Permalänk

Använda båda M.2

Tjena,

Jag brukar inte umgås på forum men är inte helt borta när det gäller datorteknik som tur är. Min fundering gäller M.2 NVMe SSD:S, under black friday hittade jag ett billigt pris på två stycken Corsair force MP510 NVMe SSD Gen 3 x4 PCIE. Jag har sedan tidigare ett MSI Z390M MPG gaming edge som jag ska bygga i. Detta moderkort har två M.2 portar (M-key) som enligt manualen stödjer både SATA 6 Gb/s och Gen 3 NVMe x4 PCIE.

Jag har läst igenom manualen ett par gånger men hittar ingen direkt information om dessa två diska går att nyttjas samtidigt utan någon påverkan på övriga portar t.ex. inaktiva SATA portar (moderkortet har 4 st SATA 6Gb/s) eller minskad prestanda för dem två NVMe diskar jag vill använda. Jag kan lämna tillbaka en NVMe disk om jag vill men den var billigare än dem flesta SATA diskarna och om denna konfiguration är möjlig utan problem vill jag gärna pröva det.

Som sagt är jag ingen forum människa så jag har inte koll på god forum sed men om nån kan hjälpa mig skulle jag vara väldigt tacksam.

CPU: i5 9600K (ja jag vill överklocka denna)
Moderkort: MSI Z390M MPG gaming edge AC
SSD: 2 st Corsair force MP510 960GB
GPU: Nvidia kort, inte valt än men 16x PCIE porten på moderkortet kommer användas.

Permalänk
Medlem

@scotchandsoda:
Enligt den fina bilden i manualen så verkar M.2 slottarna och SATA slottarna vara separerade, så det ska nog inte vara några problem att använda båda M.2 slottarna och de 4 SATA slottarna samtidigt.

M.2 slottarna går via chippet medans PCI-e x16 slottarna går via CPU'n så det ska troligtvis inte påverka grafik-kort heller.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@scotchandsoda: Bandbredden mellan styrkretsen och processorn ligger på 4 GB/s, så du kommer inte kunna få ut max prestanda från båda SSDerna samtidigt.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@scotchandsoda:
Enligt den fina bilden i manualen så verkar M.2 slottarna och SATA slottarna vara separerade, så det ska nog inte vara några problem att använda båda M.2 slottarna och de 4 SATA slottarna samtidigt.

M.2 slottarna går via chippet medans PCI-e x16 slottarna går via CPU'n så det ska troligtvis inte påverka grafik-kort heller.

Jo jag misstänkte det jag också, som sagt jag har läst igenom manualen men den specificerar inte något av dessa saker. Den berättar bara kapaciteten av portarna men inte om dem olika gränssnitten för dataöverföring kommer påverkas indirekt av användning av en eller flera portar såsom M.2 platserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av perost:

@scotchandsoda: Bandbredden mellan styrkretsen och processorn ligger på 4 GB/s, så du kommer inte kunna få ut max prestanda från båda SSDerna samtidigt.

Har du någon källa till det, för jag ser så pass många olika svar kring detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av scotchandsoda:

Har du någon källa till det, för jag ser så pass många olika svar kring detta?

Z390 använder DMI 3.0, det kan du t.ex. se i manualen till moderkortet, vilket ligger på 3.93 GB/s. Se t.ex. Wikipedia gällande DMI.

Permalänk
Skrivet av perost:

Z390 använder DMI 3.0, det kan du t.ex. se i manualen till moderkortet, vilket ligger på 3.93 GB/s. Se t.ex. Wikipedia gällande DMI.

Det står ingen information on DMI i manualen vad jag kan se, de enda jag har hittat är att DMI likt många andra saker ska gå att ställa in via UEFI. Spelar ingen roll nu när jag vet att Z390 använder DMI 3.0 så då ska jag bara undersöka vilka lagringsenheter som bäst kombineras med den jag redan har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av scotchandsoda:

Det står ingen information on DMI i manualen vad jag kan se

Inte helt lätt att hitta kanske, men det syns på blockdiagrammet på sid 20 i den engelska manualen. Men det är ju inget unikt för just det moderkortet utan det gäller för alla Z390-moderkort, så du kan även se t.ex. Intels egna blockdiagram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@scotchandsoda: Bandbredden mellan styrkretsen och processorn ligger på 4 GB/s, så du kommer inte kunna få ut max prestanda från båda SSDerna samtidigt.

Å andra sidan går all data inte via processorn, så scenarior där diskarna begränsas torde vara ytterst sällsynta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Å andra sidan går all data inte via processorn, så scenarior där diskarna begränsas torde vara ytterst sällsynta.

Visst, skyfflar man bara data mellan diskarna så kanske man inte behöver gå via processorn. Men oftast är man intresserad av att faktiskt göra något med datan annat än att bara flytta den.

Permalänk

Det viktiga i detta fall är väl att båda fungerar samtidigt, om alternativet var att byta den ena mot en med SATA-anslutning. Det låter ju som att det definitivt kommer vara snabbare än den lösningen, även om den maximala hastigheten blir flaskad. Men, som tidigare sagt i tråden, hur ofta belastar man allt maximalt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Skrivet av perost:

Inte helt lätt att hitta kanske, men det syns på blockdiagrammet på sid 20 i den engelska manualen. Men det är ju inget unikt för just det moderkortet utan det gäller för alla Z390-moderkort, så du kan även se t.ex. Intels egna blockdiagram.

Min manual hade inte med det diagrammet tyvärr, jag har en engelsk manual men det verkar vara olika versioner. Min verkar vara en förenklad version då den bara har 38 sidor totalt. Irrelevant som sagt eftersom jag nu vet den tillgängliga bandbredden, lutar just nu mot att bara använda en 1 TB NVMe då jag tror det är tillräkligt med utrymme ändå. Tack för hjälpen ni som deltagit!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av LuhcForgh:

Det viktiga i detta fall är väl att båda fungerar samtidigt, om alternativet var att byta den ena mot en med SATA-anslutning. Det låter ju som att det definitivt kommer vara snabbare än den lösningen, även om den maximala hastigheten blir flaskad. Men, som tidigare sagt i tråden, hur ofta belastar man allt maximalt?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är säkert väldigt sällan främst ville jag undersöka vad som vore mest prisvärt. En billig NVMe disk är ju väldigt framtidssäker men om man tänkte göra som jag skrev (installera 2 NVMe gen 3 x4) så begränsar du ev. hastigheten och då känns det bättre för mog iallafall att bara använda en och få ut det mesta av den.