Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Aha, ja då är det ju en annan femma, som du säkert vet är det ju ofta långa pass men kör ute i skogen, väldigt individuellt vad som fungerar och inte om man lider av vad vi kallar utbrändhet, gick en intressant japansk dokumentär på SVT för några år sedan om orsakerna till äkta "utbrändhet" och att det egentligen är en helt annan sjukdom jämfört med vanlig trötthet.

Egentligen borde det heta någonting annat än utbrändhet tycker jag då det ger dålig a associationer bland gemene man till folk som är lata och inte vill jobba, men om man åker på äkta utbrändhet innebär det ju däremot att hjärnan påverkats så till den grad att det övergår i tillstånd som skall jämföras med allvarliga skallfrakturer och liknande men i andra delar av hjärnan, dvs ingenting som individen kan påverka genom vilja eller som läker ut lätt, det har ju inte ett skit med arbetsviljan att göra. Det tar lika mycket energi för hjärnan att läka ut från detta som tex en fordonsolycka och man har heller inget kvitto på hurpass återställd den drabbade kommer att bli. Men det är lättare för gemene man att ta till sig situationen om någon tex sitter i rullstol jämfört med om personen verkar fysiskt frisk och kanske till och med kan göra saker i perioder, dock är det ju faktiskt samma sak, bara inte synligt, egentligen nästan värre, om man sitter i rullstol kan man ofta hitta vägar att gå runt det, det kan man som regel inte om det gäller saker som hjärnan måste läka ut.

Är 3 år sedan för mig och jag blev drabbad av utmattnings syndrom eller järnstress vilket som, en dag på jobbet så började jag bara att gråta hejdlöst och jag minns knappt vad som hände den dagen och ett par dagar framåt, var sjukskriven i 3 månader helt och var extremt trött och jag var både ljus känslig och ljud känslig, låg i soffan med öronproppar och ögonskydd, hade noll ork, började jobba igen på 25% med efter ca 3 månader rasade allt igen och jag var hemma igen ett par veckor, fick nya arbetsuppgifter och kunde börja på 25% och sakta gå upp på halvtid men jag insåg att jag inte kunde vara kvar på min arbetsplats eftersom jag hela tiden blev påmind om allt som gjort att jag mått dåligt så jag sa upp mig, har dom senaste 2 åren gått på Terapi varje vecka på stress medicin på lasarettet här där jag bor och fått träffa flera människor som är i samma sits och man upptäcker ganska snabbt att dom har liknande upplevelser, jag kan lätt känna igen symtomen numera, jag får ont i bröstet och de börjar pipa i öronen när jag har stresspåslag och de behövs inte mycket för att komma dit men jag har fått massa bra verktyg från stress medicin som jag kan använda i framtiden, jag måste ha fasta rutiner för att orka med allt, kan inte vara uppe sent för då mår jag piss dan efter, jag har fått ändra hela mitt liv sedan jag blev utbränd helt enkelt, och före jag blev utbränd kunde jag inte begripa mig på folk i min omgivning som var utbrända, om varför dom inte orkade och så vidare men nu när jag själv hamnat i den sitsen förstår jag exakt hur jobbigt de är, de är numera den allra vanligaste sjukskrivningen i Sverige, på mitt gamla jobb var de 10st som gick in i väggen, flera har slutat, är bara nån som är kvar och som lyckats komma tillbaka.
Har fått lära mig att har man en gång knäckt koden så behövs de inte mycket för att trilla tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det måste vara ett gammalt körkort du har. Det är "i mötesögonblicket" som gäller nu, och iaf sedan jag tog körkort.

Skrivet av videopac:

Frågan är ju varför det har ändrat sig? Ger dagens strålkastare en större ljusvinkel?

Visst jag är ju lastgammal men det finns många äldre än mig ute i trafiken som fått lära sig detta. Även att använda blinkers vid filbyte och av- och påfarter etcetera. Det är ju också "omodernt" idag men jag undrar om det verkligen är någon förbättring som det är i dag

Jag tog körkort 90-91 och då var det i mötesögonblicket det var ok att slå på helljuset, har helt för mig att när man började passera mittstolpen så var det ok att slå på helljuset? Jag stöter tyvärr på alldeles för många som slår på helljuset precis innan man möts.
Det är nog bland det enda jag irriterar mig på i trafiken, ok det och alla dessa moppebilar och EPA-traktorer... Börja inte få igång mig där!

