Permalänk
Medlem

Provade att köra pushpressar någorlunda seriöst för första gången idag. Var inte riktigt i optimal form dock, har haft introkurs på jobbet senaste tre dagarna med lite sömn och kanske lite för mycket alkohol på kvällarna. Men men, ville hinna med ett träningspass idag ändå. Striktpressade 85kg i vintras och nu senaste halvåret så har jag bara varit upp på 80kg som bäst i striktpressen. Gjorde en enkel femma på 85kg i pushpressen idag så bestämde mig för att köra singlar uppåt och se ungefär var det börjar ta stopp. 90kg gick väldigt bra. På 95kg så blev timingen värdelös och banan helt fel så det var med nöd och näppe att jag orkade pressa ut den och jag fick ta några steg för att rätta till balansen. Ville gå om men lade på 96kg för att inte köra samma vikt igen. 96kg gick betydligt bättre för jag lyckades bättre med timingen och fick en bättre bana. Lastade på 100kg, magiska gränsen, och det flög upp ungefär lika lätt som 96kg gjorde. Valde att stanna där för idag. Kommer lägga in mer pushpressar framöver och försöka jobba på tekniken på 90-100kg. Jag tror att jag borde ha styrka för nånstans mellan 110-120kg.

Drömmen är ju att striktpressa 100kg men det är nog långt bort tyvärr. Det är långt från 85kg till 100kg i striktpress.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

@Kalium "Det är långt från 85kg till 100kg i striktpress"
Tell me about it 85-90 klarar jag med, men därefter är det tvärstopp. Känns som att man behöver att väga över 100kg för att kunna "stå emot", men det är nog främst en mental spärr. Hur har du tänkt att lägga upp pressträningen?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Kalium "Det är långt från 85kg till 100kg i striktpress"
Tell me about it 85-90 klarar jag med, men därefter är det tvärstopp. Känns som att man behöver att väga över 100kg för att kunna "stå emot", men det är nog främst en mental spärr. Hur har du tänkt att lägga upp pressträningen?

Jag hoppas på att göra 100kg i striktpress och samtidigt väga under 100kg själv. Vi har flera på atletklubben som striktpressar 100kg+. Tror den starkaste gör runt 150-160kg i striktpress men då väger han ungefär lika mycket själv och alla andra som pressar över 100kg är ganska stora också. Gör jag 100kg strikt och väger under 100 själv så kommer jag ligga bra till.

Har ingen direkt plan, förutom att försöka hålla mig skadefri. Har tidigare kört mycket 5x5, 4x6, 6x4 vilket har fungerat ganska bra. Över lag mycket volym och ganska hög frekvens, 2-3 gånger i veckan. Tänker nog göra något liknande men att jag kanske slänger in pushpressar en gång i veckan för att få den där viktvanan och explosiviteten. Jag måste också köra tunga striktpressar oftare så att jag blir van med att starta igång tunga vikter. Förra veckan gjorde jag en relativt lätt trea på 80kg men när jag lade på 82.5kg så var det tvärstopp. Så borde det inte vara.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Folket på gymmet, är det polare till er eller sådana ni lärt känna just pga gymmet?

Jag brukar bara hälsa och eventuellt säga hejdå till folk när jag gymmar. Är fokuserad på att köra min träning och sen dra hem ungefär. Så jag gissar att jag är en tråkig jävel på gymmet om folk känner att de vill tjata lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Folket på gymmet, är det polare till er eller sådana ni lärt känna just pga gymmet?

Jag brukar bara hälsa och eventuellt säga hejdå till folk när jag gymmar. Är fokuserad på att köra min träning och sen dra hem ungefär. Så jag gissar att jag är en tråkig jävel på gymmet om folk känner att de vill tjata lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Känner egentligen bara två sedan innan gymmet. Resten är folk man träffat på gymmet. Jag tränar dock på en atletklubb så det är lite annat än att träna på ett vanligt kommersiellt gym. Det är en förening, man är där och arbetar ideellt vid tävlingar osv om man inte tävlar själv. Klubben brukar dessutom anordna en klubbmiddag på vintern och en grillkväll på sommaren så det blir ganska socialt ändå.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Blev ett styck bra dag för armarna på gymmet idag.
Biceps och triceps fick sig lite mer vikt än vanligtvis att träna med.
Slängde in lite mage också.

