LG 34GK950F eller något annat likvärdigt alternativ...

Permalänk
Medlem

LG 34GK950F eller något annat likvärdigt alternativ...

jag har aldrig lagt pengar på någon bra skärm innan, men nu tycker jag att det är dags att satsa lite mer på en riktigt bra skärm.
jag har, efter ganska mycket letande, riktat in mig på LG 34GK950F.
just denna skärmen verkar väl dock tyvärr ha en hel del problem med kvaliteten och det verkar vara lite som ett lotteri, om man ska ha tur att råka få en bra skärm...
detta är givetvis icke acceptabelt på den prisnivån, så nu har jag börjat tveka lite, om det kanske är bättre att istället satsa på en annan skärm...
hur skulle ni ha resonerat?
har ni några bra tips på likvärdiga skärmar, som man skulle kunna kolla upp lite mer?
problemet är att jag troligen måste köpa på netonnet, eller ginza (pga att jag vill lösa in ett presentkort), så det finns nog inte så många alternativ...
det finns dessutom en tidsbegränsning (pga presentkortet), så jag måste köpa skärmen nästa vecka...
det finns en minimal chans att det kan funka med cdon oxå, men det verkar inte så just nu...

skärmen kommer framförallt att användas till musikproduktion, fotoredigering och kanske ett och annat fps spel.
jag har aldrig testat innan, men är sugen på att testa en stor och välvd skärm.
ips är väl rätt väg att gå, med tanke på mina användningsområden?

ps! det var mååånga år sedan, som jag var aktiv i detta forumet, så min info angående dator och komponenter har förändrats och stämmer alltså inte längre.

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]

Permalänk
Medlem

Själv kollar jag på 34GK950F eller AW3420DW.

34GK950F har lite problem men beställer du online så kan du ju prova först och duger den inte så kan du skicka tillbaka.

Permalänk
Medlem

Hej

för att få ut 3440x1440 i 144fps är väldigt kost samt i kraft om man kör på "ultra" inställningar. Bra referens skulle vara att kika på "SweClockers nya testsvit för grafikkort 2019
":
https://www.sweclockers.com/test/28395-sweclockers-nya-testsv...

Har själv en Acer Predator X34 (120hz) som jag är otroligt nöjd med, arbetar och spelar på den skärmen. Men den säljs tyvärr inte på netonnet eller ginza

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Alla skärmar löper risk av att ha drabbats av döda pixlar, BLB, extrem IPS glow eller andra fel. Så man får helt enkelt beställa och få hem och se vad man fått. Är man inte nöjd får man använda sin ångerrätt och öppet köp tills man blir nöjd, även om det är fruktansvärt jobbigt att packa in skärmen igen och konka den tillbaka till posten.
Jag hade önskat att butiker hade erbjudit ett alternativ där man betalar någon hundralapp så inspekterar och testar de skärmen så man vet att man får ett bra ex, de kanske kan passa på att hårdvaru kalibrera den samtidigt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Själv kollar jag på 34GK950F eller AW3420DW.

34GK950F har lite problem men beställer du online så kan du ju prova först och duger den inte så kan du skicka tillbaka.

ja, det har du väl iofs rätt i...
tack.

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Hej

för att få ut 3440x1440 i 144fps är väldigt kost samt i kraft om man kör på "ultra" inställningar. Bra referens skulle vara att kika på "SweClockers nya testsvit för grafikkort 2019
":
https://www.sweclockers.com/test/28395-sweclockers-nya-testsv...

Har själv en Acer Predator X34 (120hz) som jag är otroligt nöjd med, arbetar och spelar på den skärmen. Men den säljs tyvärr inte på netonnet eller ginza

jag kommer inte att kunna köra på några höga inställningar med min nuvarande dator.
den är säkert alldeles för klen, så jag kommer nog tvärtom, att få köra på ganska låga inställningar.
jag har tex ett nvidia 1060, som jag köpte för ca 6 månader sedan.
visst vore det sjukt häftigt att kunna spela med supergrafik, men att spela är inte prio 1 för mig just nu.
jag vet hur "fast" jag blir när jag spelar, så jag försöker undvika det helt just nu, men kommer säkert att testa något fps spel, när jag får nya skärmen, bara för att testa skärmen.
något bra tips på fps spel förresten, som kommer göra sig bra på en sådan skärm?
jag tycker väldigt mycket om halflife spelen, så något liknande hade varit väldigt roligt...
single player (ej online), med en väldigt bra story är väl ungefär vad jag är ute efter.

