Intel "Rocket Lake" tar ny arkitektur till entusiaster för första gången sedan 2015

Permalänk
Melding Plague

Intel "Rocket Lake" tar ny arkitektur till entusiaster för första gången sedan 2015

Efter många år av Skylake kan en sprillans ny arkitektur ta plats i Intels processorer för stationära datorer år 2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så AMD ska få härja rätt fritt fram till 2021 och kanske en tid efter? Kom igen nu intel. rekomenderar alla att stödköpa en 9900k nu 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Det måste väl bli för DDRR5 ram, ingen mening att utveckla något nytt från grunden för DDR4.
Stanna vid 8 core och samtidigt vara en arkitektur för entusiaster, ja alla har vi olika definition på vad en datorentusiast gör vid datorn.

Permalänk

Det jag inte förstår är varför Intel valde att vara kvar på Skylake bara för att de inte fick till 10nm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

2021...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Det jag inte förstår är varför Intel valde att vara kvar på Skylake bara för att de inte fick till 10nm.

misstänker att de inte har testat den arkitekturen på annat än 10nm preproduction wafers.. och för att göra det så... onödigt, 10nm är ju klart när som helst...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Det jag inte förstår är varför Intel valde att vara kvar på Skylake bara för att de inte fick till 10nm.

Intels mikroarkitekturer har hittils varit hårt knutna till tillverkningsprocessen. Att byta process kräver mycket jobb (år) av portningsarbete.

De har tidigare kört hårt på linjen att 10nm kommer att fixas till och därför hållt fast vid vid Skylake på 14nm. Att de därför väljer att genomföra en portning nu i elfte timmen indikerar att de mer eller mindre har gett upp hoppet om att 10nm någonsin kommer att fungera på en acceptabel nivå.

Den stora frågan är huruvida Intels 7nm (EUV) kommer vara en lika stor katastrof.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Det jag inte förstår är varför Intel valde att vara kvar på Skylake bara för att de inte fick till 10nm.

Det var inget "val" de gjorde. Tanken från början, precis som vid alla skiften till ny teknik, var att just gå över dit och då gör man en design efter de specifikationerna. I det här fallet 10 nanometer. Att byta tillverkningsteknik sker inte i en handvändning utan räknas i många kvartal beroende på anpassad arkitekturen är för en specifik teknik. Det här är inget unikt för Intel utan gäller alla, men det är såna saker som inte uppmärksammas förrän problem uppstår.

Troligtvis har Intel in i det sista bankat huvudet i väggen och försökt få till sin 10-nanometersteknik att bli produktionsduglig. Om det vore så enkelt som att bara ta en arkitektur med tillhörande kretsdesign och backporta den till 14 nanometer utan vidare hade nog Intel gjort det för länge sen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Intels mikroarkitekturer har hittils varit hårt knutna till tillverkningsprocessen. Att byta process kräver mycket jobb (år) av portningsarbete.

De har tidigare kört hårt på linjen att 10nm kommer att fixas till och därför hållt fast vid vid Skylake på 14nm. Att de därför väljer att genomföra en portning nu i elfte timmen indikerar att de mer eller mindre har gett upp hoppet om att 10nm någonsin kommer att fungera på en acceptabel nivå.

Den stora frågan är huruvida Intels 7nm (EUV) kommer vara en lika stor katastrof.

Exakt så jag tolker det med. Hade 10nm ens varit i närheten av klar för hög prestanda (inte laptop cpus med andra ord) så hade de lanserat 9900k ersättare under 2020. Nu kommer de ist lansera en 10 kärnig 9900k. Samma arkitektur, samma process, samma IPC, och troligtvis samma klockfrekvens.

Och den ska dessutom kräva ny Socket, eller iaf ny chipset. Så 9900k ägare kan inte ens uppgradera...