Har dock sällan eller aldrig stött på att man har slagit på helljuset 2 längder INNAN möte, hade det hänt mg så hade jag nog helt sonika vänt bilen och jagat fatt den som kört och dragit på helljuset i nacken. (ja, inte riktigt då, men det är nog inte långt ifrån... )

Ja, jag börjar nog bli gubbe på riktigt... fan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wip3:

Jag tog körkort 90-91 och då var det i mötesögonblicket det var ok att slå på helljuset, har helt för mig att när man började passera mittstolpen så var det ok att slå på helljuset? Jag stöter tyvärr på alldeles för många som slår på helljuset precis innan man möts.
Det är nog bland det enda jag irriterar mig på i trafiken, ok det och alla dessa moppebilar och EPA-traktorer... Börja inte få igång mig där!

Har dock sällan eller aldrig stött på att man har slagit på helljuset 2 längder INNAN möte, hade det hänt mg så hade jag nog helt sonika vänt bilen och jagat fatt den som kört och dragit på helljuset i nacken. (ja, inte riktigt då, men det är nog inte långt ifrån... )

Ja, jag börjar nog bli gubbe på riktigt... fan

Då ser jag fram emot att möta dig i mörkret då (Du vet väl att man skall titta rakt fram eller svagt åt höger när man möter bilar i mörkret? Att stirra in i strålkastarna på mötande bilar är inte bra oavsett om det är hel- eller halvljus)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Wip3:

Jag tog körkort 90-91 och då var det i mötesögonblicket det var ok att slå på helljuset, har helt för mig att när man började passera mittstolpen så var det ok att slå på helljuset? Jag stöter tyvärr på alldeles för många som slår på helljuset precis innan man möts.
Det är nog bland det enda jag irriterar mig på i trafiken, ok det och alla dessa moppebilar och EPA-traktorer... Börja inte få igång mig där!

Har dock sällan eller aldrig stött på att man har slagit på helljuset 2 längder INNAN möte, hade det hänt mg så hade jag nog helt sonika vänt bilen och jagat fatt den som kört och dragit på helljuset i nacken. (ja, inte riktigt då, men det är nog inte långt ifrån... )

Ja, jag börjar nog bli gubbe på riktigt... fan

Berätta! 😃
Jag trodde det var elsparkcyklar som bilister avskydde.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Moppebil framför en på en smal, krokig men ändå ganska hårt trafikerad väg en morgon när man ska till jobbet, bäcksvart och lite regn ovanpå allt. Den stackaren skulle bara veta vad man tycker och tänker om honom/henne just då...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Då ser jag fram emot att möta dig i mörkret då (Du vet väl att man skall titta rakt fram eller svagt åt höger när man möter bilar i mörkret? Att stirra in i strålkastarna på mötande bilar är inte bra oavsett om det är hel- eller halvljus)

Jodå, men vad hjälper det om någon slår på helljuset och gärna med extraljus strax innan möte, jag lär nog vrida nacken ur led för att slippa bli bländad...

Om du upptäcker en lätt rodnad i nacken någon dag så förstår du att det var mig du mötte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Berätta! 😃
Jag trodde det var elsparkcyklar som bilister avskydde.

Elsparkcyklar har jag inget emot, inte cyklister heller (fast ibland när dom kör belgisk kedja )

Men barn som framför fordon som banne mig är större än mitt, det finns ju Nissan Navara epor som man möter vinglades efter vägarna pga. att dom sitter och rattsurfar eller gud vet vad?
Jag ska villigt erkänna att jag inte vet vad det är för krav för att köra en epa, men jag tvivlar på att det är samma krav som på ett B-körkort?
Tyvärr så har det hänt olyckor med stora epor där dom har körts i alldeles för höga hastigheter. Dom är alltså trimmade.
Undrar hur föräldrar resonerar?

