Utbud med "Blower"-fläkt verkar dåligt, varför?

Permalänk
Medlem

Utbud med "Blower"-fläkt verkar dåligt, varför?

Letar nytt grafikkort till mitt Ncase M1 men slogs av att utbudet av kort med fläktlösningen Blower, som leder ut varmluften ut ur chassit verkar väldigt begränsad?

Trodde att det numera var populärt med mindre chassin och därav även fläktlösningar som evakuerar den varma luften på ett bra sätt. På svenska marknaden verkar det dock bara vara Asus som tillhandahåller kort med blowerfläkt.

Nvidia själva, som tidigare hade referenskort med blowerfläkt och som var ett kanonbra alternativ kör numera med sitt FE, utan blowerfläkt. Partnertillverkarna släpper dessutom en uppsjö med liknande fläktlösningar som FE, men knappt någon med Blowerfläkt. Hur kommer det sig att det är så populärt med fläktar som verkar vispa runt luften inne i chassit?

Hade för övrigt gärna slagit till på någon av de versioner Asus säljer men jag behöver DVI-anslutning, knäppt kanske, men alla andra portar på skärmen är upptagna.

Har sett att tillverkaren Manli har de kort jag efterfrågar och det verkar som PNY använder sig av dessa, dock har de inte tagit in dessa till Europa och det krävs minst 100 beställningar. Är det till röda laget man numera måste söka sig för en blowerfläkt?

Permalänk
Medlem

@Reckie: Jag har ett blowerkort i ett liknande chassi, Ghost loque.. Ett AMD Vega 56. Idén är bra men herre jevlar vad det låter.. Det är inte värt det för den ljudnivån.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Köp en HDMI->DVI kabel/adapter och kör på ett Asus-kort?

Som jag förstått det så har blower inte samma kylkapacitet och det är därför det inte satsas på(Rätt mig gärna om jag har fel).

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Köp en HDMI->DVI kabel/adapter och kör på ett Asus-kort?

Som jag förstått det så har blower inte samma kylkapacitet och det är därför det inte satsas på(Rätt mig gärna om jag har fel).

Du har fel. Blower kort kan vara hur bra som helst. Problemet är det vanliga... pengar. Priset på blowerkort är lägre = sämre kylning.
Tror säkert att en blower modell med kvalitets fläkt och fläns med heatpipes hade varit topp.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Köp en HDMI->DVI kabel/adapter och kör på ett Asus-kort?

Som jag förstått det så har blower inte samma kylkapacitet och det är därför det inte satsas på(Rätt mig gärna om jag har fel).

Oftast inte nej. Och kylförmågan kommer alltid på bekostnad av ljudvolym.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Körde ett gtx 970 asus blowerkort i ett vanligt chassi, med den bakgrunden och det jag vet nu, kör jag aldrig ett blowerkort i framtiden. Låter för mycket. Kyler för lite. Men har man ett mindre chassi så förstår jag helt varför man behöver ett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpt Asus blower till ett 2080Ti som vi använder på jobbet. Det finns liksom ingen ursäkt till att grafikkorten i tighta chassin ev ska ta upp en tredje slot eller tömma mer varmluft inne i lådan.

Riktigt glad att Asus-blowern var seriös och att fläktkurvan var trivsamt inställd. Skulle klassa ljudbilden i nivå med GTX 1000-seriens Founders Edition blowers. Kåpan ser lite tråkigare ut men det är ju inte det viktiga.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Reckie: Jag har ett blowerkort i ett liknande chassi, Ghost loque.. Ett AMD Vega 56. Idén är bra men herre jevlar vad det låter.. Det är inte värt det för den ljudnivån.

Jo, är väl det jag har misstänkt med AMD-korten. Jag kör ett 970 med 980-kylare/blower som var någon specialbeställning från OCUK och någon tysk återförsäljare och det är relativt tyst i mitt Ncase.

Skrivet av Teddis:

Köpt Asus blower till ett 2080Ti som vi använder på jobbet. Det finns liksom ingen ursäkt till att grafikkorten i tighta chassin ev ska ta upp en tredje slot eller tömma mer varmluft inne i lådan.

Riktigt glad att Asus-blowern var seriös och att fläktkurvan var trivsamt inställd. Skulle klassa ljudbilden i nivå med GTX 1000-seriens Founders Edition blowers. Kåpan ser lite tråkigare ut men det är ju inte det viktiga.

Hade gärna slagit till på något av Asuskorten men så var det bakåtsträvaren i mig som behöver DVI-utgång.
Har hittat några alternativ med DVI men antingen är det import från USA eller begagnade kort/fyndvaror som också knappt har något garanti. Känns tokigt att chansa med tanke på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Köpt Asus blower till ett 2080Ti som vi använder på jobbet. Det finns liksom ingen ursäkt till att grafikkorten i tighta chassin ev ska ta upp en tredje slot eller tömma mer varmluft inne i lådan.

Riktigt glad att Asus-blowern var seriös och att fläktkurvan var trivsamt inställd. Skulle klassa ljudbilden i nivå med GTX 1000-seriens Founders Edition blowers. Kåpan ser lite tråkigare ut men det är ju inte det viktiga.

Håller med till 100%. Förstår inte varför dom inte gör en blower med kullagrad fläkt. Koppar fläns med heatpipes och en bra utformad kåpa för att tunnla luften. Hade varit 100% överlägset då den hade gjort ett fantastiskt jobb att evakuera ut luften ur chassiet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs