Väldigt enkel dator max 3000kr till minecraft, sims och lagra foton

Permalänk
Medlem

Väldigt enkel dator max 3000kr till minecraft, sims och lagra foton

Min väninna söker en stationär dator som helst inte ska kosta mer än 3000kr, där barnen kan spela minecraft och the sims, och där hon kan lagra foton. 1Tb räcker, den behöver inte vara snygg.
Jag kan bygga ihop delarna, och skärm, tangentbord och mus finns redan. Tacksam för hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Du lär behöva gå på begagnatmarknaden och köpa en lite äldre komplett dator med spelgrafikkort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du lär behöva gå på begagnatmarknaden och köpa en lite äldre komplett dator med spelgrafikkort.

Hon köper hellre nytt långsammare än begagnat snabbare, annars ett bra förslag. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Min väninna söker en stationär dator som helst inte ska kosta mer än 3000kr, där barnen kan spela minecraft och the sims, och där hon kan lagra foton. 1Tb räcker, den behöver inte vara snygg.
Jag kan bygga ihop delarna, och skärm, tangentbord och mus finns redan. Tacksam för hjälp!

Närmaste man kommer med den budget för en acceptabel dator för 200 kr extra så får du 16GB RAM istället för 8GB RAM så det kan vara värt det.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Min väninna söker en stationär dator som helst inte ska kosta mer än 3000kr, där barnen kan spela minecraft och the sims, och där hon kan lagra foton. 1Tb räcker, den behöver inte vara snygg.
Jag kan bygga ihop delarna, och skärm, tangentbord och mus finns redan. Tacksam för hjälp!

Lagring får ni nog ha i molnet i den här prisklassen? Det går väl knappast att leva med en mekanisk disk som primär enhet för OS idag?

Vet inte hur grafikdelen står sig i sims och minecraft. Gissar att det inte rör sig om några högre inställningar. 16GB ram är kanske inte nödvändigt heller, men prisskillnaden ner till 8GB är inte så stor. Samtidigt går det ju att göra ett case för att 2200G med 8GB ram kanske är bättre som ovanstående föreslår. Men tänk på att det är 8GB som ska agera delad ram och vram vilket gör att jag ändå skulle hålla mig till 16GB.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Funkar inte saknar grafikkort och Ryzen 1200 har ingen iGPU

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@Chris_Kadaver: Funkar inte saknar grafikkort och Ryzen 1200 har ingen iGPU

Tack! Hjärnsläpp. Tänkte att det var vega 8 där med eller vad kretsen nu heter.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Närmaste man kommer med den budget för en acceptabel dator för 200 kr extra så får du 16GB RAM istället för 8GB RAM så det kan vara värt det.
https://komponentkoll.se/bild/UYyHq.png

Tusen tack, det verkar lovande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack! Hjärnsläpp. Tänkte att det var vega 8 där med eller vad kretsen nu heter.

Uppskattar ansgrängningen ändå! Kan samma moderkort köra en ryzen med igpu? Hon får nog klara sig med mekanisk systemdisk vid den här rätt aggressiva prisbilden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@runeman: jag har nu uppdaterat mitt förslag. Komponentkoll påpekar att man ska dubbelkolla att moderkortet (oavsett modell) har uppdaterat bios för ryzens 2000-serie när man köper a320 chipset. Men ja det ska funka förutsett att det finns de utgångar för bild som ni behöver. Moderkortet jag länkade ser ut att ha en dvi och en vga ut enligt asrocks hemsida.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@runeman: jag har nu uppdaterat mitt förslag. Komponentkoll påpekar att man ska dubbelkolla att moderkortet (oavsett modell) har uppdaterat bios för ryzens 2000-serie när man köper a320 chipset. Men ja det ska funka förutsett att det finns de utgångar för bild som ni behöver. Moderkortet jag länkade ser ut att ha en dvi och en vga ut enligt asrocks hemsida.

Härligt, tack för hjälpen vi kontaktar återförsäljaren innan köp då. Jag presenterar alternativen för min vän
Ni är guld värda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Operativsystem saknas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Operativsystem saknas.

Bara köra oaktiverat windows eller köpa en nyckel för 10:- på ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Operativsystem saknas.

Tack för påpekandet. Lägger in Windows 10 med Microsofts installer så får hon köpa licens när trial har gått ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@runeman: Det finns ingen trial längre. Du kan köra utan licens hur länge du vill men med vattenstämpel nere i hörnet. Jag kör så på två av mina äldre laptops utan problem. Körde så på min mainburk också tills moderkortet dog. Köpte ett annat begagnat då som tidigare hade en licens redan. Men tvivlar på om jag någonsin hade köpt en licens annars.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@runeman: Det finns ingen trial längre. Du kan köra utan licens hur länge du vill men med vattenstämpel nere i hörnet. Jag kör så på två av mina äldre laptops utan problem. Körde så på min mainburk också tills moderkortet dog. Köpte ett annat begagnat då som tidigare hade en licens redan. Men tvivlar på om jag någonsin hade köpt en licens annars.

Nämen, se där. Då tvivlar jag på att hon kommer tycka det är viktigt att lägga pengar på, med tanke på det önskade priset. Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com