Permalänk
Medlem

Att hela Back Friday är full av bluffar vet man ju redan men när man tittat in hos seriösa butiker som exempelvis Inet och ändå ser hur dom höjde priser med i början på oktober för att nu kunna sätta ett grymt reapris
Blir så sjukt besviken när företag som jag själv gillar att rekommendera till andra beter sig på samma busiga sätt som dom skumma handlarna gör.
Riktigt synd att ingen har rent mjöl i påsen längre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stan Carley:

Att hela Back Friday är full av bluffar vet man ju redan men när man tittat in hos seriösa butiker som exempelvis Inet och ändå ser hur dom höjde priser med i början på oktober för att nu kunna sätta ett grymt reapris
Blir så sjukt besviken när företag som jag själv gillar att rekommendera till andra beter sig på samma busiga sätt som dom skumma handlarna gör.
Riktigt synd att ingen har rent mjöl i påsen längre.

Står ju om detta i alla tidningar idag, var framförallt cdon som blev utsatta av Aftonbladet, dom hade massor med saker som bröt mot gällande regler.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag fegade ur och tog bort mitt inlägg förut, men vad jag förstod så kan man drabbas på olika sätt, typ som att en del klarar sig med motsvarighet till hjärnskakning, medan andra typ får skallen sönderslagen om man skall dra en liknelse, men i andra områden av hjärnan, man vet väl fortfarande inte vad det beror på eller mer exakt vad som styr om man drabbas eller inte, tror för min del inte att det så mycket är mängden arbete, utan helheten och den psykiska påfrestningen, ju mer hjärnan är upptagen med att processa saker desto mer eftersatt blir "städnignsarbetet" och att den till slut inte längre hinner med att processa skadliga restprodukter som vad jag förstod alltid byggs upp och är en av anledningarna till att vi sover (personer som lider av sjukdomstillstånd som håller de vakna går tydligen ändå in i omedvetna perioder av så kallad "microsömn" vad jag förstod)
dessutom ökar tydligen nivåer av andra skadliga saker i samband med konstant stress, behöver itne vara jobbet, kan vara saker som mentala tillstånd, medfödda saker, etc som gör att hjärnan inte har möjlighet att stänga av "larmsystemet" över huvud taget vad jag fattade så att det typ blir som en klocka som ringer dag och natt och att det till slut leder till paralysering, i försök med fiskar och andra djur verkar så vara fallet (typ experimentet när man släpper ned en bladfisk i en burk med tetror tex efter någon vecka är en del av dem helt eller delvis paralyserade, kemiska analyser visa att de bildat extrema halter av ämnen som påverkar hjärnans signalsystem (exakt hur det påverkar människan är ännu inte känt i detalj)) (tydligen samma som styr kronisk depression, panikångest, mm vilket torde förklara varför människor drabbas på så olika sätt), så troligen är det samma mekanismer för oss.

Modern vetenskap verkar ju dock ha kastat mycket nytt ljus över saken sedan 90 talet, jag visste absolut ingenting om mekanismerna bakom eller varför det blir såhär (ingen annan gjorde det heller då, i bästa fall blev folk skickade till en psykolog då, som om det skulle hjälpa... (jag hoppade av och gick ut i skogen i stället, det hjälpte åtminstone något, tvivlar på att de som fortsatte blev hjälpta)) innan jag såg dokumentären med den Japanske professorn. Tyvärr minns jag inte vad filmen hette.

För mig var de att jag inte kunde släppa jobbet på min fritid, jobbet tog upp all min tid, gick hela tiden och tänkte på jobbet och hur jag på bästa sett skulle hinna med allt, hade sysslor så jag kunde jobba dygnet runt och ändå inte hinna med allt.

Permalänk
Medlem

@anon301768: Jo men exempelvis CDON hör ju till kategorin oseriösa butiker man bör undvika eftersom dom dels saknar kunskap om produkterna dom säljer och hoppas att kunden har ännu större brister.