Kommer va otroligt usla år framöver för Intel-älskare, 7nm är enda räddningen men det är väl 2022-23

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Det skall bli spännande att se om Willow Cove räcker för att Intel skall komma ikapp AMD igen. Men jag tror inte att det blir så. 2021 släpper AMD Zen4, och den kommer inte ha samma IPC som Zen2 utan det pratas väl om 8% ökning redan på Zen3 för att sedan öka mer på Zen4, så 18% ökning jämfört med skylake som det pratas om är ju i sammanhanget inte tillräckligt alls.

Sen får man också ha i beräkningen att det är högst troligt att frekvenserna sänka, så IPC-ökningarna kanske inte ens väger upp för det, så jag skulle säga att det ser ganska ljummet ut för Intel på sikt. Det här verkar vara ett klassiskt fall av "för lite och för sent".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intressant. Det är ungefär då jag har tänkt uppgradera nästa gång. Tills dess får min 6700k ticka vidare. Jag har alltid kört på Intel tidigare men om jag skulle köpa nytt idag så hade det nog blivit AMD och rent spontant så känns det som om AMD kommer ha ännu större fördel då. Får se hur de kommer att stå sig mot "Ryzen 5000".

Permalänk
Medlem

2021.. 8-10c
Suger att va intel nu

Permalänk
Avstängd

Intel går i dvala, kom igen 2021 om ni vill ha nytt, 2022 om ni vill ha nått som inte drar 250W plus.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Antar jag får behålla min 6700k till 2022
Men ja, den tuffar på fortfarande i 4.8ghz utan problem som den gjort i flera år. Inget större behov utav något annat känns det som.

Bästa hade väl varit om DDR5, PCIE4 osv blivit standard när man väl uppgraderar så man känner att det är lönt att byta ut allt.
NVME, Minne osv också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det måste väl bli för DDRR5 ram, ingen mening att utveckla något nytt från grunden för DDR4.
Stanna vid 8 core och samtidigt vara en arkitektur för entusiaster, ja alla har vi olika definition på vad en datorentusiast gör vid datorn.

Skrivet av Ozzed:

Det skall bli spännande att se om Willow Cove räcker för att Intel skall komma ikapp AMD igen. Men jag tror inte att det blir så. 2021 släpper AMD Zen4, ...

DDR5? Kanske det är vad som är inne om drygt ett år, men vi får väl se.

Angående prestandan så blir det nog Ryzen 5 man får jämföra med. Finns nog en hel del "entusiaster" med begränsad budget som platsar i det prissegmentet. (Jag räknar mig själv dit.)
AMD kommer med största sannolikhet regera det övre segmentet med sina Ryzen 7/9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

DDR5? Kanske det är vad som är inne om drygt ett år, men vi får väl se.

Angående prestandan så blir det nog Ryzen 5 man får jämföra med. Finns nog en hel del "entusiaster" med begränsad budget som platsar i det prissegmentet. (Jag räknar mig själv dit.)
AMD kommer med största sannolikhet regera det övre segmentet med sina Ryzen 7/9.

Ja, finns ju reda tillfällen där R5 på Zen2 slår Intel på fingrarna så det är mer rimligt. Jag tror också att R7 och R9 kommer vara i en helt egen prestandakungsklass som Intel överhuvudtaget saknar produkter som eår på, år 2022 alltså. AMD har allt att vinna på att dra på allt de kan nu när Intel har lite "andnöd" så att säga.

Sen kan det ju bli så att AMD börjar tro sig och sandbaggar prestanda "för att de ändå är snabbast" och då får de fan skylla sig själva om Intel går om dem igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, finns ju reda tillfällen där R5 på Zen2 slår Intel på fingrarna så det är mer rimligt. Jag tror också att R7 och R9 kommer vara i en helt egen prestandakungsklass som Intel överhuvudtaget saknar produkter som eår på, år 2022 alltså. AMD har allt att vinna på att dra på allt de kan nu när Intel har lite "andnöd" så att säga.

