Quake II RTX förbättras i ny Geforce-drivrutin

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Quake II RTX förbättras i ny Geforce-drivrutin

Nvidias senaste drivrutin medför förbättringar för ett flertal speltitlar, bland annat Quake II RTX och kommande Halo: Reach.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Läste lite snabbt och trodde att även Halo: Reach skulle få RT-stöd. Hade varit något!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
malmö
Registrerad
Mar 2014

Har någon testat? Är den verkligen blivit bättre?
Har testat tidigare(några månader sen) på 2070 och det var ospelbar.

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 2070 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch
Mobil: Galaxy s10+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2004

Frågan är snarare, har de fixat input lagget? Det var det enda problem jag hade med den versionen. Vist man fick trixa med inställningarna lite för att få mer en ~45 fps men input lagget försvan inte och gjorde det riktigt jobbigt att spela.

Speldator: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Surface Pro 2017, Konsoler: Typ alla, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Köp kort med Raytracing för att framtidssäkra datorn.
Spela Quake II och Minecraft.

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2 TB SSD + 4 TB HDD, Win10
Mitt Ljudmoln

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2019

hmm... ligger på 32-44fps i Quake II yeah... Längtar tills nästa generations grafikkort.

Ryzen 7 3800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Pepsin:

Köp kort med Raytracing för att framtidssäkra datorn.
Spela Quake II och Minecraft.

Kronan på verket är att Quake II "RTX" inte ens använder RT-kärnorna, utan använder en mer generell metod, á la Cryteks raytracing-demo, som kan köras på vilket kort som helst.

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | MSI X370 Krait | R7 1700 @ 3.9 GHz @ 1.39V | Corsair Hydro H70 | 16 GB Corsair Vengeance @ 3200 MHz | Powercolor RX5700 XT Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | WD Black 2 + 3 TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

@Cassay: Då hade du alldeles för höga inställningar. Ett 2070 klarar nästan maxade RTX-inställningar i 1080p i 60fps.
Kan bekräfta att det efter senaste drivarna och uppdateringen inte finns någon stuttering alls. Med eller utan vsync och oavsett om du låser frameraten eller inte. Innan dessa uppdateringar så hackade spelet om jag körde utan vsync och om det hamnade över eller i alla fall under 60fps. 6700K @ stock med ett RTX 2080. Global illumination på medium gör stor skillnad i prestanda och ser nästan identiskt ut mot high. Så om ni inte redan testat är det värt att göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Pepsin:

Köp kort med Raytracing för att framtidssäkra datorn.
Spela Quake II och Minecraft.

Jag förstår att du skojar men oavsett finns det inget framtidssäkert med våra nuvarande RTX-kort. Tekniken är extremt ung men kommer säkert bli betydligt bättre och mer användbart om en generation eller två utan att man behöver halvera fpsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Det här känns som ett strålande sätt att använda er tid på Nvidia! Kan vi inte få lite mer telemetri med nästa drivrutin också?

"Past, present, and future are as one to me"
3700X//1080TI//32GB-3600mHz-CL16
Envy13//8250U//ManjaroKDE

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Neroth:

Kronan på verket är att Quake II "RTX" inte ens använder RT-kärnorna, utan använder en mer generell metod, á la Cryteks raytracing-demo, som kan köras på vilket kort som helst.

Vad är det som gör att spelet presterar så mycket bättre på RTX-serien då?
https://wccftech.com/quake-2-rtx-is-out-and-what-kind-of-perf...

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Shit vilken skillnad det var på version 1.1 och version 1.2! Dock blev GPUn verkligen stekhet.

AMD Ryzen 7 3800X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 Trident Z Neo C | MSI 2080Ti Gaming X Trio | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | EVGA Supernova G2 850W | Fractal Design Define S | Acer X34A | Corsair Strafe RGB MX Silent | Corsair Ironclaw RGB | HyperX Cloud II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Neroth:

Kronan på verket är att Quake II "RTX" inte ens använder RT-kärnorna, utan använder en mer generell metod, á la Cryteks raytracing-demo, som kan köras på vilket kort som helst.

Tror det finns ett missförstånd. Den pathtracer det är baserat på är en generell sak, men med vulkan extension så är det RT cores som används.

Om du inte har bevis för något bör du inte repetera det...

De som tror på det har ingen aning om varför de tror på det, de bara tror på det för att tro på det. (Låter det rimligt? Nej).
Men de argument som förts fram från någorlunda håll är att RTX korten verkligen har extra cache (1660 har 1,5MB medan RTX 2060 har 3MB L2) och fixed function hårdvara för traversal, men att just intersection skickas till tensor cores så att det bollas fram och tillbaka mellan dessa.

Det är extremt svårt att bevisa att det är det ena eller andra (p.g.a black box). Men det skulle kanske gå om man har en frame capture med nvidia inspector och ser vilka delar av kortet som används när RT utförs. Jag har sett en sådan förut när ett bevis fördes fram för att control inte använde tensor ops när DLSS användes, tyvärr togs bilden bort. Vad jag kunde se så fanns det inte ens någonting som mätte användningsgraden på RT cores, alls. Så även det kan man lägga till i listan i udda grejer. Kan ha varit så att den bara inte syntes i bilden. Tyvärr kan jag inte kolla upp det själv, då jag inte har något kort, men någon annan får gärna skicka en bild till mig. Det går möjligtvis att lista ut vad som används till vad, baserat på vad NVIDIA gett för bild, och vad spelet ger för bild.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Radolov:

Tror det finns ett missförstånd. Den pathtracer det är baserat på är en generell sak, men med vulkan extension så är det RT cores som används.

Om du inte har bevis för något bör du inte repetera det...

De som tror på det har ingen aning om varför de tror på det, de bara tror på det för att tro på det. (Låter det rimligt? Nej).
Men de argument som förts fram från någorlunda håll är att RTX korten verkligen har extra cache (1660 har 1,5MB medan RTX 2060 har 3MB L2) och fixed function hårdvara för traversal, men att just intersection skickas till tensor cores så att det bollas fram och tillbaka mellan dessa.

Det är extremt svårt att bevisa att det är det ena eller andra (p.g.a black box). Men det skulle kanske gå om man har en frame capture med nvidia inspector och ser vilka delar av kortet som används när RT utförs. Jag har sett en sådan förut när ett bevis fördes fram för att control inte använde tensor ops när DLSS användes, tyvärr togs bilden bort. Vad jag kunde se så fanns det inte ens någonting som mätte användningsgraden på RT cores, alls. Så även det kan man lägga till i listan i udda grejer. Kan ha varit så att den bara inte syntes i bilden. Tyvärr kan jag inte kolla upp det själv, då jag inte har något kort, men någon annan får gärna skicka en bild till mig. Det går möjligtvis att lista ut vad som används till vad, baserat på vad NVIDIA gett för bild, och vad spelet ger för bild.

Tja, då hade jag väl fel då. Ingen big deal.

Hörde det ifrån YouTubern Coreteks, och han är ju ganska kunnig, har haft rätt i mycket förr, så jag anser inte att det var helt naivt av mig att tro på det han sa.

https://youtu.be/jbiB3ekfgI4?t=628

Här är iaf videon som jag fick det ifrån, men det är ju inte förstahandsinformation, då Coreteks visst fått det ifrån annat håll, så det kan ju mycket väl vara någon längre upp i ledet som tagit miste.

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | MSI X370 Krait | R7 1700 @ 3.9 GHz @ 1.39V | Corsair Hydro H70 | 16 GB Corsair Vengeance @ 3200 MHz | Powercolor RX5700 XT Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | WD Black 2 + 3 TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever