Veckans fråga: Hur stor TV har du hemma?

Permalänk
Medlem

32tums samsung jag köpte begagnat för 10 år sen för 1000 spänn

Permalänk
Medlem

32 tums LG som inköptes 2011. Tittar inte på tv, utan den används till Netflix och tv-spel.

Kommer troligen att byta upp mig på svarta fredagen. Räknar med att det blir en viss skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en 42" LG från 2013 med det roliga namnet 42LA690S... Det är en trevlig IPS panel med stöd för 3D och 120Hz (klarar dock enbart 60Hz input). Ifall man hade kunnat bytt ut kontrollerkortet till något med nya ingångar och stöd för 120Hz och adaptive sync då hade jag behhållt TVn, för det är fortfarande en trevlig 1080p-panel. Men jag skulle gissa att när 4K OLED kommer ner i pris, med 120Hz och adaptive sync, då kommer jag tyvärr köpa hemma något nytt. Det är synd. Tänk ifall TV-tillverkare hade erbjudit "uppgraderingar" så som man gör till PCn. Byta ut smartTV-enheten, byta ut kontrollerkortet. Ja, tänk om tillverkare hade tänkt på "hållbar utveckling/framtid"

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Har en Sony 46" 1080p som är måååååånga år gammal.
Har 0 behov att köpa ny, har på den kanske 1h om dagen för kolla nyhetsmorgon när man vaknar haha

Permalänk
Medlem

Gick från 46" LCD till proj+duk. Aldrig mera TV.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jag är i den lite ovanliga sitsen att jag har sex TV-apparater, och att inga av dessa är lika stora. Det är 75", 65", 55", 50", 42" och 40".

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort några olämpliga formuleringar/off topic. Vänligen återgå till ämnet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

65 tums plasma som ersatts av lika stor oled. 77 är för dyrt än så länge så nästa blir en nyare generation oled. På 1,8m skulle jag inte vilja ha mindre.

Permalänk
Medlem

50 tums Samsung ps50c7705, kommer antagligen byta om senast 2 år.
Väntar på en bra HDMI 2.1/VRR tv och nu så börjar det närma sig.
Jag tror dock inte att LG C9 kommer fungera så bra till T.Ex. PS5 då den bara stödjer 40-120hz för VRR, så jag Väntar på C10 eller C11 och black friday 2020-2021.
Tror att jag kör på 55 tum, men det kan blir 65 tum om det känns prisvärt då.
Jag har 2-2,5m fram till TV:n.

Permalänk
Medlem

har en LG 42" Plasma som jag köpte runt 2011 fungerar fortfarande bra och bilden är fin, visst en större tv hade varit trevligt men byter när denna har sagt upp sig

Permalänk
Medlem

Hade velat sett ett 70" val, då 65 är mer vanligt än 70 och det faller väl inom ~65".
Själv har jag en 70" LG

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

43" LG som ska bytas ut

Färgerna havererade ett halvår efter garantin gått ut. Blir ingen ny LG för mig då jag känner två till som haft andra problem med LG. Funderar på en Samsung 49" Qled (får inte in större upphängd i bokhyllan) :-/

Permalänk
Inaktiv

Uppdaterad info, nu har jag skaffat en tv vilket jag aldrig trodde jag skulle göra, har som sagt kört med data skärm under flera år men köpte en Nvidia Shield och blev tvungen att köpa en tv för jag kunde inte sjustera ljudet men de blev inget monster, hade en 27 tums skärm innan som satt i ett data stativ på väggen och nu gick jag upp till 32 tum och de blev perfekt, lagom stor och den tar inte upp en massa utrymme, är nöjd.

Permalänk
Medlem

Gick idag från "har ingen TV" till 75+

Permalänk
Medlem

har en 55" LG, bland de första modellerna som kom ut med 4K runt 2013-2014, bra bild anser jag och fungerar bra än, tittar väldigt sällan på någonting så den står mest.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Inaktiv

Synd att de är ont om små 4K tv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Synd att de är ont om små 4K tv.

