Dator till grabben 16900:- Elgiganten bra eller inte?

Permalänk

Dator till grabben 16900:- Elgiganten bra eller inte?

Hej!

Lirar själv csgo på Mac mini! Funkar ok. Då vet ni mitt utgångsläge... Grabben lirar ju också såklart. Har en gammal asus ROG stationär. Ni vet den där lilla varianten. Köpt för 2-3 år sedan beggad. Fläktarna ylar och märker själv när jag gör något på hans dator att vissa saker tar tid. Flesta spelen verkar ju funka ok, han kör (än så länge) inte de mest krävande och har inte högsta settings såklart. Det skulle aldrig gå på den han har idag.

Vad tror ni om denna från Elgiganten Lenovo Rtx.

Rtx 2070 känns bra, luftkyld känns sådär. Skulle hellre ta en vattenkyld helt tyst, men alltså så länge fläktarna inte ylar hela tiden så är det ok. Dessutom är ju det en prisfråga.

Jag kan inte och vill inte bygga egen etc. Men är denna ok? kan jag ta en ännu billigare med de något äldre men också schyssta gtx grafikkorten. Letar alltså en prisvärd dator men inget toksnik. Däremot kan det ju faktiskt räcka bra med bra spec och gtx?!

Tacksam för något kort inspel utifrån min story.. Tänkte köpa den imorgon så julklappen är avklarad!

Permalänk

Well, vet att de flesta (alla?) här på forumet kollar in egna byggen osv. Det får grabben göra själv när han blir äldre. Nu bokade jag iaf Elgigantens T730 för upphämtning imorgon. Den lär göra jobbet mer än väl.

Permalänk
Medlem

Man ser ju inuti lenovo att de sparat där de kan, rå plåt och 500w nätagg.
Inte dåligt om paketet är billigare än vad andra kan få ihop i delar.

Men jämför vad komplett ger dig med samma pris och spec.
https://www.komplett.se/product/1110043/datorer/komplett-pc/k...
Delarna måste kunna säljas var för sig också och har ett värde (och lite färg)även för sig.

500:- till för vattenkylning och 8 kärnor
https://www.komplett.se/product/1139312/datorer/komplett-pc/f...

Lenovo är nog bäst under 8000:-, sedan kan man plocka delar, men vill man absolut ha paket finns inet / komplett / Webhallen (har bara kollat 2070 super på komplett)

Permalänk
Skrivet av LindseyVonn:

Well, vet att de flesta (alla?) här på forumet kollar in egna byggen osv. Det får grabben göra själv när han blir äldre. Nu bokade jag iaf Elgigantens T730 för upphämtning imorgon. Den lär göra jobbet mer än väl.

Kompletts burkar som länkades här över är mycket trevligare.

Varför? Jo de använder "standard" hårdvara. Lenovo använder OEM-hårdvara för att spara pengar. Sämre kvalité, inget andrahandsvärde och går oftast ej uppgradera.

Permalänk
Medlem

@LindseyVonn: Om jag var du så skulle jag avboka den där med det samma. Dem har verkligen försökt spara varenda lilla krona. Om du ska köra på pre-built så är det webhallen eller Komplett som gäller!
Typ denna slår Lenovos i pris till prestanda alla dagar i veckan!
https://www.komplett.se/product/1139826/datorer/komplett-pc/k...

Välj i princip vilken som helst av dessa istället.
https://www.komplett.se/category/11033/datorer/komplett-pc/ko...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

@LindseyVonn: Den blir kanonbra.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Viking
Skrivet av pacc:

Man ser ju inuti lenovo att de sparat där de kan, rå plåt och 500w nätagg.
Inte dåligt om paketet är billigare än vad andra kan få ihop i delar.

Men jämför vad komplett ger dig med samma pris och spec.
https://www.komplett.se/product/1110043/datorer/komplett-pc/k...
Delarna måste kunna säljas var för sig också och har ett värde (och lite färg)även för sig.

500:- till för vattenkylning och 8 kärnor
https://www.komplett.se/product/1139312/datorer/komplett-pc/f...

Lenovo är nog bäst under 8000:-, sedan kan man plocka delar, men vill man absolut ha paket finns inet / komplett / Webhallen (har bara kollat 2070 super på komplett)

Den på komplett har inte samma specs. Lenovos har en 9700K medans Kompletts har en 9700F

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Den på komplett har inte samma specs. Lenovos har en 9700K medans Kompletts har en 9700F

Dock fortfarande en betydligt bättre dator än Lenovo datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av pacc:

De andra har också 8 kärnor... Men den där har dock 16 trådar

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Mattias10:

Dock fortfarande en betydligt bättre dator än Lenovo datorn.

Men det är ju egentligen inte en bättre dator. Han kommer få bättre prestanda på Lenovon, men jag håller med om att det är mycket sämre kvalité på komponenterna

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking

@LindseyVonn: Något av detta är egentligen mycket mer prisvärt:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men det är ju egentligen inte en bättre dator. Han kommer få bättre prestanda på Lenovon, men jag håller med om att det är mycket sämre kvalité på komponenterna

Beror på vad man anser är "bättre". I ren prestanda kanske Lenovo datorn vinner. Men i framtiden om pöjken vill "uppgradera" datorn eller sälja den så kommer "Komplett" datorn vara betydligt mycket bättre då den inte är fylld med massa OEM komponenter och 500w nätagg

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Viking

@Mattias10: Jo, det har du rätt i. Men det jag länkade ovanför slår ju båda

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

@Mattias10: Jo, det har du rätt i. Men det jag länkade ovanför slår ju båda

"Jag kan inte och vill inte bygga egen etc."

Det verkar dock inte vara ett alternativ. Fast det är ju bara att inhandla allt från antingen webhallen eller inet och köpa till montering.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Viking

@Mattias10: Aha, där ser man. Det som är så kul

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Du kan kolla vad respektive butik tar för sakerna dom flesta kan bygga ihop datorn mot en slant
Inet har Komplett med har den tjänsten

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

@Mattias10: Jo, det har du rätt i. Men det jag länkade ovanför slår ju båda

Problemet är också att grabben vill kanske spela asap så om han beställer montering från inet eller webhallen måste han vänta ett tag innan han får hem datorn men jag kan hålla med att dem är mycket bätte än lenovo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filidutten:

Problemet är också att grabben vill kanske spela asap så om han beställer montering från inet eller webhallen måste han vänta ett tag innan han får hem datorn men jag kan hålla med att dem är mycket bätte än lenovo.

"Tänkte köpa den imorgon så julklappen är avklarad!"

Verkar inte vara ett problem då det är 24 dagar kvar tills julafton

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Mattias10:

"Tänkte köpa den imorgon så julklappen är avklarad!"

Verkar inte vara ett problem då det är 24 dagar kvar tills julafton

OK men då är det lugnt fast han har ju redan beställt så det kanske är redan för sent. De där komplett gaming datorerna verkar också bättre än lenovo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filidutten:

OK men då är det lugnt fast han har ju redan beställt så det kanske är redan för sent. De där komplett gaming datorerna verkar också bättre än lenovo!

Går troligtvis att avbeställa, annars är det ju bara att hämta upp den och retunera den antar jag. Och ja, vilken dator som helst är fanimej bättre än lenovon

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Viking

@Mattias10: Om han köper den från Komplett istället borde han välja bort windows och istället lägga in ram med högre hastigheter

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

@Mattias10: Om han köper den från Komplett istället borde han välja bort windows och istället lägga in ram med högre hastigheter

Ersätt Windows med mer ram. Låter som en fantastisk idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

@Mattias10:

Helt sant att han säkert vill uppgradera. Hans ena polare har farsa som jobbar på Ericsson och är typ programmerare. Den grabben har ju hemmabygge. Men det fixar inte jag som är typ säljslusk. Jag har degen och tänker att när denna är slut om typ 2 (?) år så kränger jag den billigt om ens någon vill ha den och så blir det ny investering.

Funderar över två saker. Vissa försöker ju kränga sina hembyggen på Blocket. Ser inte att någon får igen typ 90% av investeringen de gjort i hembygget?

Och när man byggt sin dator och vill uppgradera efter två år. Var gör man med grafikkortet som kostade 5lax. Får man ens pengar för det när man själv vill skicka i det senaste i sin egen dator. Man köper ett nytt för kanske 5lax men det 2 år gamla, hur ser andrahandsmarknaden ut för det?

Läste ngn annan tråd där det ju mycket handlar om att man tycker det är roligt att hålla på, hur mycket man dock "tjänar" på att bygga eget lär det nog tvistas om in i döden:)

Hur som, tack, roligt att läsa alla kommentarer och fortfarande finns ju möjligheten att lämna tillbaka burken. Intressant att höra om OEM komponenter och att dessa inte håller speciellt hög kvalitet. Kanske lägger på ett par tusingar och går förbi inet istället innan jul!

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Ersätt Windows med mer ram. Låter som en fantastisk idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Ironisk?. Jag är 46 bast så jag fattar inte om du trollar eller inte. Tänker att han lär ju behöva göra något skolarbete på datorn också men å andra sidan finns ju word mm i molnet nuförtiden så windows kanske är meningslöst..

Permalänk
Skrivet av Mattias10:

Går troligtvis att avbeställa, annars är det ju bara att hämta upp den och retunera den antar jag. Och ja, vilken dator som helst är fanimej bättre än lenovon

Lätt att returnera. Till och med han som lämnade ute den sa att han inte skulle köpa den. Och såklart man vill att grabben inte ska ha den minst feta datorn i klassen när han nu är (som i och för sig alla fjortisar) jävligt intresserad av att sitta gama

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

@Mattias10: Aha, där ser man. Det som är så kul

Well. jo men jag är vuxen och måste arbeta;)

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Du kan kolla vad respektive butik tar för sakerna dom flesta kan bygga ihop datorn mot en slant
Inet har Komplett med har den tjänsten

Har tappat modet lite på denna burk. Kan nog bli ett besök på Inet istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LindseyVonn:

Ironisk?. Jag är 46 bast så jag fattar inte om du trollar eller inte. Tänker att han lär ju behöva göra något skolarbete på datorn också men å andra sidan finns ju word mm i molnet nuförtiden så windows kanske är meningslöst..

Ah, men Windows måste ändå till för annars finns ju inget som kan hantera webläsaren :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Ah, men Windows måste ändå till för annars finns ju inget som kan hantera webläsaren :).

Windows behöver ju inte kosta så mycket.. Ebay räcker. (40kr).

Permalänk
Viking
Skrivet av Asterion:

Windows behöver ju inte kosta så mycket.. Ebay räcker. (40kr).

Exakt det jag menade med att han skulle byta det för 900kr till bättre ram.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz