Samsung kan leverera SSD-lagring till nästa generations spelkonsoler

Permalänk
Melding Plague

Samsung kan leverera SSD-lagring till nästa generations spelkonsoler

En läckt presentation från Samsung beskriver SSD-lagring för spelkonsoler under år 2020, där Playstation 5 antyds i bildform.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

N64 är fortfarande snabbare ;P

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tro hur stora SSDer de hade tänkt skicka med konsolerna. Det känns som att nästa "gen" spel kommer att kräva lite lagring...

En lösning på det skulle väl vara att de har en relativt liten m.2 SSD som de skickar med konsolen och att användare kan skruva in en extra m.2 om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

N64 är fortfarande snabbare ;P

Jag skulle vilja se N64 ladda in 120GB spel

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Rimligtvis 1-2TB NVMe. 1TB känns snålt, men 2TB kanske blir för dyrt? Men med tanke på vilka volymer de köper är nog 2TB rimligt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Faulisto:

Rimligtvis 1-2TB NVMe. 1TB känns snålt, men 2TB kanske blir för dyrt? Men med tanke på vilka volymer de köper är nog 2TB rimligt.

Resonerar precis likadant! Tycker att 1 TB känns självklart givet dagens priser, men 2 TB vore mer rimligt med tanke på hur mycket utrymme dagens spel tar upp (för att inte tal om nästa generations spel). Går inte utesluta att både Sony och Microsoft förhandlat fram priser som är rejält under vad vi betalar i dödliga får betala i butik.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag mer eller mindre bryr mig inte alls om konsoler nuförtiden. Men ifall det nu gäller nvme diskar så är ju självklart min förhoppning att detta skall boosta försäljningen och hjälpa till på traven att få vettigare priser för dessa. Jag ljuger inte om jag säger att det vore najs med 2TB nvme m.2 för runt 1200:-

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk

Ej konstigt då Samsung nästan har monopol på snabba konsument nmve ssd.

Men jag är väldigt nyfiken av vad prestanda resultatet kommer bli. Kanske ökar behovet av snabba ssd diskar om spel börja nyttja prestandan. Alltför många har köpt en snabb ssd och sagt att de ej märker någon skillnad. -Att kopiera en massa filer och sånt säger de att det är enbart något prousers gör: https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo

Min poäng i sammanhanget är att när spel på konsoler börjar nyttja snabba ssd så kommer kanske spelen på pcn att göra detsamma, då kommer samtidigt efterfrågan på snabba ssd att ökas och förhoppningsvis leder denna efterfråga till att mer pengar satsas på området.

Så jag ser att något väldigt intressant kan hända och jag hoppas ivrigt att snabba ssd för spel kommer bli en grej, detta så att vi andra får snabba billiga ssd för vad vi nu gör vid datorn.

Permalänk
Medlem

Välkommen till 2008!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Tro hur stora SSDer de hade tänkt skicka med konsolerna. Det känns som att nästa "gen" spel kommer att kräva lite lagring...

En lösning på det skulle väl vara att de har en relativt liten m.2 SSD som de skickar med konsolen och att användare kan skruva in en extra m.2 om det skulle behövas.

Tror inte konsolföretagen är så sugna på att låta folk öppna upp sina konsoler och därigenom öka trycket på service direkt.

Skrivet av Faulisto:

Rimligtvis 1-2TB NVMe. 1TB känns snålt, men 2TB kanske blir för dyrt? Men med tanke på vilka volymer de köper är nog 2TB rimligt.

Idag kostar en 2TB NVME ungefär vad PS4 kostande vid lansering. Så det är knappast troligt att de kommer att slunga in en massa NVME SSD:er i konsolerna även om Samsung bara skulle ta sina egna. Det finns helt enkelt inget ekonomiskt incitament för detta.. om nu inte de tror att folk vill köpa konsoler för vad man kan få en fullt godkänd PC för.

Skrivet av JBerger:

Välkommen till 2008!

Huh?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Välkommen till 2008!

Du menar det 2008 då en SSD på 64 GB kostade 5000 kronor.. Knappast något som gick att stoppa i en spelkonsol som såldes för 3000 kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

En lösning på det skulle väl vara att de har en relativt liten m.2 SSD som de skickar med konsolen och att användare kan skruva in en extra m.2 om det skulle behövas.

