Synpunkter på egenkomponerad Thinkpad T490s?

Permalänk

Synpunkter på egenkomponerad Thinkpad T490s?

Hej!

Har komponerat en Lenovo Thinkpad T490s som jag tänker använda i mitt företag som konsult.
Vad tror ni om nedanstående konfiguration? Jag vill ha en dator som håller länge (både prestanda och kvalitet).
Förutom specen nedan ingår 3 års på platsen enklare service i priset.
Är det värt 4G eller kan man lika gärna dela ut iPhone? Hittar den iPhone automatiskt eller måste man ansluta varje gång?

Leveranstiden är 4 v+, vilket är ok för min del om det inte drar iväg ytterligare. Intel hade leveransproblem enligt Lenovo.

Processor : Intel Core i7-8565U-processor (1,80 GHz, upp till 4,60 GHz med Turbo Boost, 4 kärnor, 8 MB cache)
Operativsystem : Windows 10 Pro 64
Språk (operativsystem) : Windows 10 Pro 64 nordiska (DK/FI/SV/NO/EN)
Integrerat minne : 16 GB DDR4 2 400 MHz inbyggt
Lagringsval : 512 GB SSD-enhet, M.2 2280, NVMe, Opal
Bildskärm : 14,0" FHD (1 920 × 1 080), IPS, 400 nit, antireflex
Färg : Svart
Fingeravtrycksläsare : Fingeravtrycksläsare
Tangentbord : Bakgrundsbelyst svart, svenskt/finskt ThinkPad Precision-tangentbord med fingeravtrycksläsare
Kamera : IR- och 720p HD-kamera med mikrofon
Inställningar säkerhetschip : TPM2.0 aktiveras separat
Utbyggnadsslot för systemet : Ej smartkortläsare
Batteri : 3-cells inbyggt Li-polymerbatteri, 57 Wh
Strömadapter : 65 W nätadapter PCC (3 stift) – EU (USB Type C)
Trådlöst LAN : Intel Wireless-AC 9560 2x2 AC, Bluetooth Version 5.0 inbyggt
Integrerat mobilt bredband : Fibocom L850-GL LTE CAT9
Base : Intel UHD-grafik 620
Säkerhetsprogramvara : Norton Security Standard 15 månader, 1 enhet
Garanti : 3 år på plats uppgradering från 3 års verkstad/CCI

Permalänk

Kan tillägga att jag även kollat på X1 carbon som är lite mer slimmad men 3 000 kr dyrare med samma spec.

Permalänk
Medlem

@Sigismund_ninja84: Mobilt bredband i datorn är guld värt, så det rekommenderar jag.
Slår du på internetdelning på din Iphone och den är tillagd som en BT enhet i datorn kommer den hittas automatisk och varje gång inget Ethernet eller Wi-Fi finns och ansluta automatisk.

Har själv en T470s och har inte varit så imponerad av kvalitén men det är väl knappast relevant två generationer senare...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Den blir säkert jättebra. Thinkpads tenderar att hålla länge och specen innehåller inga uppenbara feltänk eller så. Angående uppkoppling så är det förstås en lyx att ha det inbyggt, man slipper aktivera hot-spot I telefonen, men egentligen helt onödigt. Ett extra simkort eller abonnemang är inte gratis liksom. Och du behöver inte koppla upp dig till telefonen varje gång, däremot aktivera hot-spoten i telefonen, det är inte rekommenderat att ha den igång konstant.

Permalänk
Medlem

@snajk: Om det är datorn som skall ha internetåtkomst, vilekt jag uppfattar det som, finns det ingen anledning att aktivera hotspot.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Kanske skippar 4G, då slipper jag ett ytterligare abonnemang och kan höja upp telefonens surfmängd istället. På en tidigare dator upplevde jag att det tog tid och krävdes flera klick innan datorn var ansluten till telefonens uppkoppling. Med bluetooth kanske det går smidigare/automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sigismund_ninja84:

Kanske skippar 4G, då slipper jag ett ytterligare abonnemang och kan höja upp telefonens surfmängd istället. På en tidigare dator upplevde jag att det tog tid och krävdes flera klick innan datorn var ansluten till telefonens uppkoppling. Med bluetooth kanske det går smidigare/automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Internetdelning görs via Wifi. Men jag personligen hade kört inbyggt LTE modem ändå, kostar inte mycket extra och när man är van vid det är det drygt att behöva pilla med telefonen varje gång man ska ha internet i datorn där wifi inte finns tillgängligt.

Men bara min åsikt naturligtvis!

EDIT: Du kommer inte behöva nytt abonnemang, många operatörer erbjuder "datakort" kopplat till sitt abonnemang för en låg summa per månad.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sigismund_ninja84:

Är det värt 4G eller kan man lika gärna dela ut iPhone? Hittar den iPhone automatiskt eller måste man ansluta varje gång?