Sen kan det ju bli så att AMD börjar tro sig och sandbaggar prestanda "för att de ändå är snabbast" och då får de fan skylla sig själva om Intel går om dem igen.

Framförallt ska vi inte anta att AMD kommer ha bäst prestanda per krona i framtiden. AMD har väl redan sagt det nån gång för ett tag sen att dom inte alltid kommer ha billigast priser. Får dom en ohotad tron så lär det bli omvänt prisbild från INTEL och AMD.

Med det sagt så är detta när marknadsekonomin fungerar som bäst 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

känns ju lite som att vi får vänta och se hur det blir. intel känns helt enkelt lite virriga just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så AMD ska få härja rätt fritt fram till 2021 och kanske en tid efter? Kom igen nu intel. rekomenderar alla att stödköpa en 9900k nu 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig, jag har inte ens råd med en Ryzen som är prio för min del

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Framförallt ska vi inte anta att AMD kommer ha bäst prestanda per krona i framtiden. AMD har väl redan sagt det nån gång för ett tag sen att dom inte alltid kommer ha billigast priser. Får dom en ohotad tron så lär det bli omvänt prisbild från INTEL och AMD.

Med det sagt så är detta när marknadsekonomin fungerar som bäst 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Nej självklart inte. Får de en ohotad ledning och Intel blir en fågelunge på en pinne som de var på FX-tiden (inte bulldozer utan äldre FX) så kommer de såklart ta betalt därefter, men man har ju hört här på forumet i många år "Jag köper Intel för jag vill ha det som är bäst, struntar i vad det kostar" så rent logiskt så blir det väl samma sak med AMD, om det inte har med märkeslojalitet till Intel att göra, som folk hävdar gång på gång att det inte har.

Sen är det väl också så (och kommer förmodligen fortfarande vara så 2022) att Intel's stridskassa är större än AMD's dito, så det kan ju hända att de återigen faller för frestelsen att ägna sig år kraftfulla konkurrensbegränsande åtgärder och på det sätter manövrera ut AMD igen, trotts att portföljen är sämre, men onlinebutiker har blivit mycket mer "standard" nu än det var då så folk kommer inte uppleva att "Intel är det enda som finns att få tag på" som de gjorde då. För Intel's stridskassa må vara stor, men så stor att de kan köpa sig lojalitet av varenda onlinebutik är den ju inte

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tbh, vet inte ens vilken sjö min 9700K är, har tappat kollen helt sedan Skylake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Framförallt ska vi inte anta att AMD kommer ha bäst prestanda per krona i framtiden. ...

Jag förväntar mig att de kommer fortsätta vara prisvärda längre i de segment där det (fortfarande) finns konkurrens. Tar tid att nå den influens som krävs för att behålla en hög marknadsandel trots högre pris (som Intel just nu med Core i3/5).

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av str8forthakill:

Tbh, vet inte ens vilken sjö min 9700K är, har tappat kollen helt sedan Skylake.

Din Core i7-9700K ingår i processorfamiljen Coffee Lake Refresh, men arkitekturen är Skylake precis som Core 6000-serien.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Framförallt ska vi inte anta att AMD kommer ha bäst prestanda per krona i framtiden. AMD har väl redan sagt det nån gång för ett tag sen att dom inte alltid kommer ha billigast priser. Får dom en ohotad tron så lär det bli omvänt prisbild från INTEL och AMD.

Med det sagt så är detta när marknadsekonomin fungerar som bäst 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Njae. Tror AMD kommer att fortsätta ha hyfsade priser fram tills de tagit in marknadsandelar. Däremot skulle de börja närma sig Intel så kommer de börja höja priser ja.

Skrivet av str8forthakill:

Tbh, vet inte ens vilken sjö min 9700K är, har tappat kollen helt sedan Skylake.