En annan, om än föga realistisk, lösning skulle ju vara en stor SSD (250 GB?) Och en vanlig HDD på 2-3 TB. Spel kunde då lagras på hårddisk och cachas mot SSD. Låt oss göra ett snabbt överslag. En vanlig 2,5-tummare ger cirka 150 MB/s eller 10 GB/minut. Ett komplett spel skulle då gå att skriva över till SSD:n på max tio minuter. Om man sällan byter spel betyder det att det spel man vill spela nästan alltid kommer ligga på den snabba lagringen. Och skulle spelet inte vara cachat så är det ändå en ganska acceptabel väntetid gentemot att behöva ladda hem 100 GB på nytt, något som tar flera timmar även för någon med en snabb lina.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

En annan, om än föga realistisk, lösning skulle ju vara en stor SSD (250 GB?) Och en vanlig HDD på 2-3 TB. Spel kunde då lagras på hårddisk och cachas mot SSD. Låt oss göra ett snabbt överslag. En vanlig 2,5-tummare ger cirka 150 MB/s eller 10 GB/minut. Ett komplett spel skulle då gå att skriva över till SSD:n på max tio minuter. Om man sällan byter spel betyder det att det spel man vill spela nästan alltid kommer ligga på den snabba lagringen. Och skulle spelet inte vara cachat så är det ändå en ganska acceptabel väntetid gentemot att behöva ladda hem 100 GB på nytt, något som tar flera timmar även för någon med en snabb lina.

Skickades från m.sweclockers.com

100Gb tar inga timmar idag vad jag vet.
Har 500Mbit lina 500/8=62.5Mb/s
100 000Mb/62.5Mb/s = 1600sekunder 1600/60sek=26.66minuter enligt teorin om man maxar linan fullt ut.
Uppgradera till 1Gbit så bör det ta ca 13min att dra ner 100Gb

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Har 500Mbit lina 500/8=62.5Mb/s

Du vet om att medelhastigheten i Sverige är omkring 30 Mbit/s? Och samma eller lägre siffror gäller för övriga västländer. Jag känner även folk som ännu ligger på ADSL och får nöja sig med 8-10 Mbit/sekund. Större SSD eller SSD+HDD känns som en effektivare lösning än att förvänta sig att alla ska uppgradera sina uppkopplingar till gigabita-lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Du vet om att medelhastigheten i Sverige är omkring 30 Mbit/s? Och samma eller lägre siffror gäller för övriga västländer. Jag känner även folk som ännu ligger på ADSL och får nöja sig med 8-10 Mbit/sekund. Större SSD eller SSD+HDD känns som en effektivare lösning än att förvänta sig att alla ska uppgradera sina uppkopplingar till gigabita-lina.

Snitthastigheten för mobilt bredband i Sverige är 37Mbit, detta var 2017, för fast internet året innan var ~59Mbit, dvs de färskaste info jag hittar, jag tvivlar starkt på att det blivit sämre, har du mer färsk info så skulle det vara incessant.

Använder man t.ex. Steam statistik, dvs mer fokus för de som spelar och antagligen har bättre bredband så är medelhastigheten i Sverige 78.2Mbit, Fortfarande bara Japan och Sydkorea som slår oss i hastighet enligt Steam.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Snitthastigheten för mobilt bredband i Sverige är 37Mbit, detta var 2017, för fast internet året innan var ~59Mbit, dvs de färskaste info jag hittar, jag tvivlar starkt på att det blivit sämre, har du mer färsk info så skulle det vara incessant.

Använder man t.ex. Steam statistik, dvs mer fokus för de som spelar och antagligen har bättre bredband så är medelhastigheten i Sverige 78.2Mbit, Fortfarande bara Japan och Sydkorea som slår oss i hastighet enligt Steam.

Se där, de siffror jag tidigare hittade var från internationella undersökningar. Och här kan givetvis olika metoder ge olika svar. Och visst är det relevant och logiskt att förvänta sig att Steamanvändare har snabbare internet än andra grupper. Förmodligen om än kanske i mindre grad gäller nog även detta de med någon typ av konsol. Men ok, vi säger att 60 Mbit/s är standard. Hur lång tid tar det att plocka hem 100 GB i 60 Mbit/s? (om du inte orkar räkna så är svaret 4 timmar )

Vad jag försöker komma fram till är helt enkelt att lagringsutrymmet på en modern spelkonsol måste vara så stort att tiden det tar att starta upp valfritt spel efter installation måste räknas i minuter, inte timmar. Och att förvänta sig att alla användare ska ha tillgång till sin egna Gb-lina är inte realistiskt. Redan idag är ju storleken på patcharna ett stort bekymmer för de som sitter med ADSL där en day-1-patch kan ta ett helt dygn att ladda hem.

Nu räknar jag inte med att MS eller Sony kommer välja en hybridlösning, utan det blir förmodligen 500-1000 GB SSD och så förväntas folk precis som idag att ansluta extern lagringsmedia om de vill ha större storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Snitthastigheten för mobilt bredband i Sverige är 37Mbit, detta var 2017, för fast internet året innan var ~59Mbit, dvs de färskaste info jag hittar, jag tvivlar starkt på att det blivit sämre, har du mer färsk info så skulle det vara incessant.

Använder man t.ex. Steam statistik, dvs mer fokus för de som spelar och antagligen har bättre bredband så är medelhastigheten i Sverige 78.2Mbit, Fortfarande bara Japan och Sydkorea som slår oss i hastighet enligt Steam.

