Permalänk
Medlem

Rådgivning önskas

Vad tror ni om dessa komponenter?
Önskar även tips på grafikkort som skulle passa till datorn.
Har jag glömt någon annan komponent förutom grafikkort?

Tacksam för alla svar jag kan få:)

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Vad ska datorn användas till? Budget?
Kanske ett GTX 1660 på rean?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanjis:

https://komponentkoll.se/bild/OkHYM.png

Vad tror ni om dessa komponenter?
Önskar även tips på grafikkort som skulle passa till datorn.
Har jag glömt någon annan komponent förutom grafikkort?

Tacksam för alla svar jag kan få:)

Vad är din totala budget inkl. grafikkort?

Tycker det ser bra ut, men tänkte passa på att nämna att Elgiganten har erbjudande på det valda nätagget för 777 kr:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Utöver detta rekommenderar jag även att lägga på ett par hundralappar till och köra med ett R5 3600 eller 3600X, som är generellt ca 15% snabbare än R5 2600. Fanns precis ett Black Friday erbjudande på DustinHome.se på 3600X för 2390 kr men verkar vara slut, kan dock dyka upp igen hos någon annan återförsäljare nu i veckan:

https://www.dustinhome.se/product/5011138934/ryzen-5-3600x

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Tanjis: Jag hade valt Ryzen 5 3600 och ett billigare moderkort. Det krävs typ ingenting att driva en sådan processor så jag tycker inte man ska betala mer än typ 850:- i det här segmentet. Nackdelen är väl med de lite billigare moderkorten att man inte vet om de är uppgraderade med senaste bios med stöd för 3000-serien. Det går ju att köpa en äldre cpu i så fall, flasha om och lämna tillbaka den i en fysisk butik genom att nyttja 14 dagars ångerrätt som distansköplagen möjliggör.

Nu när du länkade bilden så leder den inte till komponentkoll så det går inte att se vilken typ av ram du har valt exakt. Jag hade slagit till på Corsairs silver certifigerade-agg som är löjligt billiga just nu. Tror du får 650w för 500:- typ hos komplett om det fortfarande gäller. 750w är overkill med råge oavsett vilket grafikkort du väljer. Se till att ram-minnena är på åtminstone 3200Mhz. Onödigt att köpa långsammare när prisskillnaden jämfört med långsammare minnen är nära på obefintlig.

Såhär hade kanske jag prioriterat:

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Tanjis: Jag hade valt Ryzen 5 3600 och ett billigare moderkort. Det krävs typ ingenting att driva en sådan processor så jag tycker inte man ska betala mer än typ 850:- i det här segmentet. Nackdelen är väl med de lite billigare moderkorten att man inte vet om de är uppgraderade med senaste bios med stöd för 3000-serien. Det går ju att köpa en äldre cpu i så fall, flasha om och lämna tillbaka den i en fysisk butik genom att nyttja 14 dagars ångerrätt som distansköplagen möjliggör.

Nu när du länkade bilden så leder den inte till komponentkoll så det går inte att se vilken typ av ram du har valt exakt. Jag hade slagit till på Corsairs silver certifigerade-agg som är löjligt billiga just nu. Tror du får 550w för 500:- typ hos komplett om det fortfarande gäller. 750w är overkill med råge oavsett vilket grafikkort du väljer. Se till att ram-minnena är på åtminstone 3200Mhz. Onödigt att köpa långsammare när prisskillnaden jämfört med långsammare minnen är nära på obefintlig.

Såhär hade kanske jag prioriterat:
https://komponentkoll.se/bild/OmOot.png

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 547 kr hos CDON)
Chassi: Kolink Stronghold (490 kr hos Inet)
Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E Gaming (1 390 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (749 kr hos Webhallen)
SSD: Corsair Force MP510 (799 kr hos Inet)
PSU: Corsair RM750X V2 750W (999 kr hos Inet)
Summa: 5 974 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Tanjis: Det går att saxa bildlänk direkt och bara kopiera in. Då får du en klickbar länk, men såg att vi valt samma ram-minnen så det behövs inte. Bara ett tips. Visst kan du köpa det dyrare moderkortet och få stöd för Ryzens 3000-serie direkt ur kartong. Men jag tycker det är fult av återförsäljarna att endast specificera stöd/biosversion på kort som de vill ta mer betalt för, ungefär som att det skulle vara en "feature"?! AMD lovade stöd för 3000-serien för samtliga B450 moderkort, så ja... jag tycker det är fult. Och med den anledningen tycker jag att man med gott samvete också kan nyttja distansköplagen och köpa en äldre processor för att flasha bios om det skulle visa sig att det billigare moderkortet inte redan är flashat. Det kort jag länkade, så har jag kollat på kommentarer från amazon.de av exakt samma kort. Vissa har kommit med stöd för ryzen 3000 direkt ur kartong, medan andra behövt flasha bios först. Men som sagt... Man får välja som man vill här. Smaken är som baken. Oavsett så om man vill, så går det till och med att få ut max prestanda ur en Ryzen 5 3600 på A320 moderkort om man så vill. Såg till och med ett test där Ryzen 5 3600 presterade bättre på ett A320 moderkort än på ett X570. Skillnaden var marginell men inte inom felmarginalen. Nu tycker jag kanske B450 är sweetspot om man på sikt skulle vilja uppgradera till Ryzen 7, men tycker samtidigt inte det är värt typ 500:- extra för att det står Ryzen 3000-series certified på kartongen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tack till er som hjälpte till. Nu är en beställning lagd på samtliga komponenter utom grafikkort:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanjis:

Tack till er som hjälpte till. Nu är en beställning lagd på samtliga komponenter utom grafikkort:)

Skickades från m.sweclockers.com

Du, jag märkte att jag trots att jag skrev 3200Mhz råkat lägga till 3000Mhz-minnen av misstag.
Det skulle vara dessa, men du kanske såg det själv och rättade till? Det borde ju gå att ändra ordern nu om inte annat. Min gissning är förvisso att det är typ samma ram-minnen men med olika timings. Men för säkerhetsskull hade jag nog bytt.

En annan grej. Ryzen 5 3600X finns på proshop för typ 50:- mer. Det som skiljer är ju egentligen främst att 3600X kommer med en bättre kylare. Men när prisskillnaden är så liten så hade jag tagit den istället. Priset hade syntes inte på komponentkoll utan såg det på prisjakt nu. Om du orkar göra ändringarna så är det väl värt, men inte hela världen om du inte pallar.

Hoppas oavsett att du blir nöjd? Vad hade du tänkt för grafikkort btw?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...