Ställde mig även på vågen efteråt.
98,8kg.
Så snart gått ner 10kg sedan jag började gymma igen
Det var nog 5-6år sedan sedan jag vägde under 100kg senast också så jag är helt klart nöjd!

Hade nog tappat vikt snabbare och mer om jag kört kondition också men... jag är för lat för den biten just nu.
Brukar dock ta en promenad till tåget på morgonen när jag har skola och cykeln till jobbet så lite smått motion får jag allt!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Suck på folk som inte ställer undan efter sig...
Och...
Suck på folk som lägger vikterna på fel plats...

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Suck på folk som inte ställer undan efter sig...
Och...
Suck på folk som lägger vikterna på fel plats...

Fördelen med att träna på en atletklubb är att detta sällan är något problem för alla har respekt för varandra och utrustningen.
Skulle aldrig klara av att träna på ett vanligt kommersiellt gym igen efter att ha tränat på atletklubbar senaste åren.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Kalium:

Rätt litet gym jag tränar på och det är privatägt av en snubbe. Först denna veckan jag sett att folk slarvat med detta, men det gör det inte mindre irriterande

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

@Kalium:

Rätt litet gym jag tränar på och det är privatägt av en snubbe. Först denna veckan jag sett att folk slarvat med detta, men det gör det inte mindre irriterande

Bara att säga till då om man ser någon som slarvar. Är det ett litet privatägt gym så borde det gå att tukta slarvnissarna.

Ska träna på jobbgymmet imorgon efter jobbet. Brukar inte träna efter jobbet men har börjat jobba dagtid nu så då både orkar man och har tid. Annars jobbar jag 12h skift och då har man ingen energi kvar efter jobbet. I onsdags när jag tränade efter jobbet var det nån slags gruppträningspass där inne på jobbgymmet. Det var som ett barnkalas fullt med sockerstinna dagisbarn med en förtvivlad mamma som skriker på alla ungar. Sjukt svårt att fokusera på sin egen träning och man blev helt slut av ljudvolymen och allt skrikande. Hoppas att det inte är någon sådan gruppträning imorgon också. Blir också så jävla nervös när jag står och kör böj och folk rör sig alldeles för nära mig. En sak om man är på atletklubben och det är vana lyftare, då oroar man sig inte för dom vet själv hur det är och dom har vana att röra sig kring andra lyftare. Men vanligt svensson-folk har ingen koll alls och skulle lätt kunna råka stöta till en. Inte så kul om det händer med 150kg+ på axlarna så att man tappar balansen. Helvete om man skulle dumpa en stång i golvet på jobbgymmet. Tror inte golvet skulle hålla för det utan den skulle nog gå rakt igenom.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Blir också så jävla nervös när jag står och kör böj och folk rör sig alldeles för nära mig.

Detta är det värsta jag vet. Körde Press för någon månad sen, mitt i ett set kommer det någon tomte och försöker tränga sig in framför mig för att leta efter något.

Har nog aldrig varit så nära att ta hela skivstången och slå till någon med som då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Till de som kan detta, finns det grejer ni använder i er träning som ni hade rekommenderat andra att också skaffa? Tänker saker som passar bra som julklappsmaterial till någon som gillar träning men som kan grunderna för dåligt (mig själv *host*).

Permalänk

Jag tänkte köpa en hopfällbar motionscykel eftersom jag känner att jag vill röra mig mer och behöver bättre kondition så jag undrar vilken av de här är bäst:

https://outl1.se/motionscykel-hopfallbar
https://www.sportig.se/Motionscykel_Hopfällbar_-_Epsilon_M15

Tror att det lutar sig mot epsilon M15 modellen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Till de som kan detta, finns det grejer ni använder i er träning som ni hade rekommenderat andra att också skaffa? Tänker saker som passar bra som julklappsmaterial till någon som gillar träning men som kan grunderna för dåligt (mig själv *host*).

