Permalänk

Dags att byta ut 4690K?

Hej!
I mitt intresse att uppgradera datorn beställde jag igår ett nytt moderkort, CPU och RAM-minne. Gigabyte B450 Aorus I Pro WIFI, Ryzen 3600x och 2x8gb 3200MHz DDR4.
Jag sitter i dagsläget på ett MSI Z97I AC moderkort, med en 4690K överklockad till 4,4GHz, 2x8gb DDR3 1600MHz och ett GTX 1060 6gb. Men efter att ha läst och kollat videor på mätvärden så verkar det som att det kanske inte kommer bli den prestandaförbättring jag hoppats på. Tanken är nämligen att ha kvar mitt grafikkort.
Det jag iaf får iom uppdateringen är väl en mer "framtidssäkrad" burk jämfört med hur den jag har i dag kommer stå sig.
Någon som har gjort någon liknande uppgradering och har någon kommentar på detta, värt eller ovärt? Skulle man istället satsat på ett bättre grafikkort för den pengen som denna uppgradering kostade (ca. 4500kr)?

Ha de!

Permalänk
Vila i frid

Din nuvarande 4690K blir trots allt piskad av 3600x i singelthread prestanda och kungligt ägd vad vad gällade multithreading. Din nya rigg är definitivt prisvärd. Jag gick från en 4.5 GHz klockad 2500k till en 3700x, "väsentlig" skillnad med lite tyngre last. Roligast var den nya 970 Evo Plus M.2. Zoooom! En 3900x (not in stock, fsck'ing anywhere...) och en Optane - kanske som julklapp!

Permalänk
Medlem

Beror på spel du spelar, personligen spelar jag CPU tunga spel och en uppgradering från 4770 till 9700K bokstavligen talat dubblerade FPS'en i spel och gav en mycket bättre spelupplevelse, testade i ett par dagar med samma grafikkort, ett 1660Ti. 1440P då.

Spelar du Tomb raider i 4K kommer du inte se någon skillnad dock.

Permalänk

@str8forthakill: Ja det är klart. Men det är mest PUBG o CS i 1080p i nuläget. Så egentligen hade jag ju kunnat spela vidare på det jag har idag för det funkar helt ok, men det är väl som du säger att det kan ge en bättre spelupplevelse. Och sen är det ju kul att bygga om lite med!

@hasenfrasen: Det låter de! Ja en 970 kanske vore något ser det ut som! kör på två st 850 idag..

Permalänk
Medlem

@Davidulof:
Nej! En SSD uppgradering kommer du inte märka någon skillnad alls på, lägg de pengarna mot ett nytt grafikkort istället

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Davidulof:
Nej! En SSD uppgradering kommer du inte märka någon skillnad alls på, lägg de pengarna mot ett nytt grafikkort istället

Okej. Får se om jag kan komma över ett begagnat 5700 till en rimlig peng tänkte ja. Men ska börja med att bygga ihop de ja köpt o se hur det funkar till mitt 1060.

Spelar ju ändå inte på ultra settings

Skickades från m.sweclockers.com