Det är nämner bara folk som har Steam eller valt att ha en uppkoppling. Läste en artikel för ett par år sedan (tror det var inför valet 2014) som nämnde att Sverige är det land, efter Nordkorea, som har den näst bredaste utbyggnaden av fiber i hela världen. Bara sett till tillgänglighet av fiber så borde nästan varenda hus ha en fiberuppkoppling.. problemet är mestadels den där sista metrarna in i huset som gör att vissa väljer bort detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Rimligtvis 1-2TB NVMe. 1TB känns snålt, men 2TB kanske blir för dyrt? Men med tanke på vilka volymer de köper är nog 2TB rimligt.

Jag tänker mig en 1 TB version för $499 och en 2 TB version för $599.

Känns inte som det finns så mkt utrymme, vare sig nedåt eller uppåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Välkommen till 2008!

Visa mig en PC från 2008 som kirrar spel som i Spiderman demot.

Eller ännu hellre, en från 2019...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nmve ssd idag är dyra. m.2 ssd över sata är inte så dyra.
Låt mig gissa de gör någon hybridssd lösning, med snabba och långsamma celler där alla kör över nvme.
Jag gissar helt vilt, men jag tror inte på någon 970 Pro prestanda i ssd på konsolerna. Utan kanske väljer de endast dubbla sata prestanda över nmve. Där dessa ssd säkerligen går att tillverka billigt.

Angående lagringsutrymme så är trenden bort från fysisk media, vilket innebär att de bör ha flera TB i lagringsutrymme som max. Där det har gått att utöka lagringsutrymmet på konsoler sedan länge. Jag ser det som ett litet ekonomisk drag med litet lagring i början,för att göra konsolen billig i inköp, sedan så tillkommer det extrakostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

100Gb tar inga timmar idag vad jag vet.
Har 500Mbit lina 500/8=62.5Mb/s
100 000Mb/62.5Mb/s = 1600sekunder 1600/60sek=26.66minuter enligt teorin om man maxar linan fullt ut.
Uppgradera till 1Gbit så bör det ta ca 13min att dra ner 100Gb

Stort B på byte! Litet b står för bit.
I övrigt:

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

lol på er som tror ssdn kommer vara över 64 gb

Permalänk
Medlem

Får jag ge mig på en kvalificerad gissning så blir det en stor NVMe QLC med en relativt stor cache. Antingen Dram eller SLC. Lite som Intel 660p.

Annars tror jag det blir för dyrt för konsoler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det kommer inte att bli någon nästa generations spelkonsoll. Stadia m.fl. kommer att göra dem fullständigt värdelösa, och samtidigt appellera till alla utom de som vill ha action online multiplayer med mus och tangentbord. Det vill säga i princip 100%, definitivt alla som gillar att spela på konsoll och deras föräldrar. Kanske deras mor/far-föräldrar också.

Hårdvara för att spela spel kommer att bli något man hade förr i tiden. Innan Stadia. "Installera? Vad är det."

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Om det är bara en 500 GB SSD hårddisk kommer jag att skratta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

lol på er som tror ssdn kommer vara över 64 gb

Sparat för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Får jag ge mig på en kvalificerad gissning så blir det en stor NVMe QLC med en relativt stor cache. Antingen Dram eller SLC. Lite som Intel 660p.

Annars tror jag det blir för dyrt för konsoler.

Skickades från m.sweclockers.com

Sony har sagt att de ska massproducera ReRam under 2020, borde kunna funka som cache mellan DRAM och QLC Nand.

Om det är görbart för PS5 vet i tusan dock, men det vore extremt coolt. 25 GB/sec...swoosh!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xinpei:

Det är nämner bara folk som har Steam eller valt att ha en uppkoppling. Läste en artikel för ett par år sedan (tror det var inför valet 2014) som nämnde att Sverige är det land, efter Nordkorea, som har den näst bredaste utbyggnaden av fiber i hela världen. Bara sett till tillgänglighet av fiber så borde nästan varenda hus ha en fiberuppkoppling.. problemet är mestadels den där sista metrarna in i huset som gör att vissa väljer bort detta.

Nu tror jag det blev fel, Nordkorea har säkert bra uppkoppling till de 10000 som tillåts ha det medans resten av befolkningen knappt får ta emot brev.

SSDer för spelkonsoler behöver nog inte vara särskilt "bra" så det är väl ett bra ställe att dumpa slasket som inte håller måttet så det går att sälja till de som behöver skriva på dem, man skriver in speldata en gång och sedan låser man den för ändring, som ett prom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I snordyra gaming laptops så finns det oftast bara 256 gick SSD. 512 om man har tur. Så varför skulle en spelkonsoll för en tredjedel av priset ga 2 tb? Verkar inte rimligt.

Tror på en mindre SSD och nån form av hybridlösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

I snordyra gaming laptops så finns det oftast bara 256 gick SSD. 512 om man har tur. Så varför skulle en spelkonsoll för en tredjedel av priset ga 2 tb? .

Skickades från m.sweclockers.com

För att dessa laptops använder TLC Nand och konsolerna kanske kör med QLC.