En sak som varit mig guld värd är kalsonger anpassade att kunna svettas utan att du får skavsår mellan skinkorna. Perfekt om du vill kunna gå långa promenader i varma kläder där du kommer att svettas men samtidigt aldrig frysa heller. Sök på: "pierre robert max dry".

Kom ihåg sedan med träning att det enda träningen gör är att tillsammans med kost+återhämtning bygga muskler (lyfter vikter) och/eller kondition (om du löper), och för att det är hälsosamt.

Viktnedgång (som nog många vill göra med hjälp av träning) sker endast genom kalorikontroll (fel kalorikontroll och du kan träna ihjäl dig och ändå bli lömfet). Styrketräna under pågående viktnedgång (dvs., kalorikontroll) gör att du inte förlorar dina muskler så att du råkar bli "smalfet".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av filidutten:

Jag tänkte köpa en hopfällbar motionscykel eftersom jag känner att jag vill röra mig mer och behöver bättre kondition så jag undrar vilken av de här är bäst:

https://outl1.se/motionscykel-hopfallbar
https://www.sportig.se/Motionscykel_Hopfällbar_-_Epsilon_M15

Tror att det lutar sig mot epsilon M15 modellen.

Kan någon svara? Jag måste köpa det snart iaf innan 00:00

Permalänk
Medlem

Har inte tränat bänkpress regelbundet senaste 3-4 åren för att axeln inte tycker om det. Har dock kunnat träna militärpress och lutande hantelpressar istället vilket jag kört en hel del senaste året. Var aldrig en bra bänkpressare förut med ett pb på 132.5kg bara. Provade att köra smalbänk för några veckor sedan och klämde upp en singel på 110kg utan problem. Första gången jag bänkar över 50kg på två år tror jag. Provade igår igen och körde några treor på 100 och 105. Slänge på 110 och tänkte göra en trea på det också men fick lördagsfeeling och safetyn var inställd rätt så jag tänkte att jag kör på och ser hur många jag orkar. Fick upp 8 reps med paus i botten på varje. Helt sjukt, det hade jag aldrig klarat förut när jag tränade bänk regelbundet men nu när jag inte tränat bänk på flera år så fixar jag det. Det verkar alltså som att det går att bli starkare i bänk utan att faktiskt träna bänk. Visst, går ju inte att komma upp till elitnivå men amatörnivå borde inte vara omöjligt.

Hade lite ont i axeln igår kväll men idag känner jag inte av något. Kanske ska börja köra bänk en gång i månaden och se ifall axeln håller för det. Då borde jag kunna bänka 140-145 kanske inom en snar framtid.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har inte tränat bänkpress regelbundet senaste 3-4 åren för att axeln inte tycker om det. Har dock kunnat träna militärpress och lutande hantelpressar istället vilket jag kört en hel del senaste året. Var aldrig en bra bänkpressare förut med ett pb på 132.5kg bara. Provade att köra smalbänk för några veckor sedan och klämde upp en singel på 110kg utan problem. Första gången jag bänkar över 50kg på två år tror jag. Provade igår igen och körde några treor på 100 och 105. Slänge på 110 och tänkte göra en trea på det också men fick lördagsfeeling och safetyn var inställd rätt så jag tänkte att jag kör på och ser hur många jag orkar. Fick upp 8 reps med paus i botten på varje. Helt sjukt, det hade jag aldrig klarat förut när jag tränade bänk regelbundet men nu när jag inte tränat bänk på flera år så fixar jag det. Det verkar alltså som att det går att bli starkare i bänk utan att faktiskt träna bänk. Visst, går ju inte att komma upp till elitnivå men amatörnivå borde inte vara omöjligt.

Hade lite ont i axeln igår kväll men idag känner jag inte av något. Kanske ska börja köra bänk en gång i månaden och se ifall axeln håller för det. Då borde jag kunna bänka 140-145 kanske inom en snar framtid.

Härligt!

Jo fan, klart man kan bli bättre i bänk utan att köra bänk. Många är ju emot bänkpress som vanlig övning. För stor risk för skada och ganska liten belöning för att köra övningen.

Har inte bänk i mitt schema heller. Men kör en bröstpress i maskin. Lyckats maxa ut maskinen (110kg) nyligt efter ungefär ett års träning. Hade jag inte tränat själv hade jag provat maxa i vanlig bänk också men kommer nog aldrig lägga in den övningen i mitt vanliga schema.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Random fråga...

Jag började gymma igen efter ett antal års uppehåll. Under den tiden hade min vikt ökat till tresiffrigt, närmare bestämt 108kg. Jag hade redan innan jag började gymma slutat äta sötsaker (bortsett från att jag dricker O'Boy och Cola Zero ett par gånger i veckan och käkar salta kex).
Jag har lyckats gå ner 10kg, så äntligen under tresiffrigt efter alla dessa år!

I början när jag gymmade hände det som alltid sker när jag rör på mig.
Jag svettas.
Rejält.
Och än värre när det är tyngre grejer som jag håller på med såsom knäböj med stång.

Den senaste månaden har jag när jag tränat armarna särskilt, men även delvis bröst, knappt svettats alls.
Är detta en effekt av viktnedgången och att jag inte käkar sött?
Eller bara att jag inte tränar tillräckligt hårt mot vad jag borde klara av tills nu?

Jag tränar inte för att få massa muskler som syns och så utan mer för att hålla igång kroppen pga stillasittande jobb så därför försöker jag väl inte ta mer än nödvändigt i vikt på diverse övningar.

Ska tilläggas att jag sedan tonårstiden, då jag var smal, svettats en himla massa (och förmodligen fortfarande gör om det är varmt ute).

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

@Bussović: Isoleringsövningar för armarna tränar förhållandevis små muskler så det anstränger inga hela kroppen lika mycket som t.ex. en knäböj. Och således producerar inga kroppen lika mycket värme den behöver göra av med. Brukar själv bara svettas under huvudövningarna men slutar sedan när jag kör lite assistansövningar på slutet.

Permalänk
Medlem

Efter ett drop-set på leg pressen så lider man av nån form av ihållande ansträngnings/muskelsträcknings-problem i nacken som dyker upp varje gång jag tränar hårt. Får riktigt ont i höger sida bakhuvudet och nacken när jag gör helkropps-ansträngningar, även när jag ligger hemma och anstränger mig på egen hand.. så att säga. Liknar ansträngningsmigrän om någon fått det, fast utan migränen då. Lyckligtvis går smärtan över ganska fort.

I alla fall så bestämde jag mig för att ta en vecka från gymmet för att låta kroppen återhämta sig, och med världens timing så blev jag förkyld också precis samtidigt.. två flugor i en smäll!

Har folk några roliga mål för 2020 då? Jag är inte så mycket för specifika mål.. men har råkat börja kika på armbrytning på youtube så därför har jag naturligtvis börjat tränat underarmarna. Mitt mål kan vara att till sommarn vill jag att någon ska kommentera mina underarmar! Haha..

Permalänk
Medlem

Vill nå: 200kg bänkpress, 260kg böj, 300kg marklyft. Vikt kring 105kg.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Urk...

Dagens gympass började bra. Jag kände mig pigg och fräsch men sen bara försvann energin...
Blir nya tag imorgon bitti innan mitt blod ska sugas ut!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Då blev det 30min cykling idag på gymmet. 13km hanns med innan jag kände att jag ville köra lite bröst och rygg.
5min in var jag svettig.
15min in rann det floder.
30min var jag helt tömd på all vätska (kändes det som).