Finns ju i 42-43" i alla fall. OLED bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

60" LG plasma och 88" projektor.

Blir nog en en 65" och flytta den gamla 60" till där projektorn är så får den gå i graven (gammal 720p).

Nu står det en 65" LG B9 i hallen (tills jag får bärhjälp)

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Finns ju i 42-43" i alla fall. OLED bland annat.

Är för stort för mig, 32 max annars kan jag inte hänga upp den i VESA 100x100 fästet jag har på väggen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Är för stort för mig, 32 max annars kan jag inte hänga upp den i VESA 100x100 fästet jag har på väggen.

Oops! Men då måste du sitta väldigt nära för att ha nytta av upplösningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Oops! Men då måste du sitta väldigt nära för att ha nytta av upplösningen.

Ligger i soffan ungefär 3m ifrån, helt perfekt, hade 27 tum förut och de var lite för litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Ligger i soffan ungefär 3m ifrån, helt perfekt, hade 27 tum förut och de var lite för litet.

Herregud vad litet, tycker när vi kollar på film på 95” på 3,5m, så kunde vi ha haft ännu större
Men du kollar aldrig film på det lilla väl?
På det avståndet och. 32” räcker ju med 720p...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swennis:

Herregud vad litet, tycker när vi kollar på film på 95” på 3,5m, så kunde vi ha haft ännu större
Men du kollar aldrig film på det lilla väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Haft 100 tum på 2.5 m avstånd förut och de var nästan för mycket, kändes som man satt längst fram på bio, fick vrida huvet för att se allt, jag har varit helt utan tv i mer en 10 år och har vant mig vid 27 tummaren och nu med 32 tycker jag de är perfekt, vill inte ha något större, tycker storleken är lagom och jag kan utan problem se en film utan att de känns att bilden är för liten.

Permalänk
Medlem

Där ser man va olika det kan va, tycker det blir noll känsla i film med liten bild, alla gnäller här hemma om vi börjar kolla film på lilla 55 tummaren, så drar vi ner HC duken framför, och det blir wow känsla varje gång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jo visst men de blir jobbigt att slö titta på tv med så stor bild, jag såg aldrig annat en film då jag hade 100 tum men nu har jag skrotat hembion och ser extremt sällan på film och jag kan lika väl se en film på läsplattan i sängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jo visst men de blir jobbigt att slö titta på tv med så stor bild, jag såg aldrig annat en film då jag hade 100 tum men nu har jag skrotat hembion och ser extremt sällan på film och jag kan lika väl se en film på läsplattan i sängen.

Tror inte du tillhör rätt målgrupp för diskussion om tv och film

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Harbls:

Tror inte du tillhör rätt målgrupp för diskussion om tv och film

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske inte nu längre, har dock hållit på med hembio i mer en 30 år, enda sedan vhs tiden, har väl haft runt 10 olika ljudanläggningar och säkert 10 olika tv apparater och total 7 olika projektorer, har haft i stort sett alla format av film som funnits, hur många hundra tusentals kronor de har kostat vill jag nog inte veta men de är lätt de jag lagt mest pengar på.
Nu är de 2 kanals ljud som gäller och tillbaka till vinyl eran.

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Herregud vad litet, tycker när vi kollar på film på 95” på 3,5m, så kunde vi ha haft ännu större
Men du kollar aldrig film på det lilla väl?
På det avståndet och. 32” räcker ju med 720p...

Skickades från m.sweclockers.com

Runt 2.7 till duk och duken är 102" med 5cm bård, dvs den är 240cm bred, precis som mediamöbeln och soffan. Lagomt, ungefär samma synbar skärmstorlek som en datorskärm...

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker att bilden är lagom stor för film när man precis inte behöver vrida på huvudet för att se bildens kanter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker att bilden är lagom stor för film när man precis inte behöver vrida på huvudet för att se bildens kanter.

Exakt och en 100 tums skärm på 2,5 m avstånd är på tok för stort, har blivit en hysteri att man ska ha så stor bild som de bara går men de blir jobbigt när den blir för stor.