra det blir. Kostnaden för extra PLA var så låg att det spelar mindre roll om det är skräp.

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB Corsair LPX B-die | GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av fragande:

Tack för inputen. Har inget emot att pilla, testa och eventuellt uppgradera komponenter efter behov. Det är lite halva nöjet känner jag. Blev en Mega-S eftersom man kunde få en plus 2kg PLA för $215 under 11.11, får se hur bra det blir. Kostnaden för extra PLA var så låg att det spelar mindre roll om det är skräp.

Då blir det säkert bra

Jag har förresten en Anycubic Ultrabase-platta på min skrivare, vilket är standard på din. Funkar väldigt bra med nästan allt jag testat. Lite problem med vissa TPU-filament men annars sitter det som berget så länge plattan är varm. Det är dock risk att materialet släpper om ytan är flottig av fingeravtryck och annat. Tvätta med Isopropanol i så fall. Limstift, hårspray och tejp brukar rekommenderas om det inte fäster men jag har i stort sett aldrig upplevt att det behövs på Ultrabase. Vänta gärna till plattan svalnat till 40 grader eller lägre innan du försöker ta loss utskriften.

Jag brukar använda ett 0,05mm bladmått när jag justerar höjden. Många använder brevpapper vilket brukar funka bra också. Var bara noga så att munstycket inte repar ytan. Fråga om det är något som strular.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Roffe:

Då blir det säkert bra

Jag har förresten en Anycubic Ultrabase-platta på min skrivare, vilket är standard på din. Funkar väldigt bra med nästan allt jag testat. Lite problem med vissa TPU-filament men annars sitter det som berget så länge plattan är varm. Det är dock risk att materialet släpper om ytan är flottig av fingeravtryck och annat. Tvätta med Isopropanol i så fall. Limstift, hårspray och tejp brukar rekommenderas om det inte fäster men jag har i stort sett aldrig upplevt att det behövs på Ultrabase. Vänta gärna till plattan svalnat till 40 grader eller lägre innan du försöker ta loss utskriften.

Jag brukar använda ett 0,05mm bladmått när jag justerar höjden. Många använder brevpapper vilket brukar funka bra också. Var bara noga så att munstycket inte repar ytan. Fråga om det är något som strular.

Tack och bock för tipsen Kommer nog bara köra PLA till en början men lär väl få sug för annat senare kan jag tänka mig, helt grön på det här. Kommer köra den på köksbordet i en liten etta så lite orolig över skadliga substanser men PLA verkar rätt safe. Sen måste lära mig CAD också ... heh.

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB Corsair LPX B-die | GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Feb 2002

Vad gör ni mer era slaskbitar av filament?
får oftast 1-3 meter i slutet som jag inte kan använda till något vettigt.
Går väl inte sammanfoga bitarna direkt?

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 8700K | Asus Prime z370-a | 32GB | Asus 2080ti OC | Samsung 970 m.2 250 + 1000 | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS1 Synology DiskStation DS216j 2x8TB WDred / NAS2 Synology DiskStation DS216j 2x8TB Ironwolf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av Darkie:

Vad gör ni mer era slaskbitar av filament?
får oftast 1-3 meter i slutet som jag inte kan använda till något vettigt.
Går väl inte sammanfoga bitarna direkt?

Jag har snuttarna till 3D-pennan.

Skickades från m.sweclockers.com

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Finns det någon med 3d-skrivare i Stockholmsområdet? Skulle behöva en RCM-jig till Nintendo Switch utskriven så en slipper pilla med sitt gem hela tiden. Om någon kan tänka sig ta emot en simpel ritning mot en slant?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av kitanii:

Finns det någon med 3d-skrivare i Stockholmsområdet? Skulle behöva en RCM-jig till Nintendo Switch utskriven så en slipper pilla med sitt gem hela tiden. Om någon kan tänka sig ta emot en simpel ritning mot en slant?

3DHubs kan nog vara bra.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1482625-var-bestaller-man-3d-utskrifter

Modeller finnd här:
https://www.thingiverse.com/search?q=RCM-jig&dwh=45ddaa2ce3a1b8

4770k WC | Gryphon Z87 | GTX 780 WC | 4x4GB DDR3 @2Ghz | Newton R3 600W | Define R4 (fan controller=dead CPU!) | PA140.3 | DC12-220@5v | XL2720z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2004

3DHubs låter lite kostnadsineffektivt för ändamålet. Borde väl finnas någon vänlig själ som kan tänka sig att trycka ut en plastbit och slänga i ett kuvert så kan han swisha en slant för plast, porto och påslag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Roffe:

3DHubs låter lite kostnadsineffektivt för ändamålet. Borde väl finnas någon vänlig själ som kan tänka sig att trycka ut en plastbit och slänga i ett kuvert så kan han swisha en slant för plast, porto och påslag.

Lite så jag tänkte också! Om någon precis börjat och vill hitta bra kombo av material och inställningar så kunde det vara bra ingång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Pappy:

Jag har snuttarna till 3D-pennan.

Vilken 3D penna skulle ni rekommendera?

Daisy, Daisy...
Three is the magic number
yes it is its a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av Mizzarrogh:

Vilken 3D penna skulle ni rekommendera?

Jag kör Myriwell. Funkar.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5.