Men jag vet att jag behöver hålla på med konditionen också för att få ner magen lite också. Så blir väl att fortsätta med detta.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Då blev det 30min cykling idag på gymmet. 13km hanns med innan jag kände att jag ville köra lite bröst och rygg.
5min in var jag svettig.
15min in rann det floder.
30min var jag helt tömd på all vätska (kändes det som).

Men jag vet att jag behöver hålla på med konditionen också för att få ner magen lite också. Så blir väl att fortsätta med detta.

Vet inte vad du tränar eller vad dina mål är, skummade bara genom den här sidan i tråden men fick lite flashbacks till tiden då jag själv låg i och tränade som yngre. Den bästa formen som jag, utan tvivel, varit med om när det kommer till konditionsträning och att förlora överbliven kroppsmassa är boxning. Vet inte om du skulle se det som ett intressant råd men efter bara uppvärmningen var jag ungefär lika slut som jag normalt var efter 6km löpning. Därtill kommer sparring och att gå på säck vilket är extremt krävande om man har en motiverande tränare och väljer att ta ut sig ordentligt.

För mig blev boxningen även en motivation inom styrketräningen, man lyfte helt enkelt för att bli bättre. Det gav helt enkelt ett syfte att lyfta skrot för man blev också bättre inom något annat. Med det sagt så blir man ju ingen tyngdlyftare men man får en helhetsträning och balanserad sådan. Sen är det ju kul att bara hänga upp en säck ibland och bara gå några minuter med kombinationer även nu när man inte tränar.

Mvh,

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört Wendlers 5-3-1 alldeles för länge har jag äntligen bytt program! Kände att det var dags för något nytt!
Ska nu prova ett par cykler med Sheikos 3-dagarsprogram för personer över 80kg.
Har kört en handfull pass hittills. Det är skönt att inte "konstant" köra så nära sitt max. Passen är dock ganska långa och innehåller mer volym så jag är ganska sliten efteråt. Jag kommer också att sakna militärpressen!

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@kaptengrek:

Målet är främst att hålla igång kroppen.
Då jag väger ett antal kilon för mycket för min längd så är väl ett av målen att göra om fettet till någorlunda muskler och/eller gå ner lite i vikt. Har redan gått ner 10kg på ett halvår men är väl främst för att jag slutat käka sötsaker.

Boxning är något jag kan tänka mig men har 0 koll på var det finns i närheten av mig. Bor i en liten håla där jag vet att judo finns men är inte intresserad av det direkt.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Kommer träffa PT i veckan för nytt schema och får mitt kreatin, ska vi se om det går snabbare att öka i gymmet

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kommer träffa PT i veckan för nytt schema och får mitt kreatin, ska vi se om det går snabbare att öka i gymmet

Om det är just ett schema du vill ha och inte instruktioner för lyften finns det garanterat bättre online såvida du inte lyckats hitta en riktigt duktig PT. Det finns det få av.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hej,

Tänkte ta och rigga mig ett källargym, för att komma igång med träning. Bor lite off, så för att träningen ska bli av i småbarnsåren får det bli denna vägen. Vad är det man ska sikta på för att få en bra kompromiss mellan pris och funktion för att ha möjlighet till bra genomkörning?

Är inne på lite enklare tillbehör (vikter, etc) samt en roddmaskin, några tips och tankar om jag tänker rätt?

Tack på förhand!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Tänkte ta och rigga mig ett källargym, för att komma igång med träning. Bor lite off, så för att träningen ska bli av i småbarnsåren får det bli denna vägen. Vad är det man ska sikta på för att få en bra kompromiss mellan pris och funktion för att ha möjlighet till bra genomkörning?

Är inne på lite enklare tillbehör (vikter, etc) samt en roddmaskin, några tips och tankar om jag tänker rätt?

Tack på förhand!

Som styrkelyftare skulle jag säga att ett enklare rack, en rejäl stång, en bänk, och ett par hundra kilo i vikter(3-4 par tjugor, ett par tior, ett par femmor, ett par 2.5, och ev. ett par 1.25).
Men priset kan springa iväg, om man inte hittar mycket begagnat, och det kanske inte är det du är ute efter.