Varför blir min CPU helt plötsligt ständigt varm?

Permalänk

Varför blir min CPU helt plötsligt ständigt varm?

Hallå där,

Köpte ett nytt system någon månad tillbaka, bland annat en Ryzen 7 3700 och ett MSI B450 Tomahawk. För att få tystare kylning köpte jag även Noctuas senaste monsterkylare och använde både fläkt frmaför och bakom kylaren. I idle låg cpu:tempen nere på typ 28 som lägst om jag maxade fläktarna.

Nu har jag noterat att cpun ständigt ligger på 58 grader med fläktarna på max, jag fattar ingenting. Testar jag att skruva ner dem så de går på typ 25-50% blir det marginell skillnda, tempen stiger till 62. Vad i hela friden har hänt? system temp är 34 grader vilket väl ändå är normalt? Andra värden jag kan se mäts är MOS och PCH. Jag vet inte vad detta är men de temperaturerna ligger på 40 respektive 39 grader vilket inte låter högt för mig.

Vad är det som har hänt med min cpu-temperatur tro?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

@Zax
Kolla gärna så att fläktarna verkligen spinner på CPU-kylaren - dock spinner de på max lär man höra dem. Kolla även så att du kopplat in kablarna på rätt ställe på moderkortet, så att du inte stoppat in dem i t.ex. CHA_fan

Permalänk

Har kollat i BIOS nu och där får jag helt andra temperaturer. Där ligger cpun stadigt på 30 grader....så fort jag kommer in i windows visar MSI:s mjukvara närmare 60 grader....jag tänkte att programmet kanske hade ballat ur så jag installerade även coretemp, men den visar samma höga värden....Vad är det som händer? Uppenbarligen visas ju just cpu-tempen fel i windows.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zax31415926:

Har kollat i BIOS nu och där får jag helt andra temperaturer. Där ligger cpun stadigt på 30 grader....så fort jag kommer in i windows visar MSI:s mjukvara närmare 60 grader....jag tänkte att programmet kanske hade ballat ur så jag installerade även coretemp, men den visar samma höga värden....Vad är det som händer? Uppenbarligen visas ju just cpu-tempen fel i windows.

Nja inte säkert att det visas fel. När du är i bios är det ju minimal belastning på systemet. Kolla i aktivitetshanteraren när du är i windows och se om det är något som ligger igång och belastar cpu'n. Mycket möjligt att något program ligger och smygkör i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

@Zax31415926: Kolla så att fläktarna går åt samma håll. Det brukar finnas pilar på fläktarna som visar åt vilket håll de blåser luften. Kontrollera att de blåser åt samma håll som dina chassifläktar också.

Permalänk

Jag kanske ska förtydliga att jag inte har varken öppnat eller rört något i datorn sedan jag låg på låga 30 i idle. Jag har dock nu upptäckt att symptomet inte alltid uppkommer, när jag startat om datorn etc. Men NÄR det händer så har jag noterat att coretemp faktiskt visar att alla kärnor jobbar 100%! Så fort man går in i task manager så lägger de av dock. Sökte lite på detta och hittade att det kan vara malware i stil med coinminer men då borde den köra igång igen så fort man stänger task manager. Detta har inte hänt mig och som sagt, det verkar inte ALLTID vara såhär efter att jag startar datorn....förstår ingenting.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

ta å kika på hur hur mycket ström du skickar till cpun . hörde att vissa moderkort efter och även utan flashningar har ökat volten som cpun motaroch det av något kan öka värmen till onaturligt och även farliga temperaturer å allt det där började när amd försökte hänga på intels höga klockfrekvenser och amd endast kunde klocka up 50mhz med en ökning av 0.300v typ (överdriver lite ) men sen kom abba å gänget å dansade förbi intel med sin core dans XD

Visa signatur

Intel i9-13900KS EK direct die | ASUS Strix Z790 H-Gaming | ASUS TUF 4070 TI 12gb
Fractal Meshify s2 | Corsair shift Rm1200x | Trident z5 7800 c34
Kingston Fury Renegade 1Tb System + 3x2TB kingston fury NVMe
Samsung Odyssey Neo G7 4K 144hz 43" | Corsair Virtuoso XT RGB
EK FL240+D5 pump, 360x2 45mm rads | Logitech- G915 TKL , G502 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax31415926:

Men NÄR det händer så har jag noterat att coretemp faktiskt visar att alla kärnor jobbar 100%! Så fort man går in i task manager så lägger de av dock.

Nästan garanterat nån malware pga det du säger här. Sätt igång och kör igenom lite antimalware-program du kan hitta - t.ex. Malwarebytes finns som fri version. Får hoppas den hittar nåt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Skrivet av osgorth:

Nästan garanterat nån malware pga det du säger här. Sätt igång och kör igenom lite antimalware-program du kan hitta - t.ex. Malwarebytes finns som fri version. Får hoppas den hittar nåt.

Har ju typ ALDRIG haft nåt märkbart virus eller liknande men gjorde en scan och visst fan gömde det sig lite botcoin-miner-trojansmittade filer. Nu verkar det dock fungera bra. Tack för hjälpen!

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]