Men Inet brukade förr vara en seriös kedja där man som kund kunde känna sig trygg osv. :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

För mig var de att jag inte kunde släppa jobbet på min fritid, jobbet tog upp all min tid, gick hela tiden och tänkte på jobbet och hur jag på bästa sett skulle hinna med allt, hade sysslor så jag kunde jobba dygnet runt och ändå inte hinna med allt.

Jo, det var väldigt länge sedan nu (var ung student då så man tyckte man var odödlig) men jag föll på att jag hade någon idé om att man kunde läsa in typ tusen olika kurser man ville ha bort men ansåg sig tvungen att göra pga "kompentens" som det hette samtidigt som man höll på med annat (byggarbeten, mm) hemma, detta var länge sedan men tog någon säsong innan man var tillbaka på arenan igen. Insåg efter det att man inte kan slarva med sömn och "processtider" för mycket, som du sade. Insåg att det inte fungerar så utan att de flesta jobb går ut på utövandet av ett specifikt yrke och att det är bättre att kunna det på djupet och att förmodligen ingen kan lära sig alla yrken. Efter den läxan fungerade det bra när man satsade på en och samma typ av yrke och höll sig till det, samt valde ett mer varierat jobb som innefattade riktigt kroppsarbete och praktiskt tänkande på verkstadsgolvet, inte bara en massa teori och några fåniga gymndagar med polarna.

Är väl så om man har ADHD antar jag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Väldigt bitter över att jag missade Note 8 Pro på Inet, just den telefonen jag har velat köpa. Och så missar jag ett riktigt bra pris.

https://www.inet.se/produkt/2000441/xiaomi-redmi-note-8-pro-1...

Permalänk
Inaktiv

Börjar bli less på allt om Sverige, dom är alltid i södra Sverige 90% av varje säsong, och årets säsong måste vara en av dom tråkigaste, för mycket fokus på historia och deltagarnas släkt.
Saknar som de var förut då dom reste runt, nu är dom bara på ett ställe hela tiden varje avsnitt.
Dags att lägga ner serien.

Permalänk

Att man ska skatta på skattade pengar. Sparränta borde vara skattefritt. Iallafall upp till en vissa summa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Dum fråga. Om jag skriver under [spoiler]tagg. Går det då att "hitta" mitt inlägg via googlesökning? Vill få ur mig saker och ting i denna tråd om mitt liv. (En bekant som brukar prata om mina inlägg hen hittat här som hen hittat via google.)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på ett beslut om rehabiliteringsstöd/invalidpension. Har levt på besparingar nu i 1½ månad drygt. Sist jag fick in rehabiliteringsstöd på kontot var 20 september. Blir väl till att söka arbetslöshetsersättning i jul/nyår om inget beslut kommer innan dess. Osäker dock om jag har rätt till det.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Så då vet man hur osaltad pannkaka smakar. Ätit det i 3 dagar i rad nu. Blääh. Mamma gjorde en pannkaka men glömde saltet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Så då vet man hur osaltad pannkaka smakar. Ätit det i 3 dagar i rad nu. Blääh. Mamma gjorde en pannkaka men glömde saltet.

Ett tips, lägg litet salt smör på den.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ett tips, lägg litet salt smör på den.

Allt uppätet redan. Tyvärr var det också en sån där tjock ugnspannkaka så lite salt och smör ovanpå skulle inte gjort så enorm skillnad tror jag. Åt den med jordgubbssylt och vispgrädde.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Allt uppätet redan. Tyvärr var det också en sån där tjock ugnspannkaka så lite salt och smör ovanpå skulle inte gjort så enorm skillnad tror jag. Åt den med jordgubbssylt och vispgrädde.

Jo, dendär saltnypoan gör skillnad, har glömt den själv någon gång... ha ha

Fördelen med pannkaka och särskilt ugnspannkaka (som vi kom fram till att alla på forumet som tyckte till var överens om att det var en pannkaka... ) är ju annars att den går att äta både till söt sylt och med salt och smör eller lingonsylt.
Brukar steka på litet fläsk eller bacon och hälla över stekflottet på pannkakan om man vill ha den salt, sedan litet lingonsylt (eller syrlig äppelmos) på det, är ett bra sätt att rädda upp gammal ugnspannkaka om man är trött och hungrig när man kommer hem.

(Vet inte hur det är i ditt fall, men om man behöver minska mängden salt i maten så behöver egentligen inte allt vara så ohyggligt saltat som mat överlag är idag, det är en kvarleva från tiden då mat blev skämd ombord på skeppen och armé ransoner och det inte gick att förvara osaltad torkad mat lika länge som saltat-rökt eller inlagd i saltlake, modern mat är extremt salt jämfört med vad man åt i förhistorisk tid.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag som aldrig är förkyld är nu just det och då har jag ändå vaccinerat mig. Snuva och hosta. Lagom roligt att smitta ner andra såhär inför jul.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag som aldrig är förkyld är nu just det och då har jag ändå vaccinerat mig. Snuva och hosta. Lagom roligt att smitta ner andra såhär inför jul.

Det finns vaccin mot influensa men inte mot vanlig förkylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vaccin hjälper ju dock bara mot just den typen det är tillverkat för, dvs även om man är vaccinerad kan man fortfarande åka på influensa om det rör sig om andra varianter av virus som det aktuella vaccinet inte täcker upp.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Lite ledsen över att min bror mfl blivit uppsagd pga besparingar i verksamheten, han hade jobbat där över 10år men var ändå sist in/först ut, han förtjänade inte detta dessutom såhär innan jul. Har fler vänner som blivit uppsagda på olika företag i olika bransher som också jobbat länge, de flesta sitter med småbarn och huslån usch stackare.
Varsel, stora uppköp/flytt/nedläggningar, konkurser lite här och var och jag är rädd att det bara är början på en djup, lång och hård resa samtidigt slår börsen rekord, black friday och julhandel slår nya rekord. Är folk lyckligt ovetande eller bryr de sig inte och bara lever i nuet? Aja bara man har hälsan i behåll så brukar det andra lösa sig.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av john_doe:

Lite ledsen över att min bror mfl blivit uppsagd pga besparingar i verksamheten, han hade jobbat där över 10år men var ändå sist in/först ut, han förtjänade inte detta dessutom såhär innan jul. Har fler vänner som blivit uppsagda på olika företag i olika bransher som också jobbat där länge, de flesta sitter med småbarn och huslån usch stackare.
Varsel, stora uppköp/flytt/nedläggningar, konkurser överallt och jag är rädd att det bara är början på en djup, lång och hård resa samtidigt slår börsen rekord, black friday och julhandel slår nya rekord. Är folk lyckligt ovetande eller bryr de sig inte och bara lever i nuet? Aja bara man har hälsan i behåll så brukar det andra lösa sig.

Den frågan kan jag svara på med en gång, folk lever i nuet och verkar inte bry sig!

Han är inte ensam, nu är många av de som jag jobbat tillsammans med i den situationen att man kan gå över till eget, men det går ju bara i praktiken för en väldigt smal sektor av arbeten.

Trist, men det går i allafall runt på a kassa och liknande om han får det även om det inte räcker till mer, men det brukar täcka kostnader för hus och billig mat omän ganska jämns upp, hoppas att han hittar någonting annat.
Dock är det väldigt mentalt påfrestande att gå arbetslös (eller sjukledig länge) utöver det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Skulle hem från jobbet, på parkeringen lägger bromsarna av. JÄVLIGT tacksam att dom rasade där dock och inte i köerna hem...

Tur man har en väldigt bra vän som kan komma och hämta mig <3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av john_doe:

Lite ledsen över att min bror mfl blivit uppsagd pga besparingar i verksamheten, han hade jobbat där över 10år men var ändå sist in/först ut, han förtjänade inte detta dessutom såhär innan jul. Har fler vänner som blivit uppsagda på olika företag i olika bransher som också jobbat länge, de flesta sitter med småbarn och huslån usch stackare.
Varsel, stora uppköp/flytt/nedläggningar, konkurser lite här och var och jag är rädd att det bara är början på en djup, lång och hård resa samtidigt slår börsen rekord, black friday och julhandel slår nya rekord. Är folk lyckligt ovetande eller bryr de sig inte och bara lever i nuet? Aja bara man har hälsan i behåll så brukar det andra lösa sig.

