Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Hade inte köpt ett beg 1080/1080ti.

Du får samma prestanda med t.ex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5169565 för samma pengar, men nytt med garanti. Ett begagnat kort är alltid en risk, du vet aldrig vad du får. Ofta speglar det sig i priset, tyvärr inte när det kommer till 1080ti.

1080ti börjar bli gammalt nu. Du kan säkert också hitta 2070s/2080/2080s från 6k och uppåt men då får du också mer prestanda och ett kort som hanterar RTX ok om man vill använda det.

Nope. 5700 XT presterar inte lika bra som 1080 Ti. I vissa spel, sure, men inte i de allra flesta.

https://www.techspot.com/review/1907-geforce-1080-ti-vs-rtx-2...

Håller visserligen med om fördelen med ett nytt kort framför ett gammalt.

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifeisgood:

Chattade med Bahnhof för att säga upp mitt bredband. Tänkte ta Telias erbjudande om 500/500 för 299. Bahnhof ville matcha deras erbjudande men de var tvungna att ta det över telefon då det är någon annan avdelning som fixar sådant.
Finns det någon anledning att välja Telia istället för Bahnhof?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att ett byte till Telia innebär även en engångskostnad på 399 kr, vilket du inte behöver betala om du väljer att matcha erbjudandet hos Bahnhof. Ringde dem själv nu under förmiddagen och har uppgraderat mitt abonnemang till 500/500 för 299 kr/mån

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifeisgood:

Chattade med Bahnhof för att säga upp mitt bredband. Tänkte ta Telias erbjudande om 500/500 för 299. Bahnhof ville matcha deras erbjudande men de var tvungna att ta det över telefon då det är någon annan avdelning som fixar sådant.
Finns det någon anledning att välja Telia istället för Bahnhof?

Skickades från m.sweclockers.com

"Bara" 699 kr/mån efter 12 månader :S

Jag gillar att Felia har Smart Wifi-router som ingår utan kostnad och en engångskostnad för att signa på 399kr/mån

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tänk på att ett byte till Telia innebär även en engångskostnad på 399 kr, vilket du inte behöver betala om du väljer att matcha erbjudandet hos Bahnhof. Ringde dem själv nu under förmiddagen och har uppgraderat mitt abonnemang till 500/500 för 299 kr/mån

Ja, jag hoppades slippa den kostnaden. Telia skickar förvisso med någon router men den har jag ingen nytta av.
Då fortsätter jag med Bahnhof ett tag till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Nope. 5700 XT presterar inte lika bra som 1080 Ti. I vissa spel, sure, men inte i de allra flesta.

https://www.techspot.com/review/1907-geforce-1080-ti-vs-rtx-2...

Håller visserligen med om fördelen med ett nytt kort framför ett gammalt.

Ligger 2 enheter före i Sweclockers index https://www.sweclockers.com/test/28474-asus-radeon-rx-5700-xt... som ett par månader nyare än det du länkar till.

Sen för mig att betala i närheten samma pengar för något begagnat när det finns samma prestanda för nya pengar är riktigt dåligt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

"Bara" 699 kr/mån efter 12 månader :S

Jag gillar att Felia har Smart Wifi-router som ingår utan kostnad och en engångskostnad för att signa på 399kr/mån

Jo, det gäller att komma ihåg alla bindningstider man har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RazorKrist:

Dom sålde det till mej för 3999kr. På webben står det ingenting med på dom stora lapparna i affären stod det 3999kr så jag tog ett
OBS. bilder på korten togs IGÅR på dan förre black friday rean. Men det fanns ett par av varje kvar.
La också upp mitt kvitto som bevis

https://imgur.com/a/MP0IjAG

Skickades från m.sweclockers.com

Lägg gärna upp bilder på själva kortet, har två hämtade med skickebud som ligger kvar i Lund, så jag har ej sett dem uppackade. ev återlämnas det innan de kommit hit pga av skärm utgångarna, om man sen kollar upp chipet så sitter troligen det sämre i just dessa.

Behövde möjlighet till fler skärmar skulle vara presenter till kodare och enl barcoden 1440 på lådorna så är det en budget variant ,eller fick du de med barkoden 4269 som har stöd för flera skärmar (4 st) som elgiganten angav i beskrivningen att de skulle ha

Permalänk
Medlem

Elgiganten har ett riktigt bra pris på ett par trådlösa HyperX Cloud Flight lurar.

