Permalänk
Medlem

Sennheiser Game Zero

Behöver lite hjälp med att bestämma mig.

Elgiganten kör en kampanj på Game Zero för tillfället för 1090:-. Se här!

Jag har ett Soundblaster Z och undrar om det kommer funka bra? De verkar tungdrivna av vad jag läst. Idag sitter jag med ett Steelseries Siberia v2, inte helt nöjd, men dör inte heller om jag inte byter. Jag vet inte hur jag ska göra. Några tankar?

Edit: Ändrade till rätt lurar som jag har idag, det är ett v2 inte 200.

Permalänk
Medlem

Jag skulle fundera på hur ofta man kommer använda headsetet och därmed bestämma mig om det är värt det.
Har själv köpt ett par nya lurar men efteråt undrar jag om det var värt det, sitter inte så mycket vid datorn längre

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Jag skulle fundera på hur ofta man kommer använda headsetet och därmed bestämma mig om det är värt det.
Har själv köpt ett par nya lurar men efteråt undrar jag om det var värt det, sitter inte så mycket vid datorn längre

Stackarn kör ju med Siberia V2.
Dem gör mer skada än nytta.

Lite mer seriöst, de är nog helt ok. Vill du ha öppna lurar kan du nog absolut köpa dem där, annars har du ett par stängda bra här
https://www.inet.se/produkt/6301721/sennheiser-gsp-600-bf19

Overall kommer du bli nöjd med uppgraderingen. Sen får du såklart själv bestämma vad som är värt! Men då du ändå har ett ljudkort så tycker jag att du absolut bör skaffa en av dessa.

Skulle du vilja ha trådlöst finns även dessa som är ännu billigare. Men då har du ett ljudkort som inte gör något (fungerar bara med sladd-lurar) https://www.komplett.se/product/1081351/gaming/spelutrustning...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Stackarn kör ju med Siberia V2.
Dem gör mer skada än nytta.

Lite mer seriöst, de är nog helt ok. Vill du ha öppna lurar kan du nog absolut köpa dem där, annars har du ett par stängda bra här
https://www.inet.se/produkt/6301721/sennheiser-gsp-600-bf19

Overall kommer du bli nöjd med uppgraderingen. Sen får du såklart själv bestämma vad som är värt! Men då du ändå har ett ljudkort så tycker jag att du absolut bör skaffa en av dessa.

Skulle du vilja ha trådlöst finns även dessa som är ännu billigare. Men då har du ett ljudkort som inte gör något (fungerar bara med sladd-lurar) https://www.komplett.se/product/1081351/gaming/spelutrustning...

Oj. Nu blev det svårt. Stängda mot öppna, jag har ingen större erfarenhet av bättre lurar (kanske uppenbart). Du föredrar slutna? Varför? Fördelar, nackdelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Oj. Nu blev det svårt. Stängda mot öppna, jag har ingen större erfarenhet av bättre lurar (kanske uppenbart). Du föredrar slutna? Varför? Fördelar, nackdelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Själv föredrar jag slutna lurar, Siberia V2 är dock öppna så du kanske kommer tycka stängda känns lite instängt till en början.
Det är oftare fylligare ljud i öppna lurar och mer bas i stängda. Öppna lurar är oftare svalare och lättare medan stängda lurar stänger ute ljud mer.

Finns många för och nackdelar!

Nu idag verkar dock mina förslag vara tillbaka på fullpris så kan du provkänna zero på huvudet och de är sköna så kör på tycker jag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Sennheiser gör riktigt bra headset! Jag har själv ett par Sennheiser 350 SE, och driver dem med Asus Xonar DGX. Utan ljudkortet så känns de lite "klena", men med det så är de helt otroliga.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag har PC-360 dvs "föregångaren" ännu efter 6 år. Har dock börjat ge upp nu så har kollat runt. (jag har även en tråd där jag testade 8 headsets).

Gällande öppna eller stängda är det en preferens. Öppna andas mer och får ett bättre luftflöde. Blir väldigt sällan obekvämt eller varmt oavsett timmar bakom skärm. Men ljudet påverkas så klart utifrån och det är inte optimalt om du använder dem mer till musik än spel.

Men jag personligen skulle aldrig klara av stängda lurar då jag avskyr att inte ha koll runt mig. Spelar nästan aldrig på dagarna utan de blir alltid då barnen sover. Då behöver jag t ex höra om någon har vaknat och är ledsen etc. Gillar inte heller att bli "skrämd" av att man inte hört när barnen, hunden, frun, vänner eller annat löst folk vandrat in och står bakom en.

Gällande om de är svårdrivna? det är inget jag märkt och har alltid kört på internt ljudkort. Som sagt så använder jag sällan dator till musik. Det är 95% spelande och där är ljudet mycket klart och detaljrikt. Till musik kanske det krävs mera kräm, inget som jag noterat dock. Är även fullt tillräckligt till musik.

Jag är själv inne på byta som sagt och tittar endast på sennheiser. Det är rätt kvalitet till rätt pengar anser jag.

Tips:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3801201

eller titta på GSP 500! (makalöst bra ljud på både mick och högtalare! kan upplevas som tighta dock, har testat själv)

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla svar. Jag provar Zero idag, sitter de skönt så slår jag till. Jag är numera en så kallad far, så jag behöver ha en viss koll på omgivningen trots allt. Jag förutsätter baserat på era svar att det kommer bli en rejäl skillnad i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag tackar för alla svar. Jag provar Zero idag, sitter de skönt så slår jag till. Jag är numera en så kallad far, så jag behöver ha en viss koll på omgivningen trots allt. Jag förutsätter baserat på era svar att det kommer bli en rejäl skillnad i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Då tycker jag absolut du ska ha öppna lurar.

Här är ett bra tips jag såg nyss länkat i tipstråden.

https://www.webhallen.com/se/product/248581-Sennheiser-PC-373...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har Game Zero och är nöjd, kör med ett Xonar X7 externt ljudkort och det fungerar bra. Är ingen ljudnörd och heller inte ändrat så mycket i inställningarna men blev en behagligare och bättre upplevelse mot tidigare lurar som ironiskt nog samma som du har nu.

Jag säger kör!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
CS-mästare

Jag har ett par Sennheiser Game Zero samt ett par Sennhesier HD 598 (numera ersatt av HD 599) och jag är supernöjd med båda. Har även haft flera andra typer av headsets men jag trivs mycket bra både med ljud och passform av dessa Sennhesier modeller.

Dock låter det mer som du efterfrågar ett par öppna lurar. Jag upplever att det är bättre ljud i HD 598 vs Game Zero men de läcker som ett såll. Åt båda hållen så att säga. Lätt att höra saker runtomkring en samtidigt som alla runt omkring dig kommer höra vad du lyssnar på.
Om jag minns rätt är dock Game One en öppen version av Game Zero som kanske är intressant för dig? Även lurarna som Sh4d0wfi3nd länkade tycker jag ser riktigt intressanta ut.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Novdid: ser att du fått massa bra tips och även valt att köra på Game Zero. Jag har använt Game Zero som kontorslurar i flera år nu och är kalasnöjd, sitter väldigt bra och ljudet kan jag inte klaga på. Som kontorslurar är det också bra att kunna höra omgivningen, samtidigt som en viss isolering också sker. Två tummar upp till ditt köp från min sida!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet, jag provade Zero och de satt skönt. Beställt nu, och återkommer om vad jag tycker.

Det ska bli trevligt att köra dessa över julledigheten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Jag har ett par Sennheiser Game Zero samt ett par Sennhesier HD 598 (numera ersatt av HD 599) och jag är supernöjd med båda. Har även haft flera andra typer av headsets men jag trivs mycket bra både med ljud och passform av dessa Sennhesier modeller.

Dock låter det mer som du efterfrågar ett par öppna lurar. Jag upplever att det är bättre ljud i HD 598 vs Game Zero men de läcker som ett såll. Åt båda hållen så att säga. Lätt att höra saker runtomkring en samtidigt som alla runt omkring dig kommer höra vad du lyssnar på.
Om jag minns rätt är dock Game One en öppen version av Game Zero som kanske är intressant för dig? Även lurarna som Sh4d0wfi3nd länkade tycker jag ser riktigt intressanta ut.

Beställt Zero nu. Funderade på One också men det verkar som om Zero passar mig bättre. Menar du att 598 läcker mer än Zero?

Permalänk
CS-mästare

@Novdid: Ja precis, 598 läcker mer än Zero. Men som sagt, båda är bra lurar så nöjd kommer du säkert bli.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Zero är de slutna och One de öppna.