Man är inte värd ett piss och den dagen man slutar är de tack och hej och man blir snabbt utbytt, en sak jag har lärt mig är att ingen tackar dig för att du sliter på jobbet, de är bättre att bara gör exakt så pass mycket som behövs.

Jag slutade mitt senaste jobb på grund av utbrändhet, jobbat i drygt 15 år, fick inte ens min 6 månaders uppsägningstid med lön utan efter 2 månaders förhandling med fackat fick jag 2 månadslöner samt en extra månadslön fast jag enligt lag har rätt till 6, man inser att man är inte värt ett skit.

Permalänk
Medlem

Vänster hand, ty höger arm verkar ha pajat. Långtida musarmbesvär (ofta inte i tanken ens- fullt hanterbara) har varit lite värre senaste månaden. I lördags var jag nog lite oförsiktig vid datorn och gjorde därefter extra många varv med stora circlar med armarna och de indiska klubborna. Vaknade mitt i natten av smärta på utsidan av axeln och viss oförmåga att röra armen i alla led.

Samma än, har försökt leka mitella med den och käkar ipren, även beställt therabands. Har få och dåliga erfarenheter av sjukvården sedan tidigare men tänkte att eftersom jag inte ens kan sova ordentligt så kanske man iaf kan tala med en sjukgymnast via VC?

VC1, närmast, har sjukgymnaster, frågade efter att jag sagt att det känns som att något drämt till mig med en fiskpåk på utsidan av axeln, om jag mindes att jag fått en smäll där, därav blev jag ref till vcn jag tydligen är reggad hos. Ringde, och telelinan är stoppad 'pga överbelastning'. Hoppas armen kan repa sig själv för annars är jag inte helt säker på hur det här slutar.

Therabands kom iaf av för mig logisk video förklarandes musarmbesvär. Eftsom min "riktiga" VC ej svarar i tele och ligger på andra sidan staden och jag ej kan föra en växelspak men vars telemeddelande refererar till olika platser för självhjälp så inser jag näranog att jag bara brutit mot huvudregeln - hamna ej i en sits där du behöver sjukvård - och att självhjälp kanske funkar i det här fallet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vänster hand, ty höger arm verkar ha pajat. Långtida musarmbesvär (ofta inte i tanken ens- fullt hanterbara) har varit lite värre senaste månaden. I lördags var jag nog lite oförsiktig vid datorn och gjorde därefter extra många varv med stora circlar med armarna och de indiska klubborna. Vaknade mitt i natten av smärta på utsidan av axeln och viss oförmåga att röra armen i alla led.

Samma än, har försökt leka mitella med den och käkar ipren, även beställt therabands. Har få och dåliga erfarenheter av sjukvården sedan tidigare men tänkte att eftersom jag inte ens kan sova ordentligt så kanske man iaf kan tala med en sjukgymnast via VC?

VC1, närmast, har sjukgymnaster, frågade efter att jag sagt att det känns som att något drämt till mig med en fiskpåk på utsidan av axeln, om jag mindes att jag fått en smäll där, därav blev jag ref till vcn jag tydligen är reggad hos. Ringde, och telelinan är stoppad 'pga överbelastning'. Hoppas armen kan repa sig själv för annars är jag inte helt säker på hur det här slutar.

Therabands kom iaf av för mig logisk video förklarandes musarmbesvär. Eftsom min "riktiga" VC ej svarar i tele och ligger på andra sidan staden och jag ej kan föra en växelspak men vars telemeddelande refererar till olika platser för självhjälp så inser jag näranog att jag bara brutit mot huvudregeln - hamna ej i en sits där du behöver sjukvård - och att självhjälp kanske funkar i det här fallet.

Om du i stället kan få läkarintyg på att du är i akut behov av en operation som inte kan vänta och absolut inte får röra armarna i onödan innan dess så kommer det inte att vara några som helst problem att bli skickad till en sjukgymnast...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number