Ligger på 699:- just nu, billigaste dem legat på är 999.- Ordinarie pris cirkus 1499:-

edit: MediaMarkt säljer även dessa för en tia billigare (689) lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifeisgood:

Chattade med Bahnhof för att säga upp mitt bredband. Tänkte ta Telias erbjudande om 500/500 för 299. Bahnhof ville matcha deras erbjudande men de var tvungna att ta det över telefon då det är någon annan avdelning som fixar sådant.
Finns det någon anledning att välja Telia istället för Bahnhof?

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen skulle jag aldrig binda upp mig till Telia. För jag vet hur gärna dom lämnar ut uppgifter, även att de inte är skygga med att blockera vissa adresser osv. Sure allt detta kan man väl kringgå osv.

Men stödjer hellre ett företag som värnar om integriteten lite mer iaf.
Bahnhof är väl de som försöker iaf.
Personligen gillar jag Ownit då deras support är bra bland annat.

Skippade personligen 500/500 telia för jag har hellre kvar Ownit fast jag betalar 399 för 250/250

Avskyr att binda upp mig till saker också dock.

TLDR; Bahnhof > Telia.
Och kan du prismatcha är det ju inget snack om saken

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazorKrist:

Dom sålde det till mej för 3999kr. På webben står det ingenting med på dom stora lapparna i affären stod det 3999kr så jag tog ett
OBS. bilder på korten togs IGÅR på dan förre black friday rean. Men det fanns ett par av varje kvar.
La också upp mitt kvitto som bevis

https://imgur.com/a/MP0IjAG

Skickades från m.sweclockers.com

Någon som har koll på hur bra det kortet är?
Har köpt ett asus rtx 2070 dual oc men när jag läser reviews av användare så verkar många drabbas av att kortet dör efter nån månad.
Funderar på att köpa gainward modellen då som ändå är billigare men ingen "oc" version, är det någon markant skillnad mellan dem?

Permalänk

Någon som lyckas handla på komplett? Flyger tillbaka till betalning när jag skrivit in de detaljer som krävs och trycker betala

Permalänk

Någon som sett ett bra erbjudande för en 1440p monitor med 144hz refresh rate för under 4000?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av obedezu:

Elgiganten har ett riktigt bra pris på ett par trådlösa HyperX Cloud Flight lurar.

Ligger på 699:- just nu, billigaste dem legat på är 999.- Ordinarie pris cirkus 1499:-

edit: MediaMarkt säljer även dessa för en tia billigare (689) lol

Jag är klart förvillad över spellurar... vi hade en diskussion om detta för ett tag sedan några av oss (hittar inte den nu tyvärr) där de allra flesta istället rekommenderade hifi/studio lurar framför spellurar, så frågan är, varför köper folk egentligen renodlade spellurar? Antar att man inte ute efter högsta ljudkvalité men att man tycker det är bekvämt med mickplacering när man snackar etc?

@marcusOCZ kanske har något att tillföra

Permalänk
Skrivet av nikitalord:

Lägg gärna upp bilder på själva kortet, har två hämtade med skickebud som ligger kvar i Lund, så jag har ej sett dem uppackade. ev återlämnas det innan de kommit hit pga av skärm utgångarna, om man sen kollar upp chipet så sitter troligen det sämre i just dessa.

Behövde möjlighet till fler skärmar skulle vara presenter till kodare och enl barcoden 1440 på lådorna så är det en budget variant ,eller fick du de med barkoden 4269 som har stöd för flera skärmar (4 st) som elgiganten angav i beskrivningen att de skulle ha

Det är budget versionen med 1 hdmi. 1 dvi och 1 displayport.
Ska gå tillbaka igen och kolla om dom har den andra versionen.
Tack för du uppmärksamade det för mig. Hade inte en susning om det. Jag behöver också fler displayports.

Elgigantens websidan drog mej en luring. Där finns bilder på båda kortens baksida. Missade de.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk

@adamkarlsson73: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/aoc-cq32g1/100...

Gjorde som många andra i denna tråd och ringde min ISP, sa att jag ville säga upp och helt plötsligt får man ett billigare pris Tack till den som kom på detta!

Har handlat från flera butiker under denna vecka och Inet har varit överlägset snabbast med att leverera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag är klart förvillad över spellurar... vi hade en diskussion om detta för ett tag sedan några av oss (hittar inte den nu tyvärr) där de allra flesta istället rekommenderade hifi/studio lurar framför spellurar, så frågan är, varför köper folk egentligen renodlade spellurar? Antar att man inte ute efter högsta ljudkvalité men att man tycker det är bekvämt med mickplacering när man snackar etc?

@marcusOCZ kanske har något att tillföra

För trådlöst headset är bekvämt, så enkelt är det.
Istället för ha sladdar och skit.

Sen andra fördelar att micen är vid munnen. En bordsmic tar upp typ allt, då måste man ha en boom arm med filter o köra noise gate osv annars.

Slänga på sig headset sen är det klart när man spelar.

Jag använder aldrig headset när jag spelar/gör annat själv ändå, då kör jag högtalare ex. Headset är när jag spelar med andra.

Hade jag haft en smidig lösning hade jag gärna bytt dock, för jag vill ha öppna lurar. Och sådana finns det typ inga på trådlöst.
Men jag orkar inte med en bordsmic och inte heller ha en jäkla arm för micen
Kladda med trådlös modmic är blä också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Lägg gärna upp bilder på själva kortet, har två hämtade med skickebud som ligger kvar i Lund, så jag har ej sett dem uppackade. ev återlämnas det innan de kommit hit pga av skärm utgångarna, om man sen kollar upp chipet så sitter troligen det sämre i just dessa.

Behövde möjlighet till fler skärmar skulle vara presenter till kodare och enl barcoden 1440 på lådorna så är det en budget variant ,eller fick du de med barkoden 4269 som har stöd för flera skärmar (4 st) som elgiganten angav i beskrivningen att de skulle ha

Skrivet av milan979:

Någon som har koll på hur bra det kortet är?
Har köpt ett asus rtx 2070 dual oc men när jag läser reviews av användare så verkar många drabbas av att kortet dör efter nån månad.
Funderar på att köpa gainward modellen då som ändå är billigare men ingen "oc" version, är det någon markant skillnad mellan dem?

Skrivet av RazorKrist:

Det är budget versionen med 1 hdmi. 1 dvi och 1 displayport.
Ska gå tillbaka igen och kolla om dom har den andra versionen.
Tack för du uppmärksamade det för mig. Hade inte en susning om det. Jag behöver också fler displayports.

Elgigantens websidan drog mej en luring. Där finns bilder på båda kortens baksida. Missade de.

*Edit*
Jag skapade en tråd då jag också har ett oöppnat och gärna diskuterar hur bra det är, och om någon testat och har erfarenheter.
*Edit*

Den nya produkten (EAN och listning på elgiganten och andra ställen) kom ju upp först i förrgår på nätet.
Det är ju en miss att det är tre portar - vad stod det egentligen i annonsbladet inför invigningen?

Fördelen kan ju vara att det ju är en nytillverkad batch med rtx2070, tydligen vill nvidia fylla på lagren med kort som inte är "super",
men det är ju helt klart med budget i sikte och ej självklart hur de skulle kunna binna långsammare 2060 super men ändå enabla fler Core och få ett 2070...

Kortet säljs också av alternate.de för €399 (normalpris €419, men det är ju så nytt så det har nog aldrig sålts för över 4000:-)
så frågan är hur det positionerar sig mot dyrare 2060 super kort som ju enligt spec ska vara sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag är klart förvillad över spellurar... vi hade en diskussion om detta för ett tag sedan några av oss (hittar inte den nu tyvärr) där de allra flesta istället rekommenderade hifi/studio lurar framför spellurar, så frågan är, varför köper folk egentligen renodlade spellurar? Antar att man inte ute efter högsta ljudkvalité men att man tycker det är bekvämt med mickplacering när man snackar etc?

@marcusOCZ kanske har något att tillföra

Beror ju på vad man prioriterar.
Bäst ljud står inte alltid överst på den listan när man ska spela

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@SweatyLlama: någon som vet om det funkar att göra så med banhof?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag är klart förvillad över spellurar... vi hade en diskussion om detta för ett tag sedan några av oss (hittar inte den nu tyvärr) där de allra flesta istället rekommenderade hifi/studio lurar framför spellurar, så frågan är, varför köper folk egentligen renodlade spellurar? Antar att man inte ute efter högsta ljudkvalité men att man tycker det är bekvämt med mickplacering när man snackar etc?

Håller med, om vi snackar enbart ljud så slår naturligtvis renodlade headset "gamer-lurar" alla dagar.