Har du fått dina hörlurar än? Funderar själv på att köpa de men lite orolig för att mitt moderkort är för dåligt för att orka driva de då impedansen är 150 ohm på dessa hörlurar(jag sitter på ett Z170-A moderkort, om något vet?), något som jag också tycker är märkligt är att återförsäljarna verka blanda ihop Game zero och G4me Zero

Då den nya varianten Game zero verkar betydligt bättre då den bara kräver 50 ohm att driva. Någon som vet med säkerhet vilken el-giganten kommer att leverera vid en beställning?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

@BlommaNN: Tror inte det går att få tag på 150 ohm versionen längre. Det är 50 ohm som tillverkas nu, så jag är rätt säker att Elgiganten levererar 50 ohm versionen.

Visa signatur

i7 9700K | ASUS ROG Strix Z390-F | Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 C15 - 16GB | ASUS GTX 1070 Ti | Samsung 850 EVO 500GB SSD | Fractal Design Meshify C | Noctua NH-D15 | Corsair RM750X 750W v2 | Asus 24" XG248Q 240 hz | Sennheiser Game Zero | Corsair K65 RGB Rapidfire | Logitech G703

Permalänk
Medlem

@LTxbox: Strålande tack, hittade på google att det var så man kännetecknade de olika varianterna. Men kanon nu är de beställda

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare Senneiser PC360 som är väldigt öppna och bekväma lurar.

Att gå till stängda Sennheiser Zero lurar kändes väldigt ovant i början då man knappt hör sig själv prata.

Jag blev aldrig riktigt van med att lurarna var så pass slutna samt att frugan klagade på att jag gapade högt vid intensiva fps-dueller i Apex och BF5.

En lösning då är att skaffa denna usb-mixer, som även fungerar ypperligt som ljudkort:
https://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_302_usb.htm

Man kan då ställa in laggfri medhörning så man slipper skrika

Pros med stängda Sennheiser Zero:
Mer inlevelse i spel då övriga ljud stängs ute
Kristallklart ljud (Dolby Atmos i windows 10 med egen justerad EQ)
Cons: Blir lite instängt och svettigt efter några timmar
Man hör inte sig själv prata och man börjar gapa högt

Visa signatur

i7 9700K | ASUS ROG Strix Z390-F | Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 C15 - 16GB | ASUS GTX 1070 Ti | Samsung 850 EVO 500GB SSD | Fractal Design Meshify C | Noctua NH-D15 | Corsair RM750X 750W v2 | Asus 24" XG248Q 240 hz | Sennheiser Game Zero | Corsair K65 RGB Rapidfire | Logitech G703

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Zero är de slutna och One de öppna.

Har du fått dina hörlurar än? Funderar själv på att köpa de men lite orolig för att mitt moderkort är för dåligt för att orka driva de då impedansen är 150 ohm på dessa hörlurar(jag sitter på ett Z170-A moderkort, om något vet?), något som jag också tycker är märkligt är att återförsäljarna verka blanda ihop Game zero och G4me Zero

Då den nya varianten Game zero verkar betydligt bättre då den bara kräver 50 ohm att driva. Någon som vet med säkerhet vilken el-giganten kommer att leverera vid en beställning?

Har fortfarande inte fått den. Valde snigelfrakten, kommer nog ta några dagar till innan jag får dem.

Permalänk
Medlem

Så dags att recensera. Jag håller det kort; ja det blev en enorm skillnad, speciellt för musik. Ljudet känns helt klart mer balanserat och jag tycker mig höra detaljer jag inte hörde förut.

Tack för hjälpen alla!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Så dags att recensera. Jag håller det kort; ja det blev en enorm skillnad, speciellt för musik. Ljudet känns helt klart mer balanserat och jag tycker mig höra detaljer jag inte hörde förut.

Tack för hjälpen alla!

Skickades från m.sweclockers.com

Hej! Kan man ta loss sladden från headsettet? Tänkte beställa från elgiganten och det står inte om headsettet är 150 ohm eller 50 och man kan endast ta loss sladden med 50 versionen. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inboxen:

Hej! Kan man ta loss sladden från headsettet? Tänkte beställa från elgiganten och det står inte om headsettet är 150 ohm eller 50 och man kan endast ta loss sladden med 50 versionen. Tack!

Hallå! Det är ju nästan ett år sedan jag köpte nu och den jag har går sladden att ta loss.

Jag tror inte att 150 ohm-versionen är i cirkulation längre.