Ryzen Threadripper 3000 och Cascade Lake-X – Jacob och Jonas sammanfattar

Permalänk
Melding Plague

Ryzen Threadripper 3000 och Cascade Lake-X – Jacob och Jonas sammanfattar

Efter lanseringarna av nya HEDT-processorer från AMD och Intel passar Jacob och Jonas på att diskutera de nya värstingarna stöpta ur tredje kärnornas krig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Dessa flerkäniga cpuer ger mig déjà-vu vibbar från 90 talet då jag fick fast bredband.
Man gick från trögt uppringt internet som kostade 6kr/h att använda, till att kunna vara online hela tiden och ladda hem precis vad man ville. För med dessa processorer behöver man ett sitta och kompromissa kring vad man ska starta utan man kan starta nästan allt samtidigt.
Jag bara tänker 32 core bara för mig själv, hur ska jag då använda min dator, vilken hypervisor, vilka databaser, vilka webbservrar osv.
När priset på maskiner som kan köra stora laster börjar bli i nivå så att vanligt folk har en möjlighet att köpa dem så lär det leda till fler personer som gör något roligt vid datorn.

Många tycker de är skitdyra idag, men om vanligt folk skippar semestrar och annat så har många råd om de vill. Detta ska jämnföras med att några år sedan kanske lägga ut 40 000kr på en dator med 8core Xeon i 2.2GHz som ej klarade av Crysis.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@lillaankan_i_dammen:

Kan bara hålla med, jag hade kollegor som hade ”företagsdatorer” i 50k klassen
Alltså de som man tog ut med löneavdrag på...

En annan var provanställd och fick pynta utan avdrag med moms mm. Tre år senare satt jag på bättre hårdvara än dom för mindre peng. Utvecklingen går nog lite långsammare idag.
Men när man ser AMDs framfart just nu så tänker man på k7 tiden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har helt missat att TR är så pass bra som ni beskriver dem... Finns ingen CPU på marknaden so kan slå dessa två säger ni...
OJ!!

Speldator OCH server i ett...

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Skrivet av kotz:

Jag har helt missat att TR är så pass bra som ni beskriver dem... Finns ingen CPU på marknaden so kan slå dessa två säger ni...
OJ!!

Speldator OCH server i ett...

Det finns billiga processorer som är lite bättre på vissa saker.
Men med dessa nya processorer så går det köpa en datoruppsättning för säg 50 000kr som presterar riktigt bra på det mesta som vanliga nördar kan tänkas köra på dem. -Schyssta skärmar, snabba grafikkort, ssd och annat blir snabbt många tusenlappar.
Och 50papp är mycket pengar, men det är en otrolig prestandamaskin man får för pengarna och denna maskin lär hålla några år. Jämför man denna maskin med andra hobbys så är det inte så mycket ändå.

Angående priset så är jag inte mycket för knepigt dimensionerande byggen. Köper man en cpu + grafikkort för 30 000kr, så kanske man bör satsa på en bättre skärm än en 22" för 999kr..

Permalänk
Medlem

Insåg väldigt snabbt att jag inte behövde se hela youtube videon.. Finns säkert gott om folk som tycker det är nödvändigt och användbart och det har jag full förståelse för.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Det mest fantastiska med dessa CPU'er är att det knappt finns några kompromisser. Bäst på nästan allt t.o.m bättre än Intel's 9900K i många spellaster (visserligen knappt märkbart men dock lite roligt) trots att nästan inga kommer köpa dessa för spel. Men om nån behöver en work station och sedan känner för lite gaming då och då så har de en formidabel spelmaskin under huven. Som man säger Impressive Most Impressive!

Fanns dock en liten detalj jag störde mig på i denna YT video och det var att Jonas aldrig öppnade lådan till processorn, man satt lite grann hela videon och väntade på det ögonblicket, kändes lite som att bli blåst på konfekten! Fråga angående förpackningen, finns det någon inbyggd belysning man kan sätta på? Såg nån bild där det lyste vitt inuti plastlådan, undrar om det är inbyggt i boxen eller om nån placerat en lampa inuti?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Vänta bara till spelutvecklare knäcker nöten och inser över en natt att det är skitenkelt att spelprogrammera mot fler än 12 kärnor... Då i den skinande stunden kommer min köptarm säga "I told you so..."

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hjälpsam

Bra eftertänksamt eftersnack, det förtjänar den här lanseringen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

Vänta bara till spelutvecklare knäcker nöten och inser över en natt att det är skitenkelt att spelprogrammera mot fler än 12 kärnor... Då i den skinande stunden kommer min köptarm säga "I told you so..."

@FredrikMH

Går ju spela hyffsat på en i3 i högre upplösning så lär dröja ett tag tror jag 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@FredrikMH

Går ju spela hyffsat på en i3 i högre upplösning så lär dröja ett tag tror jag 😉

https://youtu.be/BoyW15FHKgA

Ja, men det beror ju på att processorn inte behöver jobba lika hårt i högre upplösningar. Även en medelmåttig processor hinner med hyfsat då.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Teck för sammanfattningen

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Intel är slagna i varje prisklass och kan inte erbjuda bästa prestandan för priset inom någon prisklass. Att Intel för någon annan utmärkelse än mediokert är förvånande.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ratatosk:

Bra eftertänksamt eftersnack, det förtjänar den här lanseringen.