Din processor är en "Uppdaterad Kaffe-sjö".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Antar jag får behålla min 6700k till 2022
Men ja, den tuffar på fortfarande i 4.8ghz utan problem som den gjort i flera år. Inget större behov utav något annat känns det som.

I de spel som gillar flera kärnor är min 3800X en riktigt trevlig uppgradering från 6700K (min gick bara i 4,5GHz) . Överlag känner jag att 3800X hanterar ett 2080Ti bättre. I enkeltrådiga spel är dock skillnaden noll.

Sen var det trevligt med plattformsbyte, snabbare minnen osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Same, same, but different.
2022 ser ut att bli intressant.
Eller 2023...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

I de spel som gillar flera kärnor är min 3800X en riktigt trevlig uppgradering från 6700K (min gick bara i 4,5GHz) . Överlag känner jag att 3800X hanterar ett 2080Ti bättre. I enkeltrådiga spel är dock skillnaden noll.

Sen var det trevligt med plattformsbyte, snabbare minnen osv.

Jo absolut.
Spelar dock mest "e-sport" titlar vilket mest är enkeltrådiga och lättdrivna

Jag är dock helt klart sugen på uppgradera mest för nytt chip på moderkort osv.

Sen har jag inte de snabbaste minnena, 2666mhz. Men jag har 2x16GB så tar emot att byta ut dom också!

Roligare att byta generation, typ DDR4 -> DDR5. NVME pcie3 -> NVME PCIE 4 osv

Men byter man innan Intel 7nm så lär det bli AMD i vilket fall som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Din processor är en "Uppdaterad Kaffe-sjö".

Just nu verkar det snarare som att Intel blir någon form av kaffe-sump

Det största problemet är väl att Intel har haft ett för stort försprång och helt enkelt känt sig ohotade. Sedan när AMD har dragit fram ett ess ur rockärmen så har inte Intel någon backupplan och då spelar det ingen roll hur bra saker Intel har. En av dom största sakerna som AMD har haft fördel av är bland annat att Lisa Su har fått AMD:s anställda att arbeta väl tillsammans både före, under och efter produktionen, sedan har även AMD:s eftersläpning orsakat lite jävla anamma medans Intel:s ohotade ställning (och till viss del fulspel) orsakat att dom tar det för lugnt och på så vis inte har något att komma med, åtminstone inget som är bra nog för att motivera Intels överpriser.

Så länge AMD inte tar ut allt för höga priser så kommer det nog dröja ett tag innan det blir tronskifte igen. En fördel som AMD har är att dom för inte så länge sedan fick känna på att vara på andra plats. Så länge AMD inte blir för mycket mallgrodor eller Intel lyckas ta fram något riktigt bra så kommer AMD kanske inte ta över tronen, men i alla fall jämna ut konkurrensen en tag fram över.

Som prestandan ser ut just nu så verkar valet mellan AMD vs Intel bero mer på andra komponenter / konfiguration / programvara än någonsin tidigare, vilket är bra. I slutändan så är det bara dåligt för oss kunder om någon av tillverkarna får för stor makt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Njae. Tror AMD kommer att fortsätta ha hyfsade priser fram tills de tagit in marknadsandelar. Däremot skulle de börja närma sig Intel så kommer de börja höja priser ja.

Din processor är en "Uppdaterad Kaffe-sjö".

Om jag inte minns helt fel så skrevs en artikel om detta för ett tag sen här på Sweclockers att AMD själva sagt att just AMD inte ska vara förknippat med låga priser på längre sikt och att kunde ändras fram igenom. Jag tolkade iaf den artikeln som att AMD menade på att när dom KAN ta bättre betalt så kommer dom göra det. Vilket företag vill inte det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molly:

2021.. 8-10c
Suger att va intel nu

Intel har senaste senaste åren sett sin vinstmarginal öka och ligger idag på 25-30 procent. Tror inte det är någon fara på taket för Intels del, speciellt så eftersom de fortfarande är väldigt dominerande för bärbara.