[..]

Integrerat minne : 16 GB DDR4 2 400 MHz inbyggt

Jag har inte engagerat mig jättemycket, men internetdelning från iPhone upplever jag som halvosmidigt och att problemet ligger på telefonen. Man behöver ibland fippla en del med att slå av och på delningen innan nätverket dyker upp i Windows. Det går antagligen att få till enklare automatisk anslutning med "Connect Automatically" i Windows, men jag har velat undvika den funktionen eftersom delningen drar mycket batteri på telefonen.

Jag hade personligen inte betalat extra för 4G-modem och SIM-kort eftersom jag så sällan använder funktionaliteten (jobbar som IT-konsult och är ute hos kunder då och då).

16 GB RAM tycker jag är absolut minimum i en jobbdator för en programmerare/IT-konsult. Jag hade satsat på 32 GB och möjligen betalat lite mindre för max boostfrekvens på processorn om jag hade prioriterat. Men det beror ju helt och hållet på vad man gör med datorn, vilket du inte talar om. Om du är någon form av projektledare/pappersvändare så är den där datorn fullständigt overkill.

/ThinkPad P50 med Windows 10 + iPhone 8 på jobbet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

@snajk: Om det är datorn som skall ha internetåtkomst, vilekt jag uppfattar det som, finns det ingen anledning att aktivera hotspot.

Nej, om man betalar dels för ett inbyggt modem och dels för ett abonnemang eller extra simkort så behöver man inte aktivera hotspot, men om man inte vill göra det utan använda telefonen så är hotspot snabbt och smidigt. Kabel funkar också, och BT, men de metoderna har ju sina nackdelar.

Skrivet av Sigismund_ninja84:

Kanske skippar 4G, då slipper jag ett ytterligare abonnemang och kan höja upp telefonens surfmängd istället. På en tidigare dator upplevde jag att det tog tid och krävdes flera klick innan datorn var ansluten till telefonens uppkoppling. Med bluetooth kanske det går smidigare/automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Saodie:

Internetdelning görs via Wifi. Men jag personligen hade kört inbyggt LTE modem ändå, kostar inte mycket extra och när man är van vid det är det drygt att behöva pilla med telefonen varje gång man ska ha internet i datorn där wifi inte finns tillgängligt.

Men bara min åsikt naturligtvis!

EDIT: Du kommer inte behöva nytt abonnemang, många operatörer erbjuder "datakort" kopplat till sitt abonnemang för en låg summa per månad.

Använd inte BT för uppkoppling mellan telefon och dator om du inte har väldigt dåligt batteri eller så, det går långsamt. Men om du delar internet via wifi och bara sparar telefonens wifi på datorn så kopplar den upp sig automatiskt dit när nätet finns tillgängligt. Inbyggt modem är också trevligt förstås, men det är inte så jobbigt att använda telefonens nät via wifi. En swipe och ett tryck är allt vad som krävs för att aktivera delningen på telefonen och datorn ska koppla upp sig automatiskt efter första gången.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sigismund_ninja84:

Är det värt 4G eller kan man lika gärna dela ut iPhone? Hittar den iPhone automatiskt eller måste man ansluta varje gång?

Min X1 Carbon har förvisso LTE, men jag har aldrig använt det, då jag bara har ett SIM-kort. Använder således mobilen som hotspot när jag är på språng. Både Windows och Linux ska ansluta automatiskt till Wi‑Fi, även om det råkar vara en telefon som agerar accesspunkt och router.

(Skrev detta inlägg när tråden var helt ny, men glömde skicka det då.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sigismund_ninja84:

Kanske skippar 4G, då slipper jag ett ytterligare abonnemang och kan höja upp telefonens surfmängd istället. På en tidigare dator upplevde jag att det tog tid och krävdes flera klick innan datorn var ansluten till telefonens uppkoppling. Med bluetooth kanske det går smidigare/automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte ett ytterligare abonnemang om din leverantör erbjuder tvillingkort. Jag har två SIM-kort på samma abonnemang.
Grymt smidigt att bara kunna slänga upp sin dator på ett möte och få internetåtkomst utan att behöva fippla med inställningar, gästnät, sladdar eller laddad telefon osv.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du behöver inte ett ytterligare abonnemang om din leverantör erbjuder tvillingkort. Jag har två SIM-kort på samma abonnemang.
Grymt smidigt att bara kunna slänga upp sin dator på ett möte och få internetåtkomst utan att behöva fippla med inställningar, gästnät, sladdar eller laddad telefon osv.

Ofta kostar ett tvillingkort rätt mycket dock. Och alla erbjuder inte det som sagt, exempelvis Hallon som jag har. Å andra sidan får man ju ett mobilt bredband från Hallon billigare än ett extra simkort från exempelvis Telenor.