Man tackar!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@FredrikMH

Går ju spela hyffsat på en i3 i högre upplösning så lär dröja ett tag tror jag 😉

https://youtu.be/BoyW15FHKgA

Om man inte har något emot 1% lows mellan 10-20fps och 0.1% lows under 5fps, sure.

Om du är seriös med inlägget kan jag inte förstå att man kan se på samma video och nå så olika slutsatser

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

AMD plug and play (oc ger så lite så det i de flesta fall inte lönt)

Intel för de som älskar att skruva fram extra prestanda. 250W tdp på Intels 18/36 så hade vi sett något helt annat i prestanda väg. Med oc så kan du få den stabil i +500W rätt maffigt med tanke på hur liten kiselbit som leder iväg värmen.

Kan sakna den biten med dagens AMD modeller.

Så på något sätt så känns Intels 10980XE 18/36 som den ultimata cpun för en hårdvaruentusiast som gillar att tweka.

"gamla" Intel Core i9-7980XE Processor presterar top i https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/fire+strike+3dmark+scor...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@FredrikMH

Går ju spela hyffsat på en i3 i högre upplösning så lär dröja ett tag tror jag 😉

Sluta vara så negativ...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

Sluta vara så negativ...

Hehe just därför jag har 😉 efter mitt påstående.
Härligt att AMD är tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

AMD plug and play (oc ger så lite så det i de flesta fall inte lönt)

Intel för de som älskar att skruva fram extra prestanda. 250W tdp på Intels 18/36 så hade vi sett något helt annat i prestanda väg. Med oc så kan du få den stabil i +500W rätt maffigt med tanke på hur liten kiselbit som leder iväg värmen.

Kan sakna den biten med dagens AMD modeller.

Så på något sätt så känns Intels 10980XE 18/36 som den ultimata cpun för en hårdvaruentusiast som gillar att tweka.

"gamla" Intel Core i9-7980XE Processor presterar top i https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/fire+strike+3dmark+scor...

Har du några länkar där de kör lite mer extrem OC? I testet här på swec låste de ju upp den till att dra 85w mer, och då hålla en stabil frekvens, men det var ändå ett förvånansvärt stort gap till 3950x i flertrådat med tanke på två kärnor mer i 10980XE.

Kan tänka mig att det blir intressant med lite mer exotisk kylning, om denna kan ligga stabilt på höga frekvenser.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, men det beror ju på att processorn inte behöver jobba lika hårt i högre upplösningar. Även en medelmåttig processor hinner med hyfsat då.

Gick från trimmad 2600K till 3600X och även om min tidigare prolle presterade oförskämt bra sett till sin ålder upplever jag ett betydligt bättre flyt nu. De där små hacken stör mer än jag trodde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Vänta bara till spelutvecklare knäcker nöten och inser över en natt att det är skitenkelt att spelprogrammera mot fler än 12 kärnor... Då i den skinande stunden kommer min köptarm säga "I told you so..."

Visst, men det lär nog dröja innan vanliga gamers har råd att lägga ut så pass mycket pengar för en processor med så pass många kärnor.
Priserna måste sjunka först.
Sen är ju många spel mer beroende av GPU än CPU, Fallout 4 är dock ett spel som vill ha mycket av CPU:n. Så man lär nog tjäna på att köpa bättre grafikkort än att köpa en bättre CPU ett bra tag framöver.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Gick från trimmad 2600K till 3600X och även om min tidigare prolle presterade oförskämt bra sett till sin ålder upplever jag ett betydligt bättre flyt nu. De där små hacken stör mer än jag trodde.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, behöll mitt 980 GTX grafikkort bara, bytte resten mot 9900ks.
Jag kan maxa t.ex GTA V nu (dock inte med max MSAA) och få ut 70+ FPS. Med 2600k @ 4.5ghz så fick man runt 50-60fps, och då var inte allt uppskruvat men nästan.
MEN det hade ändå varit intressant om man bara bytt grafikkort (behållit 2600k) och se hur det hade gjort skillnad.

När det gäller RDR2 så är det bättre även där men det verkar vara mer beroende av en snabb GPU än CPU har jag märkt.

Har inte testat Dying Light än, men i det fick jag konstiga stutters och hack emellanåt med 2600k, misstänker att dom är helt borta nu.

Spelar i 1080p.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Visst, men det lär nog dröja innan vanliga gamers har råd att lägga ut så pass mycket pengar för en processor med så pass många kärnor.
Priserna måste sjunka först.
Sen är ju många spel mer beroende av GPU än CPU, Fallout 4 är dock ett spel som vill ha mycket av CPU:n. Så man lär nog tjäna på att köpa bättre grafikkort än att köpa en bättre CPU ett bra tag framöver.

Känner ju nu att min sarkasm inte riktigt framkommer tydligt nog

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Den här sortens storm är min favorit! Härligt klipp killar!

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus