Nytt grafikkort:) men 3.0 o 4.0 pcie express problem

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort:) men 3.0 o 4.0 pcie express problem

Hej jag precis beställt ett rx 5700 xt till min dator och såg att 5700 har 4.0 pcie express alltså 2gb/s ram speed och mitt moderkort har 3.0 1gb/s. Blir det stor skillnad om mitt nya grafikkort blir limited till 1gb/s? Går det bra med mitt moderkort hag har nu ”gigabyte ax370 gaming k3” köpte det 2017

Permalänk
Medlem

Kommer funka kanon! Tror inte att något grafikkort idag begränsas av bandbredden i PCI Express 3.0 x16. Och alla versioner är bakåtkompatibla, så inga problem alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jakjan:

Hej jag precis beställt ett rx 5700 xt till min dator och såg att 5700 har 4.0 pcie express alltså 2gb/s ram speed och mitt moderkort har 3.0 1gb/s. Blir det stor skillnad om mitt nya grafikkort blir limited till 1gb/s? Går det bra med mitt moderkort hag har nu ”gigabyte ax370 gaming k3” köpte det 2017

Nej, det spelar ingen roll. PCIE 3.0 är inte den begränsande faktorn hos normala konsumentkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar:)

@Zero Cool: tack gode gud, tack så mycket:) skulle bli väldigt ledsen om jag köpte ett sprillans nytt grafikkort o så kommer det inte använda alla dess prestanda mått. Men då vet jag att det kommer funka och att det inte kommer bli några prestanda problem:)

Permalänk
Medlem

Tackar:)

@Andreaz1: tack så mycket för alla svar. Nu vet jag att det inte kommer bli några problem med prestanda måtten för mitt nya grafikkort:) men vad är det som kan begränsa prestanda på grafikkort om det inte är pcie verisonen? Undrar bara för jag trodde det var pcie 3.0 och 4.0 problem och inget annat.

Permalänk
Hedersmedlem

Alla spel begränsas av något. Det finns alltid någon långsammaste komponent. Det enda sättet det inte skulle kunna vara så är om alla komponenter i datorn var oändligt snabba, och det faller på sin egen orimlighet.

Om det sedan är din CPU, ditt grafikkort, dina PCI-banor, eller bildskärmens uppdateringsfrekvens som är flaskhalsen till slut beror helt och hållet på spelet.

Baserat på ditt moderkort så ser det ut som att du har en Ryzen-processor. Så länge du har minst någon slags Ryzen 5 eller bättre så kommer inte CPU:n innebära någon allvarlig flaskhals med ett RX 5700 XT.