Men som någon annan sa, så handlar det mesta om att det är trådlöst och att man där med kan kompensera för sämre ljud etc.
Inte alla som har råd eller vill lägga pengar på ett par 'studio' lurar, extern mikrofon etc. Så det är ju en avvägning man får göra själv.

Jag har faktiskt dessa lurar som jag länkade till (köptes förra året på blackfriday för 999:-)
Finns just nu inga trådlösa lurar som slår dessa med detta priset imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

@SweatyLlama: någon som vet om det funkar att göra så med banhof?

Jag har Bahnhof, de matchade Telias pris.
De gav inte med sig från början, snackade först med kundtjänst där hon sa "Nej vi kan inte matcha", skickades vidare till uppsägningsavdelningen som direkt sa att de kan matcha priset..

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av obedezu:

Håller med, om vi snackar enbart ljud så slår naturligtvis renodlade headset "gamer-lurar" alla dagar.

Men som någon annan sa, så handlar det mesta om att det är trådlöst och att man där med kan kompensera för sämre ljud etc.
Inte alla som har råd eller vill lägga pengar på ett par 'studio' lurar, extern mikrofon etc. Så det är ju en avvägning man får göra själv.

Jag har faktiskt dessa lurar som jag länkade till (köptes förra året på blackfriday för 999:-)
Finns just nu inga trådlösa lurar som slår dessa med detta priset imo.

La själv en beställning efter ditt tips, verkar inte finnas många trådlösa hörlurar som kan konkurrera vid den här prisklassen.
Min största rädsla som med så många andra headsets man har provat tidigare är komforten, dom flesta sitter tyvärr inte skönt på mitt huvud/öron.
Vi får väl se vad jag tycker om detta, kan alltid lämna tillbaka dom inom 50 dagar hos Elgiganten!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Någon som hittat skysta priser på ubiquiti

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

La själv en beställning efter ditt tips, verkar inte finnas många trådlösa hörlurar som kan konkurrera vid den här prisklassen.
Min största rädsla som med så många andra headsets man har provat tidigare är komforten, dom flesta sitter tyvärr inte skönt på mitt huvud/öron.
Vi får väl se vad jag tycker om detta, kan alltid lämna tillbaka dom inom 50 dagar hos Elgiganten!

Snyggt!

Japp, skulle du även jämföra detta headset med ordinarie pris med andra i samma prisklass så ligger de fortfarande i överkant.. Men smaken är som baken naturligtvis.

På mig sitter de riktigt bra, dom är lätta som attan och även under längre sessioner så märker jag inte av dom vilket är ett stort plus för mig.

Jag har även ett par HyperX Cloud II lurar och om jag skulle jämföra dessa två så hamnar faktiskt Cloud II lurarna lite i överkant på komfort och bas i ljudet med ytterst marginal.
Lurarna är även lite 'plastiga' om jag jämför med Cloud II då dessa inger en 'premium' känsla.

Men inget slår att de är trådlösa, vilket är själva grejen. Svårt att gå tillbaka till trådat när en väl smakat på..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Någon som hittat skysta priser på ubiquiti

Clas Ohlson har 20% rabatt på det mesta, även på Ubiquiti-prylar. Dessvärre är det mesta slut nu.

Permalänk
Medlem

Ingen som hittar någon bra deal på laptops ~5k?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Ingen som hittar någon bra deal på laptops ~5k?

Det är ju redan ett så pass prispressat segment att det inte finns mycket deals att göra ju...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Jag har Bahnhof, de matchade Telias pris.
De gav inte med sig från början, snackade först med kundtjänst där hon sa "Nej vi kan inte matcha", skickades vidare till uppsägningsavdelningen som direkt sa att de kan matcha priset..

/M

Vafan...

För någon månad sedan ringde jag och frågade om de inte kunde prismatcha ett annat företag som erbjöd en betydligt sämre deal än vad Telia gör nu. Nädå, det kunde de inte. På sin höjd kunde jag få låna en av deras routrar men priset kunde inte ändras. Så det fick bli en uppsägning trots jag egentligen föredrar Bahnhof. Men så trogen är jag inte att jag tackar nej till en apple tv, 2,5 gånger så hög hastighet till flera hundralappar billigare per år.

Men kul för er att de verkar ha ändrat sig. Kanske beror lite på vilket nät man tillhör o.s.v.

Permalänk
Medlem

Ack vad synd. Hade hoppats på en deal på LG UltraGear 27" skärmen men det ser mörkt ut.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer