TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mellanslag1:

Passade också på att göra ett köp. Det blev en LG Oled55B9PLA från Media Markt. De har kalibrerat tvn men kalibreringsinställningen går inte att tillämpa på Apple TV 4K, vet ni varför?
Vidare undrar jag vilken bildinställning som är bäst när man använder Apple TV 4K, är 4K HDR bättre än 4K Dolby Vision (som Apple TV vill att man ställer in)?

Det går att tillämpa på AppleTV 4K, du behöver antagligen själv kolla att inställningarna är gjorda – men du ska få med papper på vad som gjorts. Det är mer frågetecken kring kalibrerad bild vid HDR. Där ska ändringen av vitbalansinställningarna fortfarande fungera för HDR.

Generellt fungerar Dolby Vision mycket bra, ger högre kvalitet i många fall och kodar in SDR i HDR på rätt sätt. Alternativet är att köra HDR10-signal och använda "matcha innehåll" för dynamik (och även frekvens) så att AppleTV ändrar signal baserat på vilket format SDR/HDR det är. Vilket får TV:n att växla och synka om mellan exempelvis Netflix-menyerna och själva filme/serien.

Kör du 4K HDR hela tiden att matcha innehåll får du HDR hela tiden och då kommer Apple koda in SDR-i-HDR. Senast jag synade var detta lite för mörk tonkurva och där är Dolby bättre på att göra rätt

Permalänk
Medlem

HIFI klubben har nu ökat priset till 12k for Sony X90F. Rekommendera er som beställt ringa o fråga om era order går igenom så att ni värsta fall kan köpa en annan TV nu under rean

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan man inte lita på Hifiklubbens webbshop. Tvn ovan kostade t ex 13k för en månad sedan, höjdes till 18k för att sedan gå ner till 14k och nu 8k och sedan 12k. Under tiden var det också lite märkliga "erbjudande", t ex nedsatt med 3000kr när den kostade 18k osv. Går inte heller att logga in under Black week då de har högt tryck men de lovar att man får 3 års garanti. Mycket märkligt system, så värst många kunder kan de ju inte ha som loggar in tycker man. Undrar om det är marknadsförings bullshit egentligen.

Tror det är danskar som driver sidan...

Nu låter jag bitter, är glad som fick den till ett bra pris såklart.

Ser att det diskuteras kalibrering i tråden. Kan vara värt att spana in youtube och liknade när man köper kända/populära modeller då det oftast finns råd på nätet. T ex för Sonyn:

https://www.youtube.com/watch?v=meYW4tx9uCU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Poängen med kalibrering är inte "bäst" utan att det blir rätt. Att reproducera som filmen och tv-serien som filmen är skapat. Regissörer och colorister har all möjlighet (särskilt med HDR) att kräma så mycket kontrast och färg de vill. Vilket de också gör. Ifall man själv drar på reglagen eller kör godtyckligt kartongläge ser man inte längre på den film som skapades.

Vilket man väl får göra om gillar det. Att dra i reglage så att de lyser och är mycket färg är busenkelt. Det kan vem som helst göra. Att få det rätt är en konstform - i dubbel bemärkelse. Och där kan man mycket väl se kalibrerad bild som "bäst" eftersom man får bilden reproducerad så nära man kan komma med skaparnas vision.

Absolut, "visuellt tilltalande" kanske är ett bättre ord i sammanhanget för vad jag menade.
Bäst är ett lurigt ord

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tyvärr kan man inte lita på Hifiklubbens webbshop. Tvn ovan kostade t ex 13k för en månad sedan, höjdes till 18k för att sedan gå ner till 14k och nu 8k och sedan 12k. Under tiden var det också lite märkliga "erbjudande", t ex nedsatt med 3000kr när den kostade 18k osv. Går inte heller att logga in under Black week då de har högt tryck men de lovar att man får 3 års garanti. Mycket märkligt system, så värst många kunder kan de ju inte ha som loggar in tycker man. Undrar om det är marknadsförings bullshit egentligen.

Tror det är danskar som driver sidan...

Du använder ju fortfarande din mail vid beställning så inga problem för dem att matcha det mot medlemsregistret och ge tre års garanti.
Tror nog de haft tryck på sidan under helgen trots att det inte var mycket rea hos dem. Deras produkter är sällan nedsatta alls.

Men visst har XF hoppat lite märkligt i pris.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kul med intresse kring kalibrering!

@Laxpudding - vad är ditt expertutlåtande gällande LG autocal med calman home? Kanske inte så auto eller bra som det låter för oss amatörer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanslag1:

Passade också på att göra ett köp. Det blev en LG Oled55B9PLA från Media Markt. De har kalibrerat tvn men kalibreringsinställningen går inte att tillämpa på Apple TV 4K, vet ni varför?
Vidare undrar jag vilken bildinställning som är bäst när man använder Apple TV 4K, är 4K HDR bättre än 4K Dolby Vision (som Apple TV vill att man ställer in)?

Skickades från m.sweclockers.com

Lagrades kalibreringen i ISF-bildlägena? Hur artar sig ditt problem? Går de inte att applicera på alla HdMI-portar? Eller kalibrerade dom aldrig HDR?

Jag är nyfiken för jag har beställt en C9 och funderar på att ta den till Mediamarkt för kalibrering. Intresserad av hur det fungerar för dig.

Permalänk

Blev en Philips 65PUS7304 i slutändan efter allt tjat om medelklassens tv apparater, valde mellan den och sony bravia kd65xg81.

Enda saken jag är orolig för är tjockleken på den och hur jag ska förklara det för tjejen men tror ändå jag blir nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag tror att ni får räkna med att era beställningar hos Hifi-klubben kommer att makuleras, annars är det bara att gratulera! Fick hem 55" modellen i fredags och är riktigt nöjd 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Mailen är antagligen automatiska och betyder inte nödvändigtvis att dom gått igenom ordrarna manuellt och godkänt dom. Men jag håller tummarna, ville hela tiden ha just denna TV:n men 14k som den såldes för innan kändes lite över min budget så att få den för under 9k hade ju varit perfekt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TuHack:

@Laxpudding - vad är ditt expertutlåtande gällande LG autocal med calman home? Kanske inte så auto eller bra som det låter för oss amatörer?

Problemet med all automatisk kalibrering är att man fortfarande måste begripa vad som sker och varför. Det kan fortfarande gå fel under mätningarna av olika orsaker och man sitter med en märklig bild. Och det är fortfarande en komplicerade process. Tröskeln för att köra autocal via calman är fortfarande väldigt högt.

Permalänk
Medlem

@Åsa-Nisse: Jag fick ett bekräftelsemejl och ett mejl där en Erik från HIFI klubben meddelar att jag kommer att kunna hämta tv:n i slutet av nästa vecka. Någon annan som har beställt tv:n som har fått ett likadant mejl?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pathe915:

Lagrades kalibreringen i ISF-bildlägena? Hur artar sig ditt problem? Går de inte att applicera på alla HdMI-portar? Eller kalibrerade dom aldrig HDR?

Typiskt är att du får en HDMI-anslutning kalibrerad med inställningar som du sedan kan kopiera över till andra settings och för andra ingångar, samt även för smart-systemets appar. Det finns en meny-funktion för att "Använd på alla HDMI-ingångar" men det är inte komplett.

HDR kan inte kalibreras i samma bemärkelse som SDR utan är helt beroende på hur TV:n applicerar framför allt PQ/ST.2084-EOTF och hur den sköter tonemappingen. Den är som den är och är inget man kan ändra på.

Dock kan man fortfarande ändra vitbalansen för HDR. På samtliga TV jag kalibrerat fungerar SDR-vitbalansen lika väl. Sedan kommer HDR ändå att skifta vitbalansen rätt godtyckligt, särskilt i högdagrar därför att det är sådan variationen i ljusnivåer. För LG:s OLED är det sedan "Film Hemma" (eller kanske "bio hemma") som är den HDR-inställning som mest följer PQ-EOTF. Men det är för LG 2019 inte så stor skillnad på de HDR-lägen som finns, utöver någon ljusstark sak som är rätt duktigpå att göra allt ljust och platt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Typiskt är att du får en HDMI-anslutning kalibrerad med inställningar som du sedan kan kopiera över till andra settings och för andra ingångar, samt även för smart-systemets appar. Det finns en meny-funktion för att "Använd på alla HDMI-ingångar" men det är inte komplett.

HDR kan inte kalibreras i samma bemärkelse som SDR utan är helt beroende på hur TV:n applicerar framför allt PQ/ST.2084-EOTF och hur den sköter tonemappingen. Den är som den är och är inget man kan ändra på.

Dock kan man fortfarande ändra vitbalansen för HDR. På samtliga TV jag kalibrerat fungerar SDR-vitbalansen lika väl. Sedan kommer HDR ändå att skifta vitbalansen rätt godtyckligt, särskilt i högdagrar därför att det är sådan variationen i ljusnivåer. För LG:s OLED är det sedan "Film Hemma" (eller kanske "bio hemma") som är den HDR-inställning som mest följer PQ-EOTF. Men det är för LG 2019 inte så stor skillnad på de HDR-lägen som finns, utöver någon ljusstark sak som är rätt duktigpå att göra allt ljust och platt.

Tack för förtydligandet. Man kan tycka att det borde ingå i tjänsten MM säljer att kopiera inställningarna till alla källor.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pathe915:

Tack för förtydligandet. Man kan tycka att det borde ingå i tjänsten MM säljer att kopiera inställningarna till alla källor.

Det tar ganska långt tid att lägga in det då det måste sker manuellt i ganska många menyer. Och beroende på hur apparaterna fungerar är det ändå inte säkert de kan lägga in för alla ingångar då HDMI-anslutningar även kan knyta olika inställningar till signalformat. Plus att du behöver själv lägga tillbaka inställningarna i bland pga av de kanske återställs efter någon uppdatering.

Så det viktiga är att du får med inställningarna på ett papper och spar det någonstans för framtida referens.

Här skulle TV-tillverkarna gärna få tänka smartare, till exempel med sådant som en central justering av vitbalans, likt att Vitbalans: Varm2 kalibreras globalt i TV snarare än per ingång som det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det tar ganska långt tid att lägga in det då det måste sker manuellt i ganska många menyer. Och beroende på hur apparaterna fungerar är det ändå inte säkert de kan lägga in för alla ingångar då HDMI-anslutningar även kan knyta olika inställningar till signalformat. Plus att du behöver själv lägga tillbaka inställningarna i bland pga av de kanske återställs efter någon uppdatering.

Så det viktiga är att du får med inställningarna på ett papper och spar det någonstans för framtida referens.

Här skulle TV-tillverkarna gärna få tänka smartare, till exempel med sådant som en central justering av vitbalans, likt att Vitbalans: Varm2 kalibreras globalt i TV snarare än per ingång som det är nu.

Jag trodde att LG hade AutoCal-funktionalitet så att det går att göra alla inställningar med mjukvara via WiFi så man slipper mata in allt manuellt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pathe915:

Jag trodde att LG hade AutoCal-funktionalitet så att det går att göra alla inställningar med mjukvara via WiFi så man slipper mata in allt manuellt.

När du kör LG Autocal låser du alla inställningar. Och du får inga inställningar, utan det är en intern LUT som ändras helt bortom din kontroll. Du kan därför inte ändra särskilt mycket mer runt bilden eller själv ändra inställningarna samt korrigera i efterhand. Skulle TV:n återställas av ny mjukvara eller för att du själv fabriksåterställer är kalibreringen borta för alltid. Måste göras om därefter.

Som skrivet – tillverkarna har en del att lära och utvecklas på den här fronten.

Permalänk

Köpte en kalibrerad Q70r från MM men den står oöppen hemma just nu. Är det värt att lämna tillbaka och beställa q82r istället för cirka 500kr mer? Den nya kommer ju förstås vara okalibrerad men tänker om Q82 andra egenskaper kommer väga upp till det och ändå vara bättre?

Tacksam för svar, har lite buyers remorse. Var även nära på att köpa LG b9 men är så orolig för burn ins då jag inte orkar tänka på vad jag lämnar på skärmen.

Vad säger du? @laxpudding och ni andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rareixarna:

Vad säger du? @laxpudding och ni andra?

Att du är en besvärlig kund?

Q80/82R är en snäppet bättre produkt men jag tror inte det är vinna/försvinna-nivå på den skillnaden. Vore en annan sak om det stod mellan Q60 och Q70

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pathe915:

Tack för förtydligandet. Man kan tycka att det borde ingå i tjänsten MM säljer att kopiera inställningarna till alla källor.

Man kan tycka mycket om det mesta. Och i de fall jag kalibrerar så gör jag det. I den mån det går vill säga. För jag kan i vilket fall inte garantera att alla inställningar kommer med och blir det rätta med en pryl klienten ansluter ett halvår senare. För det är så verkligheten fungerar.

Därför är det faktisk bäst att du själv lägger in alla värden på nya källor. Så att du kan se att det faktiskt är rätt värden som kommer med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Man kan tycka mycket om det mesta. Och i de fall jag kalibrerar så gör jag det. I den mån det går vill säga. För jag kan i vilket fall inte garantera att alla inställningar kommer med och blir det rätta med en pryl man ansluter ett halvår senare. För det är så verkligheten fungerar.

Därför är det faktisk bäst att du själv lägger in alla värden på nya källor. Så att du kan se att det faktiskt är rätt värden som kommer med.

Tack för rådet. En annan fråga, finns det något värde att kalibrera i hemmiljö utöver bekvämlighet?

Jag tänker att vitbalans och färger är samma oavsett miljö eftersom TV:n är sin egen ljuskälla, stämmer det? Om man efter en butikskalibrering justerar ljusstyrka och kontrast subjektivt efter testbilder i hemmamiljön, blir då resultatet likvärdigt med en kalibrering utförd i hemmamiljön?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pathe915:

Tack för rådet. En annan fråga, finns det något värde att kalibrera i hemmiljö utöver bekvämlighet?

Ja, för där kan du hänsyn till sådant som hur ljust rum du har, få mer information och demonstration om skillnaderna som finns samt flika in önskemål. De flesta som väljer en hemmakalibrering sitter med och lär sig.

Citat:

Jag tänker att vitbalans och färger är samma oavsett miljö eftersom TV:n är sin egen ljuskälla, stämmer det?

I grunden ja. Man arbetar mot en definition av ljuset som kommer ut ur TV:n – därför fungerar en butikskalibrering av en TV till skillnad från en kalibrering av säg en projektor där det är reflekterat ljus från duken och rum som inverkar. Skillnaden butik vs. hemma är främst det ovanför. Att kunna ta hänsyn till rummet och önskemål från din sida.

Citat:

Om man efter en butikskalibrering justerar ljusstyrka och kontrast subjektivt efter testbilder i hemmamiljön, blir då resultatet likvärdigt med en kalibrering utförd i hemmamiljön?

Du kan (och bör) justera reglagen som påverkar ljusflödet från TV:n efter rummet. För LCD är detta backlight-reglaget, för OLED är det OLED-ljusreglaget. Sedan kan dessa reglage heta annat, likt "Kontrast" på Philips och "Ljusstyrka på Sony". Men Ljusstyrka-reglaget på Philips med flera är inte ljusstyrka i den bemärkelsen, utan en ankring av signalsvart. Denna rubbar kalibreringen. Samma sak med kontrast-reglaget på andra apparater än Philips då det rubbar ankringen av signalvitt.

Bakgrundsbelysningen på LCD och OLED-ljuset på OLED kan du alltså med fördel ändra. Men allting annat kan och kommer ofta rubba kalibreringen. Därför är det alltid ett bättre val att kalibrera hemma. Så att du kan till exempel sikta mot ett annat mål med gamma/EOTF i ett väldigt ljust eller väldigt mörkt rum. Mer önskemål och mer rumsanpassning.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding (och alla ni andra kunniga)

Jag ställer inte jättehöga krav på min nästkommande tv men jag har ett par käpphästar: betraktningsvinklar och reflektioner. Jag har just nu börjat acceptera ett pris på 8000:- för tv i storleksordningen cirka 50 tum.

Utöver ovanstående är kontraster och färgåtergivning inte heller oviktigt men mindre prioriterat.

Net on Net säljer just nu LG SM8500 för 7990:- (både 49- och 55-tummaren) men finns det några andra som kan konkurrera med dem gällande att få "bra" bild med fungerande antireflexbehandling och bra betraktningsvinklar?

Går det att med säkerhet hitta något som uppfyller mina "krav", i budgetsegmentet? (Jag tittade på LG SM7100 och någon Philips PUS6xx idag och blev inte imponerad över betraktningsvinklarna.)

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

VA-paneler eller IPS-panel är vad detta val handlar om. Samt en del skillnader i finesser likt VRR, HDR10+ (samsung) eller Dolby Vision (LG)

Blev en LG, men ja båda är ju LCD, men olika paneler. Får hoppas IPS är de "bättre valet"

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Bildexpert 📺

@LaoLao: Generellt sett får du bättre reflexfilter ju bättre klass det är på TV:n. Där budgetmodellerna då är sämst på allt. Där kan man kallt räkna med att exempelvis SM85/86 är bättre UM7-serien. Du kan också få bättre filter på SM9-serien men då kan budgeten kanske ta stryk.

Permalänk
Medlem

Ny TV - 75"

Har lite svårt att bestämma mig... Har i dagsläget en 55" samsung 8-serien men vill ha en större tv (helst 75").
Vilken av dessa skulle ni ha valt (budget 15 000kr)
-LG 75UM7110 (9990kr)
-TCL 75EP66 (9990kr)
-LG 75UM7600 (11 990kr)
-Samsung UE75RU7105 (12 990kr)
-Sony Bravia KD-75XG8096 (13 990kr)

TVn kommer användas för att titta på film. Är riktigt nöjd med min samsung idag men den känns lite liten.

Tack på förhand

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marux92:

Vilken av dessa skulle ni ha valt (budget 15 000kr)

Ingen av dem skulle jag säga. Du går från en Samsung 8-serie som ändå är traditionellt bra mellanklass. Såvida du inte byter från en tio år gammal modell eller liknande riskerar du att byta ned dig i kvalitet. Och då brukar ändringen i storlek främst göra det tydligt att det blev sämre bild.

Sony XG80 ligger närmast det du redan har. Men du bör sikta på Samsung mellanklass eller Sony XG85 för att få något som är en väntat nivå av det du redan har.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: okej, tvn som jag har nu är 2år gammal.
Får ta och titta runt lite mer i så fall! Men 7seriens samsung är inte mellanklass då alltså om jag förstår dig rätt (tänkte på Samsungs UE75RU7105)?
Annars kanske Philips the one 75" kan vara ett alternativ, dock strax över min budget men kan vara värt det(15 500kr)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marux92:

Har lite svårt att bestämma mig... Har i dagsläget en 55" samsung 8-serien men vill ha en större tv (helst 75").
Vilken av dessa skulle ni ha valt (budget 15 000kr)
-LG 75UM7110 (9990kr)
-TCL 75EP66 (9990kr)
-LG 75UM7600 (11 990kr)
-Samsung UE75RU7105 (12 990kr)
-Sony Bravia KD-75XG8096 (13 990kr)

TVn kommer användas för att titta på film. Är riktigt nöjd med min samsung idag men den känns lite liten.

Tack på förhand

Samsung QE75Q60R hamnar inom din budget och ska vara mellanklass.

Permalänk
Medlem

@Åsa-Nisse: Ska titta närmare på den TV, tack för förslaget!