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Alla skärmar löper risk av att ha drabbats av döda pixlar, BLB, extrem IPS glow eller andra fel. Så man får helt enkelt beställa och få hem och se vad man fått. Är man inte nöjd får man använda sin ångerrätt och öppet köp tills man blir nöjd, även om det är fruktansvärt jobbigt att packa in skärmen igen och konka den tillbaka till posten.
Jag hade önskat att butiker hade erbjudit ett alternativ där man betalar någon hundralapp så inspekterar och testar de skärmen så man vet att man får ett bra ex, de kanske kan passa på att hårdvaru kalibrera den samtidigt.

ja, det är väl sant.
tycker bara att det är så fruktansvärt dåligt av tillverkaren att inte göra allt det du säger, innan leverans till åf...
på denna prisnivån, anser jag att detta definitivt borde vara en självklarhet!

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]

Permalänk
Medlem
Skrivet av brynte:

jag kommer inte att kunna köra på några höga inställningar med min nuvarande dator.
den är säkert alldeles för klen, så jag kommer nog tvärtom, att få köra på ganska låga inställningar.
jag har tex ett nvidia 1060, som jag köpte för ca 6 månader sedan.
visst vore det sjukt häftigt att kunna spela med supergrafik, men att spela är inte prio 1 för mig just nu.
jag vet hur "fast" jag blir när jag spelar, så jag försöker undvika det helt just nu, men kommer säkert att testa något fps spel, när jag får nya skärmen, bara för att testa skärmen.
något bra tips på fps spel förresten, som kommer göra sig bra på en sådan skärm?
jag tycker väldigt mycket om halflife spelen, så något liknande hade varit väldigt roligt...
single player (ej online), med en väldigt bra story är väl ungefär vad jag är ute efter.

Jag är hooked på red dead redemption 2 som är singelplayer offline, men vet inte hur höga inställningar du kan köra på med ett 1060
Om du inte ska spela så mycket skulle jag sikta mig in på en billigare 60hz ultra-wide skärm från samsung/dell/HP etc

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Jag är hooked på red dead redemption 2 som är singelplayer offline, men vet inte hur höga inställningar du kan köra på med ett 1060
Om du inte ska spela så mycket skulle jag sikta mig in på en billigare 60hz ultra-wide skärm från samsung/dell/HP etc

ok, tack för tipsen och ska kolla upp spelet.

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]

Permalänk
Medlem

jag var tvungen att fatta ett beslut, pga att presentkortet gick ut, så det blev ändå så att jag beställde LG 34GK950F igår.
bara att hoppas på att man råkar få en felfri skärm nu då.
ska bli väldigt spännande och en markant skillnad mot mina tidigare/ nuvarande skärmar.

eftersom jag har ett nvidia kort och det är en freesync 2 skärm, måste jag ju använda displayporten, för att ändå kunna köra g-sync...
har läst att det är displayport 1.4 på denna skärmen...
vad innebär det egentligen?
är det senaste versionen?
behöver jag investera i en speciell displayport kabel för 1.4, eller är det bara att köpa vilken som helst?
någon kabel som rekommenderas?

för att kontrollera skärmen, efter eventuella döda pixlar och backlight bleed, ska det tydligen finnas olika program?
vad rekommenderas för detta?

något annat, som rekommenderas angående den här skärmen?

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]

Permalänk
Medlem
Skrivet av brynte:

jag var tvungen att fatta ett beslut, pga att presentkortet gick ut, så det blev ändå så att jag beställde LG 34GK950F igår.
bara att hoppas på att man råkar få en felfri skärm nu då.
ska bli väldigt spännande och en markant skillnad mot mina tidigare/ nuvarande skärmar.

eftersom jag har ett nvidia kort och det är en freesync 2 skärm, måste jag ju använda displayporten, för att ändå kunna köra g-sync...
har läst att det är displayport 1.4 på denna skärmen...
vad innebär det egentligen?
är det senaste versionen?
behöver jag investera i en speciell displayport kabel för 1.4, eller är det bara att köpa vilken som helst?
någon kabel som rekommenderas?

för att kontrollera skärmen, efter eventuella döda pixlar och backlight bleed, ska det tydligen finnas olika program?
vad rekommenderas för detta?

något annat, som rekommenderas angående den här skärmen?

DP kabeln som följer med är den enda du behöver.
För att kolla BLB och IPS glow så räcker det med en svart bild på skärmen, om du ska kolla döda pixlar så kan du använda en helröd/grön/blå bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brynte:

för att kontrollera skärmen, efter eventuella döda pixlar och backlight bleed, ska det tydligen finnas olika program?
vad rekommenderas för detta?

något annat, som rekommenderas angående den här skärmen?

Vet inte exakt om det finns något bra sätt att kolla backlight bleed förutom att ändra till en svart bakgrund och kika hur det ser ut. Lite får man nog alltid räkna med kanske, men ställer man in en ljusstyrka man faktiskt ska ha borde det vara rätt lungt.

Men det finns dåliga sätt så undvik dem iaf. Dåligt är typiskt att släcka ner rummet, ställa in svart bakgrund och dra på maximal ljusstyrka. Sen tar man bild på det och konstaterar att det ser riktigt illa ut och så blir missnöjd med köpet. Just pga många får för sig att göra så här ses BLB garanterat som ett större problem än det faktiskt är.

Dels kör man inte med sån ljusstyrka i ett mörkt rum och mobilens kamera kommer mest sannolikt kraftigt överdriva hur illa det ser ut jämfört med hur våra ögon uppfattar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

DP kabeln som följer med är den enda du behöver.
För att kolla BLB och IPS glow så räcker det med en svart bild på skärmen, om du ska kolla döda pixlar så kan du använda en helröd/grön/blå bild.

Skrivet av Zemlan:

Vet inte exakt om det finns något bra sätt att kolla backlight bleed förutom att ändra till en svart bakgrund och kika hur det ser ut. Lite får man nog alltid räkna med kanske, men ställer man in en ljusstyrka man faktiskt ska ha borde det vara rätt lungt.

Men det finns dåliga sätt så undvik dem iaf. Dåligt är typiskt att släcka ner rummet, ställa in svart bakgrund och dra på maximal ljusstyrka. Sen tar man bild på det och konstaterar att det ser riktigt illa ut och så blir missnöjd med köpet. Just pga många får för sig att göra så här ses BLB garanterat som ett större problem än det faktiskt är.

Dels kör man inte med sån ljusstyrka i ett mörkt rum och mobilens kamera kommer mest sannolikt kraftigt överdriva hur illa det ser ut jämfört med hur våra ögon uppfattar det.

Skickades från m.sweclockers.com

ok, tack för hjälpen allihopa!
jag har fått upp skärmen nu och har testat den lite, uppdaterat till senaste firmware osv.
drog ner ljusstyrkan till en nivå, som känns bra och den hamnade då på 10.
har inte hittat några döda pixlar och har inte märkt av blb, men ska kolla detta lite mer noggrant, så fort jag hinner.
första intrycket är väldigt positivt!

jag kör med firefox.
några bra tips på addons för denna skärmen?
har installerat en addon som heter ultrawidify, för att få fullscreen på youtube och den verkar funka bra.
har sett att det även finns liknande addons för netflix.
har inte hittat någon för internet och vet inte om det ens finns, eller är möjligt?
skulle ju helst vilja ha fullscreen på allt, om det finns möjligheter.

ett par problem som har uppenbarat sig:

1 - dp kabeln är för kort, vilket innebär att jag just nu inte kan placera skärmen exakt där jag vill ha den.
någon som har koll på hur lång den medföljande dp kabeln är?
något speciellt att tänka på, när jag kollar efter en ny och ca 1 meter längre dp kabel?
kan inget om sådant och vill bara undvika onödiga misstag.

2 - det verkar som att skärmen inte känner av dp kabeln.
när jag går in i inställningarna för skärmen och väljer inputs och där väljer display port, blir bilden bara helt svart.
när jag väljer hdmi 1, kommer bilden tillbaka.
jag tror inte att jag har någon dp ingång på mitt grafikkort, som är ett geforce gtx 1050 ti (ska kolla upp detta bättre).
istället kopplade jag in dp kabeln i den enda display porten jag kunde hitta, vilket måste vara moderkortets egna port (antar jag).

3 - det dyker upp en pop up ruta nere i mitten, vid omstart och ibland kommer den ändå, som varnar för att använda andra kablar, än dom som följer med.
den enda kabeln, som jag har kopplat in i skärmen, som inte följde med just nu, är hdmi kabeln.
kan det vara den, som menas med varningen, eller är det bara en generell varning, som kommer oavsett vilka kablar man har kopplat in?
någon som har koll på hur lång den medföljande hdmi kabeln är?
tänker att den kanske har samma längd som dp kabeln och är därmed oxå för kort.
något speciellt att tänka på, om jag kollar efter en ny och längre hdmi kabel?

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]