Permalänk

Usb portarna funkar inte

Tjenare installerade en kylare till proccesorn igår, och idag har jag småfixat lite osv som fläktar. Sen så råkade jag stoppade in en sladd som följde med grafikkortet som gjorde att datorn stängdes av. Notera att jag gjorde detta när datorn var på. Sen när jag startade datorn igen så fungerade det inte med att koppla in mitt tagenbord och min mus som var inkloppat när det hände. Men laddare till mobil och hörlurar fungerar som det ska.
Kan någon ge tips/förklara om det går att fixa? Vad kan det bero på? Vill gärna fixa detta ganska snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FladdHead:

Tjenare installerade en kylare till proccesorn igår, och idag har jag småfixat lite osv som fläktar. Sen så råkade jag stoppade in en sladd som följde med grafikkortet som gjorde att datorn stängdes av. Notera att jag gjorde detta när datorn var på. Sen när jag startade datorn igen så fungerade det inte med att koppla in mitt tagenbord och min mus som var inkloppat när det hände. Men laddare till mobil och hörlurar fungerar som det ska.
Kan någon ge tips/förklara om det går att fixa? Vad kan det bero på? Vill gärna fixa detta ganska snabbt.

Många frågetecken här. Du installerade alltså en ny CPU-kylare. Vad är det för sladd till grafikkortet som du pratar om? Hur "råkar" man koppla i en sladd"? Och hur tänker du när du gör detta samtidigt som datorn är påslagen?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk

Jag pratade med en igår. Vi tror att felet är att usb portarna inte får tillräckligt med ström. För jag har en rgb slinga med usb som funkar med alla usb portar som jag har. Men sen när jag ska koppla in tagnentbord och mus så vill dem inte funka. Det är inget fel med tangentbordet eller musen då jag testade på en annan som funkar.
Jag var lite otydlig hur kag beskrev innan. Men jag installerade som sagt ett ny cpu kylare och rär jag var klar fungerade datorn perfekt. Men sen så öppnade jag upp datorn för det var en sladd som följde med grafikkortet och jag testade då koppla in den i nåt. Då dog datorn helt. Jag startade om den och då funkade inte usb portarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FladdHead:

Jag pratade med en igår. Vi tror att felet är att usb portarna inte får tillräckligt med ström. För jag har en rgb slinga med usb som funkar med alla usb portar som jag har. Men sen när jag ska koppla in tagnentbord och mus så vill dem inte funka. Det är inget fel med tangentbordet eller musen då jag testade på en annan som funkar.
Jag var lite otydlig hur kag beskrev innan. Men jag installerade som sagt ett ny cpu kylare och rär jag var klar fungerade datorn perfekt. Men sen så öppnade jag upp datorn för det var en sladd som följde med grafikkortet och jag testade då koppla in den i nåt. Då dog datorn helt. Jag startade om den och då funkade inte usb portarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Så om jag förstått dig rätt:

1. Mus och tangentbord fungerade innan du kopplade in sladden som kom med grafikkortet?
2. Du kopplar i den sladden "i nåt"
3. Datorn dör.
4. Datorn hittar inte mus och tangentbord

Om ovanstående stämmer, hur kan felet då vara att USB-portarna inte får tillräckligt med ström?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

@FladdHead: du flyttade möjligen inte på cu när du skulle montera den nya kylaren? tänker om du böjt någon pinne.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Bild på vad du kopplat in och var skulle underlätta.

Rent spontant känns det som du kortslutit något och ev. dödat något på ditt moderkort.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Du har väl en manual till moderkortet? Leta upp anslutningen där så borde du se vad du kopplat in nånstans.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Mycket dåligt tänkt att pilla inne i datorn när den är igång.
Du kan väl testa andra USB portar för att se om de kommer igång.
Dubbelkolla att du har i alla kablar mellan nätagg och moderkort.
I övrigt skulle man kunna gissa att det är antingen nätagget eller moderkortet som tagit stryk av den dåliga behandlingen.

Edit: om det är usb-portarna på framsidan kolla att sladdarna från fronpanelen går in på lämpligt plats på moderkortet.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av FladdHead:

Jag pratade med en igår. Vi tror att felet är att usb portarna inte får tillräckligt med ström. För jag har en rgb slinga med usb som funkar med alla usb portar som jag har. Men sen när jag ska koppla in tagnentbord och mus så vill dem inte funka. Det är inget fel med tangentbordet eller musen då jag testade på en annan som funkar.
Jag var lite otydlig hur kag beskrev innan. Men jag installerade som sagt ett ny cpu kylare och rär jag var klar fungerade datorn perfekt. Men sen så öppnade jag upp datorn för det var en sladd som följde med grafikkortet och jag testade då koppla in den i nåt. Då dog datorn helt. Jag startade om den och då funkade inte usb portarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Ström kan du få till portarna, men kommunikation kan vara död går på olika pinnar.
Antagligen har du knäckt usb portarna.

Permalänk
Medlem

Kan du ta en bild så vi får se vad detta "nåt" är som du kopplade en sladd till? Kanske också grafikkortsmodell och bild på sladden ifråga?

Just nu finns det inte mycket att gå på då det är en del sladdar i en dator och en hel del kontaktdon.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Så himla nyfiken på vad du kopplade in och var.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

https://photos.app.goo.gl/8RMVdHjuYTMo8n5h7

Funkar länkarna? kör via mobilen så är inte jätte haj på o lägga in bilder här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

https://photos.app.goo.gl/xvpNRxp6GgEj33Cb9
Koppa in något liknade som detta tror det är samma men inte helt hundra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så du kopplade in +2 delen av en 6+2 PCIE mellan 2 av de 5 pinnarna på COM_DEBUG på moderkortet.

Vad är det för moderkort och mellan vilka pinnar satte du kabeln?

Min gissning är att ditt moderkort är kört, men andra i forumet kanske har något tips.

EDIT: Tror jag hittade vilket moderkort, baserat på bilderna: ASUS Prime Z370-P

EDIT2: Hittar inget alls om COM_DEBUG i manualen, troligtvis inget man som privatperson någonsin behöver röra.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Troligen har du grillat något som hör till USB-portarna. Bra läropeng...
Tänka först och göra sen...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Yup snackade men en kompis idag om det. Lika bra o köpa nytt. De ligger ju runt 1000-1400kr för ett moderkort som ska kunna gå. Finns de några bra moderkort ni kan tipsa om har en i5 8400k intel socket 1151

Permalänk

har haft samma problem går inte att lösa så du måste byta moderkort